Nieuwstelex

0

+++ BMW is gestopt met de productie van de stekkerhybride uitvoering van de 3-serie. De 330e iPerformance is alleen nog uit voorraad leverbaar. Reden voor de productiestop is de voor komend najaar geplande introductie van de nieuwe 3-serie. Het is daardoor niet meer de moeite om de 330e iPerformance nog te homologeren voor de WLTP cyclus. Dus wordt de stekkerhybride zakensedan vóór 1 september van de markt gehaald. BMW heeft in Nederland goede zaken gedaan met de 330e iPerformance dankzij de fiscaalvriendelijk behandeling waar dit model in 2015 (7 % bijtelling) en 2016 (15 %) op kon rekenen. In totaal zijn er in ons land afgerond 2.000 exemplaren van de stekkerhybride zakensedan verkocht. Van de nieuwe 3-serie verschijnt ook weer een iPerformance variant, maar mogelijk pas in 2019. De specificaties wijzigen wellicht (de 330e heeft een 2,0 liter 4 cilinder blok dat wordt bijgestaan door een 88 pk sterke elektromotor, hetgeen een gecombineerd vermogen van 252 pk oplevert; daarmee kan de BMW in 6,1 seconden naar 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 225 km/u bereiken) om de huidige elektrische actieradius van 35 kilometer te vergroten naar minimaal 50 kilometer. +++

+++ Bedrijven die aangewezen zijn op de klandizie van de consument / particulier ondervinden allemaal concurrentie van internet. Dat is voor garagebedrijven niet anders. Daarom komt de BOVAG met een eigen occasion website, www.viaBovag.nl genaamd. Daarop kunnen alleen bij de brancheorganisatie aangesloten bedrijven adverteren. De Bovag denkt met “transparantie vooraf in combinatie met zekerheid achteraf” het wantrouwen tegen de autohandel, die nooit helemaal is verdwenen in Nederland, weg te kunnen nemen. Op internet is weliswaar veel concurrentie van occasion websites als Marktplaats, Autoscout24 en Autotrack, maar die moeten het zonder kwaliteitskeurmerk doen. De autobedrijven die adverteren op www.viaBovag.nl hanteren zogeheten all-in prijzen, waar ook de kosten van de Bovag garantie van 6 maanden al in zijn opgenomen. Daarnaast beloven de garagisten dat de auto’s op de website onderworpen zijn aan een grondige inspectie en dat deze na een afleverbeurt minimaal 6 maanden onderhoudsvrij zijn. Het keurmerk biedt tevens een omruilgarantie. Over de prijs kan niet worden onderhandeld. Volgens de Bovag vinden veel consumenten dat juist prettig. Tegelijkertijd voorkomt transparantie dat de aangesloten autobedrijven te hoge prijzen hanteren. In het streven naar meer transparantie hoopt de Bovag op termijn ook het schadeverleden van auto’s te kunnen vermelden, zodat potentiële kopers precies weten wanneer er wat gebeurd is bij een auto en hoe het herstel plaatsvond. De markt verzet zich daar vooralsnog tegen, omdat zij bang zijn dat de waarde van een auto daardoor zal dalen. De Bovag is het daar evenwel niet mee eens. Die denkt juist het tegenovergestelde op basis van onderzoek in de Verenigde Staten. “Juist wanneer consumenten alle informatie over een auto kunnen krijgen, is dat exemplaar wel meer waard dan een auto waarover niks bekend is”, zo luidt de redenatie. Met de nieuwe occasion website wil de Bovag haar achterban minder afhankelijk maken van partijen als Marktplaats, Autoscout24 en Autotrack op internet. Die rekenen veel geld voor een advertentie en zouden reacties niet direct doorsturen naar de aanbieder. Daarnaast zijn financieringsbedrijven ook actief op Marktplaats, Autoscout24 en Autotrack en daar zitten de Bovag leden niet op te wachten omdat zij dat vaak ook zelf kunnen regelen voor de klant. Op dit moment hebben zich ongeveer 1.500 aanmeldingen voor de portal. Het aantal aangeboden voertuigen staat inmiddels op afgerond 30.000 exemplaren. De Bovag heeft de ambitie om qua bezoekersaantallen door te stoten tot de top3. De branchevereniging heeft niet de illusie de grootste te kunnen worden omdat bepaalde auto’s, zoals exemplaren zonder garantie, worden uitgesloten. +++

+++ De tweede generatie DACIA Duster staat nog maar enkele maanden bij de dealers. Toch wordt zijn dieselmotoren nu al vervangen. Vanaf september heeft de Duster de nieuwe 1.5 Blue dCi unit onder de kap, die iets krachtiger en vooral schoner is. Deze motor is uitgerust met een SCR katalysator (Selective Catalytic Reduction) die via AdBlue de uitstoot van stikstofoxiden beter regelt. Ook is het blok voorzien van een nieuwe lucht/waterwisselaar en verhoogde injectiedruk (2.000 bar). Tegelijkertijd veranderden Dacia de verhoudingen van de versnellingsbak. De Blue dCi motor is zoals gezegd iets krachtiger geworden: 95 of 115 pk. De minst sterke variant won daarnaast 30 Nm aan koppel en biedt nu 240 Nm bij 1.750 toeren. In beide gevallen is de Duster een seconde sneller geworden op het sprintonderdeel naar 100 km/u. De exacte CO2-uitstoot van de nieuwe motor is nog niet definitief, maar Dacia spreekt voorlopig over 115 gram/km. In Frankrijk zijn beide motorvarianten al beschikbaar en kosten zij 150 euro meer dan de 90 / 110 pk units. De introductiedatum en de prijzen zijn voor Nederland nog niet bekend. +++

+++ De DIESEL malaise laat zich vooral bij SUV modellen voelen. 4 jaar geleden waren twee op de drie in Duitsland verkochte exemplaren uitgerust met een dieselmotor. Vorige maand lag dat aandeel met 36 % op nagenoeg de helft daarvan. Bij grotere sedans is echter nog altijd één op de twee nieuwe exemplaren in Duitsland een diesel. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van het Kraftfahrt Bundes Amt (KBA). Bij tweedehands auto’s is de terugval van diesel minder geprononceerd. In 8 van de 11 door het KBA onderscheiden segmenten speelt diesel nog altijd procentueel de hoofdrol. Ook bij tweedehands SUV modellen is dat met een aandeel van 54 % tot nu toe nog het geval, zo bericht Automobiel Management. De cijfers laten opmerkelijk genoeg ook zien dat de markt voor tweedehands diesels weer wat lijkt aan te trekken. In april stonden dat soort auto’s gemiddeld 100 dagen te koop, terwijl dat in de voorafgaande maand nog 103 dagen bedroeg. Diesels verkopen is nog altijd wel moeilijker dan benzinemodellen, want daar bedraagt de ‘wachttijd’ nu gemiddeld 81 dagen. +++

+++ Deze kabinetsperiode moeten 200.000 mensen uit hun auto komen en op hun FIETS naar het werk gaan. Om dat voor elkaar te krijgen investeert het kabinet fors in onder meer stallingen en routes. Het kabinet vindt dat er nu nog te veel mensen die dichtbij hun werk wonen, te vaak de auto pakken. D66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil dat deze kabinetsperiode 200.000 forenzen de fiets kiezen in plaats van de auto. Hoe fietsen aantrekkelijker gemaakt gaat worden? “Door te investeren in betere fietspaden en extra fietsenstallingen”, zegt de staatssecretaris. Er wordt 26 miljoen uitgegeven voor fietsroutes en 74 miljoen euro voor stallingen. Waar die stallingen komen, wordt later bepaald. Bij uitbreiding van stallingcapaciteit zal ook rekening worden gehouden met het groeiend aanbod aan bakfietsen en elektrische fietsen. Ook wil de staatssecretaris werkgevers oproepen fietsen aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door ze aan te sporen meer gebruik te maken van de vergoeding van 19 cent per fietskilometer. Ons land telt 23 miljoen fietsen. Sinds 2005 zijn we met z’n allen 12 % meer kilometers gaan fietsen, blijkt uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Nederlanders fietsen al veel maar toch is het zo dat meer dan de helft van de ritjes die we maken met de auto minder is dan 7,5 kilometer”, zegt Van Veldhoven. “Dus daar is nog enorm veel winst te behalen. Als iedereen die niet in de auto hoeft te zitten op de fiets stapt, scheelt dat heel veel. Ook voor de files”. +++

+++ INDIA stelt de elektrificatie van haar wagenpark uit bij gebrek aan benodigde laadinfrastructuur. Een pijnlijke maatregel, want het land kampt met een enorm luchtvervuilingprobleem. In 2016 stelde premier Narendra Modri zich daarom tot doel om het wagenpark van zijn land uiterlijk 2030 helemaal geëlektrificeerd te hebben. Later schroefde hij zijn ambities terug en koos hij voor een meer realistisch doel: 30 % van de voertuigen zouden in 2030 over een elektromotor moeten beschikken. Om het goede voorbeeld te geven, heeft de overheid 10.000 elektrische auto’s besteld voor zijn ambtenaren. De lokale autofabrikanten Tata (met de Tigor) en Mahindra (met de e-Verito) hebben zich hongerig op de eerste tender gestort. De bestelling is een slimme manier geweest om Indiase bedrijven ertoe aan te zetten om elektrische modellen te gaan bouwen. Maar het systeem struikelt nu door het tekort aan laadpalen. Door de gebrekkige infrastructuur moet de levering van de auto’s worden uitgesteld. Eigenlijk zouden ze allemaal deze maand uit de fabriek rollen, maar de deadline is nu verschoven naar de lente van 2019. Momenteel rijden in Delhi slechts 150 (deels)elektrische personenwagens rond en in de provincies niet meer dan een honderdtal. Van de 200 gebouwde laadstations staat meer dan de helft in Delhi. De overheid stuit op problemen om offertes te krijgen voor deze laadpalen. Al met al maakt de elektrische auto in India als gevolg van knullig overheidsbeleid dus een valse start. De ambities van de regering om de milieuvervuiling aan te pakken, lijken weer wat moeilijker realiseerbaar … +++

+++ LAND ROVER is gestopt met de productie van de Coupé versie van de Range Rover Evoque. Reden is de tegenvallende vraag. Voor het modeljaar 2019 is de modelreeks alleen nog verkrijgbaar als 5-deurs Evoque en als Convertible. De laatste trekt weliswaar nóg minder kopers, maar heeft een hogere winstmarge waardoor het voor Land Rover lucratief is om deze variant in het gamma te houden. Ongeveer 95 % van de verkopen van de Evoque betreft de 5-deurs variant. +++

+++ MARUTI SUZUKI , de Indiase dochter van het Japanse merk, heeft in India zijn 20 miljoenste auto gebouwd. Het mijlpaalexemplaar was een Swift van de huidige generatie. Maruti Suzuki heeft 34 jaar en 5 maanden nodig gehad om de grens van 20 miljoen geproduceerde auto’s te kunnen passeren. Het eerste exemplaar liep in december 1983 van de band. Dat was een ‘800’; een model dat wij kennen als Alto. In Japan had moederbedrijf Suzuki 45 jaar en 9 maanden nodig om hetzelfde aantal auto’s te bouwen. De Indiase Alto is met 3,17 miljoen gebouwde exemplaren de absolute nummer1 van India. De Maruti 800 staat met 2,91 miljoen gebouwde auto’s op de 2de plek, gevolgd door de Wagon R (2,13 miljoen), de Omni bestelbus(bij ons bekend als Carry; 1,94 miljoen) en de Swift (tevens 1,94 miljoen). Maruti Suzuki is de tweede generatie 800 ook na de introductie van een modernere (en grotere) editie van de Alto door blijven bouwen. Het werd de volksauto van India bij uitstek die de aanval van de Tata Nano uitstekend wist te pareren. Momenteel bouwt Maruti Suzuki auto’s op 3 locaties in India. In het land rollen onder andere de Dzire (Swift Sedan), de Baleno, de Alto, de Swift, de Wagon R en de Vitara Breza van de band. In het fiscale jaar 2017 werden 1,78 miljoen auto’s gebouwd. Daarvan werden er 1,65 miljoen stuks in eigen land verkocht. De overige 130.000 werden geëxporteerd, onder andere naar Europa in de vorm van de Celerio. +++

+++ MERCEDES schrapt de stekkerhybride 350e uitvoering van zowel de GLC als de GLC Coupé uit de prijslijsten. De andere motorvarianten blijven gewoon leverbaar, al worden die na homologatie voor de WLTP cyclus gemiddeld 10 tot 15 procent duurder. Waar de 211 pk sterke GLC 250 voorheen vanaf 59.908 euro van eigenaar mocht wisselen, ligt het nieuwe transactietarief nu op 66.778 euro (GLC Coupé: 73.407 euro). De GLC 43 AMG moet nu 106.791 euro opbrengen (GLC Coupé: 114.293 euro). Dieselen kan voortaan vanaf 69.555 euro in de 170 pk sterke GLC 220d (Coupé: 78.034 euro). +++

+++ MINI werkt aan een facelift van de tweede generatie, uit 2015 stammende, Clubman. Aan de voorzijde vallen de wijzigingen in de categorie ‘twee keer kijken’, maar achter worden de veel bekritiseerde lichtunits vervangen door dunnere exemplaren met ‘bewegende’ richtingaanwijzers à la Audi. Verder kunnen wij rekenen op aangepast bumperwerk, zuinigere motoren, fraaiere interieur materialen en een moderner infomediasysteem. De bijgewerkte Clubman komt waarschijnlijk in november op de markt. +++

+++ “PSA chef Carlos Tavares schijnt bereid te zijn om met vele gouden handdrukken OPEL weer winstgevend te maken. Daarmee degenereert hij de nieuwe dochter tot een lege huls”. Aldus luidt het door Automobiel Management opgetekende harde oordeel van de bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen. “De grote nervositeit bij IG Metall, de Ondernemingsraad en de politiek over de ingeslagen saneringskoers is dan ook volledig begrijpelijk”. Düdenhoffer wijst er op dat de verkoopcijfers voor Opel zowel in Duitsland als op de Europese markt als geheel steeds verder inzakken. In de eerste 4 maanden van dit jaar verkocht het merk 317.471 nieuwe personenauto’s, terwijl dat een jaar geleden in dezelfde periode onder General Motors nog 341.960 was. Het marktaandeel is dan ook gezakt: van 6,2 % naar 5,8 %. Nieuwe modellen als de Crossland X en Grandland X (beiden gebaseerd op PSA techniek) kunnen nauwelijks een succes worden genoemd. De Duitse professor denkt dat in het toekomstplan geen rol meer is weggelegd voor grote Opel fabrieken zoals in Eisenach en Kaiserslautern of zelfs de hoofdzetel in Rüsselsheim. Hij onderschrijft dan ook de stelling dat er in Duitsland uiteindelijk 19.000 banen zullen verdwijnen. Daarbij komen dan ook nog een groot deel van de 7.000 hoogwaardige arbeidsplaatsen in het ontwikkelingscentrum voor wie volgens Düdenhofer in de toen nu toe bekende plannen geen plaats meer is. +++

+++ Zoals verwacht is de nieuwe Performance uitvoering van de TESLA Model 3 (meer dan) dubbel zo duur als de basisversie. Nederlandse tarieven zijn er weliswaar nog niet, maar op de Amerikaanse markt gaat de topversie van de reeks (identieke actieradius, maar met, mede dankzij vierwielaandrijving, een snellere acceleratie 78.000 dollar kosten. Ter vergelijking: de instapvariant heeft een prijs van 35.000 dollar. De reguliere Model 3 haalt met zijn 50 kWh batterij 350 km, heeft een topsnelheid van 210 km/u en zit in 5,5 seconden 60 mijl (96 km/u). De Performance uitvoering komt met zijn grotere accupakket van 75 kWh net zo ver als een Model 3 met Longe Range (9.000 dollar duurder, 500 km), maar is een stuk sneller: hij doet hetzelfde sprintonderdeel in 3,5 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Voor de genoemde 78.000 dollar krijgt de Amerikaanse klant ook een ‘premium’ interieur (zwart of wit van kleur), een carbon spoiler op de kont en 20-inch lichtmetalen velgen. De Autopilot functie kost evenwel 5.000 dollar extra. Om daarmee in de toekomst helemaal autonoom te kunnen rijden moet er aan Tesla nog eens 3.000 dollar bijbetaald worden. Volgend jaar maakt de Model 3 zijn debuut op de Europese markt. Bij ons zullen de prijzen ruim 15 procent hoger beginnen, oftewel bij iets meer dan 40 mille voor de basisversie. De Performance uitvoering krijgt een prijskaartje van net geen 90.000 euro. Ter vergelijking: de Model S kost als 75D 87.080 euro. +++

+++ De plannen van de president van de VERENIGDE STATEN , Donald Trump, om de importheffing op buitenlandse auto’s te verhogen van 2,5 naar 27,5 % kunnen de Duitse autofabrikanten rond de 5 miljard euro gaan kosten. “BMW, Daimler, Volkswagen en andere spelers die actief zijn op de Amerikaanse markt krijgen te kampen met hogere kosten. Of die kunnen worden doorberekend aan de klant, is twijfelachtig”, aldus het economisch instituut IFO in München. “Geen enkel land heeft hogere absolute verliezen te vrezen van de importheffing dan Duitsland”, zegt de directeur van dit bureau voor buitenlandse handel, Gabriel Felbermayr. Die schade blijft echter wel beperkt tot 1,6 promille van het BNP. Wat dat laatste betreft zijn de economische gevolgen voor Mexico, Canada, maar ook Hongarije een stuk ernstiger. In die landen kan het totale heffingsbedrag oplopen tot rond de 4 % van het BNP. IFO berekent dat de importbelasting de Amerikaanse schatkist rond de 12 miljard euro op kan leveren. BMW heeft de plannen van Trump inmiddels fel bekritiseerd. Deze autofabrikant stelt dat een dergelijke heffing in strijd is met de wereldwijde cultuur van vrije handel. BMW wijst er ook op dat haar grootste fabriek ter wereld in de VS staat, namelijk in Spartanburg. “Wij zijn de grootste netto exporteur van auto’s in het land van Trump”. +++

+++ VOLVO heeft besloten om de autosalon van Genève in 2019 over te slaan. Het merk hanteert een nieuwe communicatiestrategie die dure Europese tentoonstellingen uitsluit. Volvo had zich eerder ook al afgemeld voor de shows in Frankfurt en Parijs. In de plaats daarvan organiseert het Zweedse automerk gerichte evenementen, zoals tijdens de Fashion Week 2017 in Milaan voor de XC40. Volvo zal later deze maand de presentatie van de nieuwe S60 combineren met de inauguratie van haar nieuwe fabriek in het in de Verenigde Staten gelegen Charleston, South Carolina. Volgens Björn Annwall, senior vice-president voor strategie, merk en verkoop, is het niet rendabel meer om deel te nemen aan dure traditionele evenementen in de autobranche. Hij laat doorschemeren dat als de autosalon van Genève zijn tarieven verlaagt, Volvo wellicht terugkeert in de toekomst”. +++

+++ De nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) uitstoot & verbruikstest is in het algemeen strenger want realistischer geworden, maar lijkt bepaalde ‘dikke’ motoren juist te bevoordelen. In de nieuwe meetmethode wordt met een koude motor gestart en harder opgetrokken. Het grootste deel van de auto’s verbruiken daardoor meer dan volgens de oude NEDC norm, maar de Ford Mustang 5.0 GT, de Lotus Exige Cup 430 en de Subaru BRZ blijken juist minder benzine te verstoken. De verklaring daarvoor lijkt het feit te zijn dat deze modellen niet echt zijn ontwikkeld om zich naar de meetnormen te ‘plooien’, in tegenstelling tot de meeste andere auto’s op de markt, die hun motorsturing aanpassen om een beter rendement te halen bij een lage belasting. Wanneer het tempo echter omhoog gaat (zoals onder de nieuwe normen), gaan deze motoren meer drinken. De sportieve krachtbronnen van de Mustang, de Exige en de BRZ halen echter een beter rendement onder zware belasting. Theoretisch gaan deze modellen onder het WLTP regime dus goedkoper worden … +++

Reageren is niet mogelijk.