+++ SUV modellen zijn populairder dan ooit tevoren. AUDI ziet voorlopig nog geen eind aan deze trend komen. Het Duitse premiummerk voorspelt dat in 2025 meer dan de helft van al haar verkochte auto’s wereldwijd een SUV zal zijn. In de VS is het al zover. Daar is 51 % van de verkochte auto’s van Audi een SUV. Europa en China blijven daar (nu nog) flink bij achter. Bij ons is de SUV goed voor een verkoopaandeel van 33 %. In China is het 1 % meer. De populairste SUV van Audi is de Q5. Dit jaar zijn daar wereldwijd al 125.750 exemplaren van verkocht. In mei alleen al gingen er 24.700 stuks over de toonbank; een stijging van 16 % ten opzichte van mei een jaar eerder. Vanwege de sterk toenemende verkopen van SUV modellen blijft Audi fors investeren in dit type auto. Het merk met de 4 ringen zal in de komende jaren sowieso de Q4 lanceren; een coupéachtige variant van de volgende generatie Q3. Daarnaast staat de Q1 op de tekentafel. In augustus start de productie van de geheel elektrische e-Tron en in 2019 volgt de e-Tron Sportback. +++
+++ AUTONOOM rijdende personenwagens zullen niet in aanmerking komen voor lagere verzekeringspremies, ondanks dat voorstanders van de techniek beweren dat die minder ongelukken veroorzaken dan wanneer er een mens achter het stuur zit. Reden is de dure techniek. De kans dat een autonoom rijdende personenwagen ergens tegenaan botst mag dan kleiner zijn, de reparatiekosten pakken veel hoger uit. Per saldo zullen verzekeringsmaatschappijen dus niet goedkoper uit zijn. Wel kan het zijn dat wij in de toekomst kunnen opteren voor een autonoom rijdend model waarbij de verzekeringskosten voor rekening van de fabrikant komen; dit om hun vertrouwen in de techniek te onderstrepen. Volvo heeft al aangegeven bereid te zijn om in de toekomst de volledige aansprakelijkheid te aanvaarden. Dat klinkt aanlokkelijk, maar sinds de kabinetten van Jan Peter Balkenende weten we dat eerst het zuur komt, en dan pas het zoet. We gaan namelijk eerst een periode in waarin autonoom rijdende personenwagens zullen moeten wennen aan (onberekenbare) menselijke bestuurders en andersom. Gedurende deze gewenningsperiode zullen er meer ongevallen plaatsvinden, met alle gevolgen voor de verzekeringspremies van dien. +++
+++ COSWORTH , de Britse tuner dat wereldberoemd is om zijn lange en indrukwekkende geschiedenis als leverancier van F1 motoren, wil volgend jaar naar de beurs (in New York). Het bedrijf specialiseerde zich in de afgelopen jaren in specifieke aandrijflijn & elektronica technologie. Cosworth verwacht dat de eerste kwartaalcijfers van 2019 het potentieel van die producten zal aantonen, waarna de tijd rijp is voor een beursgang. Volgens de directie van het bedrijf zijn er voor de periode tot 2026 al voor 400 miljoen euro aan contracten. Cosworth werkt voor onder meer Aston Martin, General Motors, Honda en Porsche. Er wordt zelfs gefluisterd dat het bedrijf in 2021 met een nieuwe F1 motor komt. +++
+++ DAIMLER en FORD stoppen de gezamenlijke ontwikkeling van brandstofcel technologie. De autofabrikanten gaan wel ieder voor zich wel door met de ontwikkeling van waterstof modellen. The Automotive Fuel Cell Cooperation in het Canadese Burnaby is het gezamenlijke in 2013 opgerichte bedrijf van Daimler en Ford, dat als missie heeft de ontwikkeling van brandstofcellen. Er zijn 200 personeelsleden, maar deze zomer hebben zij hun laatste werkdag. Dat het gezamenlijke bedrijf wordt opgeheven, komt doordat Ford zijn plannen voor de verdere ontwikkeling van brandstofcellen op een laag pitje heeft gezet. Technisch directeur Raj Nair spreekt van een ‘kip of het ei’ kwestie, en hij is er niet van overtuigd dat deze vicieuze cirkel (om de technische ontwikkeling te pushen moeten er meer auto’s rijden. Maar er zijn veel te weinig tankstations. En zonder auto’s die waterstof tanken, komen die er ook niet) te doorbreken. Ook Daimler is minder enthousiast over brandstofcellen dan enkele jaren terug. De Duitsers zetten nog steeds in op zowel brandstofcellen als op door batterijen aangedreven elektrische auto’s, maar de nadruk ligt op het tweede technologietype. Ook voor Daimler speelt het probleem van het ontbreken van een adequate laadinfrastructuur. +++
+++ Om de zoveel tijd steken er geruchten op dat bij MAZDA de rotatiemotor terugkeert. Dat is ook nu weer het geval. Mazda wil nog niets officieel bevestigen, maar recent zijn al een paar prototypes met een rotatiemotor betrapt op de Nürburgring. Dat betekent dat ze serieproductie naderen,. Hierbij hebben we het overigens niet over een wankelmotor die wordt ingezet om de actieradius van een elektrische aandrijflijn te vergroten (daar wordt ook aangewerkt, maar is een ander project). De ‘pure’ rotatiemotor (SkyActiv-R genaamd) is bestemd voor een nieuwe sportwagen (RX-9) waarvoor een conceptstudie uit 2015 model staat. Bij deze bloedmooie coupé vindt de aandrijving op de achterwielen plaats. Lange tijd leek de rotatiemotor geen toekomst meer te hebben vanwege emissieproblemen, maar Mazda heeft het traject van de uitlaatbuizen veranderd, evenals de rotors en de injectoren. Dit zou een aanzienlijk beter energierendement hebben opgeleverd, met als gevolg een voldoende lage uitstoot. In 2020 bestaat Mazda 100 jaar. De RX-9 wankelmotor sportwagen zou een perfecte manier zijn om dat eeuwfeest in stijl te vieren! +++
+++ MERCEDES werkt aan een stekkerhybride versie van de nieuwe A klasse. Die zal op stroom circa 50 kilometer ver kunnen komen. Als basisunit fungeert een 4 cilinder 2,0 liter benzinemotor van eigen makelij (dus niet van samenwerkingspartner Renault). Qua prijs zal de stekkerhybride uitvoering boven de A 250 worden gepositioneerd, maar de prestaties zullen dan ook superieur zijn. +++
+++ NISSAN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl uit de Newsflash bevestigd dat wij over 2 jaar een volledig nieuwe Qashqai kunnen verwachten. De derde generatie zal ook leverbaar worden in een tweetal hybride uitvoeringen, zo laat de Europese vice-president van productplanning van Nissan, Ponz Pandikuthira, weten. Voor de elektrificatie van de Qashqai komt er een nieuwe versie van het huidige CMF (Common Module Family) platform. Een geheel elektrische uitvoering is niet gepland. In plaats hiervan zal Nissan een cross-over op basis van de Leaf lanceren. Bij de 2 hybride uitvoeringen gaat het om een milde variant met 48 Volt systeem en om een stekkerhybride versie waarvoor een beroep zal worden gedaan op de knowhow van Mitsubishi, dat sinds anderhalf jaar onder controle van Nissan staat. De huidige generatie Qashqai stamt uit 2014 en onderging vorig jaar een facelift. Ondanks dat het ruimteaanbod voor huidige C segment cross-over begrippen wat krapjes is, zegt Pandikuthira dat er geen plannen zijn om de nieuwe editie te laten groeien. Een handzaam formaat (oftewel maximaal 4,40 meter carrosserielengte) vindt hij belangrijker. +++
+++ OPEL is gestopt met de productie van de Astra GTC. Die was al uit de Nederlandse prijslijsten verdwenen (de hoge BPM maakte de OPC uitvoering onverkoopbaar). Daarnaast verdwijnt de Zafira in veel Europese landen uit het gamma. In Nederland blijft dit model nog een tijdje leverbaar. Opel stelt dat het afzetpotentieel voor 3-deurs C segment hatchback modellen is verdampt (desondanks zijn er 40.000 exemplaren van de GTC verkocht) en dat de autoconsument tegenwoordig liever een SUV heeft dat een MPV. Het saneren van de uit 2011 stammende Zafira in diverse Europese landen betekent evenwel dat Opel aldaar voorlopig geen 7-persoons model in haar gamma heeft. Er zijn wel plannen voor een eigen versie van de Peugeot 5008 (de Monza X), maar daarvoor is het licht nog niet op groen gezet. Dus voorlopig is de Opel fan die graag een hoog model heeft in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta en Noorwegen aangewezen op de Crossland X, Mokka X en Grandland X. De GTC was net als de Cascada gebaseerd op de vorige generatie Astra. Die ruimde al eerder het veld. De Zafira onderging 2 jaar geleden nog een ingrijpende facelift. Normaliter kan een model dan nog 3 à 4 jaar mee, maar de verkopen zijn dermate gekelderd dat het geen zin meer heeft om de MPV overal in Europa te blijven aanbieden. De Zafira trok in 2012 in Nederland 2.381 kopers. Vorig jaar waren dat er slechts 1.126 en dit jaar zou de afzet op maximaal 800 stuks uitkomen. +++
+++ PORSCHE topman Oliver Blume gaat er vanuit dat autokopers ook in de toekomst gewoon zelf een auto van het merk willen bezitten. Nieuwe mobiliteitsconcepten zoals autodelen ziet hij dan ook niet als een bedreiging. In steden is de wens bij jongeren om een auto te bezitten weliswaar klein, “maar ook zij worden ouder en zullen dan de stad verlaten. Dit betekent dat hun wensen veranderen”. Blume laat weten het autodeel concept evenwel niet af te wijzen, maar hij wil het gaan gebruiken als mogelijkheid om nieuwe klanten te werven. “We weten nog niet hoe die bedrijfsmodellen zich ontwikkelen, maar ook wij experimenteren volop en houden ons er intensief mee bezig”. +++
+++ RENAULT topman Carlos Ghosn heeft aangegeven dat het dieselgamma van het merk in 2022 gehalveerd zal zijn. Als oorzaak noemt hij de marktevolutie. In 2022 zullen dus veel dieselmodellen verdwenen zijn, maar daarvoor in de plaats komen stekkerhybride uitvoeringen (12 stuks) en 8 elektrische auto’s in de plaats. Ondanks de investeringen in elektrificatie van het gamma is Ghosn voorzichtig met voorspellingen over het afzetpotentieel: “er komt geen spontane vraag van de consument”. Hij geeft aan dat de elektrificatie van de auto het gevolg is van “enerzijds technologische ontwikkelingen en anderzijds het beleid van de overheid”. Alliantiepartner Nissan gaat in 2020, als de nieuwe Qashqai op de markt komt, de dieselmotor helemaal schrappen. Mitsubishi, dat ook onderdeel is van het door Ghosn geleide conglomeraat, zal zijn knowhow op het gebied van stekkerhybride technologie blijven doorontwikkelen, vooral voor Renault. +++
+++ De eerste Europese fabriek van TESLA komt vermoedelijk in Duitsland te staan. Voor topman Elon Musk zijn onze oosterburen de eerste keuze. Het is volgens hem logisch als de fabriek dan in de buurt van de Franse grens en ook nabij de Benelux landen verrijst. In de grote faciliteit zullen zowel auto’s als accu’s gebouwd gaan worden. De Nederlandse regering beloofde eerder dat zij zich sterk zal maken om Tesla over te halen de megafabriek in Nederland te vestigen (in Groningen, Lelystad of Tilburg), maar Musk geeft de voorkeur aan het hol van de leeuw oftewel de bakermat van Audi, BMW, Mercedes en Porsche. Op die manier kan hij meeliften op de goede reputatie van de Duitsers op het gebied van bouwkwaliteit. +++
+++ De BMW 5-serie is uitgeroepen tot TREKAUTO van het jaar. De uitverkiezing van dit model is opmerkelijk omdat de laatste jaren steevast een cross-over of SUV in de prijzen viel. Ook in de laatste editie van de ‘Tow Car of the Year Award’ scoorden de Skoda Octavia Scout, de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Passat Alltrack hoog, maar de BMW 520d xDrive Touring trok aan het langste eind. In subcategorieën deed Skoda (met de Superb en Octavia 2.0 TDI) het goed, evenals Peugeot met de 5008 BlueHDi 2.0 en Land Rover met de Discovery 3.0 TDV6. Voor het ultralichte trekwerk is een Volkswagen Polo 1.0 TSI volgens de jury een goede optie en de Hyundai i30 1.6 CRDi Wagon wordt als zuinig alternatief aangeprezen. De beste ‘betaalbare’ SUV om een caravan mee te trekken is de Volvo XC40 D4 AWD, maar die werd dus geen allround winnaar. Dieselhaters kunnen volgens de jury het beste een Kia Stinger aanschaffen. Opvallend genoeg niet de GT uitvoering met standaard vierwielaandrijving en dikke/koppelrijke V6 motor, maar de achterwiel aangedreven 4 cilinder versie. +++
+++ In de VERENIGDE STATEN lijken de goede tijden op de automarkt voorbij. Hoewel sommige merken, met name die van Fiat Chrysler Automobiles, het nog altijd goed doen, zien de meeste andere spelers de afzet op zijn best stabiliseren of zelfs dalen in vergelijking met een jaar eerder. De ster van de afgelopen maand was (dus) FCA dat met een sterke plus van 11 % uit de bus kwam. Jeep, Chrysler, Dodge en de kleinere merken verkochten samen ook het hoogste aantal auto’s in de meimaand sinds 2005. Bovendien kwam FCA voor het eerste in tijden hoger uit dan Ford, dat het afgelopen maand met een magere plus van 0,7 % moest doen. Bij de blauwe ovaal komt dat geheel voor rekening van de wagenparkbeheerders want aan particulieren verkocht het bedrijf wel meer auto’s. Dat leidde er toe dat de gemiddelde verkoopprijs van 35.800 dollar bij Ford 3.400 dollar hoger was dan een jaar eerder. In Dearborn zullen dus niet perse ontevreden gezichten te zien zijn. Nissan verloor opnieuw terrein (ruim 4 %), maar landgenoot Toyota kon de schade beperkt houden tot afgerond 1 %. Audi zag de Amerikaanse afzet met 0,6 % stijgen. Moedermerk Volkswagen kwam 4 % hoger uit. +++
+++ Er is een nieuw verkeersveiligheidakkoord getekend tussen Europese koepels in de auto-industrie. Hun gezamenlijke doel: in 2050 geen VERKEERSDODEN meer. De partijen die hun handtekening gezet hebben, zijn de branchevereniging van Europese autofabrikanten (ACEA), die van de Europese auto-onderdelen leveranciers (CLEPA) en de automobielclubs (FIA). Middels het zogeheten ‘Road Safety Pledge’ akkoord beloven de aangesloten bedrijven te zullen investeren in de ontwikkeling en introductie van levensbesparende technologieën. Vorig jaar vielen er nog 25.000 verkeersslachtoffers in Europa. In vergelijking met 2001 is dat al de helft minder, maar elke dode is er natuurlijk één te veel. In 2050 moeten er dus geen doden meer te betreuren zijn in het verkeer. In Nederland heeft Amsterdam met 150 fatale verkeersongelukken in de afgelopen 10 jaar de dubieuze eer bovenaan de lijst van gevaarlijkste steden te staan, gevolgd door Rotterdam, Den Haag en Utrecht met respectievelijk 137, 83 en 68 dodelijke ongevallen. Voor het eerst zijn vorig jaar meer dodelijke verkeersslachtoffers gevallen op de fiets dan in de auto, zo meldde het CBS eerder. In totaal kwamen er in 2017 bij een verkeersongeval 613 mensen om. “Welke technieken werken nu daadwerkelijk goed voor de verkeersveiligheid, hoe zit het met de infrastructuur en wat helpt om berijders niet te laten afleiden door hun telefoon: dat zijn belangrijke zaken om nader te onderzoeken”, aldus een woordvoerder. +++
+++ Het stijgend aantal aanrijdingen holt VERZEKERAARS uit. Dat stelt het expertisebureau CED. De stijging wordt veroorzaakt door telefoongebruik achter het stuur en het toenemende aantal kilometers dat wordt afgelegd. Dit betekent dat autoverzekeringen steeds verliesgevender worden. Op elke euro premie legden verzekeraars vorig jaar gemiddeld 22 cent toe, ook omdat het gemiddelde schadebedrag fors toenam. De schadelast van verzekeraars kwam in 2017 uit op meer dan 2,9 miljard euro; een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal schades per auto bleef gelijk. De voornaamste oorzaak is dus de groei van het wagenpark. Het aantal autodiefstallen neemt al jaren af, maar de gemiddelde schadelast groeit juist: in 5 jaar tijd is die zelfs verdrievoudigd. Ook voor inbraak en brandschades geldt dat er minder claims binnenkomen, maar dat de schadelast stijgt. Auto’s zelf en de apparatuur die mensen erin laten liggen, worden steeds duurder. +++
+++ VOLVO investeert in Luminar sensortechnologie. Het is de bedoeling dat in 2025 eenderde van de personenwagens van de Zweden autonoom kan rijden. Volvo heeft daartoe een aandeel genomen in Luminar, een startende onderneming die geavanceerde sensortechnologie ontwikkelt. Het bedrijf, dat vestigingen in Californië en Florida heeft, is nu al druk bezig met het testen van sensortechnologie in modellen van Volvo. De autofabrikant is het vooral te doen om de Lidar technologie, die met pulserende lasersignalen objecten kan detecteren. Dat is cruciaal voor de ontwikkeling van veilige autonome voertuigen. Austin Russell, de topman van Luminar, stelt dat zijn systeem 10 maal beter presteert dan dat van de beste concurrent. “De nu toegepaste systemen kunnen 1 seconde vooruit kijken. Ons systeem kijkt 7,5 seconde vooruit, ofwel 250 meter. Zo functioneert het systeem ook bij hoge snelheden”. De investering in Luminar wordt gedaan vanuit het Volvo Tech Fund. Dat werd eerder dit jaar opgericht om wereldwijd startende hightech bedrijven die een grote potentie hebben te kunnen ondersteunen. “Luminar is precies het soort bedrijf waarin wij willen investeren. Het biedt ons strategische toegang tot nieuwe technologie en nieuw talent met nieuwe vaardigheden”, aldus Zaki Fasihuddin, de eerste man van het Volvo Tech Fund. De Zweden hebben overigens meer ambitieuze targets. Zo verwacht het bedrijf dat tegen 2025 de helft van alle auto’s die zij aanbiedt beschikbaar zal zijn via een abonnementsservice. Dat zou het bedrijf een rechtstreekse band met zo’n 5 miljoen klanten moeten opleveren. De nieuwe doelstellingen komen bovenop targets van de autofabrikant dat in 2025 de helft van de modellen van Volvo elektrisch aangedreven zal zijn. De Zweden kondigden spraken vorig jaar de intentie uit om elk nieuw model vanaf 2019 te elektrificeren, hetzij als een hybride, stekkerhybride of volledig batterijelektrisch. Het laatste type kan Volvo nu nog niet bieden, maar er zijn al via het stopcontact oplaadbare hybride versies van de V60, XC60, S90/V90 en XC90. De Zweden zeggen te kunnen profiteren van schaalvoordelen en gedeelde ontwikkelingskosten met Lynk & Co, het Chinese zustermerk onder de Geely paraplu waarin Volvo een belang van 30 % heeft. De Zweedse autobouwer heeft in 2017 recordwinsten & verkopen (571.000 auto’s) gerealiseerd. Voor het vierde opeenvolgende jaar was er sprake van groei. +++
