+++ Vind jij de nieuwe AUDI Q8 prachtig, maar niet voldoende centen? Wacht dan tot de Q4 klaar is. Deze op de nieuwe Q3 te baseren coupéachtige SUV krijgt hetzelfde design, maar dan in een compacter formaat. Aanvankelijk was Audi van plan om van de Q4 een hoog op zijn poten staande, 5-deurs TT te maken, maar dat idee is in de prullenbak beland. Er zijn geen plannen voor een Q6. Een SUV met een dergelijk formaat (groter dan de Q5, maar kleiner dan de Q7) is feitelijk de nieuwe e-Tron. +++
+++ Bosch en Volkswagen treden toe tot het datanetwerk voor AUTONOOM rijden. Een personenwagen kan alleen zelfstandig rijden als er een superintelligente computer aan boord is. Dat is althans de mening van het samenwerkingsverband NAV, waar ook toeleverancier Continental en de databedrijven Aquantia plus Invidia lid van zijn. De autonome auto wordt dus een artificieel intelligente supercomputer op wielen. Via de NAV alliantie willen de aangesloten bedrijven de zelfstandig rijdende personenwagen verder gaan ontwikkelen. Doel is uiteindelijk een voertuig dat op Level 5 niveau (volledig autonoom) kan deelnemen aan het verkeer. Maar daarvoor is een goed beveiligd en snel datanetwerk nodig, zo stelt de NAV. De data uit de voertuigen kan 32 terabyte per 8 uur beslaan. “De NAV alliantie moet de katalysator zijn van de ontwikkeling van een betrouwbaar platform voor zelfrijdende auto’s”, aldus James Hodgson, analist bij het samenwerkingsverband. Bosch en Continental zijn ook lid van het consortium Here, leverancier van real-time navigatiediensten. Ook Volkswagen dochter Audi participeert daar in. +++
+++ Zijn de dagen van onvervalst akoestisch plezier met de verbrandingsmotor geteld? Volgens BMW wel, want die beweert dat de Duitse homologatiedienst TÜV wil dat er alleen nog klanken uit luidsprekers het interieur binnendringen. Dit betekent dat het binnenkort gedaan is met het geblaf, gehuil en gebrabbel aan de uitlaat van auto’s met een verbrandingsmotor (en dan met name sportwagens). De politiek wil niet alleen schonere binnensteden, maar ook meer rust en minder lawaai. Daarom worden de geluidsnormen voor auto’s gestaag strenger. BMW reageert hierop met zogeheten Active Sound Design (ASD), dat de motorklank nabootst via de geluidsinstallatie. De autofabrikant levert weliswaar nu ook nog actieve uitlaatsystemen met kleppen en specifieke resonators die zinnenprikkelend klinken, maar de TÜV wil daar een einde aan maken. In het kader van de Europese integratie moeten ook andere landen er aan geloven. Dit betekent dat het verbod op ‘klassiek’ uitlaatgeluid straks overal op het Oude Continent van kracht wordt. Dus wie al lang een BMW M model met bulderende uitlaat wil, moet niet te lang wachten met kopen … +++
+++ De afzet van ELEKTRISCHE auto’s is sinds begin dit jaar in een stroomversnelling geraakt. Nederland hoort binnen de EU zelfs tot de kopgroep qua verkoop. Volgens de meest recente cijfers overtreft het aantal registraties van volledig elektrische auto’s dit jaar gemakkelijk die van 2017. Dat komt door de aanhoudende fiscale stimuleringen voor emissieloos rijden en de introductie van nieuwe, relatief betaalbare modellen. Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat er op 31 mei 129.798 elektrische voertuigen waren. Daar zitten ook elektrische bussen en (motor)fietsen bij. Kijk je alleen naar personenwagens, dan gaat het om 27.719 registraties. Een stijging van 6.604 exemplaren sinds 1 januari. Het marktaandeel van (deels)elektrische auto’s in de totale verkopen is gestegen naar 3.3 %. Dit is inclusief stekkerhybride modellen, maar 88 % van deze auto’s hoort inmiddels tot de volledig elektrische categorie. Rijden in een zogeheten PHEV levert tegenwoordig geen bijtellingsvoordeel meer op in Nederland. De Tesla Model S blijft nummer 1 onder de elektrische auto’s, maar voelt de hete adem van de nieuwe Nissan Leaf in zijn nek. De nieuwe iteratie van de Japanner heeft zijn accupakket sterk verbeterd waardoor de actieradius flink is toegenomen. De Nissan Leaf is bovendien voor veel meer Nederlanders betaalbaar. Andere populaire elektrische auto’s zijn de Tesla Model X, de Volkswagen e-Golf, de Renault Zoé en de Opel Ampera-e. Verwacht wordt dat er de komende jaren steeds meer redelijk betaalbare auto’s op de markt verschijnen. Dat is ook nodig, want de bijtellingsregels voor duurdere elektrische modellen worden aangescherpt in 2019. Dan komen alleen nog emissievrije auto’s onder de 50.000 euro in aanmerking voor een tot 4 % verlaagde bijtelling. +++
+++ De EUROPESE COMMISSIE waarschuwt dat de extra importheffingen op buitenlandse auto’s waar de Amerikaanse president Donald Trump mee dreigt, leiden tot miljarden dollars aan schade voor de economie van de Verenigde Staten. Met eventuele extra belastingen beschadigt Trump de eigen economie met 13 tot 14 miljard dollar, zo heeft de Europese Commissie berekend. Amerikaanse consumenten zullen de hogere importbelasting namelijk terugzien in de autoprijzen. Maar ook de tegenmaatregelen zouden flinke gevolgen hebben. Volgens de commissie zouden vergeldingsmaatregelen maar liefst 294 miljard dollar (253 miljard euro) aan Amerikaanse export raken. Dit komt neer op ongeveer 19 procent van de totale Amerikaanse export in 2017. Trump gaf in mei opdracht tot een onderzoek naar hogere importtarieven op auto’s uit het buitenland. Net zoals bij de staal & aluminium heffingen haalde de president de nationale veiligheid aan als reden voor het onderzoek. Volgens Brussel mist het onderzoek een wettelijke basis en druist het in tegen internationale handelsregels. De EU vraagt ook deel te mogen nemen aan een openbare hoorzitting van het Amerikaanse ministerie van Handel over de kwestie op 19 en 20 juli. Onlangs verklaarde Trump dat het onderzoek naar Europese auto’s binnenkort kan worden afgerond. Hij dreigde op korte termijn importheffingen tot 20 % in te voeren, als de EU de importbelasting op Amerikaanse auto’s niet verlaagt. De Europese Unie rekent een importheffing van 10 % op Amerikaanse auto’s, terwijl de VS een heffing van 2,5 % hanteert. De EU benadrukt dat de VS bijvoorbeeld voor veel vrachtwagens hogere importtarieven rekent, namelijk 25 %. De Europese Unie exporteerde in 2017 voor 37,4 miljard euro aan auto’s naar de Verenigde Staten. De VS verscheepte vorig jaar maar voor 6,2 miljard euro aan wagens naar de EU. Verder maken Europese autofabrikanten zo’n 2,9 miljoen auto’s in de VS, benadrukt de EU. Hierdoor zijn direct 120.000 banen in de fabrieken gecreëerd. Indirect (dealers meegerekend) zou het om 420.000 banen gaan. +++
+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) probeert zich voor te bereiden op eventuele bokkensprong van de Amerikaanse president Donald Trump, wiens beslissingen de hele economie van de Verenigde Staten in gevaar brengen. Niet alleen de handelsrelatie met Europa staat onder druk, maar ook die met Mexico en Canada. De hogere invoerbelasting zou FCA jaarlijks meer dan 1 miljard dollar kunnen kosten. Bijna 9 % van de auto’s die het Italiaans/Amerikaanse bedrijf in de VS verkoopt, wordt namelijk ingevoerd. Met name de Jeep Renegade, die vanuit Italië wordt geïmporteerd, zou erg zwaar getroffen worden. Als de maatregelen van Trump realiteit worden, dan zal FCA de verkoop van zijn Renegade in de VS moeten beperken om te vermijden dat zij verlies op het model lijdt. Het verplaatsen van de productie is geen optie, want dat vergt een lange voorbereiding en kost veel geld. Bovendien zou dit tot een minder sterke concurrentiepositie van de Renegade op andere markten leiden. En dan is er nog de mogelijkheid dat Trump het Witte Huis moet verlaten tegen de tijd dat zo’n fabriek klaar is… +++
+++ FRANKRIJK wil het aantal dodelijke ongelukken verkleinen en verlaagt daarom de snelheidslimiet met 10 km/u. Op provinciale wegen mag per 1 juli niet harder worden gereden dan 80 km/u. Op de snelwegen blijft het maximum 110 of 130 km/u, al gaan er stemmen op om die grenzen ook daar te verlagen. Overigens was er flinke tegenstand tegen de snelheidsverlaging van 90 naar 80 km/u. De regering heeft het besluit echter gewoon doorgeduwd. Sommige departementen hadden gevraagd of zij zelf de snelheid op hun provinciale wegen mochten bepalen. Dat werd gelukkig door de centrale overheid verboden, want het zou anders een lappendeken van limieten zijn geworden. +++
+++ Om aan de strengere Euro 6d-Temp emissienormen te kunnen voldoen, krijgen alle MINI modellen met benzinemotor een partikelfilter. Moederbedrijf BMW maakt van de gelegenheid gebruik om zijn nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling in de Clubman en Countryman te introduceren. De Hatch en Cabrio hadden deze transmissie al. Een handbak blijft ook leverbaar voor alle Mini modellen. De Clubman en Countryman krijgen bovendien de herziene versie van de bekende 3 cilinder benzinemotor van BMW. Gekoppeld aan de nieuwe automaat verbruikt de Clubman One en Clubman Cooper hiermee 5,7 liter per 100 km, terwijl de Countryman 5,9 à 6,0 liter nodig heeft. Daarmee zijn deze Mini modellen op papier onzuiniger dan voor de update, maar dat is te wijten aan de overgang van de oude NEDC testcyclus naar de nieuwe WLTP meetmethode. Mini meldt dat de dieselmotoren in de Clubman en Countryman al sinds maart aan de Euro 6d-Temp norm voldoen. Dit betekent dat hier geen wijzigingen nodig zijn. +++
+++ Augustus vorig jaar kondigde NISSAN aan dat zij har batterijdivisie gaat verkopen aan een Chinees fonds: GSR Capital. Maar die transactie is geannuleerd: de Chinezen konden het gevraagde bedrag (1 miljard dollar; 860 miljoen euro) niet op tafel leggen. Nissan had GSR Capital 10 maanden de tijd gegeven om te betalen, maar die deadline is niet gehaald. Daardoor is de verkoop geannuleerd. Nissan houdt dus zijn batterijfabrieken in Sunderland (Verenigd Koninkrijk) en Zama (Japan), naast de bijhorende R&D kantoren in Japan. Althans, totdat er een nieuwe koper is gevonden. +++
+++ PORSCHE zorgt goed voor klanten die in een klassiek model rijden. Onlangs is namelijk het Porsche Centrum Leusden door de fabrikant gecertificeerd tot Porsche Classic Partner. Dit betekent dat liefhebbers daar voortaan terecht kunnen voor de aankoop van een klassieke Porsche, maar dat het bedrijf ook volledig is ingericht op onderhoud, reparatie en volledige restauratie. Daarnaast zal Porsche Centrum Leusden ook evenementen organiseren rondom oudere modellen. Porsche ging 70 jaar geleden van start met de bouw van sportwagens. Deze traditie wil het merk graag levend en rijdend houden. Dat vraagt een combinatie van passie en vakmanschap en dat is wat een Porsche dealer moet kunnen bieden om tot Porsche Classic Partner te worden uitgeroepen. +++
+++ VOLKSWAGEN bouwt momenteel even geen Beetle, maar er zijn plannen om dit model te laten terugkeren, zij het enkel in een volledig elektrische uitvoering. Daardoor kan de nieuwe editie veel ruimer worden dan zijn voorgangers met verbrandingsmotor. Ook wordt de Beetle in gereïncarneerde vorm een stuk praktischer, want hij krijgt standaard achterportieren. En dankzij het MEB platform van de I.D. familie van Volkswagen zou de auto zelfs achterwielaandrijving krijgen, waardoor hij sterk naar het verleden gaat knipogen. Doel is om de Beetle meer ‘emotie’ te geven. Dergelijke modellen zijn momenteel in het Volkswagen gamma dun gezaad, maar de nieuwe grote baas Herbert Diess wil daar verandering in brengen. Daarom gaat over 3 à 4 jaar de I.D. Buzz in productie, een elektrische microbus waarvan het design geïnspireerd is op de klassieke T1. Of het licht voor een elektrische Beetle definitief op groen wordt gezet, hangt af van hoe de volumemodellen zonder verbrandingsmotor aanslaan. Worden die een doorslaand succes, dan is er budget voor ‘leuke dingen’. Zoals een elektrische Beetle met een sterke emotionele lading. Het eerste lid van de I.D. familie, de Neo, gaat eind 2019 in productie. Pas na een jaar zal Volkswagen een eerste verkoopbalans op kunnen maken. Tot die tijd zit het nieuwe Beetle voorstel dus in de wachtkamer. En dan zal er, bij een gunstige evaluatie-uitkomst van de Neo, nog 3 jaar nodig zijn om het model productierijp te maken. +++
+++ WAYMO , het bedrijfsonderdeel van Google dat zich bezighoudt met autonoom rijden, is op zoek zijn naar een autofabrikant die het bedrijf kan voorzien van een forse vloot personenwagens voor op de Europese wegen. Die zullen worden omgebouwd tot autonome taxi’s. Het is niet bekend hoe groot de Europese vloot gaat worden. Waymo heeft voor haar toekomstige activiteiten in de VS al een deal gesloten met Jaguar (over de levering van 20.000 exemplaren van de I-Pace) en Chrysler (62.000 stuks van de Pacifica. De Google dochter wil een taxidienst à la Uber opzetten met zelfrijdende auto’s. Die start in Phoenix, Arizona, maar moet binnen afzienbare termijn ook elders in de VS en dus ook in Europa worden gerealiseerd. +++
