Staat de Toren van Babel tegenwoordig in Duitsland?

0

De Duitse auto-industrie kraakt in zijn voegen. Tegelijkertijd blijft het gaspedaal bij het modellenoffensief bij de premiummerken tot de bodem ingetrapt. Hoe lang kan dat goed gaan?

Op het eerste gezicht lijkt er niks aan de hand bij de Duitse premiummerken en lijkt het voor wat betreft de introductie van nieuwe modellen niet op te kunnen. Daar waar andere fabrikanten, zoals Citroën, hun handen vol hebben aan één introductie per jaar, heeft Audi in één maand tijd zowel de nieuwe A1 als Q8 gepresenteerd. BMW doet daar met de lancering van de nieuwe X5 en 8-serie Coupé niet voor onder. Mercedes heeft dit jaar de nieuwe A klasse geïntroduceerd, gaf de C klasse een facelift, voerde motorische wijzigingen door bij de E klasse, presenteerde de derde generatie CLS en creëerde samen met AMG een nieuwe 4-deurs sportwagen. De bomen lijken tot in de hemel de groeien. Net als ooit de Toren van Babel.

Uiterst indrukwekkend. Het is alleen slechts één kan van de medaille. Tegelijkertijd komen Audi, BMW en Mercedes ook zeer negatief in het nieuws met arrestaties van topmanagers (Audi), invallen op het hoofdkantoor (idem), reprimandes door een minister (Mercedes) en slecht gemanagede terugroepacties (BMW). Broek afzakkend was ook het bericht dat Porsche tot september geen nieuwe bestellingen kan aannemen wegens de WLTP perikelen. Dat is, zoals Autointernationaal.nl al eerder schreef, primair het gevolg van geblunder van Europese politici, maar toch. Erg premium komt het allemaal niet over.

Tegelijkertijd blijven Audi, BMW en Mercedes vasthouden aan de dieselmotor. Zij voorzien een renaissance voor de oliegestookte krachtbron. Maar wedden zij niet op het verkeerde paard? Of anders gezegd: trekken zij niet aan een dood paard? Het vertrouwen van de autoconsument in de dieselmotor is in Duitsland namelijk compleet verdwenen. Dat komt door de rijverboden in binnensteden, de weigering van dealers om nog een model met oliegestookte krachtbron als inruil te accepteren en de rechtszaken die gevoerd worden om de autofabrikanten te dwingen exemplaren met sjoemelsoftware terug te nemen.

Bij Audi heeft de sjoemeldiesel affaire geleid tot de arrestatie van topman Rupert Stadler. Hij blijft nog voor onbepaalde tijd in de gevangenis in Augsburg voor ondervraging over zijn rol in het dieselschandaal. Stadler wordt verdacht van betrokkenheid bij het gesjoemel met de uitstoot van diesels en werd gearresteerd uit vrees dat hij met bewijsmateriaal zou knoeien of getuigen zou beïnvloeden. Uit afgeluisterde telefoongesprekken is inderdaad gebleken dat hij dreigementen heeft geuit richting een werknemer van Audi te schorsen vanwege diens getuigenverklaring in het onderzoek.

De tijdelijke opvolger van Stadler (rechts van de conceptstudie Aicon), de Nederlander Bram Schot (rechts naast Stadler), heeft een valse start gemaakt door de dieselmotor te blijven bewieroken, ondanks dat de klanten daar anders over denken. Vreemd, want dient de klant niet ‘koning’ te zijn? Niet voor Schot, die spreekt van een hetze. Tja, dergelijke complottheorieën associëren wij doorgaans met dictators en ander tirannen die de waarheid niet onder ogen willen zien. Hoort Schot in dit rijtje thuis? Zijn bewering dat diesel een milieuvriendelijke brandstof is, is geen prettige binnenkomer. Ook de topmannen van Daimler en Volkswagen willen de dieselmotor weer salonfähig maken, en voorspelling een renaissance binnen 2 jaar, maar Schot gaat daarin nog een stap verder door botweg te stellen dat de wedergeboorte “sneller zal gaan”. Alsof er de afgelopen 3 jaar niks gebeurt is. Schot wimpelt de hele affaire weg, net zoals iemand die van misbruik wordt verdacht zegt “dat het allemaal wel mee valt”. Audi zal in augustus starten met de productie van de volledig elektrische cross-over e-Tron. Schot had er goed aan gedaan om zich gedeisd te houden met zijn opmerkingen over de dieselmotor en in plaats hiervan zich te manifesteren als Herr Elektrisch. Daarmee zou Audi letterlijk en figuurlijk met een schone lei kunnen beginnen. Maar daarvoor is de baantjeshopper Schot vermoedelijk te arrogant.

De Duitse autofabrikanten, met het Volkswagen concern, beloofden nadat de sjoemeldiesel affaire in september 2015 aan het licht kwam een cultuurverandering, maar daar is bij de narcistische topmanagers nog weinig van de merken. Doordat de premiummerken gestaag marktaandeel wonnen dacht de directie boven de wet te staan en onoverwinnelijk te zijn. Je zou denken dat de sjoemeldiesel affaire een kwestie van ‘eens maar nooit weer’ zou zijn, maar afgelopen voorjaar werd Audi (opnieuw) betrapt op het verkoop van auto’s met frauduleuze software. De beerput is dus nog lang niet leeg. Dagelijks komen er nieuwe onthullingen over het sjoemelen met dieselmotoren. Niet omdat de autofabrikanten openheid verschaffen, maar dankzij spitwerk van toezichthouders, rechercheurs en journalist.

De ondernemingscultuur in Duitsland staat hierdoor na 3 jaar nog steeds in een kwaad daglicht. Tegen de voormalige topman van het Volkswagen concern, Martin Winterkorn, is een internationaal arrestatiebevel door de Verenigde Staten uitgevaardigd (alleen zal Duitsland geen eigen onderdanen uitleveren). Talloze managers worden verdacht of zitten vast. De Duitser Oliver Schmidt kreeg 7 jaar cel en een boete van 400.000 dollar omdat hij de fraude met de dieselmotoren van het Volkswagen concern voor de toezichthouders afdekte. Het is in deze context opmerkelijk dat Stadler als topman van Audi (waar de software ontwikkeld was) zo lang buiten schot bleef. Maar de verklaring is tegelijkertijd heel simpel: hij had de steun van de machtige families Porsche en Piëch.

Als je bovenstaand verhaal leest, lijkt het wel of het over een chapter van een verboden want criminele motorclub gaat. Maar nee, we hebben het over de fine fleur van de Duitse auto-industrie. Machtige heren die zeggen premiumproducten te verkopen. Je zou daar je schouders over op kunnen halen, als Duitsland een eiland ver weg van Europa zou zijn. Maar het is de ruggengraat van de Europese economie en dus van onze welvaart. En onze wereldregio wordt momenteel kwaadaardig met een sloopkogel aangevallen door Donald Trump die lijkt aan te sturen op een handelsoorlog. Juist nu is het van belang dat Europa één front vormt en dat de topmanagers uit de auto-industrie zich niet bezig zouden hoeven te houden met de sjoemeldiesel affaire. Maar wat eigenlijk een bijzaak zou moeten zijn, domineert de directievergaderingen. Waardoor er onvoldoende focus is op wat veruit het belangrijkst is: gezonde handelsbetrekkingen en voorkoming dat de positie van Angela Merkel, al jaren een rots in de branding, ondermijnd wordt.

Nee, de Duitse autofabrikanten bouwen liever door aan hun eigen Toren van Babel. Hoeveel modellen kan je nog toevoegen aan je gamma? Wanneer zijn recordverkopen genoeg? De Audi Q8, BMW 8-serie en Mercedes-AMG 4-deurs GT Coupé zijn stuk voor stuk prachtige auto’s om bovenop je bestaande gamma te metselen, maar ondertussen zitten er diepe scheuren in de fundamenten.

Ooit dachten de Amerikanen in het premiumsegment oppermachtig te zijn met merken als Imperial, Mercury, Oldsmobile en Pontiac. Die liggen allemaal op het kerkhof. Cadillac, Chrysler en Lincoln zijn niet meer dan een schim uit het verleden. Ford en General Motors waren ooit de grootste autofabrikanten van de wereld, maar zij behoren al lang niet meer tot de wereldtop. Wanneer ging het mis? Eind jaren zestig, toen de paardenkrachtwedloop nog volop aan de gang was en bizarre modellen als de Oldsmobile Toronado met voorwielaandrijving en meer dan 400 pk sterke V8 motor gelanceerd werden. Daarmee werden wel de voorpagina’s gehaald maar niet de harten van de autoconsument veroverd. Met onbetrouwbare modellen als de AMG Gremlin, Chevrolet Vega en Ford Pinto groeven de Amerikanen hun eigen graf. Doen de Duitse autofabrikanten dat met hun sjoemeldiesel modellen nu ook?

Comments are closed.