Autoverkopen juni: Tesla groter dan Audi

0

In de eerste 6 maanden van 2018 zijn in Nederland 253.410 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 12,1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC blijkt dat het aantal registraties in juni 15,5 procent hoger lag dan in juni 2017, namelijk 47.117 nieuwe personenwagens. Daarmee was het de beste junimaand sinds 2012.

Op mei na werd dit jaar tot nu toe in elke maand een plus van meer dan 10 procent genoteerd ten opzichte van hetzelfde tijdvak in 2017. De top5 van de populairste automerken in 2018 blijken het eerste semester goed te zijn voor een gezamenlijk marktaandeel van bijna 42 procent. Qua elektrische auto’s is Tesla in Nederland marktleider met een ruime verdubbeling in registraties ten opzichte van de eerste helft vorig jaar, tot een verkooptotaal van 2.803 exemplaar (2017 H1: 1.282), waarvan 1.125 stuks in juni.

Tot en met juni waren de bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens Volkswagen (28.979 registraties en 11,4 procent marktaandeel), Renault (21.760 en 8,6 procent), Opel (21.581 en 8,5 procent), Peugeot (17.915 en 7,1 procent), Kia (15.456 en 6,1 procent), Ford (15.405), Toyota (13.786), BMW (11.520), Skoda (11.280) en Volvo (9.071). In juni bestond de merken top10 achtereenvolgens uit Volkswagen (5.007 registraties en 10,6 procent marktaandeel), Renault (4.841 en 10,3 procent), Opel (4.328 en 9,2 procent), Peugeot (3.214 en 6,8 procent), Toyota (2.944 en 6,3 procent), Kia (2.444), BMW (2.238), Ford (2.205), Skoda (1.986) en Nissan (1.811).

Tesla was in juni met afstand de sterkste groeier. Alleen dit merk wist zijn afzet meer dan te verdubbelen. Het registratieaantal van 1.125 was voldoende om Audi te passeren in de verkoopstatistieken. Dit Duitse merk trok in juni 1.108 klanten. Andere merken, naast Tesla, die hun marktaandeel afgelopen maand eveneens wisten op te voeren, zijn in alfabetische volgorde Alfa Romeo (dit merk hield met het oog op de in september van kracht wordende WLTP cyclus opruiming), DS (idem voor wat betreft de 3), Hyundai (de Kona slaat goed aan), Jeep (de Compass wijst de weg naar winst), Kia (de cross-over modellen Stonic en Niro doen het goed), Lexus (hield ook opruiming), Mini (de bescheiden facelift van de Hatch werpt vruchten af), Mitsubishi (er werd een haventerrein vol exemplaren van de Space Star op kenteken gezet), Seat (de Arona slaat goed aan), Skoda (heeft succes met de Karoq), Smart (opruiming van de turboversie van de Forfour), Subaru (de nieuwe XV zorgt voor terreinwinst) en Toyota (de vernieuwde Aygo ging als warme broodjes over de toonbank).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken die ondanks de 15,5 procent groei van de totale markt in juni niet meer auto’s wisten te verkopen. Het gaat hier in alfabetische volgorde om Audi (met name de A5/S5/RS5 en Q5/SQ5 waren minder in trek), Dacia (de afzet van de Logan is vrijwel gehalveerd), Fiat (de kurk waar dit merk op drijft, de 500, ging in juni kopje onder), Honda (het was niks, het is niks en het wordt niks), Jaguar (de XE is dringend toe aan een facelift), Maserati (zelfs met een geamputeerde vinger waren de verkopen op één hand te tellen) en Mercedes (de levering van de vernieuwde C klasse moet nog op gang komen).

Volkswagen verkocht ook in juni dus de meeste nieuwe auto’s. De leidende positie van dit merk wordt daarmee wederom verstevigd. Volkswagen behaalde in het eerste halfjaar een marktaandeel van 11,4 procent; in 2017 stond het merk na 6 maanden op 10,5 procent. De nummer2 in de ranglijst, Renault, groeide minder hard dan de markt en zag daardoor haar marktaandeel dalen van 9,4 procent naar 8,6 procent.

Tot en met juni waren de bestverkochte modellen van 2018 achtereenvolgens de Volkswagen Polo (8.569 registraties en 3,4 procent marktaandeel), de Ford Fiesta (6.220 en 2,5 procent), de Renault Clio (6.215 en 2,5 procent), de Opel Karl (6.058 en 2,4 procent), de Kia Picanto (5.973 en 2,4 procent), de Volkswagen Golf (5.529), de Volkswagen Up (5.448), de Peugeot 108 (4.604), de Renault Captur (4.428) en de Toyota Aygo (4.354). Afgelopen juni waren de 10 populairste modellen achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.456 registraties en 3,1 procent marktaandeel), de Opel Karl (1.341 en 2,8 procent), de Renault Clio (1.281 en 2,7 procent), de Renault Mégane (1.021 en 2,2 procent), de Renault Captur (1.010 en 2,1 procent), de Toyota Aygo (999), de Peugeot 108 (966), de Kia Picanto (895), de Volkswagen Golf (877) en de Volkswagen Up (846).

Modellen die in juni minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de BMW 2-serie Tourer (332), de BMW 3-serie (356), de Citroën C1 (363), de Citroën C3 (537), de Fiat 500 (450), de Ford Fiesta (775), de Ford Focus (597), de Ford Kuga (369), de Hyundai i10 (621), de Kia Picanto (895), de Kia Niro (580), de Mazda CX-5 (491), de Mini Hatch (527), de Mitsubishi Space Star (503), de Nissan Micra 761), de Nissan Qashqai (619), de Opel Karl (1.341), de Opel Corsa (636), de Opel Crossland X (383), de Opel Astra (820), de Opel Grandland X (422), de Peugeot 108 (966), de Peugeot 208 (412), de Peugeot 2008 (559), de Peugeot 308 (397), de Peugeot 3008 (496), de Peugeot 5008 (336), de Renault Twingo (444), de Renault Clio (1.281), de Renault Captur (1.010), de Renault Mégande (1.021), de Renault Kadjar (363), de Skoda Fabia (440), de Skoda Octavia (652), de Tesla Model S (650), de Tesla Model X (475), de Toyota Aygo (999), de Toyota Yaris (775), de Toyota Auris (397), de Toyota C-HR (521), de Volkswagen Up (846), de Volkswagen Polo (1.456), de Volkswagen T-Roc (517), de Volkswagen Golf (877), de Volkswagen Tiguan (693), de Volvo XC40 (382) en de Volvo V60 (338).

De verkoopgroei in juni was met name te danken aan de stijgende populariteit van (private) leasewagens. Dat verklaart ook de goede prestatie van Hyundai afgelopen maand, die veel exemplaren van de i10 op die manier wist weg te zetten. Traditionele (zakelijke) lease en het snel opkomende private lease zijn inmiddels goed voor 45,1 procent van alle nieuw verkochte auto’s. Ter vergelijking: in de eerste helft van 2016 was dit nog maar 31,8 procent.

Voor heel 2018 verwacht Autointernationaal.nl een verkooptotaal van 440.000 stuks; vorig jaar eindigde de teller op 414.538 registraties. Daarmee zou een marktgroei van ruim 6 procent gerealiseerd worden.

Comments are closed.