Bijna klaar: de nieuwe Audi Q3

0

Audi zal op 25 juli de volledig nieuwe Q3 presenteren. Het is nu niet meer om de preproductie exemplaren stevig in te pakken in camouflagemateriaal. Daardoor laten deze nieuwe spionagebeelden weinig meer te raden over. De nieuwe Q3 zal anders dan zijn voorganger niet meer bij Seat in Martorell gebouwd worden, maar in eigen beheer in de Hongaarse fabriek in Györ.

De huidige Q3 zag in 2011 het levenslicht en onderging in 2014 een bescheiden facelift. Inmiddels is de SUV het oudste model uit het Audi gamma en is de glans er in vergelijking met concurrenten als de BMW X1, Jaguar E-Pace en Volvo XC40 er een beetje af, dus het is de hoogste tijd voor een opvolger. Die zal dus op 25 juli worden voorgesteld. Het showdebuut is voor oktober gepland, als in Parijs de tweejaarlijkse autosalon wordt gehouden.

Op deze spionagefoto’s is al goed te zien wat voor design de nieuwe Q3 krijgt. Alleen de stickers op de hoeken van de lichtunits geven aan dat het hier nog om een exemplaar voor interne tests gaat. Audi heeft voor de nieuwe, scherper gesneden Q3 duidelijk inspiratie opgedaan bij zijn groter SUV broer, de Q8. Kijk bijvoorbeeld maar naar de geprononceerde wielkasten en de machtige grille. Wie deze Audi nog steeds niet sportief genoeg vindt ogen, kan wachten op de introductie van de Q4. Die krijgt net zo’n schuine achterzijde als de Q8 en een lagere daklijn.

De nieuwe Q3 zal uiteraard gebaseerd worden op het modulaire MQB platform dat ook door zijn familieleden en segmentgenoten Seat Ateca, Skoda Karoq / Kodiak en Volkswagen Tiguan Allspace gebruikt wordt. Mede dankzij de moderne bodemplaat zal de Audi circa 50 kilo afslanken, ondanks dat de wielbasis (+5 centimeter naar 2,65 meter) en de afmetingen (+6 centimeter carrosserielengte naar 4,45 meter en 5 centimeter extra koetswerkbreedte naar 1,88 meter) toenemen. De hoogte blijft met 1,59 meter onveranderd, waardoor de nieuwe Q3 een stuk dynamischer oogt dan zijn voorganger.

Het efficiënt ingedeelde MQB platform zorgt er in combinatie met de grotere maatvoering voor dat de nieuwe Q3 meer interieurruimte biedt. Niet alleen achterpassagiers zullen daarvan profiteren, maar ook de kofferbakcapaciteit. Die groeit van 356 naar 400 liter. Het dashboard is standaard voorzien van een digitaal instrumentarium, Virtual Cockpit genaamd. Voorruitprojectie is een optie, evenals een parkeerassistent en de mogelijkheid om het multimediasysteem met gebaren te bedienen.

De nieuwe Q3 wordt onder andere leverbaar als 40 TDI waarbij de 2,0 liter dieselmotor is voorzien van milde hybride techniek met 15 kW batterij en 12 Volt boordnet. Het vermogen van de Q3 40 TDI bedraagt 204 pk, maar er volgt later een basisversie die goed is voor 136 pk. Audi claimt dat de nieuwe Q3 gemiddeld 20 procent zuiniger is dan zijn voorganger. Basismotor wordt de 1.5 TFSI versie van 150 pk. Een trede hoger staat de 2,0 liter variant met naar keuze 200 of 252 pk.

Voor wie dit nog niet genoeg is, volgt in 2019 de SQ3 met 340 pk sterke 5 cilinder 2.5 TFSI motor. Er zit ook een stekkerhybride versie van de Q3 in de pijplijn (met een benzinekrachtbron als basisunit en een systeemvermogen van 220 pk), maar een volledig elektrische variant is niet gepland. Audi wil niet dat een dergelijke uitvoering de show van de nieuwe e-Tron steelt. En de RSQ3? Die keert waarschijnlijk in stekkerhybride vorm terug. Met dezelfde aandrijflijn als de volgende generatie Volkswagen Golf R, maar dan met de 2.5 TFSI motor als basisunit. Reken op een systeemvermogen van 435 pk. Dat is genoeg om de volgende generatie Mercedes-AMG GLA 45 op afstand te houden.

Comments are closed.