Dieselmotoren Opel in verdachtenbankje

0

De Duitse overheid ondervraagt Opel over 3 modellen met dieselmotor. Het managementsysteem dat de uitlaatgassen nabehandelt, zou zichzelf uitschakelen tijdens het rijden. Dat riekt naar fraude.

Opel werd vrijgesproken in Frankrijk in een onderzoek na de ontdekking van de sjoemelsoftware bij Volkswagen, maar is nu in het vizier van de Duitse overheid. Volgens het ministerie van Transport in Berlijn “komt er een officiële hoorzitting over 3 modellen van Opel”. Het gaat daarbij om bepaalde versies van de Cascada, Insignia en Zafira met dieselmotor. Op papier voldoen die aan de Euro6 emissienorm. Wel wijst Opel er op dat het al in december 2015 een vrijwillige terugroepactie is gestart voor de Insignia (vorige generatie), Zafira Tourer en Cascada met Euro6 dieselmtor (en SCR technologie) van de modeljaren 2013-2016.

De automobielwaakhond KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) zou echter vastgesteld hebben dat het uitlaatgasbeheersysteem tijdens het rijden onderbroken wordt. Volgens de specialisten van deze dienst is er geen technische reden om dat te doen. Hierdoor ligt de uitstoot van stikstofoxiden 10 keer hoger dan de toegelaten norm. De ‘fraude’ zou slechts van toepassing zijn op 60.000 auto’s, waarvan 10.000 exemplarne in Duitsland zelf zijn verkocht. Dat is vreemd. Opel haast zich om te melden dat de actuele modellen niet met dit systeem zijn uitgerust.

De onderzoekers van de KBA, de Duitse evenknie van de Rijksdienst voor Wegverkeer, willen dus binnen 2 weken horen wat de fabrikant hierover te vertellen heeft. Sinds 2016 heeft Opel altijd ontkend dat het illegale software gebruikt heeft. Systemen die uitlaatgassen nabehandelen zijn tot nu toe al vaker opgedoken in onderzoeken en tests naar aanleiding van de dieselfraude bij Volkswagen. Bij de modellen van Opel die nu onder verdenking staan, zou het reinigingssysteem zichzelf onder alle omstandigheden uitschakelen.

Comments are closed.