Hyundai i40 krijgt Le Fil Rouge als opvolger

0

De opvolger van de huidige, uit 2011 stammende, generatie Hyundai i40 is in Duitsland voor het eerst betrapt. Het design van de D segment sedan is op de foto’s al goed te zien.

Hyundai heeft zich voor de opvolger van de huidige generatie i40 laten inspireren door de Le Fil Rouge conceptstudie van designchef Luc Donckerwolke die afgelopen maart op de autosalon van Genève te zien was. Met dit showmodel, waarvan de naam ‘de rode draad’ betekent, laat de Zuid Koreaanse autofabrikant zien wat haar ontwerptaal voor de komende jaren wordt. Bepaalde stylingelementen, zoals de relatief lange wielbasis, korte overhangen, wulps vormgegeven derde zijruit, de krachtige taillelijn en de grote Cascade grille (in combinatie met smalle koplampen) zullen wij bij de nieuwe i40 gaan terugzien. De opvallend lage kont met aflopende achterklep en krachtige spoiler, doet denken aan de Mercedes-Benz CLS.

De ‘Le Fil Rouge sedan’ zal wereldwijd verkocht gaat worden. Bij ons vervangt het 4-deurs coupémodel de i40, maar elders zal het ontwerp de uit 2014 stammende Sonata gaan aflossen. Een Wagon versie is niet gepland, maar als pleister op de wond zal de huidige combi uitvoering van de i40 een ingrijpende facelift ondergaan. Bij D segment middenklassers uit Azië kwam het nog niet zo lang geleden vaker voor (denk aan Mazda) dat een stationwagon 2 generaties mee moest. Een aparte opvolger van de Europese i40 sedan zit er niet in omdat daarvan de verkopen te weinig voorstellen.

De opvolger moet in september 2019, als in Frankfurt de tweejaarlijkse IAA autoshow wordt gehouden, introductieklaar zijn. Tegen die tijd is de eerder genoemde Sonata 5 jaar oud en voor Koreaanse begrippen is dat een mooie leeftijd om met pensioen te gaan. Hyundai wil zich met dit frivole ontwerp niet primair gaan richten op de Volkswagen Passat, maar op de dynamischer vormgegeven Arteon. Een vijfde deur ontbreekt bij de nieuwe i40 weliswaar, maar voor diegenen die dat zoeken heeft het Koreaanse merk de i30 Fastback in het gamma. Bovendien is een grote achterklep voor een sportsedan à la de Mercedes CLA en Volvo S60 zeker geen must.

Voor de tweede generatie i40 zal het motorengamma geheel worden herzien. De 1.7 CRDi dieselunit maakt plaats voor een 1,6 liter exemplaar met 136 pk. Daarnaast kunnen wij een milde hybride variant met 48 volt boordnet verwachten die de 2.0 CRDi motor, goed voor 185 pk, als basisunit heeft. Bij deze uitvoering is een 8-traps automaat standaard; de kleinere dieselversie zal ook met handbak verkrijgbaar zijn. Voor het benzinesegment kunnen we rekenen op 1,6 en 2,0 liter turbomotoren. Daarnaast komt er een stekkerhybride versie met dezelfde aandrijflijn als de Kia Optima PHEV.

Comments are closed.