In detail: de nieuwe Audi Q3

0

Audi heeft de nieuwe Q3 klaar. De tweede generatie blijft een C segment SUV, maar hij is wel groter en ruimer. Ook heeft Audi de nieuwe Q3 slimmer gemaakt, onder andere in de vorm van een nieuw bedieningsconcept met digitale displays en MMI Touch technologie.

De eerste generatie Q3 is altijd al het kneusje van de Audi familie geweest. De verkopen van deze SUV waren weliswaar niet slecht (sinds het debuut in 2011 zijn er meer dan 1,1 miljoen exemplaren verkocht), maar bij de pers genoot hij weinig aanzien. Daarvoor waren zijn (rij)eigenschappen net even te middelmatig. Ook de ronde, vrouwelijke carrosserievormen waren niet ieders kopje thee.

Met de tweede generatie Q3 probeert Ingolstadt wel respect af te dwingen in het segment voor C segment SUV modellen. Een grotere maatvoering is daarvoor een goed uitgangspunt, maar zeker ook de meer sportieve uitstraling. De ontwerpers van Audi hebben zich voor het design van de nieuwe Q3 laten inspireren door de Ür Quattro. Kijk bijvoorbeeld maar naar de gespierde wielkasten (waardoor de Audi net zo breed oogt als de RS modellen van het merk), die in een contrastkleur uitgevoerd kunnen worden om het avontuurlijke en robuuste karakter van deze SUV te accentueren.

De trapeziumvormige grille (met 4 knikpunten per kant) wordt het nieuwe onderscheiden designkenmerk van de Q modellen, want de A modellen van Audi hebben een grille in hexagonale vorm (met 3 knikpunten per kant). De zijspiegels zitten voortaan op de portieren en zijn dus niet meer een verlengstuk van de A stijl. Aan de achterzijde valt met name het ontwerp van de achterlichtunits op: exemplaren waarvan de LED verlichting niet meer ‘als een pijltje’ naar binnen wijst. Dankzij de gespierde wielkasten, het strakke lijnenspel en de dominant aanwezige koplampen à la de Q8 heeft de nieuwe Q3 in tegenstelling tot het oude model al met al nu wél een viriel voorkomen.

Echte terreinkwaliteiten heeft de nieuwe Q3 echter niet, zelfs niet met het optionele Quattro vierwielaandrijving systeem of met de afdaalhulp (waarvoor Audi eveneens een meerprijs berekend). De basisversies hebben dus alleen tractie voor, het als het gros van de auto’s in het C segment. Instapversie is de 35 TFSI met 150 pk / 250 Nm sterke 1.5 TFSI motor. Er is ook een 2,0 liter benzineblok leverbaar met naar keuze 190 / 320 Nm of 230 pk / 350 Nm. Zij heten respectievelijk 40 TFSI en 45 TFSI.

Schakelen doe je zelf via een handbak met 6 versnellingen of kan je uitbesteden aan een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. Deze automaat is net als Quattro vierwielaandrijving standaard op de 40 TFSI en 45 TFSI. Dieselen kan in de 35 TDI. Die heeft een 150 pk / 340 Nm sterke 2,0 liter 4 cilinder motor onder de kap die standaard gekoppeld is aan de handbak en het Quattro vierwielaandrijving systeem. In een later stadium volgt er nog een dieselversie met 190 pk, de 40 TDI, evenals een handgeschakelde en voorwiel aangedreven uitvoering van de 35 TDI.

Het Audi Drive Select systeem telt liefst 6 verschillende rij modi (te weten: Auto, Comfort, Dynamic, Offroad, Efficiency en Individual) die elke hun eigen specifieke afstelling van onder meer de gaspedaalrespons, het schakelgedrag van bovengenoemde S-tronic automaat en de actieve dempers hebben. Desgewenst kan de Q3 worden uitgerust met een sportonderstel (standaard op de S-Line uitvoering), die een progressievere afstelling van de besturing combineert met een strakkere set-up van de veren en de dempers.

In het interieur komen we indrukwekkende hightech in de vorm van slimme multimedia toepassingen tegen. De cabine wordt gedomineerd door een nieuw ontworpen dashboard waarbij het standaard digitale instrumentarium (het display is 10,25 inch groot) wordt gecombineerd met een nieuwe MMI scherm. De boordplank kenmerkt zich door stijlinvloeden van de A8, A7 en A6. Concreet betekent dit dat ventilatieroosters helemaal bovenaan geplaatst zijn, met daaronder het genoemde MMI Radio Plus scherm (standaard 8,8 inch groot en optioneel 10,1 inch).

Je zult dus tevergeefs zoeken naar analoge meters. Veel functies kunnen worden bediend vanaf het multifunctionele stuurwiel. Op de optielijst staat de MMI Navigatie Plus module met de verder ontwikkelde en grotere (12,3 inch) versie van de zogeheten Audi Digital Cockpit, desgewenst met een aanraakscherm, slimme spraakbediening en een specifiek sportdisplay. Er zijn ook nieuwe materialen, zoals beige gekleurd Alcantara voor de zetelflanken, de armleuningen en een deel van het dashboard.

Daarnaast zijn er een heleboel internetmogelijkheden. Voorbeelden zijn de LTE Advanced standaard, geïntegreerde WiFi hotspots en een intelligent GPS navigatiesysteem dat niet alleen informatie biedt over de verkeerssituatie, maar ook over de beschikbare parkeerplaatsen en de goedkoopste tankstations. Om de radio-ontvangst de optimaliseren, switcht de geluidsinstallatie tussen FM, DAB en internet streaming waar nodig.

De nieuwe Q3 is standaard voorzien van het Audi Pre Sense Front systeem, met voetgangerherkenning en een automatische noodremhulp met voetgangersherkenning. Rijstrook bewaking (Active Lane Assist) is ook altijd bij de prijs inbegrepen. Adaptieve cruisecontrole en een 360 graden camerasysteem staan op de optielijst, evenals Traffic Jam Assist, Park Assist en Cross Traffic Assist.

Hoogwaardigere materialen zijn altijd bij de prijs inbegrepen. Verder heeft Audi de Q3 met 2 USB poorten (zowel voor als achter) en een 12V aansluiting. MMI Radio inclusief Bluetooth, een multifunctioneel met leder afgewerkt stuurwiel, airconditioning en LED koplampen zijn eveneens standaard. Sfeerverlichting met tientallen kleurenopties worden door Audi tegen meerprijs geleverd. Tevens staan zaken als Matrix koplampen op de optielijst. Audi levert de Q3 zoals gezegd verder tegen meerprijs ook met het S-Line pakket, dat naast een set optische extraatjes ook een sportonderstel omvat. Een adaptief onderstel is optioneel. Hetzelfde geldt voor de geluidsinstallatie van Bang & Olufsen.

De tweede generatie Q3 is zoals gezegd groter dan zijn voorganger. Zowel in de lengte (+ 9,7 centimeter) als in de breedte (+ 1,8 centimeter) is de nieuwe editie gegroeid. In de hoogte krimp de Q3 juist licht (- 0,5 centimeter). De wielbasis nam met 7,8 centimeter toe naar 268,1 centimeter, waardoor met name de achterpassagiers meer bewegingsvrijheid voor hun benen hebben. Zij zitten op een over een lengte van 150 millimeter verschuifbare bank met een verstelbare leuning die in 40:20:40 verhouding neerklapbaar is. Uit een eerste snelle zitproef blijkt dat de interieurruimte significant is toegenomen. Zowel voorin als achterin kun je uitstekend zitten, ook als je 1,90 meter lang bent.

Het kofferbakvolume van de nieuwe Q3 (448,5 x 184,9 x 158,5 centimeter) bedraagt minimaal 530 liter (voorheen 460 liter) en maximaal, als de achterbank helemaal naar voren wordt geschoven, 675 liter. Met de achterbankleuning neergeklapt kan er voor 1.525 liter in de Audi worden vervoerd. De laadvloer is in hoogte verstelbaar en de hoedenplank kan onder de bodem opgeborgen worden. De Q3 kan tegen meerprijs door Audi worden voorzien van een elektrisch openende en sluitende achterklep.

De nieuwe Q3 gaat concurreren met de BMW X1, de Infiniti QX30 , de Land Rover Range Rover Evoque, de Mercedes-Benz GLA en de Volvo XC40. In 2019 volgt de Q4 met een meer coupéachtige daklijn à la de Q8. Een volledig elektrische versie van de Q3 is niet gepland. Voor autoconsumenten die op zoek zijn naar een emissieloze SUV zal Audi later dit jaar de e-Tron lanceren. Wel komt er weer een RS Q3 uitmonstering als absolute topmodel. Die krijgt de bekende 2,5 liter 5 cilinder TFSI motor onder de kap.

Audi gaat de nieuwe A3 in het Hongaarse Győr bouwen. De levering start in november. De prijzen maakt Audi binnenkort bekend. In ons land zijn sinds de introductie van de eerste generatie Q3 in 2011 in totaal 4.656 exemplaren van de SUV verkocht. In 2012 beleefde de Audi zijn topjaar, want toen vonden 1.276 stuks een eigenaar.

Comments are closed.