Minder is meer: test Mazda 6 SkyActiv-G 2.5

0

Waarom de korte test?

Mazda heeft haar 6 voor de tweede keer een facelift gegeven. Dat is niet gebeurd omdat er veel mis was met de middenklasser, maar omdat de verkopen in het D segment onder druk staan. Steeds meer autoconsumenten opteren voor een cross-over of SUV en je moet dan van goede huize komen om je staande te houden in dit deel van de markt.

Mazda komt van goede huize. Het vaart met haar relatief grote, atmosferische benzinemotoren een eigenzinnige koers en laat zich niet gek maken door de turboblokjes van de concurrentie. Daarnaast wil Mazda in het D segment dus van geen ophouden weten. En die inzet wordt beloond, want in Europa is de door de pers zeer gerespecteerde 6 met afstand de populairste grote Japanse middenklasser.

Wat voor auto is het?

De huidige generatie 6 stamt uit 2012 maar is mede dankzij de tweede facelift nog steeds okselfris. Je kan niet zeggen dat hij in vergelijking met de Opel Insignia, Renault Talisman of Volkswagen Passat verouderd oogt. De meest recente opfrisbeurt van Mazda werd gebruikt om de kwaliteitsuitstraling van de 6 naar een hoger plan te tillen. Een verstandige zet, want bovengenoemde concurrenten hebben óók premiumaspiraties, en al helemaal de nieuwe Peugeot 508. Aan de buitenkant valt de modeljaar 2019 uitvoering van de 6 te herkennen aan de nieuwe, lager geplaatste grille die met meer chroom is afgewerkt en een honingraat rooster heeft. De gewijzigde koplampen hebben ook een zilverkleurige rand gekregen. Achter zien we een subtiel veranderde bumper en kofferklep.

Is het wat?

Het grootste nieuws bevindt zich echter onder de motorkap. De 2,5 liter SkyActiv-G benzine unit op tal van punten verbeterd. Een dergelijk formaat krachtbron is tegenwoordig fors voor een D segment auto (zonder premiumlabel). Zo is de koek bij de Opel Insignia en de nieuwe Peugeot 508 al bij 1,6 liter op. En bij de Skoda Superb en Volkswagen Passat is vierwielaandrijving op de 2,0 liter versie (het maximale motorvolume) verplichte kost, met als relatief hoge prijzen.

Keerzijde van de medaille is dat een turbo (net als bij de 2,0 liter versie) ontbreekt. Op grond daarvan zou je het SkyActiv-G blok als ouderwets kunnen bestempelen, maar dat is te kort door de bocht. De Mazda beschikt namelijk wel over cilinderuitschakeling. Daardoor draait de motor van de 6 bij een constante snelheid tussen de 40 en 80 km/u op 2 pitten om brandstof te besparen. De techniek is goed uitontwikkeld, want je merkt amper dat het SkyActiv-G blok van 4 naar 2 cilinders schakelt, en later weer terug. Op basis van de officiële verbruikcijfers is het bovendien geen weggegooid geld, want de 2,5 liter motor is niet noemenswaardig onzuiniger dan de 6 in 2.0 SkyActiv-G uitvoering. Die moet het zonder cilinderuitschakeling doen.

Is dit een reden om direct voor de 2,5 liter versie te gaan? Nee. Ondanks dat de cilinderuitschakeling techniek goed werkt, voelt de 6 in deze uitvoering niet veel sneller aan dan de 2.0 SkyActiv-G versie. Je krijgt weliswaar 29 pk en 45 Nm meer (194 pk / 258 Nm versus 165 pk / 213 Nm), maar van een navenant hoger prestatieniveau is beslist geen sprake (de sprint naar 100 km/u neemt 8,1 seconden in beslag, oftewel 1 tel minder dan bij de 2.0 SkyActiv-G). Bovendien draait de 2,5 liter minder zoet toeren en wordt hij luidruchtig als je de Mazda op zijn staart trapt. Gelukkig is de motor wel mooi stil en gecultiveerd tijdens een constant tempo, bijvoorbeeld op de snelweg. Trouwens, een andere reden om de 2,5 liter versie van de 6 te laten staan, is dat je dan niet vast zit aan een automaat. Deze transmissie met 6 versnellingen doet zijn werk weliswaar prima, maar met de exact schakelende handbak heb je nog meer plezier. En het scheelt je bij gelijke uitrusting 4.000 euro.

Mazda heeft in het kader van de tweede facelift ook de besturing en de vering van de 6 een update gegeven. Je merkt het verschil eigenlijk alleen in een directe vergelijking met het oude model, maar de ingrepen zijn geen weggegooid geld, in die zin dat deze Japanner nog steeds bovengemiddeld veel rij plezier biedt. Heb jij benzine in jouw bloed, dan dient deze Mazda bovenaan jouw D segment boodschappenlijstje te staan. Vóór de nieuwe Peugeot 508 of de Volkswagen Passat. Dankzij de scherpe besturing zijn bochtige trajecten een genot. De stevige wielophanging zorgt er dan voor dat de carrosserie goed onder controle wordt gehouden. Keerzijde van de medaille is wel dat het absorptievermogen van de vering in de stad wat minder is dan bij de meeste concurrenten.

In het interieur valt de herontworpen middenconsole op. Die maakt nu een minder drukke indruk dankzij een verkleind paneel voor de airconditioning. Dat komt de overzichtelijkheid ten goede. De geteste Signature versie (44.240 euro in handgeschakelde 2,0 liter uitvoering, 48.240 euro als 2.5 SkyActiv-G met automaat) biedt een heuse premium ambiance dankzij fraaie materialen als Nappa leder en echt hout. Bovendien is de bouwkwaliteit top.

Achterin is er voldoende plek voor 2 volwassenen. De voeten van een eventuele derde passagier gaan een probleem krijgen met de middentunnel. Het formaat van de kofferbak (480 liter) is voor een D segment model niet bijzonder, maar in de praktijk wel voldoende. De achterbankleuning kan sowieso platgelegd worden voor het transport van langere voorwerpen. Heb je behoefte aan meer variabiliteit, dan kan je opteren voor de 1.500 euro duurdere SportBreak uitvoering. Daarin past 522 à 1.6654 liter bagage.

De standaarduitrusting van de Signature versie omdat een 7 inch kleuren display dat is geïntegreerd in het digitale instrumentarium. De Mazda is daarmee geen partij voor bijvoorbeeld de brede Virtual Cockpit van Audi, maar de afleesbaarheid en het configuratie mogelijkheden zijn prima. Het scherm voor het MZD infomedia systeem is 8 inch groot en kenmerkt zich eveneens door gebruiksvriendelijkheid. Extra afleesbaarheid biedt de Mazda in de vorm van het standaard voorruit projectiesysteem. De veiligheidsuitrusting omvat zaken als Blind Spot Monitoring met Rear Cross Traffic Alert, adaptieve cruise controle, Lane Keep Assist en Autonomous Emergency Braking.

Mazda biedt vanaf 6 augustus Apple CarPlay aan op zijn modellen. Deze optie is te bestellen voor 349 euro. Voorwaarde is dan wel dat je een exemplaar met het MZD infomedia systeem hebt besteld. Met deze optie kan een iPhone gekoppeld worden aan het beeldscherm in de auto. Via de bekende Apple interface kunnen dan diverse apps worden gebruikt in de Mazda, zoals Spotify, Whatsapp en Apple Maps. Ook is de spraakassistent Siri beschikbaar, die niet alleen opdrachten kan ontvangen, maar ook berichten kan voorlezen. Gebruikers kunnen, als er een iPhone is gekoppeld, eenvoudig wisselen tussen de Apple interface en het standaardmenu van het MZD systeem.

80%
80%
Awesome

Ondanks zijn leeftijd van (bijna 6 jaar) maakt de vernieuwde Mazda 6 in vergelijking met jongere concurrenten als de Opel Insignia, de Renault Talisman, de Skoda Superb en de Volkswagen Passat nog steeds een frisse indruk. Ook behoort hij qua rij plezier onveranderd tot de top in zijn segment. Dankzij de facelift heeft het interieur van de Mazda 6 een overtuigende premiumuitstraling gekregen. Ben je hier gevoelig voor, dan is deze Japanner nu een prima alternatief voor de eerder genoemde Volkswagen Passat.

De meerwaarde van de 2,5 liter versie is evenwel niet overtuigend. De motor van de 2.0 SkyActiv-G uitvoering draait mooier rond en het verschil in prestaties is verwaarloosbaar. Die kan trouwens ook gecombineerd worden met de 6-traps automaat als je geen zin hebt in de, overigens uitstekende, handbak. Natuurlijk kan er ook gedieseld worden in de Mazda 6. De oliegestookte versies beschikken voortaan over een Adblue tank voor een zo laag mogelijke emissie. Het 52.240 euro kostende topmodel biedt naast 184 pk liefst 445 Nm aan koppel.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (68)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.