Nieuwstelex

0

+++ AUDI test een innovatieve spuittechnologie met behulp van een uiterst precieze robot. Hiermee denkt het merk kosten en grondstoffen te kunnen besparen. Met het zogeheten ‘overspray free painting’ kan Audi in één spuitproces direct bepaalde carrosseriedelen in een contrastkleur spuiten. Een proefopstelling wordt op dit moment in de fabriek in Ingolstadt getest. Een robot spuit daken zwart, terwijl de rest van de carrosserie een andere lakkleur krijgt. Een groot voordeel is dat de carrosserie niet hoeft te worden afgeplakt. De robot ‘ziet’ de lasnaden en weet precies waar de zwarte lak in dit geval moet worden aangebracht, op de millimeter nauwkeurig. Milieuvoordelen zijn dat er minder materiaal nodig is en dat het lakverbruik lager uitvalt. De nieuwe spuitmethode bespaart ook tijd en kosten. Audi is van plan de innovatieve spuittechniek komend jaar in de serieproductie te gaan inzetten. Daarmee biedt het merk klanten nog meer individualiseringsmogelijkheden. +++

+++ AUTOLENINGEN zitten stevig in de lift. In Nederland is er vorig jaar voor in totaal 1,5 miljard euro geleend voor een auto; een stijging van liefst 15 % ten opzichte van 2016. De cijfers zijn afkomstig van de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland (VFM) en komen boven op het eerdere nieuws dat private lease steeds populairder wordt. In 2017 zijn daarvoor afgerond 100.000 contracten afgesloten, terwijl het in 2016 om 64.000 transacties ging en in 2015 om 36.000. Volgens Hans de Kok, directeur van vergelijkingssite Pricewise, is private lease soms voordeliger dan lenen, maar dat hoeft niet per definitie het geval te zijn. Dat is onder meer afhankelijk van de leeftijd van de klant en het aantal schadevrije jaren omdat een verzekering in de meeste private lease contracten is opgenomen. Mensen die geld lenen, moeten hun auto vanzelfsprekend zelf verzekeren. 40-plussers met een aanzienlijk aantal schadevrije jaren zouden daarom beter kunnen lenen, terwijl jongeren er goed aan doen zich te verdiepen in private lease als het uitgeven van eigen geld geen optie is en er nog niet of nauwelijks schadevrije jaren zijn. Voor iedereen geldt echter: geld lenen kost geld. Nu mag private lease of autofinanciering dan aantrekkelijk zijn vanwege de lage rente, de situatie wordt heel anders als de tarieven weer gaan oplopen. +++

+++ CARGLASS repareert niet alleen ruiten, maar herstelt ook kleine schades zoals putten, deukjes en krassen. Omdat het bedrijf bij grotere klussen geen ‘nee’ wil verkopen, gaat er samengewerkt worden met schadeketen ASN. In een proef van een halfjaar zullen 5 vestigingen (Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Noord-Holland) van Carglass consumenten met blikschade naar dit bedrijf doorsturen. +++

+++ Tijdens het jaarlijkse Goodwood Festival of Speed worden niet alleen heel veel auto gepresenteerd, er wordt ook geracet. De zogeheten Goodwood Climb is een parcours van nog geen 2 kilometer, maar toch belangrijk om je als deelnemend merk en coureur in de kijker te spelen. Het Britse evenement trekt immers zo’n 200.000 bezoekers en vele miljoenen geïnteresseerden via internet. Dit jaar waren twee ELEKTRISCHE modellen overduidelijk de snelste. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER sluit een laadsamenwerking met Plugsurfing. Het partnerschap geeft klanten met een (deels)elektrisch model toegang tot 70 laadpunten in Europa. “Het ontbreken van een openbare laadinfrastructuur voor elektrische Jaguars en Land Rovers is met het sluiten van een partnership met Plugsurfing verleden tijd”, aldus een woordvoerder. Met speciale, zogeheten Public Charging apps kunnen berijders van de Jaguar of Land Rover zien of een Plugsurfing laadpunt beschikbaar is. Ze kunnen via de app van tevoren hun laadsessie reserveren en kiezen voor snel laden (2 uur en 45 minuten). Bij een ‘onaangekondigd’ bezoek is alleen op normale snelheid laden mogelijk. Wat betreft het afrekenen voor de laadsessies kan gekozen worden uit 2 pakketten: een vast maandtarief en een ‘pay as you go’ bedrag. Volgens de importeur zijn van Jaguar en Land Rover zijn er 70.000 laadpunten in Europa beschikbaar. De dienst is in alle Europese landen bruikbaar, maar de apps worden eerst voor berijders in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland en de Tsjechische Republiek geïntroduceerd. Het partnerschap komt precies op tijd, want de orderportefeuille voor de Jaguar I-Pace is aardig volgelopen. Deze maand worden de eerste exemplaren van deze volledig elektrische cross-over afgeleverd. Alle klanten die hun exemplaar nog dit jaar op kenteken laten zetten, kunnen profiteren van een tot 4 % verlaagde bijtelling. Het ontbreken van een snelle laad infrastructuur vormde voor potentiële klanten nog wel een belemmering. Dat probleem is nu opgelist. Jacob van Zonneveld, de baas van Plugsurfing, stelt dat het partnerschap een belangrijke drempel wegneemt die mensen en bedrijven er van weerhoudt over te stappen naar een elektrische auto. “De beschikbaarheid van (snel)laadinfrastructuur is van groot belang”. +++

+++ Auto’s uit JAPAN worden volgend jaar goedkoper. Dit land en de EU hebben na 5 jaar praten een nieuw handelsakkoord ondertekend. Daarin staat dat heel veel importbelastingen geschrapt of verlaagd worden. Zo ook voor Japanse auto’s en dat kan goed nieuws zijn. Het zogeheten JEFTA (Japan Eu Free Trade Agreement), in de volksmond ook wel het ‘auto en kaasakkoord’ genoemd, gaat ervoor zorgen dat de import van Japanse personenwagens naar de EU vrijgesteld wordt van de huidige 10 % importheffing. Dit levert in theorie lagere prijzen op, al is het de vraag of fabrikanten als Mazda, Mitsubishi en Subaru de consument laten delen in dit voordeel. Honda, Nissan, Suzuki en Toyota produceren veel auto’s binnen de EU grenzen, dus bij deze merken zal het prijseffect sowieso minder groot zijn. Als de concurrentiepositie van Japanse autofabrikanten door het nieuwe handelsakkoord sterker wordt, dan zullen hun Europese collega’s daar zeker onder lijden. Maar de Nederlandse economie heeft weinig te duchten. Wij kunnen immers meer kaas en andere agrarische producten gaan exporteren. Hoewel het handelsverdrag op papier rond is, moet het akkoord nog goedgekeurd worden door verschillende EU overheden, het Europese Parlement, evenals het Japanse parlement. Is dat slechts een formaliteit? Nee, want Italië gooit bij zo’n beetje alles wat er op EU niveau voorgesteld wordt de kont tegen de krib. +++

+++ Stefano Domenicali, de topman van LAMBORGHINI , heeft aangegeven dat wij vóór 2025 geen vierde model van het merk hoeven te verwachten. Wel worden er meerdere opties onderzocht. Zo is een grote GT met 4 deuren en motor voorin (à la het prototype Estoque) een optie, evenals een derde supersportwagen. In wandelgangen zou die laatste uitbreiding van het gamma de voorkeur genieten in de wandelgangen van Sant’Agatha Bolognese, ook omdat Audi gaat stoppen met de R8, waardoor er aan de onderzijde ruimte ontstaat voor een extra bolide. Domenicali laat weten dat er de komende jaren in ieder geval voldoende uitdagingen zijn voor Lamborghini. “Volgend jaar zullen we zeer dicht tegen een productie van 8.000 auto’s aanzitten. Je mag niet onderschatten wat dat betekent voor een bedrijf dat nog niet zo lang geleden erg klein was en niet meer dan 3.000 exemplaren produceerde. Wij moeten de tijd nemen voor reflectie om dit veranderproces in goede banen te leiden. Daarna kunnen wij besluiten wat wij in de toekomst willen gaan doen”. Wijze woorden … +++

+++ LEXUS heeft momenteel een gamma dat bijna uitsluitend uit hybride modellen bestaat. Zal dit de overstap naar volledig elektrische auto’s bespoedigen? Nee, want Lexus vindt het daarvoor nog te vroeg. “Wij zien dat de 100 % emissievrije personenwagen nog niet iedereen overtuigt”, aldus topman Yoshihiro Sawa. Hij voegt eraan toe dat het moeilijk te bepalen is welke impact grotere batterijen uiteindelijk hebben op het milieu. “De beste oplossing is vermoedelijk niet alleen elektrisch. Wij moeten ook blijven denken aan benzine, hybride, stekkerhybride en waterstof. Als we ons blindstaren op volledig elektrische modellen, dan zullen wij de mensen niet de oplossingen kunnen bieden die zij verwachten”. +++

+++ De MILIEUZONE wordt in steeds meer Nederlandse gemeenten ingevoerd, maar waterdicht blijkt het systeem allerminst. Buitenlandse chauffeurs ontlopen nu namelijk nog een boete. Europese regelgeving maakt het voor gemeenten onmogelijk de boete te innen. Meerdere gemeenten en Transport en Logistiek Nederland willen dat daar verandering in komt. “In Europa hebben we wel geregeld dat je gegevens mag uitwisselen als je bijvoorbeeld door rood of te hard rijdt, maar als het gaat om milieudelicten, is dat Europees niet geregeld”, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van TLN. “Dat betekent dat je de boetegegevens wel kunt opsturen, maar geen informatie krijgt om die te kunnen innen”. Dit geldt zelfs voor de buurlanden België en Duitsland. Voor een stad als Maastricht, waar meer dan de helft van de auto’s op sommige dagen is voorzien van een Duits of Belgisch kenteken, een vervelend probleem. Niet alleen omdat het oneerlijk is voor mensen die wél op Nederlands kenteken rijden, maar ook omdat er door het ontstane voordeel voor buitenlanders oneerlijke concurrentie kan ontstaan. Als potentiële oplossing voor het probleem worden milieustickers zoals die ook in Duitsland bestaan genoemd. Dat was ook al zo toen bekend werd dat Maastricht vanaf 2019 een uitgebreide milieuzone heeft. Door de stickers kunnen automobilisten ter plekke worden bekeurd op basis van het wel of niet aanwezig zijn van de juiste sticker. Andere Europese regelgeving, waarmee milieuboetes wél kunnen worden geïnd, zou echter een nog betere oplossing zijn. +++

+++ De verkoop van OCCASIONS door autobedrijven aan eindgebruikers heeft in juni weer een nieuw record behaald. De gezamenlijke autobedrijven verkochten in juni liefst 117.043 occasions aan eindgebruikers, een toename van 14,6 % ten opzichte van juni 2017 toen er 102.103 stuks genoteerd werden. Het oude maandrecord (111.765 in maart 2018) is daarmee ruimschoots verbroken, zo meldt Automobiel Management. Na 6 maanden staat de teller dit jaar nu op 624.086 stuks tegenover 572.901 stuks in dezelfde periode van 2017; een toename van 8,9 %. Nimmer eerder werd een hoger aantal occasions verkocht in ons land. De gebruikte auto lijkt te profiteren van de economische groei, maar wint tegelijkertijd ook steeds meer terrein op nieuwe exemplaren. Dit laatste is opmerkelijk aangezien private lease juist steeds populairder wordt onder kopers van nieuwe auto’s. Dealers zijn echter steeds beter in staat om een geschikt occasionaanbod te presenteren. Daartoe wordt een toenemend aantal gebruikte auto’s vanuit het buitenland geïmporteerd. Tegelijkertijd verlaten ook veel tweedehands personenwagens ons land. Nadat in het eerste kwartaal de export van occasions weer eens met een handvol procenten toenam heeft, de opgaande lijn zich in het tweede kwartaal verder voortgezet. Dit is verrassend aangezien er vanaf 2012 sprake is van een gestage daling van de buitenlandse belangstelling voor onze gebruikte auto’s. In het tweede kwartaal vertrokken 64.910 occasions naar het buitenland tegenover 58.952 stuks in dezelfde periode van 2017; een stijging van 10,1 %. In de eerste 3 maanden van dit jaar bedroeg de stijging nog slechts3,8 %. Opgeteld over het eerste halfjaar werden 126.248 occasions geëxporteerd; in dezelfde periode van 2017 waren dat er 118.024 stuks; een toename van 7,0 %. Daarmee lijkt nu definitief een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Maar gezien het grote aantal diesels en stekkerhybride modellen dat de komende tijd door leasebedrijven op de Nederlandse markt wordt gedumpt, lijkt een verdere toename in de komende maanden voor de hand te liggen. Naar verwachting zal dit jaar de export van occasions uitkomen op circa 255.000 exemplaren. Met name gebruikte Volkswagens zijn in het buitenland in trek, gevolgd door modellen van Opel. Beide merken zien hun export bovengemiddeld groeien. De belangstelling voor de premiummerken is daarentegen gedaald. De export van modellen van Audi, BMW en Mercedes is een handvol procenten achteruit gegaan in het eerste halfjaar. Onder de meest gewilde exportmodellen bevinden zich opvallend veel stationwagons. In het tweede kwartaal was niettemin de Volkswagen Golf het populairste exportproduct, gevolgd door de Opel Astra en de Ford Focus. +++

+++ De OPEL Ampera-e blijft voorlopig gewoon leverbaar als belangrijke troef in het aanbod van het merk, ook nu de Duitsers in handen zijn van het PSA concern. Volgens de Nederlandse importeur bedraagt de levertijd momenteel 6 tot 9 maanden. De prijsstelling van de Ampera-e is gunstig, óók in 2019 als de bijtellingregels wijzigen. Nu profiteren alle volledig elektrische auto’s van 4 % bijtelling, ongeacht de prijs. Vanaf 2019 wordt dat anders. Dan geldt voor het aanschafbedrag tot 50.000 euro een bijtellingpercentage van 4 %. Daarboven wordt 22 % berekent. De Ampera-e zit zonder al te veel opties onder de 50.000 euro en blijft dus buiten de ‘gevarenzone’. Opel zal haar gamma aan (deels)elektrische modellen de komende jaren gaan uitbreiden met de stekkerhybride Grandland X PHEV en een volledig emissieloze uitvoering van de nieuwe generatie Corsa. “Doel is om in 2024 van elke model een (deels)elektrische variant in het aanbod te hebben”, aldus de woordvoerder van de importeur”.

+++ De POLITIE bonden breiden hun acties voor een betere cao voor het personeel uit. Alle medewerkers zullen voortaan meedoen aan de protesten. Dat betekent dat niet alleen de basisteams minder bekeuringen uitschrijven, maar ook de verkeerspolitie. Dat hebben de bonden NPB, ACP, ANPV en VMHP laten weten. De verkeersteams zullen alleen nog bekeuren bij grove schendingen van de openbare orde en de veiligheid. Kleine vergrijpen laten ze zitten. De bonden voorzien dat de actie van de verkeersteams de schatkist veel geld gaat kosten. Door een soortgelijke actie liep de overheid in 2015 minimaal 70 miljoen euro mis aan verkeersboetes. Politiemensen voeren actie omdat ze boos zijn dat de werkgever in hun ogen niet de juiste oplossing zoekt om de rooster & werkdruk omlaag te krijgen. +++

+++ Volkswagen importeur PON gaat auto’s van Bentley en Lamborghini verkopen in Duitsland. Het bedrijf opent deze week namelijk de showroom in Keulen. Pon Luxury Cars vult daarmee een witte vlek in het netwerk van beide merken in. Er zal worden gewerkt vanuit één pand, maar Bentley en Lamborghini krijgen hun eigen ‘branding’, zoals dat ook in de vestiging in Leusden het geval is. +++

+++ De PORSCHE Taycan valt bij de autoconsument bijzonder goed in de smaak. Met name bij bestaande klanten van het merk is er veel interesse voor de elektrische sportsedan. Toch moeten zij nog minimaal 18 maanden wachten op de levering. Maar vereist dit meer geduld dan als je nu een Tesla Model 3 bestelt? Niet perse … +++

+++ RENAULT zal volgend jaar maart op de autosalon van Genève de nieuwe Clio presenteren. Met het oog op de generatiewisseling is het gamma van de huidige editie sterk teruggesnoeid. Zo zijn de uitvoeringen dCi 110, TCe 120, TCe 120 EDC en RS alleen nog uit voorraad leverbaar. Hetzelfde geldt voor de uitrustingniveaus Life en Zen. De Clio kan nog wel besteld worden als Intens en Limited. Daarbij is er de keuze uit de TCe 90 benzinemotor en de dCi 90 dieselkrachtbron. +++

+++ ROLLS-ROYCE heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar wereldwijd 13 % meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Volgens de Britse fabrikant presteren de Europese en Amerikaanse markten naar behoren, terwijl er in China sprake is van herstel. De vraag vanuit het Midden-Oosten blijft achter, aldus Rolls-Royce. De resultaten van het merk hebben een zetje gekregen met de eerste leveringen van de nieuwe Phantom. Daarnaast heeft Rolls-Royce hoge verwachtingen van de in mei gelanceerde Cullinan, de eerste SUV van het merk. Volgens Rolls-Royce is de vraag naar beide modellen “buitengewoon groot”. De stijgende vraag naar de modellen van het merk heeft geresulteerd in 50 nieuwe arbeidsplaatsen. Er zijn nu meer dan 1.800 mensen bij Rolls-Royce in dienst. De fabrikant meldt tenslotte dat vrijwel alle modellen van het merk tegenwoordig volledig naar wens van de klant samengesteld worden. Rolls-Royce speelt hier zelf op in door middel van speciaal gebouwde series, waaronder de Adamas collectie van de Wraith en Dawn modellen. +++

+++ SCHIPHOL heeft plannen hebben om geld te gaan vragen voor het afzetten van passagiers op de zogeheten ‘Kiss & Ride’ strook; het gebied voor de vertrekhal. Op die manier wil men de drukte bij de luchthaven tegengaan. Ook het milieu wordt als reden genoemd, al is dat op een vliegveld waar dagelijks zo’n 1.000 keer wordt geland en opgestegen een twijfelachtig argument. Er wordt in de wandelgangen gesproken over een bedrag van 5 euro per auto. Als Schiphol de plannen doorvoert, zullen de omliggende hotels, tankstations en andere bedrijven snel maatregelen moeten treffen om ongewenste personenwagens van hun terreinen te weren, aangezien een heffing op het wegbrengen ongetwijfeld de nodige creativiteit in automobilisten naar boven zal brengen. Schiphol hanteert momenteel een tarief van 1 euro per 11 minuten (!) op P1 (Kort Parkeren). Extra de tijd nemen om met familie of vrienden een drankje of broodje te scoren, kan dus in de papieren lopen. +++

+++ Wie volgend jaar met z’n wat oudere diesel Duitsland ingaat, kan weer een verboden zone aan zijn lijstje toevoegen: in STUTTGART zijn diesels alleen welkom als ze minimaal aan de Euro5 emissienorm voldoen. Daarmee is deze Duitse stad minder streng dan Hamburg, want daar geld een inrijdverbod voor iedere diesel die niet aan de Euro6 norm voldoet. De milieuzone in Stuttgart zal in 2019 van kracht woorden voor modellen t/m emissienorm Euro4. Inwoners van de stad (of mensen die aldaar werkzaam zijn) hebben dus nog even de tijd om hun diesel de laten aanpassen of in te ruilen. Vanaf 2020 geldt de ban ook voor Euro5 diesels. Doelstelling is om de luchtkwaliteit in Stuttgart te verbeteren. Ter compensatie van het verbod op oudere diesels zal het openbaar vervoer worden uitgebreid, al is het de vraag of dit een serieus alternatief is voor de veelrijder (de traditionele doelgroep van dieselmodellen). Net als Hamburg en München, voldoet Stuttgart niet aan de Europese richtlijnen als het gaat om de luchtkwaliteit. Benzinerijders blijven vooralsnog buiten schot. +++

+++ THUNDER POWER heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij met de Waalse overheid heeft gesproken over de aankoop van de voormalige Caterpillar fabriek in Gosselies. De Chinese fabrikant van elektrische auto’s zou zich daar willen vestigen. In 2020 moeten in Gosselies de eerste personenwagens van Thunder Power van de band rollen. Om een en ander mogelijk te maken, zal Wallonië een deel van de investeringen (150 miljoen euro) voor zijn rekening nemen. Thunder Power zou, samen met diverse partners, in totaal 600 miljoen dollar (513 miljoen euro) nodig hebben. Als tegenprestatie voor de financiële inbreng door Wallonië garandeert het jonge bedrijf werkgelegenheid voor 650 personen in Gosselies en zal het een beroep doen op een netwerk van 200 Waalse onderaannemers. In het begin zal de productie zich beperken tot 15.000 auto’s per jaar, maar Thunder Power mikt voor de langere termijn op een output van meer dan 50.000 exemplaren op jaarbasis. +++

+++ Navigatiedienstverlener TOMTOM heeft het kwartaal positief afgesloten en stelt de verwachting voor de rest van het jaar naar boven bij. Vooral de diensten aan de auto-industrie brachten meer geld in het laatje. TomTom levert onder meer software aan Renault, Fiat Chrysler Automobiles en PSA. Voor het hele jaar voorziet TomTom een omzet van 825 miljoen euro, hetgeen 25 miljoen euro meer is dan bij een eerdere raming. De aangepaste winst valt volgens het bedrijf 20 % hoger uit. De opbrengsten van de consumentendivisie vielen in het tweede kwartaal lager uit, maar dat kwam niet als een verrassing. Het bedrijf kampt daar al langer met teruglopende opbrengsten nu steeds meer mensen navigeren via hun telefoon. +++

+++ TOYOTA zag in Europa zijn verkopen in de eerste 6 maanden van dit jaar met 6 % toenemen ten opzichte van het eerste semester van 2017. Samen met dochter Lexus verkocht de autofabrikant 560.000 auto’s. Daarvan waren er 257.000 exemplaren uitgerust met een hybride aandrijflijn, oftewel 23 % meer dan in de eerste 6 maanden van vorig jaar. Toyota nam als merk 521.000 registraties voor zijn rekening. De rest (38.500 stuks) kwam op conto van Lexus. De Yaris was met 123.300 verkochte exemplaren het best verkochte model van Toyota, waarvan er 66.300 stuks een hybride waren. Op plek2 volgt de C-HR met 78.400 registraties. Bij dit model bedraagt het verkoopaandeel van de hybride uitvoering 85 %. De Auris trok 66.000 klanten, waarvan er 49.600 de hybride versie kozen. Bij Lexus zijn de best verkopende modellen de NX (15.400 stuks waarvan 10.800 met hybride aandrijflijn), de RX (9.000 respectievelijk 3.700 exemplaren) en de CT200h (4.800 registraties). De nieuwe LS is in het eerste semester in totaal 676 keer over de toonbank gegaan. 420 stuks daarvan waren een 500h. In Nederland groeide Toyota ongeveer even hard als de markt als geheel. Dat was vooral te danken aan de Yaris, waarvan de verkopen met meer dan een kwart toenamen. Lexus deed het relatief even goed. Bij dit merk zorgen de modellen LS en LC voor de winst. +++

+++ UBER ontslaat 100 werknemers die proeven deden met de zelfrijdende auto’s van het bedrijf. Ze worden vervangen door 55 specialisten die getraind zijn om dergelijke voertuigen in de gaten te houden en tegelijkertijd technische informatie te verzamelen. Na een dodelijk ongeluk in de Amerikaanse staat Arizona besloot Uber te stoppen met het testen van de autonome Uber op de openbare weg. Hoewel de tests waren stopgezet, werden de chauffeurs nog steeds uitbetaald. Het is onduidelijk wanneer Uber zijn tests met zelfrijdende auto’s weer zal oppakken. +++

+++ De Nederlandse economie draait prima en dat blijft niet onopgemerkt bij menig werknemer. Die eist meer loon. Ook het personeel van VDL zou, opgestookt door de vakbonden, graag meer gaan verdienen. Om de eis kracht bij te zetten, werd er al 2 keer gestaakt. Dat leidt tot onvrede bij BMW, dat de Mini en X1 in Limburg laat bouwen. Door de stakingen is er nu een productieachterstand van 2.200 auto’s. Dat vergroot niet bepaald de kans dat er in de toekomst nieuwe opdrachten door BMW aan VDL worden gegund, ook omdat de vakbonden alweer een nieuwe staking hebben aangekondigd. Dan zal het werk in Born voor 48 uur worden neergeled. Bij VDL Nedcar werken 7.200 mensen aan de Mini modellen Hatch, Countryman en Cabrio plus de BMW X1. Een eventuele breuk met BMW zal grote gevolgen voor de werkgelegenheid kunnen hebben. Vakbondsbestuurder Hans Wijers van de FNV weet dat er zorgen leven over de relatie met BMW, maar hij denkt niet dat het zo’n vaart zal lopen. Hij wijst erop dat de Duitsers in eigen land ook wel eens te maken hebben met stakingen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft het leveringgamma van de Golf en Tiguan ingekrompen. Zo is de 1.4 TGI uitvoering uit de prijslijst geschrapt. Dit was de enige krachtbronversie binnen het Golf gamma die aardgas lust. Ook de GTD en GTE uitvoeringen zijn niet meer leverbaar. Hetzelfde geldt voor de Golf Variant Alltrack. Die was leverbaar als 1.8 TSI en als 184 pk sterke 2.0 TDI; beide met 4Motion vierwielaandrijving. Bij de Golf Sportsvan verdwijnt de Trendline uitvoering uit de prijslijst. De Tiguan is voortaan niet meer leverbaar als 1.4 TSI 4Motion. De Allspace versie kan voortaan niet meer als handgeschakelde 2.0 TSI 4Motion worden besteld. Als pleister op de wond laat Volkswagen weten dat klanten binnenkort hun net bestelde nieuwe auto nog veranderen nadat zij de definitieve order hebben ondertekend. “Zeg dat je vanmiddag een rode auto hebt gekocht. Maar nadat je er een nachtje over hebt geslapen, wil je toch liever een blauwe. Dat kunnen ze dan eenvoudig zelf veranderen, iets wat vandaag de dag niet mogelijk is”, legt Martin Goede, hoofd technologie planning en ontwikkeling bij Volkswagen uit. De consument krijgt meer mogelijkheden door de toenemende digitalisering, zegt Goede. “Digitalisering biedt meer openheid. Onze klanten kunnen hun auto digitaal volgen terwijl die wordt gebouwd. Daarnaast kunnen we onze data aanwenden om beter te voorspellen welk soort auto’s het meest in trek zijn. Daardoor zijn we beter voorbereid en kunnen we de productietijd aanzienlijk terug brengen. Ons doel op de langere termijn is dat een auto één week na de bestelling klaar moet zijn”. Goede denkt ook dat die auto’s gebouwd zullen worden in fabrieken met nog meer robots. Ook worden steeds meer componenten door 3D printers gefabriceerd en zullen de arbeiders gebruik gaan maken van ‘smart’ brillen, horloges en zelfs handschoenen. “Maar de mens blijft absoluut de baas. Machines en geautomatiseerde processen zullen de efficiëntie verhogen en het werk makkelijk maken. Wat we van de werknemers verwachten is dat ze bereid zijn om die technische oplossingen ook te accepteren”. +++

+++ VOLVO heeft in het tweede kwartaal meer personenwagens verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De autofabrikant, sinds 2010 in handen van het Chinese Geely, lijkt nog geen last te hebben van het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten. In dit laatste land zag Volvo zijn verkoopcijfers het hardst stijgen. In de Verenigde Staten verkocht het merk, mede dankzij de populariteit van haar XC90, een derde meer dan in het tweede kwartaal van 2017. In totaal rolden in de het tweede kwartaal 170.232 auto’s uit de fabrieken van Volvo, oftewel ruim 14 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De opbrengsten van Volvo stegen met bijna 27 % tot 66 miljard Zweedse kroon (6,4 miljard euro). Onder de streep resteerde een nettowinst van een kleine 3 miljard kroon, tegenover een bedrag van 2,1 miljard kroon in dezelfde periode vorig jaar. +++

+++ Files worden vrijwel altijd veroorzaakt door ‘dagelijkse drukte’ en niet, zoals vaak wordt gedacht, door ongevallen met VRACHTWAGENS . Die zijn maar in 0,4 % van de gevallen de oorzaak van een verkeersopstopping, terwijl ongelukken met personenauto’s en motoren 5,5 % van de files veroorzaken. Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s (Stimva). In 2017 is het aantal meldingen van een incident met een vrachtwagen sterk gestegen. In driekwart van de gevallen ging het om een pechgeval, het overige kwart betrof een ongeluk. Bij de ongelukken blijken buitenlandse bestuurders oververtegenwoordigd. In 40 % van de gevallen zat een niet-Nederlandse chauffeur achter het stuur, terwijl maar 13 % van de vrachtwagens een buitenlands kenteken heeft. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de stijging van het aantal ongelukken verontrustend en pleit ervoor dat de overheid laat onderzoeken wat de oorzaken zijn. “Om de zwartepiet neer te leggen bij buitenlandse chauffeurs zonder dat er gedegen onderzoek is gedaan, is te makkelijk. Wij vinden het onderscheid niet relevant en doen graag mee aan een onderzoek naar de oorzaken, want de impact van zulke ongelukken is groot”, zegt een woordvoerder van TLN. Bij ongevallen met een vrachtwagen is meestal sprake van een ravage op de weg, schade aan wegdek en vangrail en bovendien moet de lading vaak worden opgeruimd. +++

+++ Kinderen en tieners hebben het vaakst last van WAGENZIEKTE . Dat wordt vooral veroorzaakt door het rijgedrag van vader of moeder of door het constant naar beneden kijken op een tablet. Ford heeft onderzoek naar wagenziekte gefinancierd en komt met tips. “Wagenziekte is een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke stimulus die op zichzelf niet kan worden genezen. Maar we kunnen wel proberen de symptomen te verlichten”, aldus Jelte Bos van TNO. Hij heeft naar aanleiding van het onderzoek wel nuttige tips: 1) Ga in het midden van de achterbank zitten, of bij voorkeur voorin, om de voorliggende weg te kunnen zien. 2) Rijd rustig en vermijd indien mogelijk plotseling remmen, snel optrekken en kuilen in de weg. 3) Leid wagenzieke personen af. Zelfs een liedje zingen kan al helpen. 4) Drink cola, eet gemberkoekjes, maar vermijd (5 uur voorafgaand aan de rit) koffie. 5) Gebruik een kussen of hoofdondersteuning om het hoofd zo stabiel mogelijk te houden. 6) Zet de airco aan zodat er frisse lucht blijft circuleren. +++

Comments are closed.