Nieuwstelex

0

+++ AUDI presenteert over ruim een jaar, in september 2019 op de IAA van Frankfurt, de nieuwe RS6 Avant. Hij krijgt in ‘standaard’ uitvoering om en nabij de 600 pk. Dit vermogen is afkomstig van de dubbel geblazen 4,0 liter V8. De nieuwe RS6 Avant moet in deze configuratie in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. De topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u, maar met het optionele Performance pakket aangevinkt maakt Audi daar met alle plezier 310 km/u van. +++

+++ De baas van de BMW M divisie, Frank van Meel, kondigt aan dat alle M modellen aan het einde van volgend decennium geëlektrificeerd zullen zijn. Om alles in goede banen te leiden, zorgt de topmanager er voor dat de elektrificatie in fases wordt ingevoerd. Volgens Van Meel is de timing heel erg belangrijk. Je wilt absoluut niet te laat zijn, want dan loop je achter de feiten aan. Echter, je wilt ook niet te vroeg zijn, want dan stapt de autoconsument óók over naar de concurrentie. Net als vele anderen weet Van Meel dat elektrificatie auto’s een stuk zwaarder maakt. Voor de M divisie is dat een nadeel waar niet te lichtvaardig over moet worden gedacht. Daarom is men bij BMW is op dit moment bezig met de ontwikkeling van nieuwe technologie waarbij motor, elektra en transmissie één geheel vormen om zo tot een lager gewicht te komen. Van Meel laat weten niet uit te sluiten dat het cilinderaantal van de M modellen gaat afnemen. Hij noemt als voorbeeld de M3, die gedurende zijn levensloop achtereenvolgens voorzien was van een 4-pitter, toen 2 keer een 6 cilinder lijn unit, daarna een V8 en momenteel een dubbel geblazen 6 cilinder motor. “Het gaat erom dat de auto rijdt als een M3, ongeacht de motor”, aldus Van Meel. Van de eerstvolgende nieuwe generatie M3 (en M4) is bekend dat die geen vierwielaandrijving zoals de M5 krijgt. Daarmee wil BMW het gewicht zo laag mogelijk houden. Wel wordt vierwiel sturing overwogen. +++

+++ FIAT zal zich in de toekomst voor wat betreft haar Europese verkoopactiviteiten concentreren op de laagste marktsegmenten. Voor vervanging komen allen de Panda en de 500 in aanmerking, waarbij van het laatste model ook een Giardiniera versie is gepland; een soort Mini Countryman voor het A segment. Voor de 500X, de 500L en de Tipo zijn geen opvolgers gepland, maar Tofas, de partner van Fiat uit Turkije, werkt op basis van de door haar gebouwde Tipo wel aan een eigen C segment SUV. Die krijgt optioneel 7 zitplaatsen en zal tegen ook leverbaar worden in (deels)elektrische uitvoering. De betreffende elektromotor zal dan op de achteras worden gemonteerd waardoor de SUV over vierwielaandrijving komt te beschikken. +++

+++ LAMBORGHINI komt in 2020 met de Aventador SVJ: de laatste sportwagen van het merk met een ongeblazen en elektromotorloze V12. Daarmee zal een nieuwe recordpoging op de Nürburgring worden ondernomen. Momenteel is Porsche met de 911 GT2 RS aldaar de snelste straatlegale auto. De Aventador SVJ (of SV Jota) kan min of meer worden beschouwd als de uitzwaai editie van de modelreeks. Hij krijgt een opgevoerde versie van de 6,5 liter V12, dus meer vermogen dan de 750 pk die een reguliere Aventador SV produceert. De SVJ uitvoering krijgt actieve aërodynamica en achterop de kont zal een gigantische achterspoiler worden geplaatst. Uit het midden van de bilpartij priemen de uitlaat eindstukken, iets wat we eerder al bij de Huracán Performante zagen. De ‘J’ in de naam staat zoals gezegd voor ‘Jota’, een historisch verantwoorde aanduiding bij Lamborghini. Begin jaren zeventig ontwikkelde Bob Wallace, testcoureur bij Lamborghini, de Miura Jota, een heftig gemodificeerde variant. Op basis van dit prototype werd vervolgens een aantal exemplaren van de SV uitvoering aangepast. In de jaren negentig kwam Lamborghini met een Jota pakket voor de Diablo SE30, waarmee de Italiaan werd omgetoverd in een niet straatlegale circuitracer. +++

+++ LAND ROVER komt volgend jaar met de tweede generatie Range Rover Evoque. Die houdt in esthetisch opzicht zijn huidige stijlkenmerken, maar de wielbasis groeit fors, en daarmee ook de carrosserielengte. Land Rover denkt het model op deze manier beter te kunnen positioneren als concurrent voor de Audi Q5 t/m de Volvo XC60 in plaats van alternatief voor de Q3 t/m de XC40. Tegelijkertijd wordt er ook ruimte gecreëerd voor een nieuwe instapper. Inmiddels zijn er meer dan 600.000 exemplaren van de Evoque verkocht. De nieuwe editie wordt niet alleen groter en ruimer, maar ook een grille à la de Velar en leverbaar met een stekkerhybride aandrijflijn. +++

+++ LEXUS werkt aan een facelift voor de inmiddels bijna 5 jaar oude RC. We kunnen rekenen op gemoderniseerde lichtunits met koplampen in de stijl van de kijkers van zijn grote broer LC. Hetzelfde geldt voor de indeling van de achterlichtunits. Verder zorgt Lexus voor nieuwe velgen en een serie kleine technische aanpassingen. De onthulling vindt waarschijnlijk eind november plaats op de autotentoonstelling van Los Angeles. De vernieuwde RC uitvoering ruilt zijn atmosferische V8 motor in voor een compacter geblazen exemplaar. Het karakter wordt daarmee meer hardcore. Dezelfde nieuwe motor zal worden gebruikt voor een F versie van de LC. Die komt boven de ‘500’ met 477 pk sterke 5,0 liter V8 in het gamma. Reken op minimaal 600 pk voor de nieuwe krachtbron, al kan het zijn dat de vernieuwde RC F genoegen moet nemen met circa 520 pk. Optische kenmerken van de LC F zijn extra koelopeningen aan de voorzijde, aangepaste dorpels en sportiever vormgegeven bumpers. +++

+++ MITSUBISHI stopt met de productie van de Pajero voor de Nederlandse markt. De terreinwagen was van grote betekenis voor het merk en verantwoordelijk voor tal van mijlpalen, waaronder 12 Dakar overwinningen. De Pajero is sinds de lancering van de eerste generatie in 1982 uitgegroeid tot een icoon in het terreinwagensegment. Het is een wereldwijd succesnummer met ruim 3 miljoen verkochte exemplaren over alle continenten. In delen van de wereld waar terreinvaardigheid en betrouwbaarheid van essentieel belang zijn, is de Pajero nog steeds van grote waarde. Daar blijft hij onveranderd leverbaar. In Nederland, waar het wegennet van hoge kwaliteit is en rigoureuze (belasting)maatregelen getroffen worden ten aanzien van CO2-reductie, zijn voertuigtypen zoals de Pajero eerder een last dan een lust voor de verkooporganisatie. De Outlander PHEV neemt met zijn geavanceerde Super-All Wheel Control (S-AWC) vierwielaandrijving systeem het stokje als vlaggenschip van Mitsubishi over in Nederland. Deze SUV is de eerste auto die zowel de voorwielen als de exemplaren achter volledig elektrisch kan aandrijven. +++

+++ OPEL is onder de vleugels van zijn nieuwe eigenaar PSA Groep weer winstgevend. De vorig jaar overgenomen autofabrikant zette, samen met Vauxhall, voor het eerste half jaar een operationele winst in de boeken. Het Duits/Britse merkenduo was in de eerste 6 maanden goed voor een operationele winst van 502 miljoen euro. Onder zijn vorige eigenaar, General Motors, werd er jaar na jaar verlies geleden. In de jaarcijfers van PSA over 2017 rapporteerde het concern ook nog een operationeel verlies van 179 miljoen euro. Het was en is topman Carlos Tavares er veel aan gelegen Opel weer winstgevend te maken. Hij eiste eerder dit jaar dat het merk eerst flink in de kosten zou snijden voordat er nieuwe investeringen gedaan werden. Dit leidde vooral in Duitsland tot botsingen met vakbonden, die vrezen voor loonsverlagingen en fabriekssluitingen. +++

+++ SMART stopt met de levering van de Fortwo Brabus en de Forfour Brabus. Ook de technisch aan het laatste model identieke Renault Twingo GT is uit het gamma geschrapt. Met dezelfde motor, een 109 pk / 170 Nm sterke 0,9 liter driecilinder turbobenzine unit, zorgden zij voor aansprekende prestaties. Maar de nieuwe WLTP meetmethode maakt verkoop in de toekomst onmogelijk, althans de investeringen die nodig zijn om deze hobbel te nemen, kunnen door Smart (en Renault) niet worden terugverdiend. Als pleister op de wond zullen de Fortwo en Forfour aangekleed kunnen worden met Brabus accessoires, zoals sportieve velgen en andere bumpers. Renault stopt ook met de Twingo TCe 90. Dit betekent dat het A segment model voortaan alleen nog als SCe 70 leverbaar is. In oktober zal op de autosalon van Parijs de vernieuwde Twingo worden gepresenteerd. Smart levert vanaf 2020 uitsluitend nog de volledig elektrische uitvoeringen van de Fortwo en de Forfour. +++

+++ TESLA heeft een beperkt aantal toeleveranciers gevraagd om een deel van eerdere betalingen terug te storten, maar dat is volgens het bedrijf geen reden tot zorg over de kapitaalpositie van de maker van elektrische auto’s. Het bedrijf reageerde op berichten in de media over het verzoek. Dat nieuws zorgde voor een tik op de beurs. Het verzoek zou gaan over uitgaven aan een ouder project en slechts bedoeld zijn om de kasstroom op langere termijn te ondersteunen. Tesla wil in het derde kwartaal eindelijk winstgevend worden, maar daarvoor zou de gunst van leveranciers niets uitmaken. Die doelstelling wil Tesla op eigen kracht behalen. “Kostenbesparingen op langer lopende projecten meetellen zou niet eerlijk zijn”, schreef topman Elon Musk. Tesla vroeg in het memo om een “aanzienlijk bedrag” van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die henzelf uiteindelijk ook ten goede komt. Volgens Musk is vragen om kortingen bij leveranciers gebruikelijk bij contractonderhandelingen. De uitleg snijdt volgens een analist van Cowen hout. Dat neemt niet weg dat er zorgen blijven over de kasstroom en de winstgevendheid. Het aandeel poetste na de toelichting van Tesla een deel van zijn koersverlies weg. De Amerikaanse onderneming heeft in zijn 15-jarige bestaan nooit een boekjaar met winst afgesloten, maar verwacht in het derde en vierde kwartaal van dit jaar uit de rode cijfers te zijn. Daarvoor moet het wel ambitieuze productiedoelstellingen halen voor zijn Model 3, de eerste auto van Tesla voor een breder publiek. De fabricage van deze instapper liep meermaals vertraging op. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft de productieopdracht voor haar eerstvolgende nieuwe model, de B segment SUV T-Cross, toegewezen aan haar fabriek in het Spaanse Navarra. In verband daarmee wordt de capaciteit van die vestiging opgevoerd van 244.000 naar 350.000 auto’s per jaar. Bovendien kan het aantal werknemers met 10 procent worden uitgebreid. Volkswagen zal daarmee alles bij elkaar rond 1 miljard euro in de Spaanse fabriek investeren. In Navarra wordt al sinds 1984 de Polo gemaakt. Van dat model is vorig jaar een nieuwe generatie gelanceerd. Het platform voor de Polo zal ook gebruikt worden voor de T-Cross die vanaf het einde van dit jaar van de band moet rollen. “Door beide modellen in Navarra te bouwen, bereiken we grote efficiëntie voordelen. We maken opnieuw gebruik van de flexibiliteit en voordelen van ons wereldwijde productienetwerk. Dat is hoe we de productiviteit opvoeren en tegelijk de kwaliteit garanderen”, aldus Andreas Tostmann, hoofd productie en logistiek bij Volkswagen, in een vraaggesprek met Automobiel Management. Het is de eerste keer sinds de opening van de Spaanse fabriek dat daar 2 modellen tegelijk worden geproduceerd, benadrukt Tostmann. +++

+++ Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig ZELFSTANDIG kunnen rijden. Dat valt althans te lezen in de publicatie ‘Veilig onderweg met de auto’ dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met de RAI Vereniging geschreven heeft. De introductie van volledig zelfrijdende auto’s is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag. Dat vraagt meer ontwikkelingstijd en ruimte om veilig te testen. De hightech en auto sector zijn volop bezig met het ontwikkelen van zelfstandig rijdende personenwagens. Volgens de RAI Vereniging en de SWOV kan de volledig zelfstandig rijdende auto een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Afgelopen jaren heeft de auto-industrie steeds meer rij taakondersteunende systemen geïntroduceerd die de kans op ongevallen terugdringen en een opmaat zijn naar autonoom rijden. Op basis van berichtgeving van de hightech bedrijven lijkt het nu slechts een kwestie van tijd voordat de eerste volledig zelfrijdende auto voor de consument beschikbaar is. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging zegt daarover: “De auto-industrie ziet de toekomst ook positief tegemoet, maar is ondanks haar vooruitgang meer behoudend in haar voorspelling. Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden”. Uit de publicatie van SWOV en RAI Vereniging blijkt dat vooral de complexiteit van menselijk gedrag de overgang naar volledige autonomie bemoeilijkt. De overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s is opgedeeld in 6 niveaus (zogeheten Levels): van geen automatisering naar volledige zelfstandig rijdende auto’s. “De complexiteit zit vooral in het derde niveau”, aldus SWOV directeur Peter van der Knaap. “Hierbij rijdt de auto (deels) zelfstandig maar moet de bestuurder ook alert blijven en eventueel zelf ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Recente ongevallen met zelfstandig rijdende auto’s die Level 3 techniek aan boord hebben, bevestigen deze conclusie”. Experts adviseren dan ook om nieuwe hard & software langer in een veilige omgeving door te ontwikkelen voordat deze systemen direct op de weg worden getest. Van de Knaap wijst er ook op dat in de verschillende overgang & ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s, nieuwe uitdagingen ontstaan. “Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, internetveiligheid en beperkingen van het systeem onder bepaalde (weer)condities”. De politieke wil en mate van maatschappelijke acceptatie van zelfstandig rijdende auto’s wordt beïnvloed door deze factoren en maakt het transitiepad lang en onvoorspelbaar. ‘Onvoorspelbaar’ hoeft volgens Van Eijck echter niet ‘onveiliger’ te betekenen. Het valt te verwachten dat komende jaren tal van nieuwe geavanceerde deelsystemen worden ontwikkeld die de bestuurder ondersteunen en de veiligheid van autorijden verder verhogen. Volgens Van Eijck moeten we de potentie van deze systemen maximaal benutten en de aanschaf aantrekkelijker maken voor de consument. Dat kan door de BPM op een nieuwe auto met een vast bedrag per veiligheidsvoorziening te verlagen. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid op de weg, maar ook leren automobilisten hoe ze met dit soort systemen moeten rijden waarmee de veilige overgang naar autonoom rijden wordt bevorderd. De verre stip aan de horizon is volgens het SWOV en RAI Vereniging een volledig zelfstandig rijdende auto, maar in welke situaties en hoe snel dit gaat gebeuren, blijft onzeker. Het valt te verwachten dat komende jaren tal van nieuwe geavanceerde deelsystemen worden ontwikkeld die de bestuurder ondersteunen en de veiligheid van autorijden verder verhogen. Volgens Van Eijck moeten we de potentie van deze systemen maximaal benutten en de aanschaf aantrekkelijker maken voor de consument. Dat kan door de BPM op een nieuwe auto met een vast bedrag per veiligheidsvoorziening te verlagen. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid op de weg, maar ook leren automobilisten hoe ze met dit soort systemen moeten rijden waarmee de veilige overgang naar autonoom rijden wordt bevorderd. +++

Reageren is niet mogelijk.