Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN heeft officieel bekendgemaakt dat haar al een tijdlang op til staande cross-over in het najaar van 2019 het levenslicht zal zien. De sportwagenspecialist volgt hiermee het voorbeeld van Lamborghini en Porsche. Aston Martin presenteerde in 2015 al een conceptstudie voor een cross-over. Die viel niet echt in de smaak, waardoor het ontwerp terug naar de tekentafel moest. Maar komend najaar is hij klaar. De cross-over zal in een nieuwe fabriek gebouwd gaan worden. Aston Martin creëert hiermee werkgelegenheid voor 750 mensen. De bouw van een aparte fabriek illustreert dat de Britten hoge verwachtingen hebben van hun cross-over. Hij krijgt als modelnaam Varekai, wat Romeins is voor ‘waar dan ook’; voor een vierwiel aangedreven model met extra grondspeling en dus terreincapaciteiten geen slechte typeaanduiding. De cross-over zal leverbaar worden met de V8 motor van Mercedes-AMG, die Aston Martin zelf gebruikt voor de Vantage. Later volgt een stekkerhybride variant. In de toekomst zullen 2 andere sportwagenspecialisten actief worden in het cross-over annex SUV segment: Ferrari en Lotus. Alleen McLaren wijst resoluut de bouw van een dergelijk model af. Nog wel.

+++ BMW zal het tijdens het op 23 augustus van start gaande Concours d’Elegance in het Amerikaanse Pebble Beach een volledig nieuw productiemodel presenteren. De autofabrikant houdt nog even geheim welke auto zij op dit autofeest voorstelt, maar er is feitelijk slechts één kanshebber: de compleet nieuwe Z4. De cabrioletversie van de 8-serie zal pas volgend jaar worden voorgesteld, evenals de Gran Coupé uitvoering met 4 portieren. +++

+++ De Raad van Bestuur van het DAIMLER concern heeft goedkeuring gegeven voor de creatie van een nieuwe bedrijfsstructuur. Daarbij zal het bedrijf worden opgesplitst in 3 divisies: ‘Cars and Vans oftewel Mercedes-Benz Cars’ met wereldwijd afgerond 175.000 werknemers, ‘Trucks and Buses oftewel Daimler Truck AG’ met 100.000 personeelsleden en ‘Daimler Mobility AG’ (het voormalige Daimler Financial Services AG met circa 13.000 man in dienst. Volgens Daimler zorgt de opsplitsing voor meer vrijheden voor de 3 divisies. Tevens moet het voor de verschillende takken eenvoudiger worden om samenwerkingsverbanden met andere bedrijven aan te gaan. Zo zou Geely, dat eigenaar is van personenautomerk Volvo, graag samenwerken met Mercedes-Benz, maar de truckproducent Volvo (waarvan het Chinese bedrijf ook aandeelhouder is) moet niks weten van krachtenbundeling met Daimler. De verzelfstandigen van de 3 divisies zal nog dit jaar zijn beslag krijgen. Daimler maakt tegelijkertijd bekend dat zij met meer dan 40 banken in alle delen van de wereld een nieuwe kredietlijn geregeld heeft voor in totaal 11 miljard euro. De financiering is in principe voor 5 jaar beschikbaar, maar de duur er van kan 2 keer worden verlengd. De 11 miljard euro blijven in principe op de plank liggen, maar Daimler vindt het een prettig idee om dit geld beschikbaar te hebben “teneinde financiële flexibiliteit te verkrijgen”. Met de kredieten heeft het concern de financiering van de onderneming tot 2025 veilig gesteld. Volgens een woordvoerder van Daimler is er sprake van aanzienlijk gunstigere condities dan gebruikelijk is. Bovendien werd er voor een veel hoger bedrag ingeschreven dan door was begroot. “De sterke vraag naar deze kredietlijn en de aantrekkelijke voorwaarden laten zien dat Daimler een goede reputatie geniet in de bankwereld en dat die ook vertrouwen heeft in onze strategie en de verdere ontwikkeling van de onderneming”, aldus financieel directeur Bodo Uebber. “Wij hebben optimaal gebruik gemaakt van de gunstige condities in een wisselvallige omgeving en zo een lange termijn liquiditeitsbuffer gecreëerd”. +++

+++ De Tesla Model S was in de eerste helft van 2018 de populairste ELEKTRISCHE auto van Nederland. Er werden 1.879 exemplaren op kenteken gezet. Dat is bijna even veel als in heel 2017, toen er 2.051 registraties voor deze Amerikaan waren. De Nissan Leaf eindigde op de tweede plaats met 1.417 verkopen. Dat betekent een stijging van 173 % ten opzichte van de 511 exemplaren die in 2017 op kenteken werden gezeten. De Volkswagen e-Golf is goed voor brons met 1.302 registraties in de eerste helft van 2018 (2017: 949 verkopen; een stijging van 37 %). De rest van de top10 bestaat achtereenvolgens uit de Tesla Model X (1.095 stuks, -12 %), de Hyundai Ioniq (883 stuks, -8 %), de BMW i3 (721 stuks, -16 %), de Renault Zoe (623 stuks, – 20 %), de Opel Ampera-e (564 stuks, +147 %), de Smart ForFour ED (61 stuks, – 25 %) en de Jaguar i-Pace (32 stuks, nieuw). Dit overzicht ziet er aan het eind van het jaar vast en zeker heel anders uit. Het kan goed zijn dat de Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace dan strijden om de toppositie. Het Britse automerk verwacht namelijk dit jaar een kleine 4.000 exemplaren van de I-Pace op Nederlands kenteken te zetten. Hyundai mikt op minimaal 2.700 exemplaren van de Kona Electric. De verkoop van de elektrische Audi e-tron, een concurrent van de I-Pace, is al begonnen, maar de levering start pas volgend jaar. 2018 is een gouden jaar voor elektrische auto’s in Nederland. Oorzaak is de tot 4 % verlaagde bijtelling waar zakelijke rijders dit jaar nog van kunnen profiteren. In 2019 wordt het catalogusprijs gedeelte boven de 50.000 euro belast met 22 %. Dit vooruitzicht veroorzaakt een run op met name de Jaguar I-Pace. Soortgelijke toestanden deden zich t/m 2015 voor bij stekkerhybride modellen die toen nog fiscaal in de watten werden gelegd, met als gevolg 40.403 registraties in Nederland. Sinds vorig jaar moet er de volle bijtellingmep worden betaald (22 %), met als gevolg slechts 1.120 verkopen. Maar in de eerste helft van 2018 nam de belangstelling voor stekkerhybride auto’s weer toe, en wel met liefst 173 % naar 1.696 eenheden. Dat is vooral te danken aan de nieuwe Volvo XC60 T8 Twin Engine. Van dit model zijn er dit jaar al 480 exemplaren op kenteken gezet, waarmee de stekkerhybride versie 28 % van de totale segmentverkopen voor zijn rekening neemt. Fiscaal voordeel zit er dus niet (meer) op de Volvo XC60 T8 Twin Engine, maar de Zweed wordt vandaag de dag gewaardeerd om zijn combinatie van veel vermogen (400 pk) met een laag verbruik (als je gedisciplineerd bijlaadt). In totaal zijn in de eerste helft van 2018 ruim 140 % meer elektrische auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Het marktaandeel is daarmee gestegen tot 3,1 %. Dat is globaal even veel als de taartpunt die Audi dit jaar van de Nederlandse autoverkopen weet te bemachtigen. +++

+++ FIAT CHRYSLER heeft, nu Sergio Marchionne geen topman meer is, sjans van PSA. De Fransen hebben aan de overname van Opel geen kater overgehouden. Sterker nog: deze nieuwe aanwinst is verrassend snel weer winstgevend gemaakt. De baas van PSA, Carlos Tavares, laat daarom weten nu open te staan voor een nieuwe alliantie. Daarvoor heeft hij specifiek Fiat Chrysler op het oog. “Als het strategische plan voor organische groei goede resultaten oplevert, laat het ruimte voor kansen zoals die van Opel, en het wordt een kers op de taart, ik doe niets, geen fixatie op Fiat Chrysler. Tavares laat weten zich niet blind te staren op de Italiaans/Amerikaanse collega (Marchionne liet eerder bot weten dat PSA niet de juiste potentiële partner voor hem is), “maar wij staan ​​open voor alle voorstellen, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Al snap ik dat je met z’n tweeën moet zijn om een ​​deal te kunnen sluiten”. De komst van Mike Manley, voormalig baas van Jeep, als het nieuwe opperhoofd van Fiat Chrysler zou in de toekomst de deur naar PSA kunnen openen. Een alliantie zou voor Tavares in ieder geval een geschenk uit de hemel zijn, omdat het daarmee voor hem veel makkelijker wordt om een comeback te maken op de Amerikaanse markt. +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte eerder al dat FORD de stekker uit de Mondeo trekt, en dat daarmee ook de dagen van de S-Max en Galaxy geteld zijn. Maar er zijn meer auto’s die uit het gamma geschrapt zullen worden, zoals de B-Max en C-Max. Ford gelooft namelijk ook niet dat de kleinere MPV modellen nog toekomst hebben. de B-Max, S-Max en Galaxy zijn al niet meer leverbaar in Nederland en de (Grand) C-Max zal waarschijnlijk verdwijnen als de nieuwe generatie Kuga is gearriveerd. Er zal daarentegen wel geïnvesteerd worden in cross-overs. Zo zal de volgende generatie Kuga in Europa (Spanje) gebouwd gaan worden. In de eerste helft van dit jaar namen de Europese verkopen van de C-Max met 18 % af. Niet alleen dit soort winkeldochters beïnvloeden de resultaten van Ford negatief. Ook de Brexit gooit roeit in het eten. Het Verenigd Koninkrijk is de belangrijkste afzetmarkt voor Ford in Europa, maar daar wordt nu verlies geleden als gevolg van de koersdaling van het Britse pond. De volgende generatie Kuga wordt waarschijnlijk ook leverbaar in 7-persoons uitvoering. Daarmee worden de Grand C-Max, S-Max en Galaxy overbodig. Het gat tussen de Ecosport en de Kuga zal worden opgevuld met een nieuwe cross-over van het formaat Volkswagen T-Roc op basis van het onderstel van de Focus. Ford wil in de toekomst meer gaan samenwerken met andere autofabrikanten om zo kosten te besparen en om het gamma niet te veel te laten versmallen. Mogelijk komt er wél een opvolger voor de Mondeo, maar dan op basis van de Volkswagen Passat. De productie zal dan worden uitbesteed aan deze Duitse collega. +++

+++ Een delegatie van de FORMULE 1 organisatie, Liberty Media, bezoekt volgende maand het TT circuit in Assen. Dit voedt de hoop op een Nederlandse Grand Prix. Assen lijkt daarbij betere papieren te hebben dan Zandvoort. Eerder dit jaar ontving het TT circuit al het goedkeuringsstempel van race directeur Charlie Whiting, onder voorbehoud dat er enkele kleine wijzigingen worden doorgevoerd. Inmiddels is ‘Dutch GP’ als merk gedeponeerd. Assen mikt op het organiseren van een Grand Prix race in 2020 of 2021. Een plek op de kalender in 2019 lijkt te vroeg te komen, ondanks dat Miami onlangs wegviel als 21ste racelocatie voor volgend jaar. +++

+++ Tot nu toe werd de HONDA Civic 1.6 i-DTEC alleen geleverd met een handbak. Maar binnenkort kan ook worden gekozen voor een 9-traps automaat. De 120 pk sterke dieselmotor heeft in combinatie met deze transmissie een gemiddeld brandstofverbruik van 4,1 liter per 100 km. Deze efficiëntie wordt bereikt door de brede verdeling van de 9 versnellingen. De Honda sprint in 11 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Dit betekent dat de prestaties docht in de buurt liggen van de handgeschakelde uitvoering. De 5-deurs Civic 1.6 i-DTEC zit met de automaat op een CO2-uitstoot van 109 gram/km; de beter gestroomlijnde sedan weet naar nog een grammetje van af te schaven. De automaat is in staat om met meerdere versnellingen terug te schakelen. De Civic 1.6 i-DTEC behoort tot de eerste auto’s die zijn getest volgens de nieuwe Real Driving Emission procedure. De motor heeft een zogenaamde NOx opslag converter (NSC) waarmee de reductie van NOx wordt vergroot. Honda bouwt de 5-deurs Civic in het Britse Swindon, terwijl de Sedan voor de Europese markt wordt geassembleerd in Turkije. +++

+++ HYUNDAI werkt aan de cross-over die onder de Kona in het gamma moet komen. Is daar nog plek dan? Zeker en gewis. De Kona staat namelijk op het onderstel van de Elantra, een C segment middenklasser. Dit betekent dat Hyundai nog geen volwaardige B segment cross-over heeft. Dat zie je in de prijslijst: de Kona moet minimaal 22.295 euro opbrengen, terwijl zowel de Renault Captur als de Seat Arona voor 19,5 mille te koop zijn. De B segment cross-over zal waarschijnlijk worden gebaseerd op de i20 en krijg net zo’n hoekige en hoge carrosserie als de later dit jaar officieel te presenteren Volkswagen T-Cross. Een dergelijke koetswerkvorm maximaliseert het ruimteaanbod. Komt zustermerk Kia met een eigen versie van de nieuwe cross-over? Nee, die voert reeds de Stonic. Die is op de Rio gebaseerd en daarmee een volwaardig B segment model. Met een navenant prijskaartje: de goedkoopste Stonic mag al weg voor 18.995 euro. +++

+++ JAGUAR wil dit jaar in Nederland een kleine 4.000 exemplaren van de elektrische I-Pace op kenteken zetten, maar of dat gaat lukken is zeer de vraag. Er zijn namelijk serieuze leveringsproblemen. Jaguar heeft haar klanten daarom moeten laten weten dat zij tot 6 maanden langer moeten wachten op hun I-Pace. Daarmee komt registratie dit jaar op te tocht te staan, en daarmee ook de 4 % bijtelling. Jaguar Nederland kan alleen garanderen dat klanten die voor 5 maart (toen de productieversie onthuld werd) een exemplaar besteld hebben, hun I-Pace model dit jaar krijgen. Voor minder snelle beslissers geeft de importeur geen garanties. De leveringsproblemen zijn een gevolg van bottlenecks bij de productie. Die worden op hun beurt veroorzaakt door een gebrek aan onderdelen. Zo is er slechts een gelimiteerd aantal Matrix LED koplampen beschikbaar die standaard op de I-Pace First Edition zitten. Klanten die deze verlichting ook besteld hebben, maar dan als optie op een goedkopere uitvoering, hebben van Jaguar te horen gekregen dat zij óf langer moeten wachten óf genoegen moeten nemen met de standaard koplampen. +++

+++ Er komen in Nederland extra LAADPUNTEN voor duurzaam vervoer. Het aantal waterstoftankstations blijft evenwel beperkt, zo laat de Rijksoverheid weten. Eind 2020 moeten er 46 extra (ultra) snelladers klaar zijn. In hetzelfde tijdvak komen er echter niet meer dan 2 waterstofstations bij. Het betreffende saldo komt daarmee in Nederland in 2020 uit op 16. Verder komen er in Nederland 4 extra CNG stations. De investeringen zijn onderdeel van een Europees project voor de ontwikkeling van laad & tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen. In totaal komen er in Nederland, Vlaanderen en het Brussels hoofdstedelijk gewest samen meer dan 1.000 locaties bij. Er is ruim 5,3 miljoen euro Europese subsidie mee gemoeid. Daarvan gaat iets minder dan 2 miljoen euro naar Nederlandse projecten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) licht het nieuws als volgt toe: “Deze investeringen bevestigen en verstevigen de koppositie die België en Nederland al hebben op het gebied van duurzaam vervoer. Je schone voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon, ook als je langere afstanden rijdt en daarbij de grens over rijdt. Deze projecten brengen dat weer een stap dichterbij”. Elektrische auto’s met een batterijenpakket krijgen de komende jaren dus nog altijd voorrang op modellen met waterstoftechnologie. Dat is geen stimulans voor auto’s als de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Met 16 tankstations in 2020 is er nog altijd geen landelijke dekking, terwijl hiervan wel sprake is bij laadpalen. +++

+++ LAND ROVER werkt aan een ingrijpende facelift voor de uit 2014 stammende Discovery Sport, de opvolger van de Freelander. Reden is dat de SUV niet aan de verkoopverwachtingen voldoet. Dat komt doordat er niet of nauwelijks sprake is van een premiumuitstraling. Omdat de verkopen van Land Rover sowieso onder druk staan (met name in eigen land is er minder vraag naar SUV modellen met een dieselmotor), is er gekozen voor een grondige update. De grootste aanpassingen zitten onderhuids. Zo zal het D8 platform van de Discovery Sport (dat door Jaguar Land Rover ook gebruikt wordt voor de Range Rover Evoque en de E-Pace en nauw verwant is aan de uit 2006 stammende EUCD bodemplaat van Ford) grondig worden herzien. Volgens de Britten rechtvaardigt ook een nieuwe naam: Premium Transverse Architecture. Het platform wordt niet alleen lichter, maar ook geschikt gemaakt voor stekkerhybride aandrijftechniek. Hierbij zal een nog te introduceren 1,5 liter 3 cilinder turbobenzinemotor als basisunit dienen. Daarnaast moet het gewijzigde onderstel leiden tot een verbeterd comfortniveau. Land Rover gaat de herziene bodemplaat ook gebruiken voor de tweede generatie Range Rover Evoque, die maart volgend jaar debuteert op de autosalon van Genève. In het tweede kwartaal van 2019 zal het doek van de vernieuwde Discovery Sport worden gehaald. +++

+++ Modellen als de Citroën C5, Ford Mondeo en Toyota Avensis mogen dan van de kaart verdwijnen, MAZDA denkt dat haar ‘6’ nog steeds voldoende toekomstpotentieel heeft. Dat komt omdat dit model (anders dan bijvoorbeeld de genoemde Avensis) wereldwijd wordt verkocht, en dus ook in Noord Amerika en Azië klanten trekt. Stationwagons zijn volgens Klaus Hüllen, PR manager op het Europese hoofdkantoor van Mazda, een ander verhaal. Die zijn volgens hem alleen in onze marktregio interessant. Maar als het betreffende segment verder krimpt in de toekomst, dan kan de toekomst van de SportBreak op de tocht komen te staan. Er is voor Mazda dan namelijk geen gezonde businesscase meer voor een combiversie van de 6. De ‘kantje boord’ situatie bij dit model zorgt er voor dat Mazda zijn vingers sowieso zijn vingers niet gaat branden aan een 3 SportBreak. Dit betekent dat ook de in november op de autoshow van Los Angeles te presenteren compleet nieuwe generatie van de compacte middenklasser wederom alleen als hatchback en sedan leverbaar wordt. Hüllen denkt dat die desondanks meer kopers kan trekken dan de huidige editie, omdat de Mazda 3 de primeur heeft van de benzinebesparende SkyActiv-X technologie. +++

+++ De Belgische importeur van OPEL verlaat haar eigen pand in Kontich (Antwerpen) en trekt in bij PSA België in Eigenbrakel (Waals-Brabant). Daardoor verliezen 48 werknemers hun baan. Dat is éénderde van het totale personeelsbestand. Opel is sinds vorig jaar eigendom van PSA en de overnamekosten kunnen alleen worden terugverdiend door aanzienlijke bezuinigingen en schaalvergroting. Niet alleen op modellenniveau en in de fabrieken, maar dus ook bij de importeurvestigingen. Van de 48 werknemers die hun baan verliezen bij Opel in België werken er 28 op de financieringsafdeling. Die wordt volledig geïntegreerd in de soortgelijke activiteiten van PSA in Eigenbrakel. Het ligt voor de hand dat ook in Nederland de aparte importeursvestiging van Opel wordt opgeheven. Citroën had decennialang een eigen kantoor, maar moest op bevel van de huidige PSA topman Carlos Tavares in één pand gaan zitten met Peugeot. +++

+++ PSA , dat de merken Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall omvat, realiseerde tijdens de eerste jaarhelft van 2018 een omzet van ruim 38 miljard euro. Dat is een stijging van 40,1 % in vergelijking met dezelfde periode van 2017. Het bedrijfsresultaat steeg tijdens dezelfde periode tot 3 miljard, euro terwijl dat voor de referentieperiode nog slechts 1,8 miljard euro was. Dit betekent dat PSA een operationele marge wist te realiseren van 8,5 %; een record voor het concern. Analisten spreken van een knappe prestatie omdat de Franse autobouwer, net als de andere Europese fabrikanten, geconfronteerd werd met negatieve invloeden van wisselkoersen en stijgende grondstofprijzen. Het netto bedrijfsresultaat ging ook de hoogte in. Dat bedroeg 1,7 miljard euro, terwijl het tijdens het eerste halfjaar van 2017 nog op 1,48 miljard euro bleef steken. PSA heeft voor het eerst sinds 2011 een hogere beurswaarde dan de Renault Groep. Het moederbedrijf van Citroen, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall vertegenwoordigt nu een waarde van 21,5 miljard euro. Sinds de bekendmaking van de resultaten over het eerste semester is de koers van het aandeel PSA met 16 % gestegen. Dat is genoeg om de beurswaarde van de Renault Groep met 200 miljoen euro te overtreffen. +++

+++ RENAULT heeft samen met haar alliantiepartners Nissan en Mitsubishi een recordsemester achter de rug. Het samenwerkingsverband verkocht in de eerste helft van 2018 5,1 % meer auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal trok de Frans/Japanse alliantie 5.538.530 klanten in 6 maanden tijd. Renault is met name te spreken over de verkopen van de Clio, Captur en Scénic. Nissan profiteerde vooral van het succes van de Note in eigen land (het model is momenteel de populairste auto van Japan). Ook de Serena, X-Trail en Qashqai waren afgelopen halfjaar in trek. Mitsubishi zegt profijt te hebben van zijn nieuwste modellen, waardoor de Eclipse Cross. Zowel Renault als Nissan deden goede zaken met hun elektrische auto’s. De Zoe verkoopt in Europa nog steeds prima (het model heeft in onze regio een marktaandeel van 21,9 %) en Nissan levert in de vorm van de tweede generaite Leaf de segmentleider. De Japanners verkochten 18.000 exemplaren van de elektrische middenklasser in Europa, en 47.000 stuks wereldwijd. Renault, Nissan en Mitsubishi zeggen op koers te liggen om hun doelstelling voor 2022 te halen. Dan wil het samenwerkingsverband wereldwijd meer dan 14 miljoen auto’s verkopen; 30 % meer dan het resultaat van 2017, toen er 10,6 miljoen orders werden geschreven. +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte eerder deze maand over de slechte klanttevredenheid van Noren over hun TESLA . In het Scandinavische land doen elektrische modellen het op zich uitstekend, maar de service van de fabrikant van de Model S en Model X wordt als ‘zeer gebrekkig’ bestempeld. Noren klagen over de tijd die het kost om hun Tesla te laten repareren en over de wachttijden bij oplaadpunten. De service van Tesla wordt door hen inmiddels beoordeeld als de slechtste van alle automerken en de op drie na slechtste van alle bedrijven überhaupt. Ook voor milieuvriendelijke auto’s zijn er dus blijkbaar grenzen aan de groei. Tesla verkocht vorig jaar in Noorwegen 2 keer zoveel auto’s als in 2016. En in de eerste 6 maanden van 2018 laten de verkoopcijfers van de Model S en Model X (de Model 3 is ook daar nog niet leverbaar) een plus zien van nog eens 70 %. Maar keerzijde van de medaille is dat de reparatiestaf van Tesla het werk niet aan kan. Eigen schuld, want de capaciteit daarvan is de afgelopen jaar met slechts 30 % uitgebreid en hield dus geen gelijke tred met het klantenaantal. Dat wreekt zich als eigenaren van een Model S of Model X een technisch probleem of schade hebben. Die dreigen nu Tesla vaarwel te zeggen. Zodra de eerstvolgende autoaanschaf aan de orde is, dan zullen Audi (e-Tron), BMW (iX3), Hyundai (Nexo), Mercedes (EQ C) en Porsche (Taycan) hen met open armen ontvangen. Mocht Tesla eigenaar Elon Musk het nog niet beseffen: het (lange termijn) succes van een onderneming wordt niet bepaald door de initiële aankopen, maar door de mate waarin de klant het merk trouw blijft en overgaat tot een herhaalaanschaf. +++

+++ Regelmatig kan je autonieuws berichten lezen over de vele slachtoffers die de nieuwe WLTP meting in Nederland (en elders in Europa) maakt. Door deze testmethode, waarbij een groter gedeelte op snelweg tempo wordt gemeten, ontstaat er een realistischer beeld van de CO2-uitstoot van auto’s. Dat heeft met name in Nederland grote gevolgen omdat bij ons de BPM gebaseerd is op de emissiewaarde: hoe hoger de CO2-uitstoot, des te meer belasting er betaald moet worden. Door deze prijsopdrijvende ontwikkeling zijn een groot aantal modellen onverkoopbaar geworden. In alfabetische volgorde gaat het om de Alfa Romeo Mito Veloce, de BMW M3, de BMW M760Li, de Caterham Seven 165, de Caterham Seven 355, de Hyundai i40, de Mercedes-AMG SL 65, de John Cooper Works uitvoeringen van de Mini Hatch en de Mini Countryman, de Mitsubishi Pajero, de Opel Corsa GSi, de Opel Corsa OPC, de Opel Astra GTC OPC, de Opel Insignia GSI 2.0 Turbo, de Peugeot 208 GTi, de Renault Twingo uitvoeringen TCe 90 en GT, de Brabus uitvoeringen van de Smart modellen Fortwo en Forfour, de Volkswagen Golf GTI, de diverse 240 pk sterke BiTDI modellen van Volkswagen en de Volvo modellen met T6 motor. Daarnaast zijn er modellen die niet worden gesaneerd, maar waarvan de concurrentiepositie als gevolg van de WLTP overgang aanzienlijk is verslechterd door een bovengemiddeld grote prijsstijging. Het gaat hierbij om auto’s die relatief veel CO2-uitstoten, met name op de snelweg. Dat kan komen door een enigszins ondermaatse motor of door een korte eindoverbrenging van de versnellingsbak. Voorbeelden zijn de Opel Karl (moet erg hard werken op de snelweg) en de Toyota GT86 (draait vanwege zijn karakter als sportwagen veel toeren op de snelweg). Overigens worden bijna alle auto’s in Nederland door de WLTP meting duurder. Soms een paar honderd euro en in enkele gevallen (zoals bij de genoemde Karl en GT86) zelfs duizenden euro’s. Er worden gesprekken met het ministerie van Financiën gevoerd om ter compensatie van WLTP de BPM te verlagen, maar de ambtenaren op de automatiseringsafdeling kunnen die klus niet aan. Het ministerie lijkt daardoor spekkoper te zijn, maar is dat niet, want het kopen van een nieuwe auto is in Nederland zó oninteressant geworden dat de particulier uitwijkt naar een jonge importoccasion. Met deze ontwikkeling loopt de Staat veel geld mis. +++

+++ Autofabrikanten en technologiegiganten pompen miljarden euro’s in ZELFRIJDENDE auto’s. Maar voorlopig lijkt het erop dat de overgrote meerderheid van de consumenten er niet op zit te wachten. Eerdere studies hebben al aangetoond dat het autopubliek voornamelijk sceptisch is over de nieuwe technologie. Een nieuw onderzoek van het Amerikaanse Consumer Reports toont nog minder enthousiasme voor zelfrijdende personenwagens. Daaruit blijkt dat slechts 11 % van de consumenten die in de komende 2 jaar een nieuwe auto wil aanschaffen, bereid is om extra geld uit te geven aan voorzieningen waarmee het voertuig zelfstandig kan rijden. Die onderzoeksresultaten liggen nog lager dan die van een eerdere studie. Voor adaptieve cruise controle steken 28 % van de respondenten hun hand op, voor dode hoek waarschuwing 45 % en voor een achteruit rij camera zelfs 51 %, maar op een systeem à la Autopilot van Tesla zit de consument beslist niet te wachten. +++

Reageren is niet mogelijk.