Audi e-Tron: wie remt, wint

0

Audi heeft meer informatie bekendgemaakt over haar nieuwe en veelbelovende elektrische cross-over, de e-Tron. Het model zal op 18 september officieel worden voorgesteld en komt begin 2019 op de markt.

Voor promotiedoeleinden doet Audi net alsof zij nog druk aan het testen is met de e-Tron. Dat is onzin, want eind deze maand moet in het Belgische Vorst de productie starten. Dat lukt alleen als het ontwerp ‘bevroren’ is. Maar door net te doen alsof er op de hellingen van de Pikes Peak in Colorado nog tests worden uitgevoerd met de elektrische cross-over, kan Audi de remenergiecapaciteiten mooi onder de aandacht brengen. Op dit gebied zorgt de e-Tron namelijk voor een nieuwe maatstaf.

We wisten al dat de e-Tron een 95 kWh accupakket krijgt, wat goed is voor een actieradius van ruim 400 km volgens de WLTP meetnorm. Elke as is voorzien van een elektromotor, wat van de elektrische cross-over een ‘Quattro’ maakt. Hij heeft een vermogen tot wel 300 kW en accelereert in minder dan 6 seconden naar 100 km/u. Als startprijs is door Audi een bedrag van 82.500 euro genoemd. Dat de e-Tron tegen meerprijs leverbaar wordt met digitale buitenspiegels was ook al bekend. Daarmee kan de luchtweerstand van de carrosserie (Cw waarde 0,28) worden verlaagd en dus de actieradius worden vergroot. Nu laat Audi weten dat de elektrische cross-over 30 procent meer kilometers kan maken met teruggewonnen remenergie. Dat gebeurt als de bestuurder het gaspedaal loslaat of als hij het rempedaal gebruikt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren dan als generatoren die stroom opwekken.

Alleen op de elektromotoren is de remkracht al voldoende voor 90 procent van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om het betreffende pedaal in te trappen, maar als de bestuurder dat wel doet, dan wordt ook op die manier energie teruggewonnen. Als er bij een snelheid van 100 km/u vertraagd wordt, kan de e-Tron meer dan 70 procent van de gebruikte energie recupereren. Volgens Audi komt geen enkel andere elektrische auto aan zo’n hoge waarde. De e-Tron benadert zelfs het resultaat van de elektrische Formule E racewagens, die in het seizoen 2018/2019 de gebruikte energie volledig terugwinnen.

De e-Tron is volgens Audi de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektro/hydraulisch remsysteem. De betreffende techniek weegt slechts 6 kg (waarmee het circa 30 procent lichter is dan een conventioneel remsysteem) en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dit betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het pedaal en de remmen. Als de bestuurder het pedaal intrapt, dan registreert de boordcomputer met hoeveel kracht de handeling wordt uitgevoerd en berekent hij in milliseconden hoeveel remkracht er nodig is. Meestal is afremmen op de elektromotoren voldoende, maar als dat niet zo is, worden ook de conventionele remmen bij geschakeld.

De overgang tussen elektrisch en hydraulisch remmen is volgens Audi soepel en voor de bestuurder onmerkbaar. Een hydraulische zuiger onder het rempedaal simuleert het traditionele remgevoel. In het geval van een ABS ingreep trilt het pedaal niet. Tevens is de e-Tron uitgerust met een reinigingssysteem voor de schijven. Dat zorgt ervoor dat er geen oxidatie optreedt. Hiervoor worden periodiek de mechanische remmen geactiveerd, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat de schijven in optimale conditie blijven. Als bestuurder merk je daar niks van. Het elektro/hydraulische remsysteem van de e-Tron bouwt volgens Audi heel precies en razendsnel druk op. Doordat het ongeveer 2 keer zo snel functioneert als een conventioneel systeem, kan de ruimte tussen de remschijven en remblokken worden vergroot. Hierdoor is er minder kans op frictie en bijkomende hitte, wat ook weer bijdraagt aan een grotere actieradius. En aangezien het in de e-Tron nauwelijks nodig is om de conventionele remmen te gebruiken, gaan de remblokken en remschijven veel langer mee.

Audi stelt dat het heel gemakkelijk is om actieradius terug te winnen met de e-Tron zonder dat je daarvoor jouw rijstijl wezenlijk hoeft aan te passen. De peddels aan het stuur zitten daar niet om de automatische versnellingsbak handmatig aan te sturen (want die is er niet), maar om de bestuurder te helpen het herladen te optimaliseren. In de e-Tron werkt de recuperatie in 3 trappen. In de laagste stand rolt de e-Tron zonder extra weerstand door als het gaspedaal wordt losgelaten. Er wordt in dat geval geen energie teruggewonnen. Op niveau 1 en 2 remt de e-Tron respectievelijk licht en sterk af. Er wordt dan wél energie teruggewonnen en de bestuurder hoeft in de meeste gevallen de remschijven niet aan te spreken. Het is ook mogelijk om de automatische modus in te schakelen.

De e-Tron bepaalt dan zelf de mate van recuperatie, met behulp van een zogeheten Efficiency assistent. Die gebruikt informatie van de radarsensoren, de camera’s, het navigatiesysteem en van andere Audi’s op de weg (Car-to-X) om een beeld te krijgen van de route en de verkeerssituatie. De bestuurder krijgt via het digitale instrumentarium en de optionele voorruitprojectie te zien op welke momenten het verstandig is om de voet van het gaspedaal te halen. Als het recuperatiesysteem in de automatische modus staat, bepaalt de Efficiency assistent wanneer welk niveau van vertraging wordt gebruikt. Het hulpje werkt ook samen met de adaptieve cruisecontrole. Dat past zich automatisch aan de geldende maximumsnelheid aan en remt af voor bochten en rotondes.


Op het tabletscherm kan je zien wanneer de Audi energie verbruikt, wanneer hij in vrijloop uitrolt en wanneer er, via activering van de remmen en de hendels aan het stuur, energie gerecupereerd wordt. Ook wordt gemeld wanneer er gebruik wordt gemaakt van het hydraulische remsysteem. Op het scherm kan je ook lezen wat de afgelegde afstand af, de hoeveelheid energie die werd behouden, hoeveel stroom er is geproduceerd en hoe dat is gedaan.

Vindt de bestuurder het te veel gevraagd om vaak de hendels aan het stuur te gebruiken, dan is dat geen probleem. De elektronica van de e-Tron is slim genoeg om de remenergie recuperatie zelf uit te voeren en om de actieradius van de elektrische cross-over te maximaliseren. Maar Audi denkt dat veel klanten het een leuke uitdaging zullen vinden om via perfecte anticipatie op de verkeersomstandigheden de e-Tron perfect te laten vertragen via de peddels aan het stuur en zonder ooit het rempedaal te hoeven aanraken.

Audi belooft dat men dankzij dit intelligente recuperatiesysteem tot 30 procent actieradius extra kan genereren (bovenop de eerder genoemde 400 kilometers met een volle batterij). Dat klinkt geloofwaardig. Het is alleen jammer dat de informatie op het tabletscherm niet zichtbaar zal zijn op het instrumentarium van de productieversie van de e-Tron. Klanten zouden deze gegevens namelijk TE interessant kunnen vinden, hetgeen ten koste zou gaan van de aandacht voor de weg.

Reageren is niet mogelijk.