Autoverkopen Nederland: Tesla groeit het hardst

0

Afgelopen maand zijn in Nederland 36.263 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 11,8 procent meer dan in juli 2017. Het aantal registraties is dit jaar tot en met juli met 11,9 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot er 289.302 exemplaren over de toonbank gingen.

In juli bestond de merken top5 uit achtereenvolgens Volkswagen (5.251 registraties en 14,5 procent marktaandeel), Renault (3.954 en 10,9 procent), Opel (2.811 en 7,8 procent), Peugeot (2.663 en 7,3 procent) en Kia (2.370 en 6,5 procent).

De grootste groeiers waren in juli in alfabetische volgorde Jeep (van 44 naar 104 registraties), Subaru (van (27 naar 65) en Tesla (van 78 naar 238). Van dit trio stijgt de aanbieder van elektrische auto’s dus het hardst. Met name de Model S was in juli veel gevraagd. De afzet van deze Tesla verviervoudigde ruimschoots. Subaru deed goede zaken met de XV en bij Jeep is de groei vooral te danken aan de Compass.

Merken die er niet in slaagden om te profiteren van de 11,8 procent marktgroei in juli waren in alfabetische volgorde Citroën (belangrijke volumemodellen als de C3, C4 Cactus en C4 Space Tourer zijn uit de gratie), DS (de laatste exemplaren van de 4 en de 5 zijn opgeruimd), Ford (de levering van de nieuwe Focus moet nog op gang komen; ondertussen is de voorraad onverkochte exemplaren van de B-Max zo’n beetje op), Hyundai (zelfde verhaal, maar dan voor de iX20; verder komt de facelift voor de Tucson geen moment te vroeg en werden minder exemplaren van de i10 via private leasecontracten weggezet), Infiniti (uithuilen en volgend jaar helemaal opnieuw beginnen met de QX50), Land Rover (de Range Rover Evoque is zijn verkoopglans kwijt; de Discovery Sport heeft die nooit gehad), Lexus (dat alleen de CT nog enigszins verkoopt, is een veeg teken), Mazda (de CX-5 is de enige hoge boom uit het gamma en die ving in juli meer verkooptegenwind), Mercedes (nu de nieuwe A klasse is voorgesteld, beschouwt de consument de B klasse en de CLA als ‘oud en afgeschreven’), Mini (de Countryman heeft maar kort gepiekt), Skoda (de afzet van de Fabia is meer dan gehalveerd en de Karoq snoept klanten van de Kodiaq af), Smart (bijna 50 procent minder registraties voor de Forfour) en Toyota (de Auris is hoognodig aan vervanging toe en de Yaris eigenlijk ook).

Over de eerste 7 maanden van 2018 gemeten, blijft Volkswagen marktleider in Nederland met een verkooptotaal van 34.177 personenauto’s, oftewel 11,8 procent marktaandeel. Renault en Opel volgen met respectievelijk 25.672 (8,9 procent) en 24.386 (8,4 procent) stuks. De merken top5 wordt gecomplementeerd door Peugeot (20.529 en 7,1 procent) en Kia (17.825 en 6,2 procent).

De bokaal ‘populairste automerk van 2018’ kan Volkswagen reeds nu niet meer ontgaan. Dit is voor het 15de jaar op rij. Vorig jaar stond Volkswagen na 7 maanden op 10,7 procent marktaandeel. Renault, groeit minder hard dan de markt en ziet haar marktaandeel op jaarbasis dalen naar 8,9 procent (2017 na 7 maanden: 9,1 procent). Opel volgt op plek3 met een stabiel marktaandeel van 8,4 procent.

Tesla is dit jaar tot en met juli het populairste merk voor wat betreft elektrische auto’s. De Amerikanen wisten in ons land 3.041 voertuigen te verkopen, waarvan 1.925 stuks van de Model S en 1.116 exemplaren van de Model X. Dit is een stijging van 123,6 procent vergeleken met een jaar eerder. Afgelopen maand is het totaal aantal volledig elektrische auto’s dat in Nederland rondrijdt gestegen tot boven de 30.000. Het bestverkochte model was afgelopen maand de Nissan Leaf met 228 registraties.

De top5 van bestverkochte modellen in juli bestond uit achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.358 registraties en 3,7 procent marktaandeel), de Renault Clio (1.038 en 2,9 procent), de Renault Captur (927 en 2,6 procent), de Kia Picanto (918 en 2,5 procent) en de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 871 en 2,4 procent; zonder Sportsvan uitvoering 810).

Modellen die in juli minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS (400 registraties), de Citroën C1 (307), de Fiat 500 (407), de Ford Fiesta (695), de Hyundai i10 (435), de Kia Picanto (918), de Kia Niro (619), de Nissan Micra (528), de Nissan Qashqai (502), de Opel Karl (581), de Opel Corsa (407), de Opel Astra (588), de Opel Grandland X (581), de Peugeot 108 (456), de Peugeot 208 (604), de Peugeot 2008 (449), de Peugeot 308 (425), de Peugeot 3008 (422), de Renault Twingo (370), de Renault Clio (1.038), de Renault Captur (927), de Renault Mégane (716), de Skoda Octavia (443), de Suzuki Swift (343), de Toyota Aygo (530), de Toyota Yaris (366), de Toyota C-HR (312), de Volkswagen Up (775), de Volkswagen Polo (1.358), de Volkswagen Golf (810), de Volkswagen T-Roc (517), de Volkswagen Tiguan (768), de Volkswagen Passat (352), de Volvo V40 (321) en de Volvo XC40 (466).

De 5 bestverkochte modellen in de periode januari t/m juli waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (9.918 registraties en 3,4 procent marktaandeel in de eerste 7 maanden), de Renault Clio (7.251 en 2,5 procent), de Ford Fiesta (6.909 en 2,4 procent), de Kia Picanto (6.891 en 2,4 procent) en de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 6.661 en 2,3 procent; zonder Sportsvan 6.335).

Modellen die in juli slechts 1 keer over de toonbank gingen, zijn in alfabetische volgorde de Alfa Romeo 4C, de Audi A6 Allroad, de Audi R8, de Bentley Bentayga, de Bentley Flying Spur, de BMW 6-serie, de BMW X6, de Citroën C4, de Citroën Jumpy, de Ferrari 812 Superfast, de Ford Edge, de Ford Mustang, de Infiniti Q30, de Infiniti Q60, de Jaguar XJ, de Kia Soul, de Lexus RC, de Maserati Ghibli, de Maserati Quattroporte, de Maserati Levante, de Mercedes GLS, de Mercedes SL, Peugeot Expert, de Seat Toledo, de Ssangyong Tivoli, de Subaru Levorg, de Toyota Land Cruiser, de Toyota Mirai en de Volkswagen Multivan.

De verkoopprognose voor heel 2018 wordt door Autointernationaal.nl gehandhaafd op 440.000 stuks. vorig jaar eindigde de teller op 414.538 registraties. Daarmee zou een marktgroei van ruim 6 procent gerealiseerd worden.

Comments are closed.