Waarom de korte test?
Stekkerhybride auto’s zijn terug in de belangstelling in Nederland. De verkopen trekken weer aan. Toen in 2017 het fiscale voordeel voor de zakelijk rijder verdween (en men gewoon 22 % bijtelling moest gaan betalen), stortte de afzet van stekkerhybride modellen als een kaartenhuis in elkaar. Gingen er in 2015 en 2016 nog respectievelijk 41.031 en 21.695 exemplaren over de toonbank, vorig jaar daalde het registratieaantal naar slechts 2.445 stuks. Maar nu worden er weer vrolijk iedere maand bijna 400 stekkerhybride auto’s op kenteken gezet: in juni 369 stuks en in juli 397 exemplaren. Dit keer is het niet de zakelijk rijder die wel geporteerd is van een ‘PHEV’, maar de particuliere consument. Die heeft gemerkt dat de alternatieve aandrijflijn voor hem financieel interessant is. Enerzijds vanwege de lage variabele kosten en anderzijds omdat men zich in tegenstelling tot bij een dieselmodel geen moment wakker hoeft te liggen over de restwaarde.
Autointernationaal.nl onderwerpt om deze reden de 224 pk sterke, vierwiel aangedreven 25xe i Performance uitvoering van de vernieuwde BMW 2-serie Active Tourer. Die is slechts 3 mille duurder dan de 20i versie met voorwielaandrijving en 192 pk, terwijl de 20d xDrive versie (190 pk) ruim 9.000 euro duurder is. Dat komt door het BPM voordeel waarmee stekkerhybride modellen kunnen scoren dankzij hun (op papier) zeer lage CO2-uitstoot.
In het verleden werden grote vraagtekens geplaatst hij het opgegeven brandstofverbruik van stekkerhybride modellen: zakelijk rijders zouden het met het opladen niet zo nauw nemen, waardoor de theoretische besparing dankzij elektrische assistentie als sneeuw onder de zon verdwijnt. Maar aangezien het nu vooral de particulier is die een stekkerhybride auto koopt, kunnen wij er van uit gaan dat het potentiële verbruiksvoordeel beter bewuster benut wordt en dat dergelijke modellen netjes bijgeladen worden. Dit betekent in de praktijk bakken minder CO2. Hierdoor blijkt het BPM voordeel, dat uiteindelijk betaald wordt door de belastingbetaler, nu ineens geen weggegooid geld te zijn.
Wat voor auto is het?
De BMW 2-serie Active Tourer heeft dus onlangs een facelift ondergaan. Het gaat om zeer kleine esthetische veranderingen, een nieuw transmissieaanbod en een hoogwaardigere interieurafwerking. Meer was eigenlijk ook niet nodig, want de 2-serie Active / Gran Tourer is één van de best verkopende BMW modellen in Europa. Daar draagt ook de stekkerhybride 25xe i Performance uitvoering een steentje aan bij.
Het verkoopsucces van de 2-serie Active / Gran Tourer bewijst dat de consument de door merkfans van het eerste uur en puristen bekritiseerde overstap naar voorwielaandrijving wel best vindt. BMW heeft in 3 jaar tijd bijna 400.000 kopers gevonden voor het MPV duo. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het Duitse merk het rijk in het premium subsegment vrijwel voor zich alleen heeft. Alleen Mercedes-Benz mist met de B klasse in dezelfde vijver. Die nadert echter zijn pensioen gerechtige leeftijd; iets wat je vooral merkt aan de beperkte multimedia mogelijkheden. Tegelijkertijd begint de spoeling in het volume subsegment steeds dunner te worden. Deze maand lieten Ford en Toyota weten er met hun Verso respectievelijk S-Max / Galaxy de brui aan te geven. Menig MPV model wordt slachtoffer van de koopverschuiving richting de SUV. Alleen premiummerken als BMW en Mercedes-Benz lijken voldoende financieel vet op de botten te hebben om het segment niet te hoeven verlaten.
Terug naar de 2-serie Active Tourer BMW heeft dus niet voor zware artillerie gekozen bij de facelift. Je moet 2 keer kijken om de verschillen met het ‘oude’ model te zien. De grille is vergroot, de bumpers zijn opnieuw ontworpen en alle 4 cilinder uitvoeringen kunnen voortaan herkend worden aan de dubbele uitlaatpijpen. Nieuwe optiemogelijkheden zijn adaptieve verlichting en LED mistlampen. De 25xe i Performance uitvoering kan worden herkend aan specifieke eDrive logo’s op de D stijl. Aan het interieur, de bekledingmaterialen en de (goede) afwerking is weinig veranderd. Klanten hebben voortaan meer keuze qua aankleedmogelijkheden en om de kleurstelling van het dashboard aan te passen. Zij kunnen ook profiteren van de nieuwe functies van het multimediasysteem, zoals spraaksturing.
Het motorengamma van de 2-serie Active Tourer in Nederland bestaat uit benzine, diesel en stekkerhybride uitvoeringen met vermogens variërend van 109 tot 224 pk. BMW laat de keuze tussen voorwiel of vierwiel aandrijving en verschillende versnellingsbakken (een handgeschakeld exemplaar of 2 typen automaat). In het kader van de facelift is de 6-traps automatische transmissie vervangen door een unit met 7 versnellingen en een dubbele koppeling. De conventionele automaat met 8 verzetten blijft echter beschikbaar voor alle topmotor versies.
De 2-serie Active Tourer kan extra luxueus worden aangekleed met het Executive en High Executive pakket. Standaard zijn 16 inch lichtmetalen velgen, een multifunctioneel stuurwiel, internet services, LED dagverlichting, een lichtsensor, een geluidsinstallatie met 6 luidsprekers, AUX aansluiting plus USB poort, een startknop, een regensensor, een 6,5 inch kleurenscherm en Bluetooth. Het 1.995 euro kostende Executive pakket voegt daar LED mistlampen, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, een elektrisch te openen / sluiten achterklep, een verschuifbare achterbank (met uitzondering van de hier geteste 25xe i Performance uitvoering) en 3-delig opklapbare achterbankrugleuning aan toe. Vink je voor 4.495 euro aan, dan krij je ook lederen bekleding, een parkeerassistent, elektrisch inklapbare buitenspiegels en specifiek decoratiemateriaal voor het interieur en exterieur. BMW biedt een gratis app aan die de laadstations van verschillende aanbieders in kaart brengt. Deze informatie wordt weergegeven op het multimediascherm en werkt samen met het navigatiesysteem. Samen brengen zij jou dan direct naar de gekozen locatie wanneer dat nodig is.
Is het wat?
De 2-serie Active Tourer is in de eerste plaats een MPV waarvan het hoofddoel is om gezinnen te helpen met hun vervoertaken. Aan boord zijn achterin comfortabele stoelen. Door de handig verschuifbare achterbank kan aldaar meer ruimte worden gecreëerd. In standaardopstelling varieert het kofferbakvolume van 460 liter tot (met neergeklapte achterbank) 1.510 liter. Helaas gelden deze praktische eigenschappen niet voor de stekkerhybride versie. De montage van de batterij onder de bank zorgt voor een hoger geplaatst zitvlak. Daardoor kan de beschikbare hoeveelheid hoofdruimte voor grote volwassenen problematisch worden. Maar het is vooral jammer dat de bank niet langer verschuifbaar is. Ten slotte gaat de plaatsing van de elektromotor in van de kofferbak onder de vloer ten koste van het laadvolume. Dat vermindert van 460 tot 400 liter; niet echt een MPV waarde meer. Je kunt echter altijd de leuning van de bank in 40:20:40 platvouwen om een 1.350 liter groot compartiment te krijgen.
De 25xe i Performance uitvoering combineert een 136 pk sterke 3 cilinder benzine-unit met een 88 pk sterke elektromotor voor een totaal vermogen van 224 pk. BMW is de enige autofabrikant die momenteel een stekkerhybride MPV aanbiedt. Voor veel autorijders is dit momenteel zonder twijfel de meest relevante technische oplossing op het gebied van alternatieve motorisering, omdat het enerzijds een comfortabele actieradius biedt terwijl het brandstofverbruik duidelijk wordt verlaagd. De batterij van 5,7 kWh biedt een elektrisch bereik van 41 kilometer volgens NEDC norm. Tijdens de test bleek dat maximaal 25 km te zijn, maar alle kleine beetjes helpen. Het voordeel van de relatief kleine batterij is dat hij snel oplaadt (in 2 uur en 15 minuten), of een uur extra via een normaal stopcontact.
De stekkerhybride uitvoering van de 2-serie Active Tourer heeft een officieel verbruik van 2,0 liter per 100 km, wat leidt tot een emissiewaarde van 46 à 49 gram / km. In werkelijkheid consumeerde de BMW gemiddelde 6,1 liter benzine per 100 km bij een normale rijstijl. Dat is fors meer dan in de folder staat, maar voor een MPV altijd nog een zeer interessante praktijkwaarde. Het is mogelijk om met de verschillende modi te jongleren om de batterij of brandstof te sparen. De standaardmodus ‘Auto eDrive’ biedt het beste compromis tussen thermisch en elektrisch voor een maximale actieradius. De elektromotor doet zijn werk vanzelfsprekend in stilte en het tempo waarmee hij de BMW weet te versnellen is beslist aangenaam. De 3-cilinder benzinemotor springt direct bij als dat nodig is. Al met al is er sprake van een uitstekend huwelijk tussen thermiek en elektriciteit. Als bonus beschikt deze Active Tourer over vierwielaandrijving. Dat komt een snelle acceleratie ten goede, waarbij de 2 motoren parallel opereren. Afhankelijk van de gekozen modus of de wegomstandigheden zijn er diverse tractieopties (alleen voorwielaandrijving of vierwielaandrijving). Dit bezorgt de 25xe i Performance uitvoering zeer veilige rijeigenschappen. Vanuit deze optiek is dit model dus een échte BMW en moet niemand zich op het verkeerde been laten zetten door de dwars voorin geplaatste 3 cilinder motor en/of de carrosserievorm. Voor een MPV rijdt de 2-serie Active Tourer uitgesproken dynamisch en steekt hij in dit opzicht duidelijk boven het segmentgemiddelde uit. Het meergewicht dat de accu’s veroorzaken (+150 kg) is nauwelijks nadelig voor het prestatieniveau. Enige smet op het blazoen is de wat stugge vering op een weg met veel oneffenheden, al kan dat ook komen door de 18 inch velgen van mijn testauto die het comfort degradeert.
Ondanks dat de faceliftwijzigingen beperkt zijn, moet de 2-serie Active Tourer zijn verkoopsucces kunnen continueren. Het is een bovengemiddeld goed rijdende gezinswagen die bijna geen concurrent meer heeft. Dat relativeert de pittige prijsstelling Interessant is ook de hier geteste 25xe i Performance uitvoering die een aantrekkelijk compromis tussen kracht en zuinigheid biedt. Helaas is deze stekkerhybride versie minder praktisch en ruim dan de conventioneel aangedreven modellen. Voor BMW ligt hier een verbeterpunt voor de medio 2021 te introduceren tweede generatie van de 2-serie Active Tourer.
-
8