De revolutie zit van binnen: de nieuwe Volkswagen Passat

0

In oktober zal Volkswagen op de autosalon van Parijs nog een bijgepunte editie van de huidige Passat presenteren, maar eind 2020 moet de compleet nieuwe generatie klaar zijn. Hier lees je alle details over de opvolger!

Als de nieuwe Passat eind 2020 wordt voorgesteld, is de huidige editie iets meer dan 6 jaar oud. Volkswagen is er vroeg bij om de opvolger voor te stellen want normaliter gaat een generatie een jaar langer mee. Maar de verkopen in het D segment staan onder druk en daar heeft ook de Passat last van, met name de sedan, hoewel dit model bij de volumefabrikanten nog wel marktleider is. Verder is Volkswagen bang voor richting de Golf (of naar de elektrische I.D. Neo) overstappende klanten. Het is daarom belangrijk dat de Passat niet zijn glans verliest.

Ondanks dat de Europese autoconsument langzaam maar zeker uitgekeken begint te raken op conventionele middenklassers als de Passat, kiest Volkswagen niet voor een radicaal ander design. Dat is misschien maar goed ook, want dan zou men ook de meer conservatief cliëntèle, die de modelreeks nog wel trouw is, verliezen. Dus optisch wordt de nieuwe Passat een evolutie van de huidige editie, met als belangrijkste wijzigingen een frontaanzicht in Touareg stijl en voor de Variant uitvoering een hoger lifestyle gehalte.

Sterker nog: om kosten te besparen (en de businesscase voor de nieuwe Passat dus aantrekkelijk te houden), krijgt de nieuwe Variant dezelfde carrosserieachterzijde als de maart volgend jaar te introduceren Arteon Shooting Brake. Volkswagen heeft lang zitten dubben over dit model omdat er vragen mee beantwoord worden die de consument nooit gesteld heeft, maar de voormalige topman, Matthias Müller, zette uiteindelijk het licht alsnog op groen. Zijn opvolger Herbert Diess vindt dat een totaal verkeerde beslissing, maar terugdraaien van het besluit zou te kostbaar zijn. Daarom heeft hij van de nood een deugd gemaakt door de betreffende carrosserie ook voor de nieuwe Passat Variant te laten gebruiken. Zo kan de financiële schade van de waarschijnlijk verlieslatende Arteon Shooting Brake worden beperkt. De nieuwe Passat Variant belooft dus niet ruimer te worden dan het huidige model (althans, qua kofferbakcapaciteit met neergeklapte achterbankleuning) maar klanten die dit een struikelblok vinden verliest het model sowieso aan SUVs als de Tiguan Allspace, zo is de redenatie van Diess.

Het klinkt allemaal nogal rommelig en dat is het ook. Maar niet alleen Volkswagen kampt met deze problematiek. De automarkt is sterker in beweging dan ooit met gestaag dominanter wordende Chinese spelers, de doorbrekende elektrische auto, de val van de dieselmotor en een gestaag verschuivende voorkeur van de consument richting SUV modellen. Ga er maar aan staan om dan goed te voorspellen wat de gevolgen daarvan zijn voor de traditionele modelreeksen als de Passat die decennialang goed hebben verkocht. Specifiek voor Volkswagen komt daar de concurrentie van de premiummerken bij. De autofabrikant uit Wolfsburg zit prijstechnisch aan de bovenkant van het volumesegment en is dus gevoeliger voor de oprukkende luxelabels dan bijvoorbeeld dochter Skoda. Dat bewijst de rivaliteit tussen de Golf en de Mercedes-Benz A klasse. Volkswagen dacht in de vorm van de Arteon een adequaat antwoord te hebben op bijvoorbeeld de BMW 4-serie Gran Coupé, maar ondanks heel behoorlijke testrecensies is de consument niet onder de indruk.

Geen rommeltje wordt het dashboard van de nieuwe Passat. Dat wordt volledig digitaal en de grootte van de schermen zal niet onderdoen voor het repertoire van Tesla (en Mercedes-Benz). Binnenin want de autoconsument zich dus compleet in het nieuwe decennium. En dat is natuurlijk niet verkeerd voor een auto die in 2020 wordt voorgesteld.

Onder de kap zullen wij onverminderd een verbrandingsmotor tegenkomen (ook diesels), maar zij zullen in toenemende mate elektrische assistentie krijgen. Om de kosten in de hand te houden, kiest Volkswagen hierbij voor de doordeweekse uitvoeringen voor 12 Volt systemen. Hybride aandrijftechniek op basis van een 48 Volt accu is alleen weggelegd voor de topversie. Het gaat daarbij om de zogeheten ‘tweede generatie’ want in zijn huidige vorm is dit boordnet te duur voor auto’s voor de gewone man (binnen het Volkswagen concern is het 48 Volt systeem momenteel alleen te vinden in prijzige modellen als de Bentley Bentayga en Audi SQ7). In Wolfsburg wordt daarom hard gewerkt om dergelijke techniek goedkoper te maken (de mogelijkheden om remenergie terug te winnen zijn veel groter dan bij een 12 Volt systeem, dus dit betekent een grotere brandstofbesparing). De ‘tweede generatie 48 Volt’ is volgend jaar, als de nieuwe Golf debuteert, nog niet productierijp maar wel in 2020 als de Passat wordt afgelost. En daarmee houdt deze modelreeks nog jarenlang zijn bestaansrecht, want het systeem wordt pas bij de nieuwe Golf geïmplementeerd als deze Volkswagen een facelift krijgt. Dat zal pas medio 2023 het geval zijn.

Comments are closed.