Dit wordt de nieuwe Chevrolet Corvette met middenmotor!

0

De Chevrolet Corvette blaast dit jaar 65 kaarsjes uit. Gaat de Amerikaanse sportwagen nu met pensioen? Ja en nee. Nee, omdat er hard gewerkt wordt aan een nieuwe generatie, Y2 genaamd. En ja, omdat die opvolger breekt radicaal met het verleden.

Bij de nieuwe Corvette, waarvan de verkoop eind 2019 start, verhuist de motor namelijk van een plek tussen / direct achter de voorwielen naar een positie midscheeps achter. Dat zorgt natuurlijk ook voor heel andere carrosserieproporties zoals je op deze computerfoto’s kan zien. Chevrolet wil met de nieuwe Corvette een jongere doelgroep aanspreken en in één adem genoemd worden met Ferrari (488 GTB), Honda (NSX), Lamborghini (Huracan) en McLaren (570S / 720S).

Zal de radicaal gewijzigde Corvette in de smaak vallen bij fans van supersportwagens? Chevrolet legt veiligheidshalve liever niet alle eieren in één mandje en zal naast dit nieuwe model de oude, uit 2013 stammende, editie (C7 genaamd) nog een tijdje blijven leveren als instapper. Deze ‘Corvette Classic’ zal komend jaar wat lichte cosmetische wijzigingen ondergaan. Ondanks dat de Y2 generatie hoger gepositioneerd zal worden, zal Chevrolet haar supersportwagen met midscheeps achter geplaatste motor voor een veel lagere prijs aanbieden dan Ferrari, Lamborghini en McLaren dat doen.

Voor de aandrijving van de nieuwe Corvette zorgt een V8 motor met 2 bovenliggende nokkenassen. Dat wordt een vergrootte versie van de 4,2 liter unit die Cadillac eerder dit jaar in de CT6 V-Sport gepresenteerde. Bij de nieuwe Corvette krijgt de V8 een longinhoud van 5,5 liter. Aangezien de Cadillac motor goed is voor 557 pk en 850 Nm, moet het grotere blok in de Y2 minimaal 730 pk (en 1.000 Nm) kunnen leveren. Ja, met die waarden kan de Corvette inderdaad in één adem genoemd worden met de Ferrari (488 GTB), Honda (NSX), Lamborghini (Huracan) en McLaren (570S / 650S / 720S).

Als brugmodel tussen de nieuwe en oude Corvette zal een Y2 met de 6.129 cc grote stoterstangen V8 van het huidige model in stelling worden gebracht. Die is in Z06 configuratie goed voor 659 pk en 881 Nm. Nog steeds zeer respectabele specificaties dus. Bovendien is dit zogeheten ‘small block’ wereldberoemd om zijn akoestische kwaliteiten. Alleen zal het geluid nu dus van achteren komen. Chevrolet zal de V8 motor van cilinderuitschakeling voorzien om het verbruik binnen de perken te houden. Deze Corvette zou niet veel duurder worden dan de huidige Z06 editie, dus voor Nederland zou dit een prijskaartje van net geen 200.000 euro betekenen. Ter vergelijking: de McLaren 570S kost 233.800 euro en de 720S moet 319.760 euro opbrengen.

De eerder genoemde 730 pk van de 5,5 liter versie van de nieuwe Corvette is al behoorlijk imposant, maar dit vermogen is nog niks vergeleken bij wat de stekkerhybride uitvoering in huis heeft: dankzij elektrische ondersteuning is die goed voor een gecombineerd vermogen van 1.000 pk. Kortom, de nieuwe Corvette doet je dus watertanden. Tenzij je zweert hij een handbak, want het nieuwe Y2 model wordt alleen leverbaar met een 8-traps automaat met dubbele koppeling.

Maar gelukkig blijft de huidige Corvette, die leverbaar is met een handbak met 7 versnellingen, nog enige tijd in productie. Dit betekent dat er voorlopig ook nog genoten kan worden van diens ZR1 versie, die goed is voor 755 pk. Al met al een lastige keuze dus. Maar Chevrolet zorgt er op deze manier wel voor dat zij in het supersportwagen segment niet meer over het hoofd gezien kan worden.

Comments are closed.