Nieuwstelex

0

+++ Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), een organisatie die namens verzekeraars verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid in de Verenigde Staten, heeft een serie rij ASSISTENTIESYSTEMEN , zoals de adaptieve cruisecontrole en de actieve rijbaan hulp, onder de loep genomen. Deze techniek, waarmee voertuigen op ‘Level 2′ autonoom kunnen rijden, werd getest in de BMW 5-serie, de Mercedes-Benz E klasse, de Volvo S90 en de Tesla modellen 3 plus S. De adaptieve cruisecontrole werkt doorgaans goed. Op de techniek in de Mercedes-Benz E klasse na dan, die een andere auto uit het oog waardoor de bestuurster zelf moest ingrijpen. Als fabrikanten zeggen te streven naar 0 verkeersdoden, dan mag zoiets natuurlijk niet voorkomen. Maar over de actieve rijbaan hulp was het instituut minder enthousiast. In bochten gingen de geteste auto’s, op de Tesla Model 3 na, verschillende keren over de witte lijn heen of uitschakelden zij hun systeem gewoon uit. Het IIHS concludeert dat de assistentiesystemen wel degelijk levens kunnen redden, maar dat wij niet moeten denken dat er nu al auto’s te koop zijn die “om het even waar en wanneer” zelfstandig kunnen rijden. De systemen kunnen averechts werken als wij er wel blind op vertrouwen, met meer ‘autonome ongelukken’ tot gevolg. +++

+++ AUDI heeft in de eerste helft van 2018 een omzet van € 31,2 miljard gerealiseerd en het bedrijfsresultaat tot € 2,8 miljard zien toenemen. De winstmarge was stabiel en bedroeg 8,9 %, net als in de eerste helft van vorig jaar. “Wij hebben Audi de eerste helft van dit uitzonderlijke jaar met succes op koers gehouden”, zegt Alexander Seitz, lid van de Raad van Bestuur. “Onze nieuwe modellen en technologieën zorgen ervoor dat Audi weer een stap vooruit zet. Met het hoogtepunt van de vernieuwing van ons modelprogramma en de veeleisende verschuiving naar de WLTP standaard gaan de komende maanden echter voor de nodige uitdagingen zorgen”. Audi leverde dit jaar tot en met juni 949.282 auto’s aan klanten (2017: 908.683). Vooral de positieve ontwikkeling in Azië en Noord-Amerika droeg bij aan de toename van de wereldwijde leveringen met 4,5 %. De omzet van Audi steeg met 3,9 % tot € 31,2 miljard in de eerste helft van het jaar (2017: 30 miljard). Het bedrijfsresultaat steeg met 3,0 % naar € 2,8 miljard (2017: 2,7 miljard). Het bedrijfsresultaat is exclusief de joint venture in China, waar Audi in de eerste helft van het jaar de grootste groei in leveringen aan klanten optekende. De netto kasstroom van Audi in de eerste 6 maanden van het jaar bedroeg € 2,7 miljard (2017: 1,9 miljard). +++

+++ Autodelen gaat BMW niet gemakkelijk af. De betreffende dienst waarbij je het voertuig op elke gewenste locatie kan achterlaten, DriveNow genaamd, breekt maar moeilijk door in België, waardoor de miljoenenverliezen zich blijven opstapelen. BMW wijst de ‘auto van de zaak’ als oorzaak aan. Onze zuiderburen worden daardoor niet gestimuleerd om alternatieve vervoersoplossingen te omarmen. BMW pleit voor een budget waarvan werknemers ook privé ritten met een deelauto mogen betalen. Het huidige klantenbestand van DriveNow is opgebouwd uit mensen met een hoog inkomen maar zonder auto van de zaak. +++

+++ Komt er een verbod voor appen op de FIETS ? Minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer laat weten dat zij van plan is de ban begin volgend jaar in te voeren. Hiervoor is echter wel een “complexe wetswijziging” nodig. Een verbod op telefoongebruik achter het stuur van je stalen ros hangt al lange tijd in de lucht. Terecht, want als je in je auto zit te appen of surfen, dan wacht je bijkans een vierendeling, en terecht. Het doel van de ‘complexe wetswijziging’ is niet zozeer om fietsers in het gareel te houden, maar meer om te voorkomen dat slingerende tienerkinderen door auto’s worden geschept en doodgaan. Kennelijk vertikken ouders het om hun pubers te wijzen op de risico’s, en dus moet de overheid maar weer bijspringen in de opvoeding. De minister streeft dus naar invoering van het verbod in 2019, maar de Haagse stroperigheid kan er toe leiden dat het een jaar later wordt. Fietsers zijn gewoon verkeersdeelnemers die moeten opletten op wat er om hen heen gebeurt. Schermgebruik van de telefoon leidt hier teveel van af. +++

+++ De Nederlandse Politiebond wil hogere boetes voor het onnodig en uit sensatiezucht FILMEN van een ongeluk. Ook het op internet plaatsen zou bestraft moeten worden. Dat zegt Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB). “Nu krijg je 237 euro voor rijdend filmen. Wat mij betreft mag dat bij het onnodig filmen van een ongeluk verdubbeld worden. We gaan dat binnenkort bespreken in het reguliere overleg met het Openbaar Ministerie”, aldus Struijs. +++

+++ Wie overweegt om zichzelf te verwennen met een JAGUAR of LAND ROVER die wordt aangedreven door de heerlijke V8 van het merkenduo, kan beter niet te lang meer wacht: de Britten zijn hun motorengamma als gevolg van de steeds strengere uitstootnormen aan het ‘downsizen’ en de karaktervolle 5,0 liter trekt daarbij aan het kortste eind. Hij zal worden vervangen door een high performance versie van de toekomstige Ingenium 6 cilinder lijn motor. Deze krachtbron is lid van een modulaire familie met aan de onderkant van het gamma een 3-pitter. De motorische heroriëntatie, waarbij Jaguar en Land Rover ook de elektrische turbo zullen omar,en, maakt onderdeel uit van een ingrijpende vernieuwing van het portfolio waarbij alle modellen in 2024 moeten zijn vervangen. De nieuwe Range Rover Evoque mag nog dit jaar de spits afbijten. Jaguar en Land Rover zullen in de komende 5 jaar 4 volledig nieuwe modellen aan hun gamma toevoegen. +++

+++ Na het recordaantal in juni (ruim 117.000 stuks) mag het occasionverkoopresultaat voor de vakantiemaand juli er ook zeker zijn. Aan eindgebruikers (ook wel B2C genoemd) werden door de gezamenlijk autobedrijven 102.863 OCCASIONS verkocht; een toename van 5,6 % ten opzichte van juli 2017, toen er 97.437 exemplaren over de toonbank gingen. Na 7 maanden staat de B2C-teller dit jaar nu op 726.949 stuks tegenover 670.338 exemplaren in dezelfde periode van 2017; een toename van 8,4 %. In geen enkel voorgaand jaar werd ooit een hoger aantal occasions verkocht. Dankzij 27.988 verkochte tweedehands Volkswagens was dit Duitse merk in juli het populairst. Opel, Peugeot en Renault volgen met respectievelijk 19.890, 19.743 en 18.894 occasions. Op de markt voor tweedehands auto’s groeit het prijsverschil tussen benzinemodellen en diesels. Het eerste type occasion wordt iedere maand duurder, terwijl de prijs van diesels blijft dalen. Daarnaast schiet het bedrag dat voor tweedehands elektrische auto’s wordt gevraagd omhoog. Het gevolg is dat de restwaarde van een Tesla ‘met ervaring’ nu hoger ligt dan die van niet-elektrische premiumconcurrenten. De prijzen van benzinemodellen zullen in de komende tijd nog veel verder stijgen, zo is de verwachting van de branche. Dat komt ook door de invoering van de WLTP, die vrijwel alle nieuwe auto’s duurder maakt. +++

+++ ABN Amro stelt de verwachte OLIEPRIJS voor volgend jaar naar boven bij, zo blijkt uit hun energiemonitor. Je betaalt dan geen 78 maar 85 dollar voor een vat olie. “Dat komt onder andere omdat wij zien dat de vraag op de korte termijn blijft toenemen”, vertelt Hans van Cleef, senior energie-econoom ABN Amro. Daarnaast zijn er problemen in olieproducerende landen zoals Libië, Iran en Venezuela die de olieprijs verder onder druk zetten. +++

+++ De nieuwe PORSCHE Taycan, de eerste volledig elektrische auto van het merk, wordt krachtiger dan de 911 Turbo S. De emissieloze sportsedan wordt namelijk aangedreven door 2 synchroon motoren die samen meer dan 600 pk ontwikkelen. Zij geven de Taycan vierwielaandrijving. De Porsche kan op een volle acculading meer dan 500 kilometer ver komen dankzij een lithium/ion batterij van 90 kWh. Elk van zijn batterijcellen werkt onder een spanning van 4 Volt zodat hij piekt op 800 Volt; het dubbele van systemen die in andere elektrische modellen toegepast worden. De Taycan sprint sneller naar 100 km/u dan de Audi R8 V10: de Porsche klaart deze klus in minder dan 3,5 seconden. Dat is 0,1 tel vlotter dan de supersportwagen. Het eerder genoemde hoogspanningssysteem zorgt er voor dat de Taycan 400 kilometer rij bereik kan ‘bijtanken’ in slechts 15 minuten aan een snellader. Porsche werkt samen met BMW, Daimler, Ford en Volkswagen aan een netwerk van snellaadstations in Europa. De elektromotor van de Taycan is fluisterstil. Maar Porsche zegt dat de sportsedan een geluid zal produceren om enerzijds voetgangers niet te verrassen en anderzijds “om zich te onderscheiden”. Hoe dat zal klinken, is nog niet bekend. Laten wij hopen dat de virtuele klank nauw aansluit bij de stem van een (atmosferische) 6 cilinder boxermotor. De Taycan debuteert als 4-deurs sportsedan, maar er komt ook een Crossturismo versie. Die heeft een grote achterklep en een grotere bodemvrijheid, waardoor de bestuurder en de passagiers hoger zitten. +++

+++ In het eerste semester van 2018 verkochten de alliantie RENAULT , Nissan en Mitsubishi 5.538.530 auto’s. Dat is meer dan de Volkswagen Groep voor elkaar kreeg. De Duitsers dachten zelf ook een historisch record te hebben gevestigd door bijna 5,52 miljoen klanten te hebben verleid in het eerste semester van 2018, maar komen nu dus van een koude kermis thuis. In het eerste semester van 2018 kwam ongeveer 1 op 9 nieuw verkochte auto in de wereld van de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. “De recordcijfers bewijzen dat wij op de goede weg zijn om onze doelstellingen te realiseren zoals wij die hebben verwoord in ons plan Alliance 2022”, aldus Carlos Ghosn, de hoogste baas van het samenwerkingsverband. Renault, Nissan en Mitsubishi willen in 2022 meer dan 14 miljoen voertuigen per jaar verkopen, wat een groei zou betekenen van dik 30 % in vergelijking met de 10,6 miljoen exemplaren die de alliantie in 2017 wist te realiseren. Aan het resultaat van het eerste semester van 2018 droegen alle groepsleden bij. Renault wist inclusief Dacia 2,07 miljoen auto’s te verkopen en vestigde zo een nieuw record. Nissan verleidde samen met Infiniti en Datsun 2,8 miljoen klanten. Mitsubishi verkocht wereldwijd 616.648 auto’s. Renault heeft in het eerste halfjaar echter haar nettowinst zien dalen met ruim 16 % naar 2,04 miljard euro. Die terugval in vergelijking met dezelfde periode van 2017 is volledig te wijten aan het feit dat alliantiepartner Nissan 483 miljoen euro minder in het laatje bracht. De winst van de Japanse autofabrikant kwam lager uit dan een jaar geleden door productieproblemen, maar ook doordat het bedrijf in de eerste helft van 2017 kon profiteren van een buitengewone bate dankzij de verkoop van een dochterbedrijf. Renault realiseerde in de eerste 6 maanden van het jaar een omzet van afgerond 30 miljard euro. Dat is 1,4 % meer dan in dezelfde periode van 2017. De operationele winst kwam uit op 1,734 miljard euro. Dat is ruim 3 % minder. Renault noemt niet nader omschreven herstructureringskosten als oorzaak. Bij de autodivisie daalde het operationele resultaat met 71 miljoen euro naar 1,215 miljard euro; dit op basis van een omzet van 26,9 miljard euro (0,5 % minder dan in 2017). Daardoor daalde de winstmarge van 4,8 % naar 4,5 %. Renault noemt hogere grondstoffenkosten en de forse waardevermindering van met name de Argentijnse Peso als oorzaken voor deze terugval. De financiële schade kon worden beperkt dankzij hogere verkopen en lagere productiekosten. In de cijfers van de Renault Groep is de Russische Avtovaz divisie niet meegenomen, maar in de verkopen van de alliantie wel. +++

+++ SHELL investeert miljoenen in de startende oplaadonderneming Ample. De multinational wil de technologie koppelen aan haar bestaande netwerk van tankstations. Ample zou knowhow in huis hebben om elektrische auto’s binnen een paar minuten volledig op te laden. Ample is gevestigd in de Silicon Valley en heeft in een financieringsronde 31 miljoen dollar opgehaald. Shell nam vorig jaar al laadpaal specialist New Motion over. Ample is nog niet gelanceerd. De financiering wordt de komende maanden gebruikt voor het implementeren en uitrollen van de technologie. “Het opbouwen van een schaalbare oplossing voor het opladen van elektrische voertuigen vraagt om een nieuwe benadering met betrekking tot infrastructuur en om partners die zich inzetten voor de ontwikkeling van elektrificatie als de nieuwe energievoorziening”, aldus Khaled Hassounah, de bestuursvoorzitter en medeoprichter van Ample. Ook zegt het bedrijf als alternatief voor traditioneel opladen gebruik te maken van autonome robotica en slimme batterijtechnologie. Daarmee zou een elektrische auto binnen enkele minuten volledig opgeladen zijn. Het gaat daarbij om batterijwissel technologie; een concept waar Better Place zich ook mee bezig hield. Dit bedrijf wist van de betreffende techniek evenwel geen succes te maken en is inmiddels failliet. Hoofdreden is dat het structurele aanpassingen aan de elektrische auto vereist, die al in de ontwerpfase moeten worden doorgevoerd. Wijlen Renault Fluece Z.E. was wel geschikt voor batterijwisselingen, maar dat leverde optisch een gedrocht op. Tesla heeft ook met het concept geëxperimenteerd, maar trok de stekker er tijdens het testen uit het idee omdat het niet haalbaar bleek. Het grootste obstakel voor de plannen van Ample is dus dat niet alleen de technologie ontwikkeld moet worden, maar dat autobouwers er ook aan mee moeten werken. De modellen die nu rondrijden zijn niet geschikt voor het snel uitwisselen van een accupakket. Maar goed, misschien is de technologie van Ample wel zo ingenieus dat zij autofabrikanten alsnog over de streep weet te trekken. +++

+++ TESLA wil 5 miljard dollar in haar Chinese fabriek investeren. Dit bedrag zou de producent van elektrische auto’s voor een deel willen ophalen bij Chinese investeerders. Het bedrijf heeft zelf niet genoeg geld meer voor die investering. Het geld bij Tesla is nog altijd chronisch op. Topman Elon Musk zegt te verwachten dat zijn bedrijf in de tweede helft van het jaar voor het eerst winst zal maken. Als een vicieuze cirkel gaat de kost natuurlijk voor de baat uit en moeten er eerst genoeg auto’s geproduceerd worden om geld te kunnen verdienen door ze te verkopen. Tesla kwam vorige maand al overeen een fabriek in de buurt van Sjanghai te bouwen. Daar wil het bedrijf jaarlijks 500.000 auto’s gaan produceren. In 2020 zouden de eerste exemplaren van het type Model 3 van de band moeten rollen. Voor normale autofabrikanten klinkt dat als een belachelijk tijdspad, maar dit is Tesla. De Amerikanen hebben bij hun thuisbasis in een paar weken een complete fabriekslijn in een tent neergezet. Bizarre plannen kunnen bij Musk realiteit worden. Als het bedrijf niet eerst kopje onder gaat natuurlijk. Het bezitten van een fabriek in China is door de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en dit land belangrijker geworden. Tesla zag zich al genoodzaakt de prijzen in het Aziatische land vanwege de importheffingen te verhogen. China is na de Verenigde Staten de belangrijkste afzetmarkt voor het automerk. Een lokale productiefaciliteit zal de slagkracht van Tesla vergroten, ook omdat lokale concurrenten als Lynk & Co niet stilzitten. +++

+++ TOYOTA gaat de volgende generatie Auris ook in een terreinlook versie aanbieden. De hoog op zijn poten staande uitvoering met dakrails gaat concurreren met de nieuwe Ford Focus Active. De nieuwe Auris komt in 2019 op de markt. Er zijn 2 carrosserievarianten gepland: hatchback en Touring Sports stationwagon. Dieseluitvoeringen komen er niet. Toyota geeft de voorkeur aan benzine en hybride oplossingen. De Auris Active zal tegen meerprijs met vierwielaandrijving worden aangeboden. In deze configuratie wordt de Toyota ook een rechtstreekse concurrent voor de Subaru XV, ook omdat een CVT in beide gevallen standaard is. +++

+++ Gemeenten in VLAANDEREN kunnen binnenkort ultralage emissiezones invoeren. Die zijn dan niet alleen verboden terrein voor diesels maar ook voor auto’s met een benzinemotor. Alleen elektrische voertuigen en andere schone modellen (met zogeheten alternatieve aandrijving) mogen in dit soort ‘nieuwe generatie milieuzones’ rijden. Doel is verbetering van de luchtkwaliteit. Het plan is om de nieuwe milieuzones gefaseerd in te voeren. Eerst komt er een verbod op (oudere) diesels. Pas daarna zal de zone alleen toegankelijk zijn voor ‘groene’ auto’s. +++

+++ Voor het eerst komt het ‘geschil’ tussen VOLKSWAGEN en een ontevreden klant in het kader van de sjoemeldiesel affaire voor de Duitse federale rechtbank. Een ‘primeur’ die de Duitse autogigant duur kan komen te staan. Tot nu toe heeft Volkswagen het namelijk altijd op een akkoord kunnen gooien met de verschillende klagers. Maar als de Duitse federale rechtbank in het voordeel van de ontevreden Tiguan rijder beslist, dan zou dat een precedent met een ongekend sneeuwbaleffect creëren voor alle lopende zaken. Het zou zelfs heel wat getroffen klanten, die tot op heden op de achtergrond zijn gebleven, kunnen stimuleren om zelf Volkswagen ook aan te klagen. Omdat men in Wolfsburg een zware bui ziet hangen, heeft de autofabrikant de ontevreden Tiguan eigenaar een aanzielijke compensatie aangeboden om te vermijden dat dit potentiële rampscenario zich voltrekt. De klager zegt het aanbod “te bestuderen” (lees: hij wil meer geld hebben voordat Volkswagen van hem af is). +++

Comments are closed.