Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO laat weten dat de MiTo uitgefaseerd gaat worden. Volgens een woordvoerder van het Italiaanse merk is er geen vraag meer naar B segment (premium) hatchbacks met een 3-deurs carrosserie. Dat klopt, want er lijkt sprake te zijn van een branchebrede trend. Zo levert Audi de nieuwe A1 in 5-deurs uitvoering en laat DS haar ‘3’ een zachte dood sterven. Alfa Romeo denkt niet zij door het saneren van de MiTo veel klanten zal verliezen. Merkfans zullen namelijk bereid zijn om bij te betalen voor de Giulietta, die vooralsnog wel in productie blijft. Toch krijgt ook dit model geen opvolger. In plaats hiervan kunnen wij van Alfa Romeo een verkleinde versie van de Stelvio verwachten. Leuk, maar die gaat minimaal 40 mille kosten. Op de langere termijn lijkt Alfa Romeo dus veel particuliere kopers te verliezen. +++

+++ Vredestein is sinds 2001 naar eigen zeggen een vertrouwd merk van klassieker BANDEN . De fabrikant merkt dat de vraag naar zogeheten youngtimers sterk groeit en breidt het portfolio daarom uit met specifieke banden voor dit soort auto’s. De eerste youngtimer band verschijnt in september op de markt en is speciaal ontwikkeld voor de oerversie van de Audi Quattro. “Auto’s uit de jaren ’70, ’80 en ’90 worden steeds meer gewaardeerd. Ze staan bovendien op het punt om klassieker te worden”, aldus een woordvoerder van Vredestein. “Wij zien dat andere bandenfabrikanten zijn gestopt met het produceren van originele banden. Een eigenaar van een youngtimer wordt daardoor gedwongen om modernere banden onder zijn auto te monteren. Het resultaat is dat er soms combinaties ontstaan die vanuit een designoogpunt niet echt smaakvol zijn”. Vredestein gelooft dat een voor een youngtimer ontwikkelde band met retro look een betere keuze is. “De waarde van youngtimers groeit. Met retro banden, passend bij het tijdsbeeld, blijft de magie van dat soort auto’s behouden. Wij geven de youngtimer banden een passend loopvlak en een sierlijk wangontwerp, maar produceren wel volgens de nieuwste productiemethodes en strengste kwaliteitseisen. De rijder van een youngtimer krijgt dus optimale grip gecombineerd met een retro look”. Vredestein brengt het allereerste exemplaar uit onder de naam Sprint+ in de maat 215/50 R15 (prijs nog onbekend). Die is zoals gezegd speciaal bestemd voor de legendarische Audi Quattro van de eerste generatie. De genoemde bandenmaat is lange tijd niet leverbaar geweest. “In de eerste helft van 2019 verwachten wij ongeveer 10 bandenmaten voor youngtimers te kunnen aanbieden”, aldus de woordvoerder. Vredestein houdt naar eigen zeggen intensief contact met belangrijke bandendealers en historische autoclubs om te onderzoeken naar welke bandenmaten vraag bestaat. Daarbij gaat de aandacht speciaal uit naar modellen van Porsche, Jaguar, Mercedes-Benz, BMW en Alfa Romeo. +++

+++ BMW heeft in de eerste jaarhelft een nettowinst behaald van 4,4 miljard euro. Dat is 2,4 procent minder dan in dezelfde periode van 2017. De winst stond vooral onder druk doordat BMW vergeleken met een jaar geleden meer investeerde in nieuwe technologieën en uitbreiding van de productiecapaciteit. Hiermee was een totaalbedrag van 2,8 miljard euro gemoeid. In de eerste helft van 2017 werd er 300 miljoen euro minder geïnvesteerd. Hoewel het aantal afgeleverde auto’s met 1.242.500 exemplaren 1,8 % hoger uitkwam, daalde de omzet met 4 % naar ruim 47,7 miljard euro. De cijfers laten tevens zien dat de toename van het aantal verkochte auto’s in alle regio’s bescheiden bleef: 1,2 % groei in Europa, een plus van 2,2 % in China en een 2,8 % hogere afzet in de Verenigde Staten. Topman Harald Krüger laat weten dat alle nadruk blijft liggen op de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Dit jaar zal BMW daartoe haar R&D uitgaven opvoeren tot 7 % van de omzet. Dat is bijna een volle procentpunt meer dan in 2017. “Wij blijven ons consistent voorbereiden op de eisen van morgen. Die aanpak stelt ons in staat om een betrouwbare partner te blijven, wat des te belangrijker is in moeilijke tijden”, aldus Krüger. Hij denkt ook dat BMW de huidige uitdagingen op de automarkt zeker aan kan: “Wij hebben meer dan 100 jaar ervaring met het omgaan met wisselvalligheid in een veranderende wereld”. BMW brengt in haar halfjaarbericht nog even in herinnering dat zij recentelijk 3 nieuwe samenwerkingsverbanden heeft gesloten in China. Daarnaast bracht BMW het nieuws dat er een nieuwe autofabriek wordt gebouwd in Hongarije. Verder is er een meerderheidsbelang genomen in een Portugese softwareontwikkelaar om ook op dit gebied voorop te kunnen blijven lopen. Krüger laat weten dat de volledig autonome auto volgens hem nooit realiteit gaat worden. Volgens de topman van BMW is het technisch wel mogelijk, maar zal het publiek dwars gaan liggen. Dit betekent dat de stuurloze auto er nooit zal komen. De reden is dat wij mensen de keuze tussen leven en dood niet over willen laten aan een machine. Daarmee doelt de BMW topman op de keuze die een autonoom voertuig moet maken als hij niet anders kan dan 1 van 2 andere verkeersdeelnemers dood te rijden. Statistisch is die kans aanwezig, net zoals de optie om in plaats hiervan de auto dan maar in de greppel te rijden, met alle risico’s van dien. BMW is naar eigen zeggen op zich wel erg ver met de ontwikkeling van de autonoom rijdende modellen, maar de ervaring leert dat de bestuurder gemiddeld 3 keer per rit moet ingrijpen. Dat is 3 keer te veel voordat een model het predikaat ‘volledig autonoom’ kan krijgen. Dergelijke modellen kunnen volgens Krüger uiteindelijk wel op de markt komen, maar dan zal de overheid moeten bepalen waar zij mogen rijden (lees: de betreffende autonome techniek geactiveerd mag worden). Bijvoorbeeld alleen op snelwegen. +++

+++ Vlaamse automobilisten geloven niet dat de overheid hen zal steunen bij de aankoop van een ELEKTRISCHE auto. En dus kopen ze er geen. Voor 2020 (dus binnen amper 1,5 jaar) ambieert de Vlaamse overheid een marktaandeel van 7,5 % voor elektrische auto’s. “Maar het marktaandeel bedraagt nu slechts 0,5 % en een doorbraak is niet meteen op komst”, zegt Maarten Matienko, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie VAB. Deze club ondervroeg 2.000 Vlamingen naar hun interesse voor een elektrische auto. Van de respondenten zegt 17 % geïnteresseerd te zijn in de aankoop (stekkerhybride modellen meegerekend). Dat is meer dan de 14 % bij een soortgelijk onderzoek in 2016, maar nog altijd veel minder dan de interesse voor de aankoop van een auto met een benzinemotor. Voor 2 hindernissen (het beperkte gamma aan (betaalbare) modellen en het kleine aanbod aan laadpalen) ziet Matienko een oplossing. “Deze minpunten spelen over 5 à 10 jaar niet meer”. Maar volgens de VAB ligt de grootste struikelblok bij de overheid. Zij zal het vertrouwen van de consument moeten winnen en dat kan alleen met een consequent fiscaal beleid. Momenteel zijn er allerlei belastingvoordelen, maar de Vlaming gelooft niet dat dit zo blijft. 65 % zegt niet zeker te zijn dat de fiscale stimuli overeind blijven. “De ervaring van de consument is op dat punt negatief”, zegt Matienko. Hij wijst op het huidige antidiesel beleid van de overheid, terwijl er 8 jaar geleden nog milieupremies waren voor diegenen die een oliegestookte auto kochten. En wie recentelijk een stekkerhybride model aanschafte, zal vanaf 2020 meer belasting moeten betalen. De Vlaming denkt dus dat de overheid dus ook zomaar zijn steun aan de elektrische auto kan intrekken. Wat ministers nu ook beweren. +++

+++ De verkoop van ELEKTRISCHE OCCASIONS aan consumenten is in de eerste 7 maanden van dit jaar verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode van 2017. Hoewel de absolute cijfers nog steeds heel beperkt zijn, werden er dit jaar al 1.095 emissieloze tweedehands auto’s aangeschaft. Vorig jaar stond de teller eind juli op 515 stuks. Gemiddeld staat een elektrische auto 42 dagen te koop, hetgeen 27 dagen minder is dan een benzine exemplaar. De groei kan vooral worden verklaard door het beschikbaar komen van (voor consumenten aantrekkelijk geprijsde) elektrische (ex-lease) auto’s. Een deel daarvan kost minder dan 15.000 euro. Particulieren profiteren niet van het nultarief fiscale bijtelling, maar wel van het feit dat over een emissieloos model geen motorrijtuigenbelasting hoeven te betalen. Per 100 kilometer bedragen de elektriciteitskosten ongeveer 4 euro. Bij een benzinemodel is dat al gauw het dubbele. +++

+++ MCLAREN blijft verder werken aan een deelname aan het IndyCar kampioenschap in 2019. Mark Miles, de topman van deze competitie, bevestigt dat de fabrikant wil deelnemen met Fernando Alonso achter het stuur. Hij kondigde onlangs aan volgend jaar niet aan de start van het F1-seizoen te staan. Het is een publiek geheim dat Alonso in zijn jacht naar de ‘Triple Crown’ alleen nog maar de Indy 500 moet winnen en daarom lijkt de kans groot dat de Spanjaard volgend jaar in de IndyCar competitie aan de slag zal gaan. Waarschijnlijk zal hij dat doen achter het stuur van een McLaren. Het gonst al geruime tijd van de geruchten sinds de deelname van Alonso aan de Indy 500 in 2017 dat de renstal uit Woking verregaande interesse heeft in het kampioenschap. McLaren heeft dat nooit bevestigd of ontkend, maar in de wandelgangen valt te vernemen dat de fabrikant wil deelnemen met 2 wagens. De kans is sowieso klein dat Alonso volgend jaar werkloos zal zijn. Nascar reageerde op het afscheid van de Spanjaard met een uitnodiging om volgend jaar deel te nemen aan de Daytona 500. +++

+++ MERCEDES-AMG werkt aan een facelift voor de 2-deurs GT Coupé. Dit model is alweer 4 jaar onder ons en dat is een mooie leeftijd voor een update. De facelift staat op stapel voor eind dit jaar, als in Los Angeles de jaarlijkse autotentoonstelling wordt gehouden. Verwacht echter geen wereldschokkende veranderingen. Dat zou kopers van de zopas gelanceerde 4-deurs GT Coupé immers op de kast jagen. De wijzigingen zullen vooral betrekking hebben op het interieur. Nu moet de AMG het namelijk nog doen met een klein infomedia scherm, terwijl de gloednieuwe 4-deurs variant over een gigantisch breedbeeldscherm à la S en CLS klasse beschikt (feitelijk 2 naadloos aan elkaar gemonteerde displays). Verwacht verder een update naar de laatste stand der elektronica, plus hier en daar een iets ander sierstripje of kleurtje. De voorzijde lijkt AMG compleet ongemoeid te laten, op een andere invulling van de koplampen na. Aan de achterzijde gebeurt er meer, waaronder nieuwe uitlaten onder een hertekende bumper. +++

+++ PORSCHE verdient flink geld en investeert fors, maar toch moet de autofabrikant stevig in de kosten gaan snoeien: tegen 2022 wil het bedrijf 6 miljard euro besparen. Dat heeft topman Oliver Blume in een interview laten weten. Het betekent echter niet dat Porsche met de hakbijl door zijn gamma zal gaan. Blume wil vooral de productieprocessen verbeteren en nieuwe samenwerkingsverbanden sluiten om de materiaalkosten te drukken. Dat lijkt niet eenvoudig, zeker niet voor het benodigde staal, nu de Verenigde Staten op dat vlak een handelsoorlog tegen de rest van de wereld is begonnen. Porsche zag zijn omzet in het eerste semester van 2018 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 4 % stijgen tot 12,3 miljard euro. Maar het netto bedrijfsresultaat verbeterde met slechts 1 %, wat een verklaring kan zijn voor de bezuinigingsmaatregelen. +++

+++ TESLA is begonnen met de voorbereiding van de bouw van een nieuwe fabriek in China. Daarna is Europa aan de beurt, waarbij Duitsland de grootste kanshebber is. De laatste keer dat er bij onze oosterburen een compleet fabriek uit de grond werd gestampt, was in 2005 toen BMW in Leipzig een nieuwe productiefaciliteit opende. De werkwijze van de Beiers kan gezien worden als een blauwdruk voor het bouwen van een Tesla fabriek. BMW deed ongeveer hetzelfde als Elon Musk tegenwoordig doet. Het bestuur van BMW liet in 2000 een persbericht uitgaan dat zij op zoek was naar een locatie voor de fabriek. Daarop sprongen ambtenaren bij allerlei hogere en lagere overheden uit de slaapstand: iedereen stuurde BMW een berichtje dat zij een briljante plek hadden voor een nieuwe productiefaciliteit. Binnen korte tijd was er een lijst met 250 gegadigden, die vervolgens werd teruggebracht naar een shortlist van 13 locatiemogelijkheden. Alle buitenlandse aanbiedingen vielen direct af, omdat de fabriek in het Amerikaanse Spartanburg niet zonder slag of stoot tot stand was gekomen. BMW wilde het daarom dit keer dichter bij huis zoeken. Voor de 13 overgebleven kandidaten hadden de Beiers een stevig wensenlijstje. Zo moest de grond een vrij lange rechthoek van 200 tot 250 hectare zijn, die niet in een bestaand industriegebied lag. BMW wilde namelijk als eerste op een nieuw stuk land aan de slag. Verder waren er nog een paar belangrijk punten: de grond moest waterpas zijn, de snelweg mocht niet meer dan 5 kilometer verderop liggen, het dichtstbijzijnde vliegveld op maximaal 1 uur rijden afstand en er moest een spooraansluiting zijn. Uiteraard moest er ook voldoende gekwalificeerd of opleidbaar personeel aanwezig zijn. Binnen een straal van 50 kilometer mocht ook geen andere autofabriek gevestigd zijn, want dan zou er wellicht een strijd om het arbeidskapitaal kunnen ontstaan. Als laatste keek BMW naar de kosten van het bouwen van de fabriek. De keuze voor Leipzig was eenvoudig, omdat de EU voor die locatie (in een economisch minder ontwikkelde regio) 280 miljoen zou bijdragen (uiteindelijk werd het zelfs 363 miljoen euro). De stad zelf droeg 16 miljoen euro bij aan de totale investeringssom van 1,2 miljard euro. Tesla heeft zijn ogen gericht op de westelijke rand van Duitsland, met een lichte voorkeur voor de grens met Noord Frankrijk (en directe nabijheid van de Benelux). Het voordeel is dat het dochterbedrijf Grohmann aldaar gevestigd is en dat je in een halve dag rijden bij de huidige assemblagefaciliteit in Tilburg bent. De Duitse deelstaten in die omgeving zijn dus in de hoogste staat van paraatheid en zullen inmiddels ongetwijfeld alle mogelijke stukken grond bij topman Elon Musk hebben aangeboden. +++

+++ Staatshoofden die zich vandaag de dag willen profileren, beginnen een handelsoorlog. Dat is ook in TURKIJE het geval. De gemoederen tussen dit land en de Verenigde Staten lopen momenteel hoog op. Beide naties hebben een leider met lange tenen en een kort lontje. Die mogen graag importheffingen invoeren als zij hun zin niet krijgen. Zo verhoogde Trump de importheffingen op staal en aluminium uit Turkije. In reactie hierop besloot Erdogan de Amerikaanse president keihard aan te pakken met importheffingen. Alle in de Verenigde Staten gebouwde auto’s worden nu belast met een invoertarief van 120 %. Ford en General Motors lijken daar evenwel niet wakker van te liggen: zij verkopen amper in Amerikaanse fabrieken geproduceerde auto’s in Turkije. Voor Jeep (onderdeel van Fiat Chrysler) is dit iets anders, maar de echte pijn wordt veroorzaakt bij SUV modellen van Duitse merken die in de VS gebouwd worden, zoals de BMW X3 t/m X6 en de Mercedes-Benz GLE plus GLS. Gelukkig zijn dat geen hardlopers in het relatief arme Turkije. +++

+++ In de interne laders van de elektrische en stekkerhybride modellen van de VOLKSWAGEN Groep blijkt cadmium te zitten. Daarom moeten die auto’s terug naar de dealer. In totaal gaat het om 124.000 exemplaren van de Volkswagen modellen e-Up, e-Golf, Golf GTE en Passat GTE, en om stekkerhybride voertuigen van Audi en Porsche. Cadmium wordt door de Europese regelgevers als uiterst schadelijk beschouwd en kan funest zijn voor het milieu als de auto aan het eind van zijn levenscyclus wordt gedemonteerd. Volkswagen heeft inmiddels besloten om geen laders meer te gebruiken waarin dit zware, kankerverwekkende metaal te vinden is. Gelukkig heeft het concern de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het terugroepen van auto’s. Critici vragen zich ondertussen af waarom Volkswagen op grote schaal cadmium heeft gebruikt, terwijl zij wist dat dit verboden was. Uit mededelingen van de autofabrikant blijkt dat de laders zijn geleverd door een (tot nu toe niet genoemde) toeleverancier die het gebruik van het zware metaal nooit heeft vermeld. Inmiddels is Volkswagen overgeschakeld op een andere leverancier, terwijl bij de lopende productie wordt gewacht tot er alternatieve laders beschikbaar zijn. +++

+++ Polestar, in de ene hoedanigheid een zustermerk van VOLVO en op andere momenten nog steeds niet meer dan een sportieve dochterafdeling, heeft het vierwielaandrijving van het Zweedse automerk onder handen genomen. De kern van de verbeteringen zit hem in een performance gerichte elektronische sturing. Polestar heeft hiervoor nieuwe software ontwikkeld. Die is geschikt voor alle AWD uitvoeringen van alle modellen op het CMA en SPA platform met een fysieke aandrijfas naar achteren (de T6 en T8 Twin Engine uitvoeringen profiteren dus niet van de upgrade want zij hebben een elektromotor achter die voor vierwielaandrijving zorgt). De nieuwe sturing helpt niet alleen om de Volvo modellen snellere reacties te geven, maar het maakt de auto’s ook dynamischer via een andere koppelverdeling, waarbij meer kracht naar de achterwielen wordt gestuurd. De Polestar aanpassingen worden overigens alleen actief in de Dynamic modus. En het is dus noodzakelijk dat je een Volvo met het Polestar optiepakket bestelt. De upgrade komt als eerste voor de XC40 beschikbaar. Polestar zegt ook gesleuteld te hebben aan de stuurinrichting, wat leidt tot meer controle in bochten. Volvo zelf stelt dat de software upgrade “de rijervaring van onze modellen verder verfijnt”. Eerder zorgde Polestar middels een upgrade voor onder andere een verbetering van de gaspedaalrespons, snellere verzetwisselingen en/of een hoger motorvermogen. Volgens Polestar zorgen hun jongste toverkunsten ervoor dat de bestuurder de Volvo beter kan beheersen en dat de auto lichtvoetiger aanvoelt (lees: minder onderstuur). +++

+++ Wat waren in het eerste semester de bestverkochte auto’s ter WERELD ? Het gespecialiseerde marktonderzoekbureau Jato Dynamics heeft het antwoord in cijfers gegoten. In het algemeen geldt dat de autoverkopen verder zijn toegenomen en dat China en de VS de grootste afzetmarkten blijven. Mondiaal nam de groei met 3,6 % toe tot 44,03 miljoen exemplaren. Daarvan nam China 12,23 miljoen stuks voor zijn rekening en de VS 8,62 miljoen auto’s. Duitsland moest zijn vierde plaats afstaan aan India. Verder is de populariteit van de SUV onmiskenbaar want van dit autotype zijn er meer dan 15 miljoen stuks verkocht, en dan vooral exemplaren uit het B en C segment. Daarvan steeg de afzet met 25 %. Hier komt het top20 overzicht: 1) Ford F-Series (534.827 registraties), 2) Toyota Corolla (478.122), 3) Volkswagen Golf (431.836), 4) Honda Civic (412.664), 5) Toyota RAV4 (395.816), 6) Nissan X-Trail / Rogue (392.489), 7) Volkswagen Passat / Magotan (356.566), 8) Honda CR-V (339.081), 9) Honda HR-V / Vezel / XR-V (334.917), 10) Chevrolet Silverado (326.427), 11) Toyota Camry /Aurion (313.394), 12) Nissan Qashqai / Rogue Sport (313.149), 13) Volkswagen Polo (312.677), 14) Ford Kuga / Escape (299.410), 15) Ram Pick-up (290.125), 16) Hyundai Avante / Elantra / i35 (287.492), 17) Ford Focus (270.183), 18) Hyundai Tucson (260.601), 19) Wuling Hongguang (245.137) en 20) Mercedes C klasse (244.277). +++

+++ In ZWITSERLAND verbiedt de federale wegbeheerder nieuwe registraties van een aantal dieselauto’s. Naast de oliegestookte uitvoeringen van de Porsche modellen Macan en Cayenne mogen ook de Mercedes-Benz Vito en de laatste exemplaren van de vorige generatie Audi A6 plus A7 met BiTurbo motor niet meer verkocht worden. Nieuwe exemplaren mogen niet meer op kenteken worden gezet. De reden is dat deze auto’s volgens de Zwitserse autoriteiten software hebben die de daadwerkelijke emissiewaarden maskeren. Exemplaren die al op kenteken zijn gezet, moeten een technische aanpassing ondergaan om aan de uitstootnormen te voldoen. +++

Reageren is niet mogelijk.