Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO ontwikkelt momenteel een elektrische versie van de Stelvio; een belangrijke evolutie van de SUV. Moederconcern Fiat Chrysler Automobiles laat weten dat hij zal worden gebouwd in de fabriek in het Italiaanse Cassino. Mogelijk zal de aandrijflijn ook gebruikt gaan worden voor de volgende generatie Jeep Grand Cherokee. De batterijenset verhogen het gewicht van de Stelvio met circa 200 kilo. Alfa Romeo werkt daarnaast aan een milde hybride versie van de SUV. Daarvoor zal gebruik worden gemaakt van een boordnetwerk van 48 Volt. De hybride Stelvio komt volgend jaar op de markt. +++

+++ AUDI heeft de afgelopen maanden haar productie flink opgevoerd om voldoende auto’s op voorraad te hebben als per 1 september de strengere WLTP meetmethode van kracht worden. Exemplaren die in de fabriek vóór deze datum de keuring hebben ondergaan, mogen ook na september nog aan de dealers afgeleverd worden en daar speelt de Volkswagen dochter op in. “In de eerste helft van dit jaar hebben we het productieniveau aanzienlijk opgevoerd. Over heel 2018 verwachten we sterke wisselingen in productie, voorraden en afleveringen die gevolgen zullen hebben voor de financiële resultaten”, zo laat een woordvoerder van Audi in een toelichting op de halfjaarcijfers aan Automobiel Management weten. Moederbedrijf Volkswagen Groep heeft al eerder gewaarschuwd dat het in de tweede jaarhelft slechter zal draaien door de WLTP eisen. Audi wist in de eerste 6 maanden van 2018 de omzet met ruim €1,1 miljard op te voeren tot €31,2 miljard. De operationele winst ging slechts licht omhoog, namelijk van €2,68 miljard naar €2,76 miljard. Daarmee wist Audi de operationele marge op 8,9 % te houden. Het aantal afgeleverde auto’s nam met bijna 5 % toe naar 949.282 exemplaren. “We hebben de eerste helft van dit buitengewone jaar goed weten door te komen en hebben Audi op het juiste spoor gehouden. We houden de huidige fase met veel gedoe en overgangen onder controle maar vanwege de climax bij het vernieuwen van onze modellen en de enorm veeleisende overgang naar de WLTP standaard zullen de uitdagingen de komende maanden weer verder toenemen”, aldus directeur financiën en IT Alexander Seitz. +++

+++ CITROEN komt in 2020 met een verlate opvolger van de C4. Het wordt weer een C segment hatchback, maar hij zal lager worden gepositioneerd dan de nieuwe DS 4 en de derde generatie Peugeot 308. Citroën kan zo 2 vliegen in 1 klap slaan, want de C4 kan op deze manier ook de C4 Cactus vervangen. Aanvankelijk zou de nieuwe editie pas in 2021 op de markt komen, maar de Fransen versnellen de ontwikkeling. Dit gaat ten koste van de derde generatie C5, wiens komst is uitgesteld tot 2021. De nieuwe C4 zal in Madrid gebouwd gaan worden, op de productielijn van de huidige C4 Cactus. De derde generatie zal niet worden gebaseerd op de EMP2 platform van de Peugeot 308, maar de nieuwe CMP onderstel van PSA en Dongfeng dat in maart 2019 debuteert onder de nieuwe 208. De nieuwe C4 wordt dus een C segment auto met een B segment onderstel, net zoals de Skoda Rapid. Citroën kan het model hiermee tegen relatief lage kosten produceren en hem een scherpe prijspositionering geven. Het CMP onderstel maakt ook een volledig elektrische versie mogelijk. Met die variant van de C4 wil Citroën vol de aanval openen op de Renault Zoé. De conventionele motorisering omvat de 1.2 PureTech (90, 110, 130 en 150 pk) en de 1.5 BlueHDi (100 en 130 pk). In 2022 volgt op basis van hetzelfde onderstel de C4 Aircross. Eind dit jaar opent Citroën de orderboeken voor de C5 Aircross. Die beleeft komende oktober op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut. In het najaar van 2019 wordt de Aircross C5 ook leverbaar in stekkerhybride uitvoering. Daarbij is de assisterende elektromotor voorin geplaatst, waardoor er geen vierwiel aangedreven versie ontstaat. Een dergelijke variant is wel voor China gepland. Die krijgt een gecombineerd vermogen van 300 pk. De Europese stekkerhybride C5 Aircross wordt 220 pk sterk. Met de C4 Aircross en C4 Aircross in het gamma ziet Citroën geen noodzaak om voor de C4 SpaceTourer (ex-Picasso) een opvolger te ontwikkelen. SUV modellen worden geheid een hit, maar met de nieuwe C5 durft het Franse merk weer risico te nemen. Dat wordt namelijk een soort BMW 6-serie GT (met relatief grote bodemvrijheid), maar dan met de motor dwars voorin. In vergelijking met de nieuwe Peugeot 508 krijgt de derde generatie C5 een langere wielbasis om zo (Chinese) achterpassagiers qua beenruimte in de watten te kunnen leggen. Een stationwagon uitvoering (Tourer) is niet gepland). De C3 krijgt in 2021 een facelift. 2 jaar later zal dit model worden vervangen door een compact SUV model (een soort Suzuki Ignis, maar dan een halve klasse groter), dat dan ook de C3 Aircross zal aflossen. +++

+++ Tweedehands DIESEL auto’s zijn in Duitsland door de rijverboden en andere slechte publiciteit niet meer aan de straatstenen te slijten, maar vinden elders nog altijd gretig aftrek. In totaal zijn er vorig jaar rond de 240.000 oliegestookte occasions naar het buitenland gegaan. Dat is 20 % meer dan in 2016, zo blijkt uit gegevens van de statistiekdienst SBA. De grootste afnemers zijn Italië (22.045 exemplaren), Oostenrijk (21.307) en Frankrijk (16.527). Een andere buur, Zwitserland, koopt echter nauwelijks tweedehands diesels uit Duitsland en in Noorwegen bestaat er helemaal geen belangstelling voor. België heeft zelf meer dan genoeg tweedehands diesels. Dat zijn er zelfs zó veel dat die vorig jaar in toenemende mate naar Nederland worden geëxporteerd. Wij kopen nieuw relatief veel benzineauto’s, waardoor het aanbod van diesels krap is. In België is het rijden in een olie gestookt model sinds vorig jaar een stuk duurder geworden. +++

+++ Ondanks de verkoop van Opel / Vauxhall aan PSA houdt GENERAL MOTORS vast aan haar dieselmotor ontwikkelingscentrum in Turijn. Dat werd in 2005 opgezet na de mislukte samenwerking met Fiat. Volgens ontwikkelingschef Pierpaolo Antonioli is er genoeg toekomst voor ‘zijn’ centrum, zo laat hij in een vraaggesprek met Automobiel Management weten: “Voor General Motors is dit de enige faciliteit in de wereld waar dieseltechniek wordt ontwikkeld. We bedienen daarmee niet alleen Europa maar zijn wereldwijd actief. Onze afzetmarkt bevindt zich nu vooral in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Thailand, Korea en India”. Verwacht General Motors de verkoop van dieselmodellen te vergroten nu Opel en Vauxhall geen deel meer uitmaken van het concern? “Wij beschikken nu over 5 ‘dieselfamilies’, waaronder de 6.6 liter 8-cilinder Duramax voor de Silverado, de 2.8 liter 4-cilinder voor de Colorado pick-up en de 1.6 liter voor de Chevrolet modellen Equinox en Cruze. Bovendien hebben we zojuist de nieuwe 3.0 liter 6-cilinder diesel geïntroduceerd in de Chevrolet Silverado pick-up. Dit is een nieuw segment voor ons en we verwachten er veel van. Met uitzondering van de 6.6 liter 8-cilinder zijn de motoren allemaal in Turijn ontwikkeld. Sowieso hebben we een belangrijke strategie ontwikkeld rondom diesel die nu in Noord-Amerika wordt uitgerold. En ja, het klopt weliswaar dat de markt voor dieselauto’s zal krimpen, maar ik zie een toekomst voor hybride varianten waardoor het aandeel van dieselmotoren ongeveer gelijk zal blijven”. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft ook in Nederland de levering van enkele nichemodellen tijdelijk in de wacht gezet om problemen rond de invoering van de nieuwe WLTP meetnorm te voorkomen. Als de rust na 1 september is teruggekeerd, zullen niet alle betreffende auto’s weer te koop zijn. Mercedes-Benz heeft namelijk besloten om de modellen die momenteel aan het einde van hun levenscyclus zijn niet meer de WLTP testmethode te laten doorlopen. In plaats hiervan zal er gewacht worden op het nieuwe model. Een woordvoerder benadrukt dat Mercedes-Benz de continue levering van de volumemodellen garandeert. Dit betekent dat voor deze auto’s er geen langere levertijden zullen ontstaan. +++

+++ Bij RENAULT heeft het nieuwe WLTP meetsysteem geleid tot een opschoning van het motorengamma. Hte Franse merk gaat zich in de toekomst concentreren op 3 benzine units: een 1,0 liter 3-pitter, de 1.3 TCe (in diverse vermogenvarianten) en de 1.8 TCe. De rest verdwijnt. Het vernieuwde dieselgamma is omgedoopt tot ‘Blue dCi’ en omvat een gereviseerde 1.5 (met 115 pk) en een nieuwe 1,7 liter unit. Van de laatste motor zijn meerdere vermogenvarianten gepland. +++

+++ In Frankrijk staat het onderzoek naar de SJOEMEL SOFTWARE van Volkswagen stil. Dat komt volgens de onderzoeksrechters door het gebrek aan medewerking van het merk en van de Duitse justitie. In Frankrijk heeft men een grote appel met Volkswagen te schillen want het gaat om bijna 950.000 auto’s met sjoemelsoftware. In februari 2016 werd daarom een gerechtelijk onderzoek opgestart naar deze “ernstige misleiding”, maar er zijn inmiddels meer dan 2 jaar verstreken en de onderzoeksrechters hebben niet veel vooruitgang geboekt. Maar dat is naar eigen zeggen geen gebrek aan wilskracht. Volgens de onderzoeksrechters worden zij in hun werk gehinderd door een gebrek aan medewerking aan Duitse zijde. Zo zou Volkswagen niet zijn verschenen op een hoorzitting, maar maakte de autofabrikant wel maximaal gebruik van de mogelijkheden om in beroep te gaan. Ook de Duitse justitie helpt de Fransen niet. De onderzoeksrechters laten weten dat zij 3 maal om documenten hebben gevraagd aan de officier van justitie van de rechtbank van Braunschweig, maar zonder succes. Vermoedelijk zit de regering in Berlijn hier achter. Die wil graag de controle houden bij deze explosieve kwestie. De economische en financiële gevolgen van het fraudeschandaal kunnen namelijk catastrofale vormen voor Duitsland aannemen als Frankrijk zelf met een veroordeling van Volkswagen komt. +++

+++ SUBARU zal op afzienbare termijn de orderboeken openen voor de nieuwe Forester. Die wordt niet meer leverbaar met een dieselmotor. Na een carrière van slechts 10 jaar verdwijnt de boxerdiesel dus alweer uit het Subaru aanbod in Europa. Eerder werd hij al geschrapt uit het motorenpalet van de XV en Outback. De Euro 6d-Temp uitstootnorm en de WLTP cyclus hebben de 2,0 liter diesel boxerviercilinder van Subaru de doodsteek gegeven. De huiseigen motor kwam in 2008 op de markt. Subaru investeerde toen volop in de krachtbron in een poging om door te breken in Europa met een dieselmotor die trouw bleef aan de boxercultuur van het merk. Helaas is de wereld veranderd en zijn diesels tegenwoordig uit de gratie. De kosten om de boxerdiesel aan de nieuwe uitstootnormen aan te passen zijn te hoog en er is bovendien te weinig tijd voor de ontwikkeling ervan. Daarom wordt Subaru weer een merk met enkel benzinemotoren, in afwachting van hybride alternatieven. +++

+++ SUZUKI heeft BMW ingehaald als het meest winstgevende autoconcern ter wereld. Het Japanse bedrijf had in het tweede kwartaal namelijk een hogere winstmarge dan de autobouwer uit Duitsland. Suzuki verdiende €11,8 euro op elke 100 euro aan omzet. De winstmarge van BMW kwam iets lager uit, namelijk op 11,4 %. Daimler en het Volkswagen concern volgen op afstand met 6,5 % winstmarge. General Motors behaalde een rendement van 6,4 %. Landgenoot Ford verdiende slechts 2,2 %. Suzuki noteerde in tweede kwartaal een omzet van €7,59 miljard, terwijl die van het Duitse concern uit kwam op iets meer dan €25 miljard. Op merkniveau zijn Ferrari en Porsche weliswaar winstgevender dan Suzuki, maar het betreft hier geen zelfstandige / onafhankelijke autoproducenten. +++

+++ TESLA wist in de laatste week van juni eindelijk een belangrijke mijlpaal te passeren: er liepen toen (ruim) 5.000 exemplaren van de Model 3 van de productielijn af. Is deze fabricagehobbel nu definitief genomen? Nee, want insiders laten weten dat een schrikbarend hoog percentage van de Model 3 exemplaren die de band loopt defecten heeft. Die moeten vervolgens eerst nog gerepareerd worden. Het gaat om 4.300 van de 5.000 auto’s, oftewel 86 %. De zogeheten First Pass Yield (FPY; een industrieterm) is dus bij Tesla slechts 14 %. In de jaren ’70 van de vorige eeuw hadden Britse en Italiaanse autofabrikanten ook zo’n bedroevend slechte score. Goed gerunde, moderne autofabrieken kunnen tegenwoordig een FPY realiseren van 80 %. Het slechte resultaat is een domper voor Tesla omdat het herstellen van de defecten voor extra productie uren (en dus kosten) zorgt. Een woordvoerder van het merk verdedigt de gang van zaken door te stellen dat het bedrijf nou eenmaal perfectie nastreeft. Oh ja. Dat doen bijvoorbeeld Honda en Toyota niet … Het is een publiek geheim dat er veel is aan te merken op de bouwkwaliteit van de Model S en Model X. De Model 3 is blijkbaar een appel die niet ver van de boom valt. +++

+++ De resultaten van het onderzoek dat moet uitwijzen of de VERENIGDE STATEN hogere importheffingen op auto’s kan instellen, laten voorlopig nog op zich wachten. Aanvankelijk wilde de regering Trump de uitkomsten deze maand naar buiten brengen. Vanwege handelsgesprekken met Europese landen enerzijds en Canada plus Mexico anderzijds wordt die deadline echter naar achteren geschoven, zo laat minister Wilbur Ross van Handel weten. De VS onderzoekt of het invoerheffingen op buitenlandse auto’s kan verhogen met een beroep op de nationale veiligheid. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, effent dat de weg voor tarieven tot 25 %. Ook de controversiële staal & aluminium heffingen kwamen voort uit een dergelijk onderzoek. Ross stelt nu dat de onderhandelingen over de Noord Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst Nafta en handelsgesprekken met de Europese Commissie voor vertraging zorgen. Daarnaast wordt Ross’ ministerie bedolven onder de vragenlijsten van autofabrikanten, die in zijn woorden “ontelbaar veel pagina’s” omvatten. Een nieuwe deadline noemt Ross niet. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in de maand juli een recordaantal van 505.900 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is ruim 8 % meer dan een jaar eerder. Ons land was volgens Volkswagen de sterkste groeimarkt met een plus van 164 %, terwijl Duitsland het met 33 % hogere verkopen ook niet slecht deed. Keerzijde van de medaille is dat Volkswagen hierdoor weer meer afhankelijk wordt van de Europese markt. In onze regio werd in de afgelopen maand gemiddeld met 30 % geplust. Uitschieters zijn naast Nederland en de Duitse thuismarkt ook Spanje en Italië. In Noord-Amerika kwamen de verkopen daarentegen 2 % lager uit, terwijl in China en de rest van Azië ruim 1 % minder auto’s werden afgezet. Brazilië, één van de belangrijkste buitenlandse markten voor Volkswagen, springt er echter positief uit met een afzetplus van 38 %. Na 7 maanden staat de verkoopteller nu op 3.624.600 auto’s; een toename van 6,5 %. Maar merkchef Jürgen Stackmann waarschuwt dat de komende maanden een stuk moeilijker worden. De komende WLTP testprocedure zal voor een aantal modellen namelijk leiden tot vertraging bij de levering. Er is evenwel sprake van een tijdelijk probleem, zo denkt Stackmann. Daarom zal Volkswagen de productie in haar hoofdfabriek in Wolfsburg flink opvoeren. De jaaroutput moet aldaar stijgen tot 1 miljoen auto’s. Volkswagen verplaatst daarvoor de productie van de Golf vanuit het Duitse Zwickau en het Mexicaanse Puebla naar Wolfsburg. Ook zal binnenkort de nieuwe Seat Tarraco van de banden lopen in Wolfsburg. In de hoofdfabriek van het merk werden vorig jaar afgerond 790.000 auto’s gebouwd. Volkswagen, de grootste autobouwer van Europa, heeft als doelstelling om haar productiviteit in 2020 met een kwart te verbeteren. Een snelle rekensom leert dat dus dat bij het opvoeren van de jaarproductie er niet veel banen bij zullen komen in Wolfsburg. +++

+++ VOLVO topman Håkan Samuelsson maakt zich zorgen over de douanebeperkingen. Hij pleit voor een afschaffing van importheffingen op auto’s tussen Europa, de Verenigde Staten en China. Daarmee reageert Samuelsson op de dreiging van de Amerikaanse president Donald Trump om een belasting van 20 % te heffen op alle ingevoerde auto’s. Anderzijds voeren de Europese Unie en China al sinds jaar en dag belastingen met 2 cijfers op bepaalde importmodellen. Ondanks het pleidooi van Samuelsson zou Volvo niet al te veel hinder moeten ondervinden van de oplopende handelsoorlogen omdat het merk fabrieken heeft in zowel de VS als China en Europa. Enkel een aantal van de toeleveranciers worden hard getroffen en dat zou tot hogere prijzen van de auto’s van Volvo kunnen leiden. Samuelsson wil dat vermijden omdat dit niet in het belang van de consument is. +++

Reageren is niet mogelijk.