Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN wil met zijn Valkyrie geschiedenis schrijven. Motorenbouwer Cosworth, die de aandrijflijn ontwikkelt, heeft alvast verklapt hoeveel vermogen de hypersportwagen krijgt: 1.145 pk. Sommigen zullen teleurgesteld zijn want er werd uitgegaan van 1.500 pk. Maar als je weet dat de motor atmosferisch is, zal je als purist zeer in je nopjes zijn. De genoemde 1.145 pk is afkomstig van een 6,5 liter grote V12. Het specifieke vermogen bedraagt dus liefst 176 pk per liter. Ter vergelijking: Ferrari tovert 800 paarden uit de 6,5 liter V12 van zijn 812 Superfast. Maar niet uit te sluiten valt dat de Valkyrie een deel van zijn vermogen te danken heeft aan een elektromotor, bijvoorbeeld 250 pk. Volgens Adrian Newey, de verantwoordelijke motoringenieur bij Red Bull Racing, heeft een atmosferische V12 een veel evenwichtiger werking dan een drukgevoede V6, terwijl het gewicht vergelijkbaar is. De Valkyrie wordt dus een explosieve auto. Niet uit te sluiten valt dat hij het recente Nürburgring record van de Porsche 919 Evo weet te verbeteren. +++

+++ In de Verenigde Staten zijn automatische transmissies al decennialang de norm.Toch is er een niche voor modellen met een heus koppelingspedaal. Die vinden met name aftrek bij autopuristen. Maar AUDI vindt die doelgroep niet interessant meer. Daarom heeft dit automerk besloten om modellen met een handbak uit haar aanbod te schrappen. Het ging daarbij trouwens alleen nog maar om de A4 en de A5. Audi laat weten dat op de Noord Amerikaanse markt slechts 5 % van de klanten voor een model met een handbak koos. Dat vindt het automerk niet meer de moeite waard. Audi is trouwens niet de enige fabrikant die zich concentreert op modellen die enkel nog met een automaat verkrijgbaar zijn. Zo zal de nieuwe Volkswagen Golf R niet meer met een handbak geleverd worden. +++

+++ Azië is veel te dominant op het gebied van BATTERIJEN . Dat is althans de mening van de hoogste baas van Volkswagen, Herbert Diess. Europese autobouwers hebben veel te lang zitten slapen bij de ontwikkeling van eigen batterijen. Hierdoor zijn zij te afhankelijk geworden van leveranciers uit Azië. Dat kan een probleem worden nu de elektrische auto in de komende 5 à 10 jaar een vlucht gaat nemen. Het is dan zaak de levering van de benodigde grondstoffen en essentiële componenten veilig te stellen. Maar die zijn in Europa slechts beperkt beschikbaar. Diess vindt het schrikbarend dat wij een dergelijk grote afhankelijkheid hebben laten ontstaan. Europa zou volgens hem meer productiecapaciteit voor batterijen moeten ontwikkelen. Volkswagen heeft inmiddels haar aandeel in de Amerikaanse ontwikkelaar Quantumscape vergroot. Dit bedrijf richt zich op zogeheten solid-state batterijen, die volgens kenners de lithium/ion/polymeer exemplaren volgend decennium zullen aflossen. Ook Japan, een ander economisch blok dat de accuboot miste, zet hier op in. Diess ziet een belangrijke rol weggelegd voor toeleveranciers voor de branche. Die kunnen middels de productie van batterijen voor meerdere autofabrikanten makkelijker schaalvoordelen realiseren dan wanneer bijvoorbeeld Volkswagen of Daimler een solistische koers varen. Dat Europese spelers een achterstand hebben bij de batterijproductie kan niet los worden gezien van hun fixatie op dieselmodellen. Pas sinds kort zijn zij op een ander (elektrisch) paard gaan wedden. Maar met name Volkswagen heeft met haar sjoemelsoftware een eigen graf gegraven voor de dieselmotor. Overigens is BMW niet van plan om in eigen beheer batterijen te gaan produceren. Deze autofabrikant heeft zich gemeld als klant voor het Chinese CATL, dat in het Duitse Thüringen voor 240 miljoen euro een productiefaciliteit gaan bouwen. +++

+++ BMW en Mini hebben afgelopen maand samen 10.469 (deels)elektrische auto’s weten te verkopen. Dat is weliswaar bijna 31 % meer dan in juli 2017, maar de toename is minder groot dan over de eerste 7 maanden van 2018. In deze periode werd er met 40 % geplust in vergelijking met vorig jaar. BMW dient zich sowieso zorgen te maken over de verkoopresultaten op de thuismarkt. Daar werden afgelopen maand met 21.891 auto’s 14 % minder exemplaren verkocht dan in juli 2017. In Europa als geheel bedraagt de terugval uit op iets meer dan 2 %: de verkoopteller kwam (inclusief Mini) uit op 76.971 auto’s. Ook in de Verenigde Staten werd met 26.278 registraties geen vooruitgang geboekt. BMW wordt hierdoor steeds afhankelijker van China, waar met 46.692 verkopen in juli een groei van bijna 8 % gerealiseerd werd. Dit Aziatische land is daarmee nu goed voor een kwart van de wereldwijde afzet van de BMW Groep, die in juli (Rolls-Royce meegerekend) uitkwam op 182.051 auto’s. Verkoopdirecteur Pieter Nota is desondanks een tevreden mens. Hij vindt de verkoopschade meevallen gezien de tegenwind waar de auto-industrie op dit moment mee te kampen heeft. Hij stelt dat vooral de belangstelling voor de X modellen van BMW groot is. Om deze reden zal de productiecapaciteit voor dit type auto’s in China en Zuid-Afrika worden uitgebreid. +++

+++ Autobranche toeleverancier CONTINENTAL rekent voor dit jaar op een lagere omzet dan waar aanvankelijk op was gerekend: €46 miljard. Dat is €1 miljard lager dan voorspeld. Vooral in China en Europa ondervindt Continental tegenwind. Daarnaast vallen de ontwikkelingskosten voor nieuwe technieken hoger uit dan verwacht. Hierdoor komt ook de operationele winst onder druk te staan: die is in het eerste semester al van 10 naar 9 % gedaald. Om de bedrijfsresultaten te verbeteren, wil Continental haar divisie ‘aandrijflijnen’ verzelfstandigen. +++

+++ DEELFIETSEN zijn wereldwijd bezig met een opmars. De gebruiksmogelijkheden nemen onder meer toe door technologische innovaties bij telefoons. Bovendien zien steeds meer mensen de deelfiets als een schoner en flexibeler alternatief voor auto’s in drukke steden. Wereldwijd bestaan er nu circa 1.250 fietsdeel programma’s, variërend van gratis bedrijfsfietsen tot betaald gebruik. Samen zijn die goed voor meer dan 10 miljoen exemplaren, tegenover een kleine 1,3 miljoen stuks in 2015. De verwachting is dat de deelfiets markt de komende jaren nog stevig door zal groeien, namelijk met 20 % tot een waarde van €8 miljard in 2021. De meeste deelfietsen zijn in Aziatische landen te vinden. Zo tellen alleen al de Chinese steden Peking en Shanghai respectievelijk 2,3 miljoen en 1,7 miljoen exemplaren. De groei in dit Aziatische land valt te verklaren door fikse investeringen van private ondernemers. Ook gelden er weinig regels voor de deelfiets markt in China, waardoor bedrijven in veel steden geen licentie hoeven aan te vragen om hun tweewielers op de markt te brengen. Europa volgt op de tweede plek, maar met veel lagere aantallen deelfietsen. In Parijs zijn de meeste te vinden: zo’n 18.000 stuks. Daarna volgen Londen en Berlijn met respectievelijk 15.000 en 14.000 exemplaren. +++

+++ De voorzitter van de Duitse politieke partij FDP, Christian Lindner, staat wantrouwig tegenover hernieuwbare energie, vooral voor ELEKTRISCHE auto’s. Hij denkt dat bescherming van bosgebieden en herbebossing in andere landen beter is om het klimaat te beschermen. Daarom wil Lindner dat dergelijke projecten worden ondersteund, in plaats van miljarden te pompen in de bouw van installaties om hernieuwbare energie te produceren. Hij meent dat dergelijke centrale niets bijdragen aan het klimaat. Bij onze oosterburen wordt nog veel energie opgewekt met steenkool en andere fossiele brandstoffen. Dat heeft negatieve gevolgen voor de uitstoot van broeikasgassen en dus op de ecologische balans van elektrische auto’s. +++

+++ FORD en de Indiase autobouwer Mahindra werken sinds een jaar samen aan de ontwikkeling van een tweetal SUV modellen (voor het B en C segment) en een elektrische auto. Die krachtenbundeling wordt nu waarschijnlijk opgeschaald naar een echte joint venture. India is voor de autobranche van strategisch belang, enerzijds door het groeipotentieel en anderzijds omdat de regering aldaar net zoals in China fors wil inzetten op elektrische mobiliteit. Daarom startte Ford in september 2017 een samenwerking met Mahindra. In de joint venture waarmee deze krachtenbundeling opgeschaald wordt, zou Mahindra 51 % van de aandelen krijgen en Ford 49 %. +++

+++ GAC , een Chinese autofabrikant, zal in oktober op de autosalon van Parijs een nieuwe conceptstudie presenteren. Mogelijk betekent dit dat het merk interesse heeft voor de Europese markt. In haar thuismarkt doet GAC momenteel goede zaken met een nieuw merk, Trumpchi. Dit succes smaakt naar meer. Daarom zal GAC ook present zijn op de autosalon van Parijs. De merknaam Trumpchi zal om voor de hand liggende redenen in Europa niet gebruikt gaan worden. +++

+++ Wie wordt dit jaar de GROOTSTE autofabrikant ter wereld: Toyota, Volkswagen of toch de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi? Nu 2018 voor de helft achter de rug is, blijkt de race nog bepaald niet gelopen te zijn. Renault, Nissan en Mitsubishi gaan na 6 maanden duidelijk aan kop met 5.540.000 verkochte auto’s. De Volkswagen Groep meldt dat zij in dezelfde periode 5.519.000 voertuigen heeft verkocht. Dat is 21.000 stuks minder dan de Frans/Japanse combinatie, maar op een totaal van meer dan 5 miljoen exemplaren slechts een druppel op de gloeiende plaat. Toyota lijkt definitief afgezakt naar een derde plaats want deze autofabrikant kwam na 6 maanden uit op 5.249.052 voertuigen. +++

+++ HYUNDAI werkt aan een alternatief voor de Nissan Patrol en de Toyota Land Cruiser. In dit model kan je de verlate opvolger voor de Terracan zien. Hyundai komt in 2020 sowieso met een grote SUV met 7 zitplaatsen. Het plan is nu om, op dezelfde basis een variant te ontwikkelen die primair is bestemd voor terreingebruik. Omdat het licht evenwel nog niet op groen is gezet zal dit model niet voor 2022 op de markt komen. +++

+++ KIA komt met een sportieve uitvoering van de Ceed: de GT versie. Dit model wordt niet zo hardcore als de Hyundai i30 N en houdt het waarschijnlijk bij een tot 220 pk versie van de 1.6 T-GDI motor. De Ceed GT debuteert als 5-deurs hatchback, maar zal later ook leverbaar worden als SW stationwagon en als nog te presenteren Proceed. Dit wordt een soort Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Uiterlijke kenmerken van de sportieve uitvoering zijn specifieke bumpers, prominent aanwezige uitlaat eindstukken, subtiele spoilers, grotere wielen en, vanwege het standaard sportonderstel, een verkleinde grondspeling. +++

+++ Eind vorig jaar startten Volkswagen en bezorgdienst DHL Parcel een proef waarbij pakketten in 50 exemplaren van de Polo in Berlijn werden bezorgd. Komend jaar willen beide partijen die KOFFERBAKLEVERING dienst verder uitbreiden. Dat laat Roland Ottacher, hoofd van de internetservices bij het automerk, weten. De service zal vanaf 2019 worden aangeboden onder de noemer ‘We Deliver’ in een select aantal modellen. Volkswagen wil met de dienst het leveren van pakketten door DHL in de auto’s van het merk mogelijk maken. Om ‘We Deliver’ te gebruiken, hoeven consumenten alleen hun kofferbak als afleverlocatie op te geven in hun DHL profiel. Via e-mail wordt de klant op de hoogte gehouden van de levering. Bij het bestellen kan de klant een tijdslot van 2 uur kiezen tussen 10 en 21 uur waarbinnen het pakket geleverd moet worden. De auto moet wel worden geparkeerd op een toegankelijke locatie, zoals een openbare parkeerplaats. De koerier ontvangt vooraf een code waarin hij de Volkswagen in het tijdslot eenmalig kan openen. Echt nieuw is het leveren in de kofferbak niet. DHL Parcel deed zelf eerder dergelijke testen in Duitsland met Smart en Volvo. En ook Seat testte in de afgelopen 6 maanden levering in de kofferbak in Barcelona. Op andere continenten is de dienst al een stuk verder. Voor klanten van zowel Amazon als JD.com is het al langer mogelijk om bestellingen in de auto te laten bezorgen. +++

+++ Nederland is Europees kampioen LAADINFRASTRUCTUUR . Van alle palen in Europa staat 28 % in Nederland. Duitsland volgt met 22 %. Daarna komen Frankrijk (14 %) en het Verenigd Koninkrijk (12 %). Van de 122.000 Europese laadpalen staat 76 % in slechts 4 landen. In Oost & Zuid Europa staan de minste laadpalen. Zo telt Roemenië er slechts 114, Bulgarije er 94 en Griekenland er 38. Volgens Acea, de club die de belangen van autofabrikanten in Europa behartigt en het onderzoek heeft laten uitvoeren, zijn de plannen van het Europees Parlement om in 2030 een CO2-reductie van 50 % te bewerkstelligen volstrekt onhaalbaar. “Dat zou betekenen dat er vanaf nu ieder jaar 700.000 laadpalen geplaatst moeten worden”, zegt secretaris generaal Eric Jonnaert. Volgens Acea is het plan van de Europese Commissie, dat een reductie van 30 % voorstelt, al zeer ambitieus. Jonnaert: “Alle lidstaten zullen snel tempo moeten maken met het aanleggen van laadinfrastructuur. Alleen dan kunnen consumenten overtuigd worden om over te stappen op een elektrische auto”. Acea concludeerde eerder al dat uitsluitend in relatief rijke Europese landen er veel exemplaren verkocht worden. Alleen die zijn in staat om dure subsidieprogramma’s op te tuigen. In Nederland bedraagt het marktaandeel van (deels)elektrische auto’s 2,7 %. In Duitsland is dit 1,6 %, in het Verenigd Koninkrijk 1,9 %) en in Frankrijk 1,7 %. Binnen de Europese Unie is het marktaandeel van (deels)elektrische auto’s alleen in Zweden (5,6 %) hoger. De enorme groei van laadinfrastructuur in Nederland is vooral te danken aan de fiscale stimulering van stekkerhybride modellen (PHEV) en volledig elektrische auto’s. Daarvan rijden er nu respectievelijk 93.186 en 29.119 exemplaren rond in ons land. De verkoop van stekkerhybride modellen is sinds de piek in 2015 met 39.763 registraties daarna gedaald naar 1.100 stuks in de eerste 6 maanden van 2018. De verkoop van volledig elektrische auto’s blijft echter groeien. Werden in heel 2017 nog 7.958 exemplaren geregistreerd, halverwege dit jaar stond de teller al op 7.947 stuks. Autointernationaal.nl verwacht dat dit jaar circa 15.000 eenheden de showroom zullen verlaten. In het regeerakkoord is de ambitie opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast zijn er Green Deals gesloten waarin ambities zijn vastgelegd voor de groei van elektrisch personenvervoer en zero emissie stadslogistiek. Om deze doelstellingen te kunnen halen, moet fors ingezet worden op de aanleg van meer laadinfrastructuur. Het gaat daarbij om een noodzakelijke toename van publieke laadpunten van 33.000 in 2017 naar zo’n 1,8 miljoen stuks in 2030. Het aantal snelladers moet van 750 naar 1.500 toenemen. +++

+++ SKODA stelt in oktober op de autosalon van Parijs de Kodiaq RS voor. Deze sportieve SUV van de Tsjechische autobouwer beschikt over vierwielaandrijving en een dubbel geblazen 2,0 liter dieselmotor van 239 pk en 500 Nm. Daarmee is de Kodiaq RS het krachtigste dieselmodel ooit van Skoda. Hij wordt standaard geleverd met dynamische chassiscontrole. Reken op een topsnelheid van 225 km/h terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u vermoedelijk 6,9 tellen in beslag neemt. De sportieve Kodiaq krijgt het nieuwe RS logo van Skoda opgeplakt; een embleem dat voortaan in het rood is uitgevoerd, in plaats van groen. Het is overigens niet voor het eerst dat het Tsjechische automerk een dergelijke versie van een dieselmotor voorziet. Zo was de huidige generatie Octavia voor de facelift behalve als 230 pk sterke 2.0 TSI ook verkrijgbaar als 184 pk sterke 2.0 TDI. Na de opfrisbeurt verdween de oliegestookte variant van de Nederlandse bestellijst. Momenteel levert Skoda de Octavia RS alleen nog met een 245 pk sterke 2.0 TSI motor in het vooronder. Van de eerste generatie Fabia leverde Skoda eveneens een sportieve dieselvariant. Die had het 130 pk sterke 1.9 TDI blok onder de kap. +++

+++ TOYOTA is zijn gamma gestaag aan het vergroenen. Voor de personenwagens betekent dit dat de dieselmotoren zijn geschrapt en nu zou het Japanse automerk de V8 benzineoptie willen elimineren uit het leveringgamma van de volgende generatie Land Cruiser, die in 2020 op de markt komt. Doel is uiteraard om de CO2-uitstoot te drukken. De nieuwe Land Cruiser houdt overigens wel zijn ladderchassis. Overigens heeft dochter Lexus de V8 motor al uit haar jongste LS geschrapt. Deze topsedan is alleen nog verkrijgbaar met een V6 benzineblok, al dan niet in hybride vorm. De nieuwe Land Cruiser zal wel geleverd gaan worden met een tweetal V6 motoren: eentje als onderdeel van de eerder genoemde hybride aandrijflijn en de andere in een dubbel geblazen vorm. +++

+++ De VERENIGDE STATEN voert nieuwe importheffingen op Chinese goederen ter waarde van 16 miljard dollar (13 miljard euro) in. Als reactie heeft China belastingen ingesteld voor Amerikaanse producten met dezelfde totale waarde. Het Aziatische land dient ook een klacht in bij wereldhandelsorganisatie WTO tegen de Verenigde Staten (VS). De nieuwe importheffing van 25 procent van de Amerikanen treft 279 productgroepen uit China, waaronder halfgeleiders, chemicaliën, motoren en elektrische scooters en stepjes. Andersom moet in China extra worden betaald voor de import van Amerikaanse brandstoffen, staalproducten, auto’s en medische apparatuur. Het betreft al de zoveelste ronde van sancties in een geschil tussen beide landen dat is uitgegroeid tot een regelrechte handelsoorlog. Vertegenwoordigers van China en de VS zijn naar eigen zeggen bezig met onderhandelingen om een einde te maken aan het conflict. De Amerikaanse president Donald Trump liet vooraf echter weten weinig hoop te hebben op een goed resultaat. +++

+++ VOLKSWAGEN is voorbereidingen aan het treffen om een groep ingenieurs en managers de laan uit te sturen die bij het sjoemeldiesel schandaal betrokken waren. Het gaat in totaal om 39 werknemers. Vooral Heinz-Jakob Neußer, de voormalige baas van de R&D afdeling van Volkswagen, ligt in de vuurlijn. Hij wordt ook door de Verenigde Staten beschuldigd van vervalsing van de uitstootwaarden want hij was destijds verantwoordelijk toen de Duitse diesels niet door de Amerikaanse uitstoottests kwamen. Neußer zou ook degene geweest zijn die de ingenieurs zou hebben opgedragen om daar een oplossing voor te vinden. De Duitse pers is er van overtuigd dat de 39 werknemers binnenkort op straat staan en dat er nog meer ontslagen volgen. Dat Neußer en Volkswagen al lang niet meer door één deur kunnen, werd vorig jaar duidelijk: de geschorste ontwikkelingschef sleepte zijn werkgever voor het gerecht omdat deze een bonus van 1,4 miljoen euro niet had betaald. Uiteindelijk kwam het tot een schikking buiten de rechtszaal. Met de op handen zijnde ontslagronde blijft het dieselschandaal maar dooretteren voor Volkswagen, terwijl het zelf graag dit zwarte hoofdstuk uit haar geschiedenis wil afsluiten. Niet uit te sluiten valt dat het dumpen van de 39 werknemers een averechtse uitwerking zal hebben, namelijk dat zij nu wraak willen nemen door met justitie (of de pers) te praten en op die manier nog meer vuile was van de autofabrikant buiten te hangen. +++

Reageren is niet mogelijk.