Nieuwstelex

0

+++De nieuwe meetcyclus dat het verbruik van personenauto’s bepaalt heeft weer een slachtoffer gemaakt: de AUDI RS3. Het betreft zowel de Sportback als de Limousine uitvoering. Audi zegt te werken aan een oplossing voor de geconstateerde emissieprobleem (een optie is om het vermogen van de 2,5 liter 5 cilinder TFSI terug te schroeven), maar denkt die niet eerder dan begin 2019 klaar te hebben. Het is de vraag of het dan nog de moeite is om de RS3 weer in de verkoop te nemen, want uiterlijk in maart debuteert de volgende generatie A3. De consument krijgt dus eerlijkere auto’s (in de zin van: voorzien van realistischere verbruik & uitstootcijfers), maar daarbij ook minder keuze. Was vroeger alles beter?

+++ BMW en de gemeente Rotterdam starten een nieuw proefproject: ‘Electric City Drive’. Daarmee moet het rijden in het centrum van de stad met een stekkerhybride auto gestimuleerd worden. Aan de proef kunnen eigenaren die wonen en/of werken in en rond Rotterdam en zich daarom vaak in de stad begeven, en in het bezit zijn van een BMW of Mini met elektromotor meedoen. De centrale vraag in dit onderzoek luidt: hoe worden bestuurders gestimuleerd om de volledig elektrische modus van hun stekkerhybride auto te gebruiken en voldoende op te laden binnen een speciaal geografisch afgebakend gebied in de stad? In de praktijk werkt het als volgt: zodra de auto de zogeheten Electric City Drive zone nadert, verzoekt de auto via het centrale informatiedisplay op het dashboard de bestuurder om handmatig over te schakelen op de volledig elektrische modus. Voor het proefproject is een speciale app ontwikkeld. Deze wordt gekoppeld aan het Connected Drive systeem van de BMW of Mini. De app houdt bij hoe vaak de deelnemer zijn/haar auto laadt en emissievrij rijdt binnen het Electric City Drive gebied en kent vervolgens punten toe als beloning, op basis van verschillende factoren: 1) Het aantal oplaadmomenten per 100 kilometer; 2) Het aantal geladen kiloWatturen (kWh) per 100 kilometer; 3) Het percentage van emissievrije kilometers binnen en buiten het Electric City Drive gebied; 4) Het percentage van ritten afgelegd met de app Electric City Drive. Via de app kunnen de deelnemers statistieken bekijken over opladen en elektrisch rijden en hun resultaten vergelijken met andere deelnemers. Het doel voor de middellange termijn is een scenario waarbij de software van het voertuig een Electric City Drive gebied herkent en de auto zelfstandig overschakelt op elektrische aandrijving. De aanpassing van de software van het voertuig, waardoor de app overbodig wordt, bevindt zich momenteel in de testfase. Bij een succesvolle uitkomst van het proefproject in Rotterdam zal bovendien elke fabrikant de Electric City Drive technologie kunnen gebruiken door de software van hun stekkerhybride model aan te passen en, minstens zo belangrijk, elke stad kan het concept implementeren. +++

+++ De plannen van DYSON om elektrische auto’s te gaan bouwen en verkopen, worden steeds concreter. Na de overname van een batterijfabrikant en een mail aan het personeel gaat het bedrijf, dat momenteel vooral bekend is van haar stofzuigers en handdrogers, nu een vliegveld ombouwen tot R&D centrum. Een 16 kilometer lang circuit maakt daar onderdeel van uit. Dyson heeft 3 elektrische modellen in de planning. Die moeten ontwikkeld worden met een budget van €2,3 miljard. Daarvan gaat €860 miljoen naar de bouw van een batterijfabriek. Dyson heeft ook voor €90 miljoen de startende onderneming Sakti3 overgenomen dat gespecialiseerd is in batterijen met vaste elektrolyt (‘solid state’). Dat zijn accu’s die efficiënter zijn dan de momenteel gebruikelijke lithium/ion exemplaren. In het vliegveld, een voormalige RAF basis in Hullavington dat stamt uit 1938, gaat het bedrijf €316 miljoen pompen. Dyson is al begonnen met de renovatie van de loodsen. Er gaan 300 tot 400 mensen aan de slag. De eerste elektrische auto moet, als er zich geen tegenslag bij de ontwikkeling voordoet, in 2021 op de markt komen (eerder werd 2020 gecommuniceerd). Jim Rowan, de topman van Dyson, vertelde aan de BBC dat het vliegveldcircuit een “testlocatie van wereldklasse wordt. We zijn nu zeer gefocust op de volgende stap voor ons autoproject. We versterken momenteel onze status als een wereldwijde organisatie op het gebied van onderzoek en ontwikkeling”. +++

+++ Vanaf 2020 moeten (deels) ELEKTRISCHE auto’s in de Verenigde Staten bij snelheden lager dan 30 km/u een geluid verspreiden. De NHTSA (het verkeersveiligheidagentschap van de Amerikaanse overheid) heeft dat besloten. De maatregel zou het leven van 2.400 voetgangers per jaar moeten redden. Ford wil echter dat voertuigen voor de politie daar een uitzondering op krijgen. Het verzoek gaat door de NHTSA mogelijk gehonoreerd worden. Als compromis zouden de politiewagens van Ford bij interventies een stille modus kunnen inschakelen zodat zij hun positie tegenover misdadigers niet verraden. +++

+++ FIAT heeft in de Verenigde Staten een modeljaar update doorgevoerd bij de 124 Spider. Eerder bestond het vermoeden dat de sportwagen een stel grondige aanpassingen zou ondergaan. Reden was het feit dat Mazda bij de donorauto van de 124 Spider, de MX-5 voor het modeljaar 2019, nogal wat wijzigingen heeft doorgevoerd. Maar sinds de in elkaar stortende brug in Genua weten wij dat Italianen een broertje dood hebben aan onderhoud. En dus heeft de modeljaar update van de 124 Spider weinig om het lijf. De standaarduitrusting wordt uitgebreid met een achteruit rij camera en het 7,0 inch grote scherm dat bij het Fiat Connect systeem hoort. Ook zijn er nieuwe strepen voor op de carrosserie beschikbaar. De Abarth uitvoering is voortaan leverbaar met Veleno Apperance Group aankleding, hetgeen betekent dat deze versie profiteert van rode details en speciale badges. Tevens is deze 124 Spider variant voortaan te bestellen met een Record Monza uitlaatsysteem dat voor een diepere grom zorgt en al enige tijd voor de Europese editie beschikbaar is. +++

+++ FORD heeft de lancering van de volgende generatie Mustang met een jaar uitgesteld. Oorspronkelijk zou de 7de generatie in 2020 op de markt komen. Reden voor het uitstel is het feit dat het ontwerp aangepast moet worden aan 1 van de 5 modulaire platformen waartoe Ford zich wil beperken. Dit betekent dat de volgende generatie Mustang zijn technische basis moet gaan delen met de SUV modellen Ford Explorer en Lincoln Navigator. Dat is ongetwijfeld schokkend voor puristen, maar het opent wel de deur naar optionele vierwielaandrijving. Een belangrijke rivaal van de Mustang, de Dodge Challenger, is al sinds 2017 verkrijgbaar als ‘AWD’. Ondanks het compleet nieuwe platform krijg de volgende editie van de beroemde sportwagen weer een retro design. De Mustang zal in de toekomst overigens het enige ‘lage’ model zijn dat Ford in haar Noord Amerikaanse gamma houdt. Alle sedans worden gesaneerd (waaronder de Fusion / Mondeo) en de lokale verkoopplannen voor de Focus Active zijn geschrapt. Concurrent Chevrolet heeft handenwrijvend gereageerd op deze beslissing en kondigt aan juist onverminderd te zullen gaan investeren in traditionele carrosserievarianten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ongeveer de helft van de Ford rijders zonder pardon zal overstappen naar een ander merk als er geen sedans meer in het verkoopgamma zitten. Slechts 10 % zal overstappen naar een SUV van het merk, terwijl 3 % “dan maar” voor een pick-up opteert. Chevrolet ruikt nieuwe afzetkansen en denkt nu marktaandeel te kunnen winnen in het sedansegment. Vooralsnog kiest 20 % van de Amerikanen voor een compacte of middenklasse sedan en zijn er miljoenen consumenten in de Verenigde Staten die weigeren over te stappen in een hoogpotig voertuig. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft een probleem met haar Buick merk in China. Diens modellen vallen al jaren zeer in de smaak in het Aziatische land, maar elektrificatie van het gamma lijkt een lastige hobbel te zijn. Buick heeft namelijk de lancering van de Velite 6 moeten uitstellen wegens problemen met de batterij. Vanaf 2019 moeten autofabrikanten in China minstens 10 % van hun verkopen realiseren met zogeheten NEV modellen (New Energy Vehicles; volledig elektrisch, stekkerhybride of waterstof). Wie dat quotum niet haalt, kan forse boetes verwachten. General Motors anticipeerde hierop met de ontwikkeling van de Buick Velite 6 die komende herfst op de markt zou moeten komen. Eerst in een stekkerhybride uitvoering en in de lente van 2019 gevolgd door een volledig elektrische variant. Helaas voldoen de batterijen van Chinese toeleverancier A123 niet aan de verwachtingen van General Motors. De accu’s hebben onvoldoende capaciteit en zijn ook niet veilig. Daarom moet de autofabrikant nu dringend op zoek naar een nieuwe toeleverancier. Zelfs als die morgen wordt gevonden, zal dit de marktlancering van de Velite 6 met minstens 18 maand vertragen. Buick kan zijn borst qua boetes dus nat maken … +++

+++ HALOGEEN lampen verdwijnen in navolging van de gloeilamp uit de handel (de Europese Commissie wil dat wij overstappen op zuinigere LED exemplaren), maar betekent dit ook dat auto’s niet meer met dit type verlichting verkocht mogen worden? Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal is dit niet het geval. Die laat weten dat de nieuwe regels niet gelden voor autolampen. Toch is ook hier de LED lamp sterk in opkomst. Het produceren wordt namelijk steeds goedkoper. Daarnaast verbruikt een LED lamp 75 % minder energie dan een halogeenlamp en gaat hij ook veel langer mee: ongeveer 15.000 brand uren, gelijk aan 625 dagen. De lichtopbrengst van LED lampen is bovendien veel hoger en dat komt de veiligheid ten goede. Dit betekent dat de dagen voor ‘halogeen’ geteld zijn. +++

Reageren is niet mogelijk.