SUV slachtoffer: Toyota Verso

0

Door GlennDC

Tegenwoordig mogen we het met zekerheid zeggen dat de SUV aan een opmars bezig is. Modellen zoals de Peugeot 3008, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan doen het bijzonder goed en bij Toyota (waar dit artikel over gaat) doen onder andere de RAV4 en de C-HR het ook niet onaardig. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het Japanse merk heeft meegedeeld dat de Verso langzaam maar zeker richting de eeuwige jachtvelden gaat. Het model zoals wij die kennen is nu 6 jaar op de markt, maar de basis stamt uit 2009. In 2012 gaf Toyota het model een grondige facelift om het ietwat anonieme uiterlijk van het model te veranderen in een smakelijker design.

De Verso verkocht niet heel slecht maar net zoals bij de Avensis ziet Toyota geen brood meer in de MPV. Fans van dit carrosserietype worden daardoor in toenemende mate richting de Citroën C4 SpaceTourer of Renault Scénic gedreven. Meer en meer merken geven er de voorkeur aan om MPV modellen te vervangen door een SUV of cross-over. Een goed voorbeeld is Opel, dat de Meriva heeft vervangen door de Crossland X en dat geen opvolger voor de Zafira heeft gepland. Verdwijnt hiermee een specifiek carrosserietype van de automarkt? Ja en nee. De BMW 2-serie Active / Gran Tourer is nog maar 1 generatie jong. Dus Toyota Verso fans die zeer te spreken waren over de Beierse dieselmotor in hun MPV, kunnen nu bij de Duitsers terecht voor een vervolg op hun MPV.

Rest ons de vraag voor hoe lang Toyota de Prius+ nog gaat aanbieden. De liftback variant werd reeds een tijdje geleden vervangen door het nieuw, ietwat extravagant gelijnd model. Zal Toyota een opvolger voor de Prius+voorschotelen om haar trouwe klanten tevreden te stellen? Hoogstwaarschijnlijk niet. Het actuele koperpubliek kan momenteel gemakkelijk overstappen naar één van de SUV modellen die het merk in de aanbieding heeft. Het moge duidelijk zijn dat Toyota haar gamma overzichtelijker probeert te maken door de winkeldochters (oftewel modellen waarmee amper geld wordt verdiend) te saneren. Enkele jaren geleden was er nog sprake van een IQ, Verso S en Urban Cruiser, maar deze auto’s zijn al lang van het toneel verdwenen en hebben plaats gemaakt voor meer spraakmakende (lees: beter verkopende) modellen.

De nieuwe Auris die weldra in de verkoop gaat, staat model voor de nieuwe koers van Toyota. Het saaie en duffe imago wordt afgeschud voor een frisse look en daar horen dus niet langer MPV modellen bij. Niet alleen bij Toyota maar bij iedere fabrikant verandert het gamma en op die manier dus ook het autolandschap. 3-deurs modellen, coupévarianten, dieselmotoren … zij worden allemaal onder de loep genomen en hetgeen niet rendabel en/of milieuvriendelijk genoeg is, wordt langzaam maar zeker de deur uitgedaan en maken plaats voor exemplaren die wel passen bij het gewenste nieuwe imago. Het mag duidelijk zijn dat het autolandschap zoals we het nu kennen nooit meer hetzelfde zal zijn tot als er een nieuwe trend de kop op steekt.

Comments are closed.