Volvo gaat nog dit jaar naar de beurs

0

Volvo gaat nog dit jaar naar de beurs. De Chinese eigenaar Geely Holding, die de personenautodivisie in de crisis voor nog geen 2 miljard dollar opraapte, schat dat het bedrijf nu 30 miljard dollar waard is.

De personenwagenbouwer krijgt in eerste instantie een notering in Stockholm, later waarschijnlijk ook in Hongkong. Een deel van het oude Volvo, de producent van vrachtwagens en scheepsmotoren, is altijd zelfstandig gebleven en heeft al een beursnotering in Zweden.

Geely zou eerder al de nodige adviseurs in de arm hebben genomen. Volgens de recentste berichten zou Volvo gewaardeerd worden op 30 miljard dollar (26,4 miljard euro). Eerder werd rekening gehouden met 16 à 30 miljard dollar. Volgens analisten zal Geely in eerste instantie 15 procent van de aandelen verhandelen. In mei zou Volvo al gesprekken hebben gevoerd om zowel in Hongkong (een belangrijk financieel centrum in Azië) en in Zweden beursintroducties te gaan doen. Als Geely 15 procent van de aandelen in de Zweedse autofabrikant naar de beurs brengt, levert dat al 4,5 miljard dollar op.

De Chinese entrepreneur Li Shufu kocht de Zweedse automaker in 2010 voor 1,8 miljard dollar van Ford. Hij stak fors geld in een nieuwe generatie personenwagens die moesten wedijveren met de premiummodellen van met name Duitse makelij. Als je een oogje toeknijpt bij de niet supergecultiveerde 4 cilinder motoren, dan is dat in grote lijnen goed gelukt.

De strategie bij Volvo is er op gericht haar verkopen in de periode tot 2025 te verdubbelen, onder meer door in te zetten op autodiensten. Verder moet de winstgevendheid fors worden verbeterd. Voordeel voor Volvo is dat zij via Geely direct toegang hebben tot de omvangrijke Chinese markt.

Volgens analisten zet Geely hoog in. Volvo zou verhoudingsgewijs meer waard zijn dan concurrenten als BMW en Daimler (Mercedes-Benz). Onder meer door een snelle transitie te maken naar een geëlektrificeerde, dieselloze en (semi)autonome vloot, denkt Geely met het Zweedse merk een concurrentievoordeel te behalen. Zo sloot Volvo vorig jaar onder meer een groot contract met Uber voor de levering van 24.000 auto’s die het rittenbedrijf later kan gebruiken voor zijn netwerk van zelfrijdende voertuigen.

Toch is de geraamde beurswaarde van 30 miljard dollar opmerkelijk omdat de meeste analisten in het verleden hebben verklaard dat Geely zich daarmee overdreven rijk rekent. Het zou in ieder geval betekenen dat Volvo winstgevender zou kunnen worden dan de genoemde rivalen BMW en Mercedes. Dat is nu nog niet het geval. Een studie van Ferdinand Dudenhöffer, auto-expert van het Center of Automotive Research (CAR) dat verbonden is aan de Universiteit van Duisburg in Duitsland, maakte onlangs inzichtelijk dat Mercedes 3.343 euro per verkochte auto maak. BMW verdient (inclusief Mini en Rolls-Royce) 3.057 euro. Volvo volgt op afstand met ‘slechts’ 2.425 euro winst per verkochte auto.

Maar Geely hoopt dat de beurswaarde van 30 miljard dollar zoals gezegd te rechtvaardigen met een ambitieus groeiplan. Tegen 2025 moet de helft van alle personenwagens van Volvo enkel een elektromotor aan boord hebben. Daarnaast wordt zwaar ingezet op zelfrijdende voertuigen. Tegen het midden van het volgende decennium moet een derde van de auto’s van Volvo uitgerust zijn met die technologie. Niet alleen gewone autobezitters zullen daarvan kunnen profiteren, maar ook de gebruikers van taxidiensten als Uber en Lyft.

Het is niet de enige manier waarop Volvo geld hoopt te verdienen aan mensen die zelf geen auto willen bezitten. De personenwagenfabrikant verwacht namelijk veel van zijn service om voertuigen beschikbaar te maken voor klanten via een abonnement. Dit model moet tegen 2025 goed zijn voor de helft van de verkopen.

Al deze plannen moeten ertoe leiden dat de winstgevendheid tegen 2025 verbetert met 50 procent, en dat het afzetcijfer dat vorig jaar op 571.577 auto’s uitkwam, verdubbelt. Dat laatste betekent een jaarlijkse stijging met gemiddeld 9,5 procent. Vorig jaar lag die toename echter op ‘slechts’ 7 procent. Ook minder positief is dat de winstmarge die Volvo toen haalde op zijn verkochte auto’s slechts 6,4 procent bedroeg. Bij concurrenten als BMW en Mercedes ligt dat zoals gezegd (2 tot 3 procentpunt) hoger.

Niettemin kon Volvo vorig jaar over het algemeen goede cijfers voorleggen. De inkomsten lagen met 20,2 miljard euro zelfs 16,6 procent hoger dan in 2016, terwijl de brutowinst voor afschrijvingen steeg van 5 procent naar 5,5 procent. Ook de schuldenpositie verbeterde. Deze positieve ontwikkelingen verklaren waarom ratingbureau Moody’s de kredietscore van Volvo afgelopen mei optrok van Ba2 naar Ba1.

Toch is er een waarom een beursgang alsnog kan afketsen, en dat is een verdere escalatie van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Dat kan beleggers immers nerveus maken, aangezien Volvo niet immuun is voor de importheffingen die beide landen in de afgelopen maanden hebben ingesteld. Zo produceert het automerk enkel in China de S90 die het uitvoert naar de VS. Omgekeerd opende het in juni een fabriek in South Carolina die de nieuwe S60 gaat maken. Deze sedan is ook bestemd voor de Chinese markt.

Comments are closed.