Audi komt met 2 kleine elektrische cross-overs

0

Compacte cross-overs annex SUV modellen zijn tegenwoordig ‘heet’. Het segment wordt al geruime tijd aangevoerd door de Renault Captur, maar er worden vandaag de dag ook goede zaken gedaan door Seat met de Arona terwijl er van de Nissan Juke sinds de introductie al meer dan 1 miljoen exemplaren zijn verkocht.

Audi heeft momenteel de Q2 in de gamma; een model dat je qua formaat in het B segment zou kunnen plaatsen maar prijstechnisch in een hogere klasse opereert. Om vol te kunnen profiteren van de gestaag stijgende vraag naar kleine cross-overs, is men in Ingolstadt op zoek naar een extra model. Op de korte termijn zal de lacune in het gamma worden opgevuld met een soort All Road versie van de nieuwe Q1. Echter, omdat deze typeaanduiding vooral wordt geassocieerd met prijzige en statige, terreinwaardige stationswagons zal voor de benjamin uit het Audi gamma een andere naam worden gehanteerd: City Carver. Die typeaanduiding dekt de lading goed, want de terreinlook versie is primair bedoeld voor stadsbewoners. Reken op een meerprijs van circa 1.000 euro ten opzichte van de reguliere uitvoering.

Autointernationaal.nl heeft al regelmatig geschreven over de Q1. Dit betekent dat het model al geruime tijd op de tekentafel van Audi staat. Aanvankelijk werd er gewerkt aan een ontwerp met conventionele en hybride aandrijving; een soort premiumalternatief voor de Seat Arona en de nog te introduceren Volkswagen T-Cross. Maar voortschrijdend inzicht heeft er voor gezorgd dat Audi nu van mening is dat zij haar kaarten beter kan inzetten op een volledig elektrisch model. Die heeft niet in de laatste plaats in China veel meer verkooppotentieel. Als basis zou het MEB platform van moeder Volkswagen gebruikt kunnen worden. De ontwikkelt momenteel een elektrisch Golf alternatief die ongeveer even duur wordt als de beoogde Q1 (of beter: eQ1). Reken op een prijs van circa 33.500 euro. Daarmee wordt de Audi eQ1 aanzienlijk goedkoper dan de BMW i3. Hij heeft zijn elektromotor achterin. Dit betekent dat de eQ1 de eerste Audi na de R8 RWS wordt met enkel achterwielaandrijving. Qua actieradius hoeven wij geen nieuw segmentrecord te verwachten: Audi vindt een korte oplaadtijd belangrijker dus er zal gekozen worden voor een relatief compact accupakket. Dat houdt ook de prijs binnen de perken.

Hiermee is de ‘compacte elektrische cross-over’ koek nog niet op, want Audi werkt ook aan een eQ2. Dat wordt geen emissieloze uitvoering van het huidige model (die wordt op termijn alleen leverbaar in milde en stekker hybride uitvoering), maar een compleet nieuw ontwerp. Met de eQ2 wil Audi de Mercedes EQ A gaan beconcurreren. Dit model krijgt net als de eQ1 een gesloten grille met horizontale chroomdecoratie à la de e-Tron. Het is de bedoeling dat de eQ2 in 2022 op de markt komt. Hij zal net als de eQ1 worden gebaseerd op het MEB platform van Volkswagen, maar dan met een duidelijk langere wielbasis. Dit moet resulteren in een bovengemiddeld ruim interieur.

Comments are closed.