Beste grote Audi tot nu toe: test A6 Avant 40 TDI

0

Waarom de korte test?

Audi begint deze maand met de levering van de nieuwe Avant uitvoering van de A6. Net als bij de sedan (Limousine genaamd) zijn er vooralsnog alleen dieselversies beschikbaar: de 40 TDI met 4 cilinder 2,0 liter motor in combinatie met voorwielaandrijving en de 45 / 50 TDI met een 3.0 V6 blok plus Quattro vierwielaandrijving. Testauto is de 40 TDI uitvoering. Die kost kaal 64.645 euro, als Design 66.245 euro en als Sport 66.545 euro.

Wat voor auto is het?

De 5de generatie A6 Avant is een zorgvuldige evolutie van zijn voorgangers. Aan het recept is niet gesleuteld: een combinatie van de kwaliteiten van de sedan uitvoering met een praktische stationwagon vorm. In vergelijking met het oude model is de nieuwe editie iets hoger en breder. Ook beschikt hij over een langere wielbasis. De carrosserielengte nam echter licht af, met als gevolg kortere overhangen. Dat moet de A6 Avant samen met de bolle wielkasten een meer dynamische uitstraling geven.

Ondanks de iets kortere carrosserie is de interieurruimte toegenomen. Voor achterpassagiers is het verschil duidelijk merkbaar. Maar qua kofferbakformaat is er geen verschil met het oude model. Die bedraagt 565 liter, of 1.680 liter als je achterbank leuning neer klapt. Ter vergelijking: de Mercedes-Benz E klasse Estate biedt 640 respectievelijk 1.820 liter. En waar de BMW 5-serie Touring vroeger het krapste jongetje van de Duitse premium klas was, is dat nu niet langer het geval: in deze stationwagon kan je 570 à 1.700 liter bagage vervoeren. De Audi A6 Avant moet het dus vooral van zijn uiterlijk hebben.

Alle uitvoeringen van de nieuwe A6 Avant beschikken over LED koplampen & achterlichten, aluminium dakrails, MMI navigatie, een elektrisch bediende achterklep, het geïntegreerde bedieningsconcept ‘Audi Touch Response’, Audi Connect diensten inclusief noodoproep & service, automatische airconditioning, parkeersensoren voor & achter, Audi Lane Departure Warning, automatische snelheidsregeling, 18 inch lichtmetalen velgen en trekhaak voorbereiding. Om de A6 Avant naar eigen smaak samen te stellen, is er keuze uit 2 uitvoeringen. De Design variant (meerprijs 1.600 euro) staat voor vele chromen exterieuraccenten en een interieur met afwerkingselementen in mono puur & aluminium, een multifunctioneel met leder bekleed sportstuur, gedeeltelijk lederen bekleding en speciale lichtmetalen velgen. De Sport uitvoering (meerprijs 1.900 euro) omvat onder meer sportstoelen vóór, aluminium en chromen exterieuraccenten, 5-spaaks lichtmetalen velgen en specifieke afwerkingsdetails voor het interieur. De A6 Avant is er voor een meerprijs van 3.800 euro ook in Pro Line tenue. De uitrusting wordt dan aangevuld met MMI Navigatie Plus, de Audi Virtual cockpit, een geluidsinstallatie van het huis, Audi Smartphone Interface en elektrisch bediende voorstoelen (met geheugenfunctie voor bestuurdersstoel). De A6 Design is er bovendien als Pro Line Plus (meerprijs: 6.900 euro) met aanvullend stoelverwarming, lederen Milano bekleding, HD Matrix LED koplampen en elektrisch verstelbare, inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels. De Pro Line S uitvoering is voor een meerprijs van 6.600 euro exclusief beschikbaar voor de A6 Avant Sport. Naast alle Pro Line elementen zijn hierbij ook S-line elementen inbegrepen. Daarmee krijgt zowel het interieur als het exterieur een extra sportieve uitstraling.

Een automaat is altijd standaard op de A6 (Avant), maar het type verschilt: de 40 TDI heeft een zogeheten S-tronic transmissie met 7 versnellingen en een dubbele koppeling terwijl de 6 cilinder varianten over een conventioneel 8-traps exemplaar beschikken. Daarnaast hebben alle motoren milde hybride ondersteuning: de 40 TDI in de vorm van een 12 volt systeem en de 45/ 50 TDI met een 48 volt boordnet. Volgens Audi leidt deze techniek, waarmee onder andere op de snelweg ‘gezeild’ kan worden, tot een brandstofbesparing van 10 procent.

De motorische keuze mag dan beperkt zijn, er zijn wel tal van opties voor wat betreft de vering. Naast de standaard ophanging met stalen exemplaren, is er een versie met adaptieve dempers, een sportonderstel met verkleinde grondspeling en luchtvering. Qua velgformaat kan de klant, mits hij bijbetaald, tot 21 inch gaan. Daarmee worden de wielkasten extra goed gevuld. Wees er op bedacht dat de A6 (Avant) met de standaard 18 inch wielen wel eens heel ‘ondermaats’ zou kunnen ogen.

Is het wat?

Testauto is zoals gezegd de 40 TDI uitvoering van de A6 Avant, voorzien van optionele 20 inch velgen en de adaptieve dempers in combinatie met de stalen veren. Het is geen toeval dat Audi juist dit demonstratie-exemplaar had klaarstaan: het is de versie met de beste mix van rij dynamiek, comfort en visueel plezier. De luchtvering kon al eerder worden getest in de A6 Limousine. Die gedroeg zich op lage snelheden teleurstellend onrustig en biedt dus geen enkele meerwaarde. Met de optionele adaptieve dempers levert de Audi daarentegen wel een consistent compromis tussen een strakke carrosseriecontrole en een goed absorptievermogen van oneffenheden in het wegdek, zelfs met de genoemde optionele 20 inch wielen.

Naast de vering met adaptieve dempers (meerprijs 1.581 euro) is ook de vierwiel besturing (2.661 euro extra) een zinvolle optie. Tot een snelheid van 50 km/u bewegen de achterwielen zich bij een stuuruitslag in tegenovergestelde richting. Daarmee wordt de draaicirkel met 1,1 meter verkort. De A6 Avant is daardoor een stuk beter manoeuvreerbaar dan zijn concurrenten. Op hogere snelheden volgen de achterwielen qua beweging hun collega’s vóór en dat komt met name de stabiliteit op de snelweg ten goede. Maar denk nu niet dat de Audi met dit ondersteltype getransformeerd wordt tot een sensaties biedende sportieve stationwagon. De A6 Avant is vooral een auto met een vertrouwenwekkende wegligging en neutraal bochtgedrag die zich niet snel uit zijn element zal laten brengen, maar dat is wat anders dan ‘plezier’ en ‘vermaak’. Wie dat zoekt, wordt (nog steeds) met de BMW 5-serie Touring het best bediend.

Omdat de A6 Avant nooit een sportieve stationwagon zal worden, kan je het beste voor de basis motorisering gaan. De 4 cilinder motor van de 40 TDI uitvoering is verrassend genoeg ook nog eens verfijnder en soepeler dan het V6 blok, waarvoor 12.500 (45 TDI) respectievelijk 18.300 euro moet worden bijbetaald. Met 204 pk en 400 Nm is de 1.710 wegende Audi adequaat gemotoriseerd. De 2,0 liter motor is goed geïsoleerd en hangt goed aan het gas. Dat is ook te danken aan de S-tronic automaat, die beter bij de les is dan de Tiptronic collega van de V6 uitvoeringen. De 3,0 liter versies van de A6 accelereren daardoor minder vlot dan je zou wensen. Ook is het motorgeluid onverwacht rauw. De soepel en voorspelbaar schakelende S-tronic transmissie weet de 4 cilinder precies in het juiste toerengebied te houden (snelle respons zonder dat het motorgeluid opdringerig wordt).

De enige kanttekening die je bij de aandrijflijn van de 40 TDI uitvoering kan plaatsen, is dat de door Audi beloofde brandstofbesparing van 10 procent niet zichtbaar wordt in de emissiewaarde van de A6 Avant: 119 gram/km is weliswaar een keurige waarde, maar de CO2-uitstoot is niet lager dan die van de BMW 520d Touring. Dus de meerwaarde van de standaard milde hybride techniek van de Audi zit hem dus niet in een lager verbruik of een gunstigere emissiewaarde. Wel vergroot het de rust aan boord, bijvoorbeeld als de motor zichzelf tijdens cruisen tijdelijk kan uitschakelen. Het is sowieso al erg stil in de cabine dankzij de afwezigheid van windegeruis en rol geluiden. En misschien had de A6 Avant zonder milde hybride techniek wel 131 of 132 gram CO2 uitgestoten. Net zoveel als de in menig opzicht verouderde Jaguar XF Sportbrake met 2,0 liter dieselmotor.

Voor het dashboardontwerp van de A6 (Avant) stond het vlaggenschip A8 model. Dat is een goede zaak, want de afgerond ‘slechts’ 65 mille kostende Audi biedt op deze manier dezelfde toeters en bellen als zijn grote broer waaraan een prijskaartje van bijna 110.000 euro hangt. Je wordt overvoerd met digitale displays, leer en aluminium. Toch is niet alles goud wat er blinkt. De afwerking is weliswaar vrijwel foutloos en de gebruikte materialen maken allemaal een hoogwaardige indruk, maar het bedieningsgemak van het MMI systeem via de 2 aanraakschermen laat te wensen over. Te vaak moet je de instructiehandeling 2 of 3 keer uitvoeren voordat de installatie reageert. Ook de instelling van de temperatuur is nodeloos ingewikkeld als je aan het rijden bent. Nee, er gaat niets boven ouderwetse draaiknoppen. Die kan je tenminste ook bedienen als jij je ogen op de weg gericht houdt.

 

80%
80%
Awesome

De grote modellen van Audi komen steeds beter in vorm. De testrecensie van de A8 van Autointernationaal.nl was nogal zuinigjes: nette auto, maar beslist niet beter dan de Mercedes-Benz S klasse. Oftewel: waar is de beloofde voorsprong door techniek? De A7 Sportback scoorde al niet veel beter omdat hij zijn sportieve aspiraties qua rijeigenschappen niet waar weet te maken. De sedanversie van de A6 viel beter in de smaak, vooral omdat je voor 60 procent van de prijs voor 90 procent dezelfde auto krijgt als de A8. En in relatief lichte 2,0 liter vorm met louter voorwielaandrijving is er sprake van een nóg betere grote Audi. De motor/bak combinatie weet veel beter te overtuigen dan bij de 6 cilinder uitvoeringen. En de Quattro vierwielaandrijving heb je in Nederland echt niet nodig; ook de geteste A6 Avant biedt voldoende grip. Verder werkt zijn stuurinstallatie sneller en nauwkeuriger dan bij de zwaardere 45 / 50 TDI versies.

Audi (A6 Avant) fans worden getrakteerd op een auto die in alle opzichten beter is dan zijn voorganger. Er is sprake van een uitstekende allrounder, zeker in combinatie met de 2,0 liter dieselmotor. Alleen aan de bediening van het MMI infomediasysteem zal men even moeten wennen. Dat is toch wel een smet op het blazoen van een auto van een merk dat qua ergonomie een uitstekende reputatie had. Audi kan nu niet meer tippen aan het bedieningsgemak van BMW en Mercedes en dat kan je gerust als een blunder bestempelen.

Het is sowieso de vraag of de nieuwe Audi A6 Avant 40 TDI, ondanks al zijn kwaliteiten, veel klanten van BMW (5-serie Touring) en Mercedes-Benz (E klasse Estate) zal kunnen afsnoepen. Zij zijn niet minder praktisch. De 5-serie is de A6 nog steeds de baas als het gaat om rij plezier en het interieur van de E klasse heeft net zo'n hoge 'wow factor'. Daarnaast biedt de Mercedes-Benz nóg meer comfort. De stationwagon alternatieven van Jaguar (XF Sportbrake) en Volvo (V90) zijn duidelijk minder verfijnd, maar beide modellen hebben wel meer charme en karakter. De nieuwe Audi A6 Avant zal dus vooral de status quo handhaven. Maar dat is in een segment met felle concurrentie al een hele prestatie.

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    4.8

Comments are closed.