Brexit kan beursgang feestje Aston Martin bederven

0

Aston Martin gaat naar de beurs tegen een introductiekoers met een bandbreedte van 17,50 tot 22,50 Britse pond. Daarmee krijgt het Britse automerk een waardering van maximaal 5,7 miljard euro. Aston Martin start op 8 oktober zijn notering.

Omgerekend komt de introductiekoers neer op minimaal 23 dollar. Ter vergelijking: toen de Italiaanse raspaarden van Ferrari de weg naar de beurs vonden, werd dat aandeel tegen 52 dollar verhandeld. De waardering van Aston Martin zou tegen de introductiekoers uitkomen op 6,7 miljard dollar. Ferrari bereikte in 2015 bijna 10 miljard dollar aan beurswaarde. Aston Martin zal op 3 oktober de definitieve introductieprijs bekendmaken. Het bedrijf brengt een kwart van de aandelen naar de beurs in Londen.

Maar de CEO van Aston Martin, Andy Palmer, wil meer, en mikt dan ook op een bepaald type aandeelhouders: in plaats van beleggers die voor korte termijn winst gaan, zoekt hij investeerders die beseffen dat de kosten voor de baat uit gaan en dat er pas op de langere termijn geoogst kan worden. Doel is om Ferrari in te halen. Toen de Italianen 3 jaar geleden naar de beurs gingen, parkeerde zij een half dozijn van de meest iconische bolides buiten de New York Stock Exchange. Reuring gegarandeerd en de truc werkte: het duurde niet lang of de aandelen van het bedrijf werden even hoog gewaardeerd als die van Prada. Palmer kennende, zal hij de stunt van Ferrari willen aftroeven. En als hofleverancier van James Bond zou dat ook moeten kunnen.

Instanties die de beursgang begeleiden, laten weten dat alle uit te geven aandelen bij voorbaat verkocht zijn, althans op papier. Maar analisten waarschuwen dat de Brexit een streep door de rekening kan halen. Export naar de Europes Unie wordt bij een ‘bad deal’ of een ‘no deal’ na maart 2019 een stuk duurder. Tegelijkertijd kunnen er ook problemen ontstaan met de import van onderdelen, met productievertragingen tot gevolg. Palmer laat geruststellend weten dat er nu extra grote voorraden motoren (van Mercedes-AMG en Ford) en andersoortige componenten worden aangelegd, maar dat is natuurlijk niet meer dan een noodverband.

In de beursintroductie prospectus houdt Aston Martin zelf rekening met een verkoopdaling van 18 procent in de Europese Unie indien vrije in/uitvoer van goederen niet langer mogelijk is. Komt de afzet daadwerkelijk onder druk te staan, dan kan dit tot overcapaciteitproblemen leiden. Aston Martin wil namelijk in 2019 beginnen met de productie van auto’s in een tweede fabriek, maar zou dan wel eens in een te ruime jas kunnen komen te zitten. De winstpositie van het merk is sowieso kwetsbaar omdat de cijfers afgelopen periode met boekhoudkundige trucjes werden opgepoetst.

Aston Martin werd in 1913 opgericht door Lionel Martin en Robert Bamford. De autoproductie kwam evenwel pas 8 jaar later op gang. Sindsdien is Aston Martin van financiële crisis naar financiële crisis gestruikeld, maar er werden wel fantastische sportwagens ontwikkeld. In 1947 werd het automerk eigendom van David Brown en onder zijn regie zag de DB modelserie het levenslicht. In de jaren 50 en 60 beleefde Aston Martin vervolgens een glorietijd en werd de link met James Bond gelegd. De fictieve Britse spion reed in meerdere films in auto’s van het merk, waaronder de legendarische DB5. Nadat Brown zich terugrok uit het management van Aston Martin, raakte het bedrijf min of meer stuurloos. Het merk wisselde meerdere keren van eigenaar. Onder de hoede van Ford ging het weer beter met Aston Martin, ook omdat er op basis van Jaguar techniek een compleet nieuwe sportwagen kon worden ontwikkeld, de DB7. Maar uiteindelijk wisten de Amerikanen geen raad met de excentrieke dochter en verkochten het merk weer. Aston Martin is nu al geruime tijd in handen van investeerders Investindustrial Advisors uit Italië en Investment Dar uit Koeweit. Sinds de introductie van de DB11 (en de nieuwe Vantage) wordt er weer winst gemaakt.

Comments are closed.