Volvo roept in duizenden plug-in hybride personenwagens terug voor een controle van de batterij. In het slechtste geval kan een defect leiden tot brand.
Concreet gaat het om de T4 en T5 versies van de XC40 die gebouwd tussen 2020 en 2022. Deze plug-in hybride auto’s kunnen een productiefout hebben die kan leiden tot oververhitting van de batterij. In het slechtste geval kan dit defect voor brand zorgen.
Volvo benadrukt dat nog niemand gewond is geraakt als gevolg van het probleem. Wereldwijd gaat het om 64.000 auto’s.
Eigenaars van betrokken voertuigen worden door Volvo gecontacteerd. Er wordt hen gevraagd om zo snel mogelijk een afspraak te maken bij een erkende dealer en om, zolang de batterij niet gecontroleerd is, niet in de elektrische modus te rijden, maar enkel op benzine.
“Bij de dealer zullen dan de batterijcellen nagekeken worden. Mocht er een probleem zijn, dan wordt de batterij kosteloos vervangen”, aldus een woordvoerder van Volvo.
