Nieuwstelex

0

+++ BMW voert enkele aanpassingen door aan bij de X2. Het gamma van het minder hoge, maar duurdere alternatief voor de X1 is uitgebreid met enkele nieuwe uitvoeringen. Om te beginnen wordt de 150 pk sterke xDrive18d leverbaar met een 8-traps automaat. De krachtigere, 190 pk sterke 20d versie is er voortaan ook als sDrive oftewel met alleen voorwielaandrijving. De 8-traps automaat blijft standaard. Naast deze 2 nieuwe aandrijfcombinaties kondigt BMW een nieuw uitrustingspakket voor de X2 aan: Advantage Plus. Dat is te bestellen op de basisuitvoering en omvat onder andere 18 inch lichtmetalen velgen, hoogglans zwarte raamlijsten, LED koplampen, sportstoelen, automatische airconditioning, adaptieve snelheidsregelaar, parkeersensoren en een elektrisch bedienbare achterklep. Het interieur van de X2 wordt bij het aanvinken van het Advantage Plus pakket opgewaardeerd met een antracietkleurige plafondbekleding en afwerkingdetails op het dashboard in hoogglans zwart en chroom. BMW hangt binnenkort prijskaartjes aan de modeljaar nieuws. +++

+++ De recente introducties van de C3, de vernieuwde C4 Cactus, de C3 Aircross in Europa en de C5 Aircross in China hebben CITROEN geen windeieren gelegd. In de eerste helft van 2018 groeide de afzet van het merk mondiaal met 9 %. In Europa werd het grootste verkoopvolume in 7 jaar tijd gerealiseerd. Het marktaandeel groeide zowel in het personenauto als het bedrijfswagen segment. In China realiseerde Citroën een afzetgroei van 50 %. +++

+++ In DUITSLAND zijn afgelopen maand 316.405 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 24,7 % meer dan een jaar eerder. De groei is ook op de Duitse markt te danken is aan het éénmalige effect van de nieuwe WLTP meetcyclus. Vooral Volkswagen, Audi, Renault, Seat, Dacia, Mitsubishi, Porsche, Jeep, Jaguar, Subaru, Ferrari, Infiniti, Maserati, Lamborghini, Cadillac, Aston Martin, Lotus, Morgan en Rolls-Royce (de volgorde is op verkoopvolume) wisten sterk te plussen. Merken die niet van de algehele vraaggroei wisten te profiteren, waren Mercedes, Opel, Nissan, Suzuki, Honda, DS, SsangYong, Chevrolet en Tesla. Van de nieuw verkochte auto’s was 32,6 % een diesel. Een jaar eerder was dat in augustus nog 37,7 %. De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Bundesverbands (VZBV) wil dat bezitters van een dieselauto die getroffen zijn door de vele dieselverboden in de steden financieel gecompenseerd worden. Voorzitter Klaus Müller vraagt de overheid een fonds in te stellen om daaruit het waardeverlies van oliegestookte auto’s te compenseren. “Zo’n diesel hulpfonds dat gefinancierd wordt door de fabrikanten zou op dit moment het juiste en belangrijkste signaal zijn”. Müller stelt voor dat de boetes die Volkswagen en mogelijk Daimler krijgen wegens sjoemelen voor de compensatie van eigenaren van een olie gestookt model aangewend wordt. Het VZBZ heeft ook aangekondigd dat het namens getroffen autobezitters een massale schadeclaim gaat indienen tegen het concern in Wolfsburg. De consumentenorganisatie doet dat samen met mobiliteitsclub ADAC. Dieselrijders die na november 2008 een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda met dieselmotor hebben gekocht, worden uitgenodigd zich bij de eis aan te sluiten. De VZBZ en de ADAC denken hun zaak op 1 november aanhangig te maken bij de rechtbank in Braunschweig. Die rechters behandelen ook alle andere klachten rond de sjoemeldiesel affaire. +++

+++ Voor het milieu is de komst van de nieuwe ELEKTRISCHE modellen die in de komende maanden geïntroduceerd worden een goede zaak, maar zij bedreigen wel de werkgelegenheid. Dat is althans de mening van de brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA (Association of European Automobile Manufacturers). Aanleiding is een recente studie van FTI Consulting naar de gevolgen voor de werkgelegenheid van een snelle doorbraak van elektrische mobiliteit. Een auto zonder verbrandingsmotor (en transmissie) kent namelijk ongeveer 38 % minder onderdelen. Dat betekent eenvoudigweg ook minder industriële activiteit. Bovendien is de kans dat de benodigde batterijen van de toekomstige elektrische modellen in Europa geproduceerd zullen worden klein. Het zijn eerder Azië of de Verenigde Staten die zullen profiteren van de grotere vraag. Momenteel is de autosector goed voor meer dan 11 % van de totale werkgelegenheid in Europa. Dit percentage bedraagt in landen als Tsjechië, Duitsland, Italië, Zweden of Groot-Brittannië zelfs meer dan 20. +++

+++ Doordat autofabrikanten en dealers zo veel mogelijk van pre WLTP modellen af wilden en met grote kortingen hebben gestrooid, zijn de personenwagenverkopen in FRANKRIJK afgelopen maand 40 % hoger uitgekomen dan een jaar eerder. Alle grote merken konden van de éénmalige opleving profiteren. Zo verkocht Renault 54 % meer auto’s dan een jaar geleden, realiseerde stalgenoot Dacia een plus van 46 % en verkocht Citroën 42 % meer exemplaren. De stijging bij Peugeot bleef evenwel beperkt tot 16 %. Uitblinkers bij de importmerken waren Porsche (dat 321 % meer auto’s verkocht als in augustus 2017), Alfa Romeo (met 222 % hogere verkopen) en Jeep (+ 193 %). Nissan en Seat wisten een goede verdubbeling van de afzet te realiseren. De Qashqai wist op te klimmen naar de 9de plek in de Franse verkoopstatistieken, terwijl zijn plaats voor het hele jaar 17 is. Renault was in augustus (opnieuw) marktleider met 27.819 verkopen. Daarna volgden Peugeot (21.026), Citroën (13.694), Dacia (11.377), Volkswagen (9.868), Nissan (9.296), Toyota (6.057), Fiat (5.517), Audi (5.052), Mercedes (4.180), BMW (3.782), Opel (3.465), Seat (2.715), Skoda (2.394) en Kia (2.278). De modellen top15 werd in augustus aangevoerd door de Renault Clio met 6.377 registraties. Daarna volgden de Peugeot 208 (5.504), de Renault Captur (5.262), de Citroën C3 (5.210), de Dacia Sandero (5.149), de Peugeot 3008 (4.848), de Renault Mégane (4.648), de Dacia Duster (4.570), de Nissan Qashqai (4.182), de Peugeot 2008 (3.640), de Renault Scénic (3.434), de Citroen C3 Aircross (3.345), de Peugeot 308 (3.016), de Renault Twingo (2.348) en de Renault Kadjar (2.227). +++

+++ GENERAL MOTORS moet meer dan 1 miljoen auto’s terug naar de dealer roepen. Het gaat om pick-ups en SUV modellen. Bij lage snelheden kunnen de voertuigen plotseling lastig bestuurbaar zijn, zo meldt de National Highway Traffic Safety Administration. In 2014 moest General Motors ook al meer dan 1 miljoen pick-ups en SUV modellen terugroepen vanwege eenzelfde soort probleem. +++

+++ HYUNDAI werkt aan een N versie van de Ioniq. De extra krachtige en sportieve versie komt echter niet vóór 2021 op de markt. Hij zal zich van de reguliere uitvoering onderscheiden door een grotere batterij, evenals een toename van het motorvermogen. Hyundai werkt onder leiding van Albert Biermann (voorheen werkzaam bij BMW) aan een gestage uitbreiding van het N subgamma. Na de i30 N en de Veloster N is eerst de i30 Fastback aan de beurt. Daarna volgen de Kona en de nieuwe i20. Waarschijnlijk krijgt de Ioniq N de aandrijflijn van de Kona Electric. Dit betekent een vermogen van 204 pk. +++

+++ LEXUS heeft 2 volledig elektrische SUV modellen in ontwikkeling. Het gaat om een versie van de volgende generatie NX (die in 2021 op de markt komt) en een variant van de hagelnieuwe UX. Die debuteert als dit SUV in 2022 een facelift ondergaat. Voor beide elektrische modellen geldt dat er gebruik zal worden gemaakt van zogeheten solid state batterijen. +++

+++ Anders dan de landgenoten Honda, Lexus, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki en Toyota is MAZDA nog niet van plan om afscheid te nemen van de dieselmotor. Dit komt omdat dit krachtbrontype bij de grotere modellen van het merk (CX-5 en 6) goed is voor 40 procent van de verkopen. Daarnaast stelt de vice-president communicatie bij Mazda Europa dat diesels belangrijk blijven om de komende jaren de door de Europese Commissie opgelegde CO2 uitstootdoelstelling te halen. Ook zou, als je van ‘bron naar wiel’ kijkt, de oliegestookte motor nog steeds zeer goed scoren qua duurzaamheid. +++

+++ NISSAN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat de productie van de Pulsar gestopt is, bevestigd. De middenklasser rolde sinds 2014 in Barcelona van de band. Nissan wilde met de Pulsar terugkeren naar ‘de Golf klasse’ maar die poging is uitgelopen op een fiasco. Daarom gaat het Japanse merk zich weer ‘gewoon’ concentreren op SUV modellen en cross-overs. Daar zit de groei en bovendien is de Qashqai segmentleider in Europa. De Pulsar was de verlate opvolger van de Almera die in 2006 met pensioen was gegaan. In de tussenliggende 8 jaar waren de klanten verdwenen of overgestapt op de Qashqai. In 2017 verkocht Nissan net iets meer dan 25.000 exemplaren van de Pulsar in Europa. Ter vergelijking: het grote voorbeeld, de Volkswagen Golf, trok afgelopen jaar afgerond 400.000 klanten. Autointernationaal.nl voorspelde in 2014 al dat de Pulsar het alleen goed zou doen bij verhuurbedrijven omdat het model uitstraling en karakter miste. Binnen het C segment was het de saaiste auto die je kon kopen. De grote hoeveelheid beenruimte achterin bleek niet voldoende om het gebrek aan ‘emotie’ te compenseren en de verkoopaantallen bleven dan ook ver achter bij de verwachtingen van Nissan. Dat een Pulsar in het wild niet zelden voorzien is van een stickertje van een verhuurbedrijf is een veeg teken. Daar dumpen autobouwers namelijk graag hun overschotten. In Groot-Brittannië verkoopt Nissan inmiddels dubbel zo veel exemplaren van de elektrische Leaf dan van de conventioneel aandreven Pulsar. Dat is voldoende reden om het model uit de catalogus te halen. Jammer, want zijn verre voorvader Sunny blies wél een deuntje mee in het C segment. Dat model is de op één na best verkochte Nissan aller tijden in Nederland. De importeur wist daar meer dan 140.000 stuks van op kenteken te zetten. De Sunny werd in 1995 opgevolgd door de Almera. Die was al aanzienlijk minder populair, alhoewel de eerste generatie het redelijk deed. De tweede editie werd in 2000 op de markt gebracht en wist eigenlijk geen enkele pot te breken. De verkopen zakten als een kaartenhuis in elkaar. Die trend was niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa signaleerbaar. Voor Nissan was dit aanleiding om het over een andere boeg te gooien en om de Qashqai te ontwikkelen, een cross-over die de voordelen van een SUV (hoge instap, stoer uiterlijk en eventueel vierwielaandrijving) combineert met de rijeigenschappen plus het relatief lage verbruik van een hatchback. De Pulsar is dus 4 jaar in productie geweest. In Nederland zijn er iets meer dan 3.000 stuks van verkocht. Nissan is niet de enige autofabrikant die, afgezien van sportwagens, lage modellen vaarwel zegt om zich volledig te kunnen concentreren op SUVs en cross-overs. Ook Ford heeft deze keuze gemaakt. +++

+++ PORSCHE start in de Verenigde Staten 2 nieuwe proefprogramma’s voor elektrisch rijden. ‘Drive’ is in feite een uitbreiding van de reeds bestaande ‘Passport’ abonnementsservice. Gebruikers betalen een bepaald maandbedrag om in een nieuwe Porsche te kunnen rijden. Maar in tegenstelling tot Passport, ligt bij Drive het accent op korte termijn huren. De dienst is gelanceerd in de Amerikaanse stad Atlanta. Klanten hebben de keuze uit 6 modellen van het merk. Het kost omgerekend 231 euro om 4 uur een 718 of Macan te huren, terwijl een week in een 911 rijden 2.502 euro kost. In Duitsland bestaat Drive ook, maar in ons land (helaas nog) niet. Het tweede proefprogramma heet Host en is gelanceerd in de steden Los Angeles plus San Francisco. De autobouwer is hiervoor de samenwerking aangegaan met Turo. Laatstgenoemde is een soort AirBnb op het gebied van auto’s. In plaats van een traditioneel huurautobedrijf te benaderen, kun je via Turo direct van de eigenaar van een auto het voertuig huren. Het toffe van dit concept is dat je vaak gave modellen (BMW M4, Nissan GT-R) kunt huren voor redelijke bedragen. Zo wordt de laatste bijvoorbeeld aangeboden voor 195 dollar per dag. Met Host worden klanten verbonden met Porsche rijders die de auto aanbieden via Turo. Het gaat hier niet om willekeurige klanten die via het bemiddelingsbedrijf al een positieve reputatie hebben opgebouwd. Porsche fungeert daarbij als tussenpersoon om te garanderen dat de huurervaring op het niveau van het merkimago is. Of Host ook naar Europa komt, is twijfelachtig. Turo is vooral een begrip in de Verenigde Staten. +++

+++ PSA laat weten dat het de mogelijkheid bestudeert om een extra model in haar fabriek in Poissy, in de buurt van Parijs, te gaan maken. De knoop zal nog voor het einde van het jaar worden doorgehakt, zo laat een woordvoerder van de Franse autobouwer weten. De site produceert momenteel de Peugeot 208 en de DS 3. Tegen het einde van het jaar zal er gestart worden met de bouw van de DS 3 Crossback. Het eventuele extra model krijgt hetzelfde CMP platform als deze B segment cross-over. PSA laat tegelijkertijd weten dat al haar modellen inmiddels voldoen aan de WLTP norm. “Onze fabrieken zullen de productie niet hoeven te onderbreken en alle modellen zijn beschikbaar voor de verkoop bij onze dealers. We zijn klaar”, aldus een woordvoerder. Hij voegt er echter wel aan toe dat het een “titanenwerk” is geweest om op tijd het stempel van de autoriteiten te krijgen. “De details van de nieuwe norm werden pas eind juli 2017 bekend. We hebben alle aanpassingen aan de motoren in ons gamma opnieuw moeten doen, die vervolgens moeten testen en het papierwerk naar de autoriteiten moeten sturen. Het was een monsterwerk maar we hebben het nu achter de rug”. Daarmee heeft PSA zijn huiswerk veel beter gedaan dan Volkswagen, waar nog ernstige problemen rond de WLTP norm zijn. Deze autofabrikant heeft tot nu toe pas voor de helft van haar modellen de volledige testprocedure afgerond. Ook het meest verkochte model, de Golf, voldoet nog niet aan de WLTP norm. +++

+++ In Duitsland is een testonderzoek uitgevoerd naar welke auto’s de beste REMMEN hebben. Hier lees je de uitslag oftewel de wereldranglijst. Het zal voor kenners geen verrassing zijn dat bij de modellen uit deze top35 Brembo hofleverancier van de remmen was. De genoemde remafstand heeft betrekking op de ‘van 100 naar 0 km/u’ exercitie. Daarbij werd ook gekeken naar de benodigde pedaaldruk. Om het spannend te houden, wordt begonnen met de auto met de relatief langste remweg. De nummer1 lees je op het eind. Hebben 2 modellen dezelfde remweg, dan eindigt de auto met de laagste pedaaldruk hoger. Dit is de top35: Lotus Evora & Evora S (32,9 meter), Audi A5 Coupé 2.0 TFSI (32,9 meter), Porsche Boxster 718 S (32,7 meter), Seat Leon Cupra 280 (32,7 meter), Porsche Cayman S (Type 981; 32,6 meter), Mercedes A45 AMG 4Matic (32,6 meter), Mercedes SLS Black Series (32,6 meter), Honda NSX (32,6 meter), Audi R8 (2e generatie, 32,6 meter), Alfa Romeo 4C (32,5 meter), Lotus Elise Club Racer (32,4 meter), BMW M3 E46 CSL (32,4 meter), Audi RS4 B7 (32,4 meter), Mini John Cooper Works GP (32,4 meter), BMW M4 CS (32,3 meter), Ferrari F430 Scuderia (32,2 meter), Artega GT (32,1 meter), Volkswagen Golf GTI Clubsport S (32,1 meter), Porsche 911 SportClassic (32,1 meter), Lamborghini Gallardo LP570 Squadra Corsica (31,9 meter), Dodge SRT Viper (31,9 meter), Lamborghini Aventador (31,9 meter), Lamborghini Huracan Performante (31,8 meter), McLaren 675 LT (31,8 meter), Pagani Zonda F (31,6 meter), Lexus LFA (31,6 meter), Mercedes-AMG GT S (31,6 meter), Porsche 918 Spyder (31,4 meter), KTM X-Bow GT (31,3 meter), Ferrari F12 Berlinetta (31,3 meter), Lotus Exige 380 Cup (31,0 meter), Chevrolet Corvette C6 Z06 (31,0 meter), Chevrolet Corvette C7 Grand Sport en Z06 (31,0 meter), Ferrari 488 GTB (30,2 meter) en Porsche 911 GT2 RS (29,3 meter). +++

+++ ROTTERDAM staakt de poging om de Formule 1 binnen te halen. De lokale ondernemer Herman Vaanholt gooit de handdoek in de ring. De reden is dat de politiek niet meewerkt en dan heeft het weinig zin om door te gaan met zijn plan. “Een gemiste kans”, noemt Vaanholt het. De ondernemer die in de jaren negentig een fortuin verdiende met callcenters en sindsdien als consultant door het leven gaat is autosportliefhebber in hart en ziel. Hij reed een aantal keer in Le Dakar en haalde met zijn compaan Robert Heilbron de Formule 1-wagens al een aantal jaar naar de Maasstad voor Bavaria City Racing.  De nieuwe Amerikaanse eigenaar van Formule 1 zag een stratencircuit in 010 wel zitten en daar speelde Vaanholt graag op in. “De stad is voor Liberty interessant omdat die ten eerste in het thuisland van Max Verstappen ligt en ten tweede past in de wens van meer stratenraces op de Formule 1-kalender”. Maar daarmee is het natuurlijk niet geregeld. De Formule 1 bouwt geen circuit. Ze gebruiken ze. De boel moet klaar voor de start zijn en daar speelde Vaanholt op in door Hermann Tilke een ontwerp te laten schetsen. De auto’s zouden door de oude en de nieuwe Kuip rijden op Zuid. Daarnaast zou een deel van de baan zich in de rivier bevinden op pontons. Dat was overigens volgens Vaanholt geen extreem bizar plan: “Technisch is het allemaal mogelijk. Zeker als je een circuit al meteen betrekt bij de bouw van een nieuw stadion voor Feyenoord. Het grootste obstakel is de politieke bereidwilligheid gebleken: de gemeente wilde niet meewerken aan een haalbaarheidsonderzoek naar een Formule 1-race. Zonder zo’n onderzoek, waarin behalve de technische haalbaarheid ook het draagvlak wordt gemeten, ben je nergens”. Vaanholt rekent voor dat alleen al de 2 voetbalstadions jaarlijks 2 miljoen euro winst hadden kunnen maken op de kaartverkoop. Dat red je niet met een paar voetbalwedstrijden en een concertje, aldus de ondernemer. Graag wijzen we Herman en Hermann nog even op onze voorstellen voor een Grand Prix-circuit. Vooral de Waalhaven variant is prima haalbaar en makkelijk vergelijkbaar met het circuit van de Formule E in New York. En anders is het wachten totdat Assen of Zandvoort een Grote Prijs van Nederland toegewezen krijgt. +++

+++ Uit een studie van Jato Dynamics naar het wereldwijde marktaandeel van SUV modellen in het eerste semester van 2018 blijkt dat dit segment overal erg groot is geworden. Behalve in Japan. Volgens het onderzoeksbureau bezitten SUV modellen 44 % marktaandeel in de VS (maar daar worden ook de pick-ups bij gerekend), 45 % in Rusland, 42 % in zowel Canada als China en 33 % in Europa. Overal ter wereld vallen landen bij bosjes voor dit type auto. Toch biedt één archipel weerstand: Japan. Daar zijn SUV modellen goed voor slechts 12 % van de nieuw verkopen. De reden daarvoor is in de eerste plaats fiscaal (de wet bevoordeelt zogeheten Kei Car stadsauto’s met een piepkleine motortje). Maar ook cultuur en praktische bezwaren spelen een rol. De alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi was goed voor 12 % van de totale SUV verkopen en was daarmee mondiaal marktleider in het segment. Daarna volgen General Motors (8,4 %) en het Zuid Koreaanse merkenduo Hyundai – Kia (8,2 %). +++

+++ Een ritje met de TAXI kan volgend jaar flink duurder uitvallen. In 2019 mogen zowel de vaste bedragen als de bedragen per kilometer en de bedragen per minuut met 5,75 % omhoog, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De maximumprijs van het starttarief gaat in 2019 van €3,02 naar €3,19. Het maximum kilometertarief stijgt van €2,22 naar €2,35. Het bedrag per minuut gaat met 2 eurocent omhoog en wordt maximaal 0,39 cent. +++

+++ TESLA kan binnen 3 jaar een elektrische auto voor $25.000 aanbieden. Dat is althans de bewering van topman Elon Musk. Hoewel hij vorige maand op de rand van een zenuwinzinking stond, weerhoudt dat hem er niet van om nog wat meer hooi op zijn vork te nemen. De huidige goedkoopste Tesla, de minimaal $35.000 kostende Model 3, is een jaar na de productiestart nog steeds slechts mondjesmaat verkrijgbaar, maar Musk heeft alweer nieuwe plannen. Gelukkig heeft het project voor de rest van de Raad van Bestuur geen prioriteit, aangezien Tesla ook bezig is met de Model Y, de Tesla Semi truck, de Tesla pick-up en de nieuwe Roadster. Als die auto’s klaar zijn, kunnen de ontwikkelaars van Musk aan de slag met de kleine en goedkopere Tesla. Die krijgt het formaat van de Volkswagen Golf en gaat mogelijk Model C heten. +++

+++ TOYOTA heeft in juli wereldwijd 883.917 nieuwe voertuigen gebouwd, Daihatsu en vrachtwagenfabrikant Hino meegerekend. Die productie ligt ruim 7 % hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Toyota bouwde wat minder auto’s in haar Japanse fabrieken, maar kwam elders in de wereld qua output een goede 14 % hoger uit. Door die inhaalmanoeuvre staat Toyota (inclusief Hino en Daihatsu) over de eerste 7 maanden gemeten nu op 6.132.969 nieuwe voertuigen. Dat is vrijwel evenveel als een jaar eerder. Het merk Toyota alleen komt met 5.180.034 exemplaren nog altijd 1,3 % lager uit. In Japan zelf kwamen in juli voor het eerst in 8 maanden de verkopen weer hoger uitkomen dan een jaar eerder. Voor het merk Toyota gaat het om een plus van 5 %. Sinds mei vorig jaar worden er geen auto’s van Daihatsu meer geëxporteerd. +++

+++ VOLKSWAGEN werkt aan een facelift voor haar Passat. In dit kader zal ook de stekkerhybride GTE uitvoering een upgrade krijgen. De nieuwe aandrijflijn is bedoeld voor meerdere modellen van het concern, waaronder de Skoda Superb. Deze segmentgenoot ondergaat volgend jaar een facelift. Ook de D segment SUV modellen van het concern (Volkswagen Tiguan Allspace, Skoda Kodiaq, Seat Tarraco) krijgen waarschijnlijk de stekkerhybride techniek. +++

Comments are closed.