Nu met een mousserende motor: test Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M

0

Waarom de korte test?

Mazda heeft een serie verbeteringen doorgevoerd aan de uit 2015 stammende MX-5. Met name de 2,0 liter motor en het interieur werden aangepakt. Niet dat de verkopen tegenvielen, integendeel. Afgelopen jaar werden in Europa 39.773 exemplaren van de MX-5 verkocht; een indrukwekkend aantal. Daarmee is de Mazda gewilder dan menig middenklasser zoals de Renault Talisman. Met de 2.0 Skyactiv-G motor onder de kap gaat de vernieuwde Japanse roadster minimaal 40.090 euro kosten.

Wat voor auto is het?

Getest is de 2,0 liter versie van de MX-5 want die biedt het meeste nieuws. Voorheen was de Skyactiv-G motor goed voor 160 pk bij 6.800 toeren. Mazda heeft de krachtbron nu opgevoerd naar 184 pk. Voor dit vermogen moet je de 4 cilinder wel 7.500 omwentelingen laten maken. Om dit zonder problemen te bewerkstelligen, heeft de motor lichtere zuigers, kleppen en drijfstangen gekregen, gekoppeld aan een nieuwe krukas die is ontworpen om het hogere vermogen en de hogere toeren aan te kunnen. Tevens krijgt het 2,0 liter Skyactiv-G blok een nieuwe uitlaat aangemeten. Het maximumkoppel stijgt van 200 tot 205 Nm.

De modelvernieuwing van de MX-5 omvat daarnaast i-Activense veiligheidstechnologieën. Hieronder vallen onder meer Advanced Smart City Brake Support (dat de impact bij een botsing verkleint), een soortgelijke beschermengel dat ingrijpt als er objecten achter de auto worden gesignaleerd, Driver Attention Alert (het systeem kan auto’s waarnemen in een snelheidsbereik van circa 4 tot 80 km/u en voetgangers tussen 10 en 80 km/u), verkeersbordenherkenning en een achteruit rij camera.

Apple CarPlay en Android Auto zijn nu mogelijk voor exemplaren van de MX-5 die zijn voorzien van het MZD Connect multimediasysteem. De Mazda heeft voortaan een over 30 mm in diepte verstelbaar stuurwiel. Voorheen kon alleen de hoogte 42 mm worden aangepast, met als gevolg dat langere personen geen prettige zitpositie konden vinden. De 2,0 liter versie van de MX-5 is bovendien standaard voorzien van Recaro sportstoelen.

Om de rijeigenschappen van de iconische MX-5 naar een hoger plan te tillen, monteert Mazda voortaan zachtere ophangingbussen achter. Die zouden de feedback naar de besturing moeten verbeteren. De uiterlijke wijzigingen aan de MX-5 zijn minimaal. De modeljaar 2019 uitvoering valt eigenlijk alleen te herkennen aan de kleine camera op de achterbumper.

Is het wat?

De vierde generatie MX-5 is nog maar 3 jaar oud, maar inmiddels een volwaardig lid van de wereldberoemde en legendarische, bijna 30 jaar oude modelreeks. De Mazda maakt autorijden weer spannend en dat tegen een schappelijke prijs. Daar profiteert het imago van het Japanse merk sterk van. De sympathieke tarieven zijn mogelijk dankzij de no-nonsense techniek. Toch hadden de fans wel een wensenlijstje. Zoals een prestatieniveau dat bij het sportieve uiterlijk van de MX-5 past. 160 pk is dan niet voldoende als de Ford Fiesta al 200 pk biedt. Nu krijg je dus 184 pk. Daarmee kan de sprinttijd naar 100 km/u met 0,8 tel worden verkort tot 6,5 seconden. Dat is een tijd waarvoor een hete hatchback zich niet schaamt. Toch voelt de MX-5 niet enorm veel sneller aan. Wel maakt de 2,0 liter duidelijk gretiger en met meer enthousiasme toeren. Dat zorgt voor meer plezier.

Het is maar goed dat de Mazda is voorzien van een begrenzer, want anders zou je door blijven gaan met het opvoeren van het toerental. Omdat de levendige motor van het atmosferische type is, worden de krukasomwentelingen mooi lineair opgebouwd. En als je goed luistert, dan maakt hij net zo’n huilend geluid als de Honda S2000. De 2,0 liter motor nodigt je uit om hem met meer dan 5.500 toeren te laten spinnen. Dat vereist veel schakelwerk, maar gelukkig is de handbak een genot om te bedienen. Maar dankzij de toegenomen elasticiteit van de motor kan je grote stukken van bergwegen ook in zijn 2 afleggen.

De verbeterde editie van de MX-5 kon worden getest in de Karpaten in Roemenië. Op de slingerende bergwegen en haarspeldbochten is de Mazda natuurlijk zeer in zijn element. De geteste GT-M uitvoering is voorzien van Bilstein dempers en een stijfheid vergrotende verstevigingsbalk onder de motorkap. Beiden helpen om de MX-5 snelle en scherpe reacties te geven, zonder dat het slechte wegdek met de carrosserie van de Mazda aan de haal gaat. Dankzij het standaard limited-slip differentieel kan je in bochten al vroeg vol op het gas gaan. Er wordt dan meer motorkoppel richting het binnenste achterwiel gestuurd en je kan dan goed controleerbare schuivers maken. Dankzij de in diepte verstelbare stuurkolom kan er nu makkelijker een comfortabele zitpositie gevonden worden, ongeacht jouw lichaamsformaat.

Op het wensenlijstje van de MX-5 klanten stonden ook betere bekerhouders die minder goedkoop en kwetsbaar aanvoelen. Daar heeft Mazda voor gezorgd, maar robuust ogen zij nog steeds niet. Ook de geclaimde verbeteringen aan de stoelverstelling en de manier waarop je de deuren opent/sluit zijn amper merkbaar. En de eerder genoemde achteruit rij camera verschaft als gevolg van de visogen lens slechts een troebel beeld van wat er zich achter de MX-5 bevindt. Los hiervan is het de vraag of een compacte roadster überhaupt zo’n accessoire nodig heeft. Verder heeft de Mazda nog steeds te weinig opbergvakken, blijft het interieur krap en op de snelweg word je getrakteerd op veel windgeruis.

90%
90%
Awesome

De laatste alinea lezende, zou je kunnen denken dat de MX-5 geen allemansvriend is. Ergens is dat natuurlijk ook zo, maar aan de andere kant: er zijn weinig echte sportwagens die zo betaalbaar en 'puur' zijn. Voor iemand die van sturen houdt, is het een zeer aantrekkelijke auto. De vernieuwde 2,0 liter motor vergroot het plezier aanzienlijk omdat de Mazda nu eindelijk de spierkracht heeft die zo goed bij achterwielaandrijving past. Met de aanpassingen overschaduwt de MX-5 nu moeiteloos de meer flamboyante Abarth 124 Spider. Deze 184 pk krachtbron had de Mazda dus eigenlijk vanaf het begin moeten hebben.

  • 9
  • User Ratings (14 Votes)
    7.7

Comments are closed.