Jammer van de WLTP modificatie: test nieuwe Audi Q3

0

Na 7 jaar komt Audi met een opvolger voor de Q3. Toen de eerste generatie in 2011 op de markt verscheen, was het nog relatief rustig in het segment voor compacte premium SUV modellen, maar inmiddels is de concurrentie immens. Zelfs Jaguar (E-Pace) en Volvo (XC40) vissen nu in de goed met gretige autoconsumenten gevulde vijver en binnenkort volgt Lexus met de UX.

Met de nieuwe Q3 voorkomt Audi dat haar rol in het segment voor compacte premium SUV modellen wordt gemarginaliseerd. Visueel krijgt de koper veel meer auto. Dat komt om te beginnen door de grotere maatvoering. Zowel in de lengte (+ 9,7 centimeter) als in de breedte (+ 1,8 centimeter) is de nieuwe editie gegroeid. In de hoogte krimp de Q3 juist licht (- 0,5 centimeter). De wielbasis nam met 7,8 centimeter toe naar 268,1 centimeter, waardoor met name de achterpassagiers meer bewegingsvrijheid voor hun benen hebben. Zij zitten op een over een lengte van 150 millimeter verschuifbare bank met een verstelbare leuning die in 40:20:40 verhouding neerklapbaar is. Uit een eerste snelle zitproef blijkt dat de interieurruimte significant is toegenomen. Zowel voorin als achterin kun je uitstekend zitten, ook als je 1,90 meter lang bent. Alleen voor een eventuele middelste passagier is er iets minder comfort vanwege het harde zitvlak.

Naast een groter formaat maakt de nieuwe Q3 als SUV meer indruk omdat hij minder rond en vrouwelijk oogt dan zijn voorganger. De motorkap is hoger en rechter. Daarnaast zijn zowel de voorruit als de achterruit meer verticaal geplaatst. Gecombineerd met de hexagonale grille en de hoekige wielkasten geeft dit de Q3 een veel stoerdere, maar zeker niet minder knappe, uitstraling. Diverse styling details zijn overgenomen van zijn grootste broer, de Q8. Ook dat zorgt voor meer afstand met de benjamin uit het SUV gamma van Audi, de Q2. Het kofferbak volume van de nieuwe Q3 (448,5 x 184,9 x 158,5 centimeter) bedraagt minimaal 530 liter (voorheen 460 liter) en maximaal, als de achterbank helemaal naar voren wordt geschoven (dat kan over een afstand van 15 centimeter), 675 liter. Met de achterbank leuning neergeklapt kan er voor 1.525 liter in de Audi worden vervoerd. De laadvloer is in hoogte verstelbaar en de hoedenplank kan onder de bodem opgeborgen worden. De Q3 kan tegen meerprijs door Audi worden voorzien van een elektrisch openende en sluitende achterklep.

Ook het interieur van de Q3 heeft een grote metamorfose ondergaan. De cabine wordt gedomineerd door een nieuw ontworpen dashboard waarbij het standaard digitale instrumentarium (het display is 10.25 inch groot, of 12.3 inch als je bijbetaalt) wordt gecombineerd met een nieuwe MMI scherm. Je kan de indeling aan je eigen smaak en behoeften aanpassen. De boordplank kenmerkt zich door stijlinvloeden van de A8, A7 en A6. Concreet betekent dit dat ventilatieroosters helemaal bovenaan geplaatst zijn, met daaronder het genoemde MMI Radio Plus scherm (standaard 8,8 inch groot en optioneel 10,1 inch).

Je zult dus tevergeefs zoeken naar analoge meters. En naar aparte fysieke knoppen, wat uit het oogpunt van bedieningsgemak jammer is, ondanks dat er met de reactiesnelheid van het touchscreen niks mis is. Ook zorgt de menustructuur niet voor hoofdbrekens. Maar er gaat nou eenmaal niks boven een draaiknop. Ook omdat de spraaksturing verre van optimaal werkt. Bij vragen als “zijn wij er al bijna?” of “hoe ver zijn we van de bestemming” stond de Audi met een mond vol tanden. Gelukkig kunnen veel functies worden bediend vanaf het multifunctionele stuurwiel. Op de optielijst staat de MMI Navigatie Plus module met de verder ontwikkelde en grotere (12,3 inch) versie van de zogeheten Audi Digital Cockpit, desgewenst met een aanraakscherm, slimme spraakbediening en een specifiek sportdisplay.

Er zijn ook nieuwe materialen, zoals beige gekleurd Alcantara voor de zetelflanken, de armleuningen en een deel van het dashboard. Sfeerverhogend is ook de optionele ambianceverlichting. Daarnaast zijn er een heleboel internetmogelijkheden. Voorbeelden zijn de LTE Advanced standaard, geïntegreerde WiFi hotspots en een intelligent GPS navigatiesysteem dat niet alleen informatie biedt over de verkeerssituatie, maar ook over de beschikbare parkeerplaatsen en de goedkoopste tankstations. Via Google Earth kan de kaart in het instrumentarium worden geprojecteerd. Om de radio-ontvangst de optimaliseren, switcht de geluidsinstallatie tussen FM, DAB en internet streaming waar nodig. De afwerking van het dashboard is zoals wij van Audi kunnen verwachten foutloos.

De rijeigenschappen van de nieuwe Q3 zijn bovengemiddeld goed. De BMW X1 biedt vanwege zijn scherpere besturing weliswaar mee rij plezier, maar de Audi heeft allesbehalve een hekel aan bochten. De besturing werkt mooi progressief, ondanks dat de installatie aan de lichte kan is. En voor meer zwaarte kan je de Dynamic modus inschakelen. Verder biedt hij veel grip en houdt de Audi zijn carrosserie goed onder controle in bochten. Qua veercomfort scoorde de oude Q3 niet al te beste, maar de nieuwe editie maakt een grote sprong voorwaarts. Zelfs met 18 inch velgen en het S-line sportonderstel worden oneffenheden in het wegdek bovengemiddeld goed geabsorbeerd. Gecombineerd met het goede verfijningsniveau zorgt dit er voor dat de Audi een fijne auto is om mee te cruisen. Het Drive Select systeem telt liefst 6 verschillende rij modi (te weten: Auto, Comfort, Dynamic, Offroad, Efficiency en Individual) die elke hun eigen specifieke afstelling van onder meer de gaspedaalrespons, het schakelgedrag van bovengenoemde S-tronic automaat en de actieve dempers hebben. Desgewenst kan de Q3 worden uitgerust met een sportonderstel (standaard op de S-Line uitvoering), die een progressievere afstelling van de besturing combineert met een strakkere set-up van de veren en de dempers.

Toch is het niet helemaal een hosanna verhaal. Dat komt door de aandrijflijn. Er kon worden gereden met de 35 TFSI uitvoering, oftewel de 1,5 liter turbobenzine uitvoering. Zijn motor met cilinderuitschakeling beviel in de Golf uitstekend, maar ondanks dat 9,2 seconden voor de sprint naar 100 km/u een nette tijd is, maakt de Q3 met deze krachtbron een slome indruk. Ook boven de 2.000 toeren is er sprake van een duidelijk turbogat. En aan meer dan 4.000 krukasomwentelingen heeft de 1,5 liter duidelijk een hekel. Dat komt vermoedelijk door de WLTP certificering. Moederbedrijf Volkswagen waarschuwde eerder dit jaar al dat de hiervoor benodigde aanpassingen tot vermogen verlies en een slome reactie op gaspedaalcommando’s kunnen leiden. Dat blijkt dus inderdaad het geval te zijn. Voor een merk als Audi, dat qua techniek een reputatie hoog te houden heeft, een teleurstellend resultaat.

Kan de 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling de zwakheden van de WLTP motor met de mantel der liefde bedekken? Nee, allesbehalve. Die heeft moeite om de juiste versnelling te vinden. Nou ja, er is een voorgeprogrammeerde neiging om zo snel mogelijk op te schakelen (vermoedelijk om het brandstofverbruik te beperken). Van gaspedaalcommando’s om minimaal 1 versnelling terug te schakelen, raakt de transmissie de kluts kwijt. Sowieso wordt verzet wisselingen traag uitgevoerd. Het is daarom beter om voor de handbak versie te opteren, ook al schakelt die niet echt soepel. En de lethargie van de 35 TFSI kan je omzeilen door dieper in de buidel te tasten voor de 40/45 TFSI uitvoering met 2,0 liter motor en 190 respectievelijk 230 pk. Dan is de Q3 helemaal af.

De nieuwe Q3 is standaard voorzien van het Audi Pre Sense Front systeem, met voetganger herkenning en een automatische noodremhulp met voetgangersherkenning. Rijstrook bewaking (Active Lane Assist) is ook altijd bij de prijs inbegrepen. Adaptieve cruisecontrole en een 360 graden camerasysteem staan op de optielijst, evenals Traffic Jam Assist, Park Assist en Cross Traffic Assist. Hoogwaardigere materialen zijn altijd bij de prijs inbegrepen. Verder heeft Audi de Q3 met 2 USB poorten (zowel voor als achter) en een 12V aansluiting. MMI Radio inclusief Bluetooth, een multifunctioneel met leder afgewerkt stuurwiel, airconditioning en LED koplampen zijn eveneens standaard. Sfeerverlichting met tientallen kleurenopties worden door Audi tegen meerprijs geleverd. Tevens staan zaken als Matrix koplampen op de optielijst. Audi levert de Q3 zoals gezegd verder tegen meerprijs ook met het S-Line pakket, dat naast een set optische extraatjes ook een sportonderstel omvat. Een adaptief onderstel is optioneel. Hetzelfde geldt voor de geluidsinstallatie van Bang & Olufsen.

 

80%
80%
Awesome

CONCLUSIE

Wie op zoek is naar de beste Duitse premium C segment SUV moet zeker de nieuwe Audi Q3 op zijn proefritlijstje zetten. Hij is een stuk moderner dan de BMW X1 en Mercedes-GLA. Maar of het ook een betere allrounder is dan de Volvo XC40 is twijfelachtig. Verder biedt de aanzienlijk goedkopere, maar niet veel kleinere Seat Ateca wellicht meer waar voor zijn geld.

De nieuwe Q3 heeft veel kwaliteiten (verfijnd, praktisch, comfortabel), maar bij de 35 TFSI S-tronic uitvoering gooit de aandrijflijn roet in het eten. Jammer, maar echt verrassend is dat niet want bij de recentelijk geïntroduceerde grotere Audi modellen was ook al merkbaar dat de motorontwikkeling afdeling in Ingolstadt het allemaal blijkbaar niet kan bolwerken. Door de aandrijf technische smet op het blazoen, en omdat het bedieningsgemak er door het ontbreken van fysieke knoppen er niet op vooruit is gegaan, is er van een nieuwe segmentleider geen sprake.

  • 8
  • User Ratings (20 Votes)
    3

Comments are closed.