Autoverkopen oktober: elektrisch scoort

0

In oktober zijn 30.079 nieuwe personenwagens in Nederland op kenteken gezet. Dat is een daling van 17,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2017. De terugval is vooral het gevolg van het grote aantal registraties in augustus (+42,1 procent). Het ging daarbij om exemplaren die door de invoering van de nieuwe WLTP emissietest per 1 september anders niet meer verkocht konden worden.

In totaal zijn er dit jaar nu 389.444 exemplaren geregistreerd, hetgeen een plus van 30.072 stuks betekent ten opzichte van het saldo van 2017 na 10 maanden (359.372 stuks). Dit komt neer op een stijging van 8,4 procent. Autointernationaal.nl verwacht dat er in totaal dit jaar 440.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet zullen worden (2017: 414.538 stuks). Deze prognose is nu ook overgenomen door de Bovag en de RAI Vereniging. Beide organisaties waren aanvankelijk pessimistischer en voorzagen een verkoop van 430.000 nieuwe auto’s, maar volgen nu de voorspelling van Autointernationaal.nl .

De 10 best verkochte merken in oktober waren achtereenvolgens: Volkswagen (2.914 registraties en 9,7 procent marktaandeel), Peugeot (2.583 en 8,6 procent), Opel (2.287 en 7,6 procent), Ford (1.965 en 6.5 procent), Kia (1.885 en 6,3 procent), BMW (1.788), Renault (1.781), Volvo (1.639), Toyota (1.489) en Skoda (1.488). Volkswagen is na 10 maanden de afgetekende marktleider met 44.216 registraties. Daarmee is dit merk goed voor 11,4 procent van de Nederlandse autoverkopen. Vorig jaar stond Volkswagen na 10 maanden op 10,6 procent marktaandeel. De nummer twee in de ranglijst, Renault, raakt op achterstand. Het marktaandeel is op jaarbasis met bijna een half procentpunt teruggevallen tot 9,0. Opel volgt op plek 3 met een stabiele 8,4 procent. De rest van de top5 bestaat uit Peugeot (28.074 registraties en 7,2 procent) en Kia (23.871 en 6,1 procent).

Automerken die in oktober ondanks de algehele krimp van de markt meer auto’s wisten te verkopen, zijn in alfabetische volgorde BMW, Honda, Jaguar, Mini, Mitsubishi, Nissan, Seat, Skoda, Tesla en Volvo. Dat Jaguar in dit rijtje staat, is uitsluitend te danken aan de I-Pace: die ging in oktober liefst 209 keer over de toonbank. Ter vergelijking: de Tesla Model S werd 257 keer op kenteken gezet en de Model X 91 keer. Jaguar heeft zich in korte tijd met de I-Pace dus ontwikkeld tot volwaardig alternatief voor de Amerikaanse pionier op het gebied van elektrische auto’s. Dat emissieloze modellen in trek zijn, is ook zichtbaar aan de 360 registraties van de Nissan Leaf. Met deze score liet de elektrische Japanner menig conventioneel aangedreven middenklasser achter zich. Mitsubishi scoort met de verbeterde Outlander dus ook voor stekkerhybride modellen is er hoop. Dat de Volvo V60 eveneens in deelselektrische uitvoering kan worden besteld, zal de verkopen van het Zweedse merk ook geen kwaad doen. De Volkswagen dochters Seat en Skoda scoorden vooral met hun SUV modellen Arona en Karoq.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken waarvan de afzet in oktober ruimschoots halveerde. Het gaat daarbij in alfabetische volgorde om Alfa Romeo (zowel de Giulia als de Stelvio lijken eendagsvliegen te zijn), Audi (heeft grote problemen met het schoon krijgen van haar motoren, en dus met de levering aan klanten), Dacia (net als bij moederbedrijf Renault verloopt de overgang naar motoren met WLTP certificatie niet vlekkeloos), Porsche (kan een paar maanden lang alleen uit voorraad leveren) en Renault.

De 5 beste verkochte modellen in oktober waren achtereenvolgens de Kia Picanto (936 registraties en 3,1 procent marktaandeel), de Ford Fiesta (920 en 3,1 procent), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 902 en 3,0 procent), de Peugeot 108 (884 en 2,9 procent) en Opel Karl (850 en 2,8 procent). Andere modellen die afgelopen maand minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetisch volgorde de BMW 3-serie (332), de Citroën C1 (347), de Citroën C3 (327), de Fiat 500 (345), de Ford Focus (567), de Hyundai i10 (360), de Kia Niro (448), de Mercedes-Benz B klasse (312), de Mini Hatch (390), de Nissan Leaf (360), de Nissan Qashqai), de Opel Astra (425), de Peugeot 208 (442), de Peugeot 308 (410), de Peugeot 3008 (415), de Renault Captur (376), de Renault Clio (598), de Seat Leon (333), de Skoda Octavia (750), de Toyota Aygo (421), de Toyota Yaris (494), de Volkswagen Polo (797), de Volkswagen Up (594), de Volvo V40 (387), de Volvo V60 (467) en de Volvo XC40 (405).

De Bovag en de RAI Vereniging voorspellen in 2019 een stabilisatie van de autoverkopen. Autointernationaal.nl vermoedt dat beide organisaties de plank, net als dit jaar, opnieuw zullen misslaan: de autoverkopen zullen namelijk licht dalen. Reden is dat de registratie door zakelijk rijders van een aanzienlijk aantal elektrische exemplaren dit jaar nog plaats vindt, om zo nog volop te kunnen profiteren van de tot 4 procent verlaagde bijtelling. Die auto’s komen dus niet op conto van 2019. Verder zullen wij zien dat in het vierde kwartaal de economische groei wereldwijd duidelijk afneemt, en dat heeft zijn weerslag op het consumentenvertrouwen. Dat het Nederlandse kabinet van affaire naar affaire struikelt, zaken die door televisieprogramma’s als Nieuw Zuur graag breed wordt uitgemeten, doet de autoverkopen ook geen goed.

Comments are closed.