Ford Maverick wordt een Baby Bronco

0

De Noord Amerikaanse divisie van Ford zet al haar kaarten in op hoge modellen. De enige uitzondering is de Mustang. In sedans zal geen enkele dollar meer worden geïnvesteerd. Met het geld dat hiermee wordt bespaard, zullen extra veel SUV modellen worden ontwikkeld.

Ford ziet zelfs mogelijkheden voor een aparte Bronco lijn. Het gaat hierbij om extra ruig ogende modellen met navenante terreincapaciteiten. Ford wil hiermee Jeep van repliek gaan dienen, dat zeker in het segment van de Wrangler het rijk alleen heeft. Ooit viste General Motors met Hummer in dezelfde vijver, maar dit merk werd gesaneerd toen de eerste verkoopresultaten tegenvielen. Achteraf te vroeg, want met de juiste modellen had ook Hummer zich tot alternatief van Jeep kunnen ontwikkelen. De blunder van General Motors schept echter extra kansen voor Ford.

Naast een ‘gewone’ Bronco werkt Ford ook aan een compactere versie. Die kunnen wij voor het gemak ‘Baby Bronco’ noemen, maar de definitieve naam wordt vermoedelijk Maverick. Beide modellen komen in 2019 op de markt. Van de hoekige en stoere Maverick kon tijdens een interne presentatie voor dealers in Las Vegas deze foto worden gemaakt. Hij zal worden gebaseerd op de volgende generatie Kuga. Voor Europese begrippen is het formaat niet echt ‘baby’, maar in de Verenigde Staten denken ze daar anders over.

Ford kiest ook bij de Maverick (de laatste keer dat wij die modelnaam in Europa tegenkwamen, was tussen 1993 en 1998 voor een versie van de Nissan Terrano II) overduidelijk voor een retro design. Daarmee wil de fabrikant een andere doelgroep aanspreken dan die van de Kuga. Onder andere Land Rover moet zorgen gaan maken om zijn Discovery Sport cliëntèle. Ford heeft met de Edge geen enkele pot kunnen breken in Europa, maar voor de avontuurlijke en tegelijkertijd ruime plus praktische Maverick liggen de kaarten anders.

Reageren is niet mogelijk.