Hinkt te veel op 2 gedachten: test Mercedes-AMG A 35

0

Waarom de korte test?

Mercedes heeft het vermogen/prijs gat tussen de A 250 en de A 45 AMG opgevuld met de ’35’. Is deze nieuwe versie ‘vlees noch vis’ of combineert hij het beste van 2 werelden? Een test op Mallorca geeft het antwoord op deze vraag.

Wat voor auto is het?

In de eerste helft van 2019 zal Mercedes de nieuwe A 45 AMG introduceren. Tot die tijd neemt de ’35’ als zoethoudertje de sportieve honneurs waar. Je zou het model kunnen omschrijven als een ‘AMG light’. De Mercedes-AMG A 35 is bedoeld voor diegenen die de ’45’ niet kunnen betalen en/of geen behoefte hebben aan een hardcore hatchback. Met 306 pk (afkomstig van een 2,0 liter motor) is hij minimaal 100 pk minder krachtig dan de nog te introduceren topversie, maar dit betekent niet dat het een wolf in schaapskleren is. Qua vermogen kan hij in één adem genoemd worden met auto’s als de Audi S3 Sportback, de Honda Civic Type R en de Volkswagen Golf R. Qua begeestering volstaat de Mercedes-AMG A 35 dus ruimschoots.

De Mercedes-AMG A 35 belooft dus allesbehalve een saaie auto te zijn. Basis voor zijn branie is de M260 motor uit de A 250, maar dan voorzien van een andere turbo, een water/luchtkoeler en herziene software voor het managementsysteem. Ook de 7-traps automaat met dubbele koppeling uit de mindere goden uit het A klasse gamma is voor de ’35’ gebruikt, althans het omhulsel van de versnellingsbak. Het binnenwerk en de software werden grondig aangepast.

Naast een potente 4 cilinder turbomotor (met maximaal 400 Nm aan koppel) en aangepaste automaat onderscheidt hij zich van de doordeweekse uitvoeringen van de A klasse door een gewijzigde, verstevigde wielophanging. Het spreekt voor zich dat de nieuwe afstelling een heel stuk strakker is, ook omdat die gecombineerd wordt met kortere veren en stijvere (adaptieve) dempers. De tandheugel besturing werd eveneens herzien en kreeg nieuwe software voor de elektrische bekrachtiging.

Het 4Matic systeem werd, op de software na, niet aangepast en is dus identiek aan die van de Mercedes A 220/250 met vierwielaandrijving. De techniek verdeelt het vermogen volgens de ontwerpers op de meest efficiënte manier, maar alleen tussen de voor en achter as. Torque Vectoring, oftewel de krachtverdeling tussen de linker en rechter zijkant, vindt plaats via het ESP oftewel de remmen. Over die stoppers gesproken: de schijven (vóór 350 mm groot en achter maatje 330 mm) zijn afkomstig van de oude A 45, maar werden voorzien van grotere klauwen en stevigere zuigers.

Uiterlijke kenmerken van de Mercedes-AMG A 35 zijn een specifiek design voor de velgen en heftig spoilerwerk (met optioneel zelfs een malle strijkplank op de achterklep, maar dat is naar de mening van Autointernationaal.nl een af te raden accessoire). Voor de rest is het meeste decoratiemateriaal ook op de reguliere versies van de A klasse verkrijgbaar, mits je het AMG Line pakket aanvinkt op de optielijst.

In het interieur monteert Mercedes-AMG een nieuw stuurwieldesign met (optioneel) een regelknop voor de diverse rij modi op de naaf. Aan de rechternaaf bevindt zich een gigantische draaiknop waarmee je de rij programma’s kan activeren. De sportwagens van Ferrari en Porsche beschikken over vergelijkbare toetsen. Links zit de knop om de transmissie te laten switchen van automatische aansturing naar de manuele modus. Ook kan je daar het ingrijpmoment van het ESP aanpassen.

Is het wat?

De Mercedes-AMG A 35 snijdt door bochten als ware zij boter, alleen boet je wel merkbaar in aan comfort. Jammer, want van deze A klasse had je eigelijk een mooie compromisoplossing verwacht: dat is toch een beetje het bestaansrecht van deze ‘instap AMG’. Dat er desondanks een comfortoffer gebracht moet worden, is een negatieve verrassing. Gelukkig bieden de stevige kuipstoelen op de juiste plaatsen steun en is de besturing niet zenuwachtig. Verder kan je genieten van een mooie geluidsinstallatie en het uitstekende MBUX infomediasysteem dat wij al kennen uit de gewone A klasse.

In de juiste modus kan je dankzij de 306 pk en 400 Nm in 4,7 seconden naar 100 km/u sprinten. De Mercedes-AMG A 35 stopt pas bij 250 km/u met versnellen en dat is dan niet omdat de Duitser geen puf meer heeft, maar omdat een begrenzer het mooi genoeg geweest vindt. Dankzij de aangepaste 7G-Tronic automaat verlopen de verzetwisselingen een stuk sneller dan bij de A 250 etc. , ongeacht het feit of het de elektronica is die de schakelbeslissingen neemt of dat jij dat bent. De motor gedraagt zich niet explosief, maar zorgt voor overzichtelijke, voorspelbare kracht. Tussenacceleraties verricht de Mercedes-AMG A 35 in een oogwenk en de 4 cilinder stormt zó hard door zijn toerenbereik dat jij jouw schakelmoment zomaar kunt missen.

Heb je via de linkerknop op het stuurwiel bij het AMG Dynamic Select de setting ‘Sport’ of ‘Sport+’ geselecteerd, dan remt het ESP in snelle bochten de binnenwielen even af. Dat is voldoende om je rapper van A naar B te kunnen verplaatsen, ook omdat je met een hoger tempo de rit dan kunt vervolgen. Maakt dat de Mercedes-AMG A 35 ook leuker om mee te rijden? Niet zozeer. Het weggedrag wordt er wel efficiënter van. Dat is rotsvast en onwrikbaar. Zelfs op kletsnat en aalglad asfalt. Zijn elektronica zorgt voor remingrepen die helpen met insturen en een sperwerking simuleren, maar de mechanische basis is zó goed dat die niet vaak nodig zijn.

Er zit bij de Mercedes-AMG A 35 een klep in de uitlaat die zich opent in de sportievere rij programma’s om zich vervolgens in het interieur duidelijk te laten gelden. Dat is leuk totdat je er achterkomt dat omstanders van al die plofjes en het motorgeronk niks meekrijgen. Zij horen alleen een snerpend viercilindergehuil als jij, de Mercedes-AMG A 35 vol op zijn staart trappend, richting de horizon verdwijnt. Het in de cabine waarneembare ‘sportieve’ uitlaatgeluid is dus puur virtueel. En daarmee valt deze Duitser dus nogal door de mand. Overigens is bij het starten het motorgeluid véél te tam. Je moet eerst de Sport of Sport+ stand inschakelen voordat de 4 cilinder stationair beter gaat klinken.

Een aparte vermelding verdiend het zogeheten AMG Track Pace. Het gaat feitelijk om een uitgebreide laptimer, te bedienen via het MBUX infomediasysteem. Een soort digitale chronometer dus, maar die door Mercedes van een aantal leuke gimmicks is voorzien. Zo zijn bijvoorbeeld de blauwdrukken van Spa-Francorchamps en de Nürbrugring in het systeem geladen. Het is dus niet noodzakelijks om die circuits eerst te leren kennen: je kan er meteen aan de slag.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Helaas: de liefst 66.445 euro kostende Mercedes-AMG A 35 combineert niet het beste van 2 werelden. Hij laat Autointernationaal.nl met een dubbel gevoel achter. Enerzijds rijdt de Mercedes-AMG A 35 weliswaar zó goed dat het moeilijk voor te stellen is hoe men in Affalterbach hier met de op stapel staande '45' over heen kan. Dat zal waarschijnlijk alleen (natuurlijk) qua pure snelheid kunnen. En qua uitlaatgeluid, want op dat vlak is er nog verbeterruimte.

Anderzijds mag je van een 'AMG Light' meer meegaandheid in de ophanging verwachten. De offers die de '35' qua veercomfort verlangt, zijn te groot. In dit opzicht is de Mercedes te veel een hardcore product, maar dan zonder een explosieve motor. Misschien moet AMG daarom alsnog een '35 Light' in stelling brengen, zodat jouw organen (nieren en lever) tijdens het rijden minder te lijden hebben.

  • 7
  • User Ratings (3 Votes)
    3

Comments are closed.