Nieuwstelex

0

+++ AUDI gaat voor een recyclingpercentage van 95 bij de waardevolle materialen in de batterijen van de elektrische e-Tron. De bedoeling is om “waardevolle elementen” van de accu terug te winnen om ze daarna te integreren in nieuwe producten zodat ze kunnen worden hergebruikt. Audi onderzoekt momenteel met een externe partner de economische haalbaarheid van een grondstoffenbank voor de te recyclen materialen. De e-Tron krijgt volgend jaar gezelschap van de technisch identieke e-Tron Sportback. In 2020 volgt de e-Tron GT. Die zal worden gebaseerd op de Porsche Taycan. Audi geeft voor de e-Tron GT de voorkeur aan de techniek van haar zustermerk omdat hiermee een lage wagenbodem mogelijk is. De gewone e-Tron staat tamelijk hoog op zijn poten en dat zal bij de e-Tron Sportback niet anders zijn. De e-Tron GT zal in 4,3 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Dankzij een 350 kW snel laadfunctie kan de batterijenset in 12 minuten voor 80 procent worden bijgeladen. Hij zal in Neckarsulm van de band lopen. De gewone e-Tron ziet in Brussel het levenslicht. Daar zal ook de e-Tron Sportback gebouwd gaan worden. +++

+++ BMW verwacht in het vierde kwartaal door handelsspanningen, prijsdruk en hogere kosten voor terugroepacties een aanzienlijk drukkend effect op de winst. De Duitse automaker valt daarmee uit de toon bij de branchegenoten Volkswagen en Daimler, die ook moeilijke marktomstandigheden hebben, maar juist op herstel rekenen. Automakers hebben in de Europese Unie te maken met aangescherpte eisen voor emissietesten. Om aan de strengere eisen te voldoen, moeten flinke kosten worden gemaakt. Verder wordt er veel geïnvesteerd in elektrisch rijden. BMW verhoogde daarnaast het bedrag dat opzij wordt gezet voor terugroepacties na problemen met een aantal modellen. BMW zag zijn nettowinst in het derde kwartaal met 24 % dalen tot €1,4 miljard. Het resultaat uit autoverkopen daalde zelfs met bijna de helft. Het bedrijf verdient verder ook onder meer geld met financiële diensten, zoals bij de verkoop van auto’s op afbetaling. De omzet steeg met bijna 5 % tot €24,7 miljard. In het kader van de genoemde terugroepactie moeten in Nederland 20.921 auto’s gecontroleerd worden. De koelvloeistof kan uit de EGR lekken, met oververhitting en zelfs brand als gevolg. Het gaat om modellen met de 2,0 liter 4 cilinder of 3,0 liter 6 cilinder dieselmotor, gebouwd van augustus 2010 tot augustus 2017. Wereldwijd moeten 1,6 miljoen auto’s terug naar de dealer, zo meldt BMW. Het bedrijf controleerde afgelopen zomer al 480.000 exemplaren vanwege hetzelfde probleem. In Nederland ging het toen om bijna 6.526 auto’s. BMW werkt ondertussen aan een verbeterde versie van haar 3,0 liter 6 cilinder benzinemotor. Naast een variant met 340 pk en 450 tot 500 Nm aan koppel volgt er ook een versie met 374 of 388 pk en 500 Nm. BMW kiest er vooralsnog niet voor om de motor te voorzien van elektrische assistentie. Voor die techniek ziet men in München nog geen noodzaak om het benzineverbruik op het niveau van de 3,0 liter blokken van de concurrentie te houden. +++

+++ BUGATTI gaat haar 8,0 liter W16 motor met 4 turbo’s niet verder ontwikkelen. Ook superexclusieve automerken moeten voldoen aan de emissienormen en dat betekent het einde voor de 16 cilinder. In plaats hiervan zal Bugatti een stekkerhybride aandrijflijn gaan ontwikkelen met een 4,0 liter V8 als basisunit. ‘Downsizing’ in optima forma … +++

+++ De VDA, de vereniging van autofabrikanten in DUITSLAND , voorziet voor dit jaar een productiedaling van 6 % 2018. De reden ligt inmiddels voor de hand: de WLTP perikelen. Die hebben geleid tot vertraging op de assemblagelijnen. Daarnaast zijn bepaalde modellen, waarvoor het niet meer lonend was om ze een WLTP update te geven, uit het gamma geschrapt. Benzinemodellen hadden vorige maand in Duitsland een verkoopaandeel van 62,3 %, oftewel bijna 2 keer zoveel als diesels (31,8 %). Van onze oosterburen koos vorige maand 4,4 % voor een (stekker)hybride model en 1,3 % voor een volledig elektrische auto. In Nederland bedraagt het marktaandeel van volledig emissieloze personenwagens inmiddels 4,5 procent.

+++ ACEA, de vereniging van Europese autofabrikanten, laat weten dat EURO 6D TEMP diesels “ruim” minder NOx uitstoten dan de limiet. Dat zou zijn gebleken tijdens onafhankelijke praktijktests waarbij 270 modellen onder de loep werden genomen. Momenteel mogen door een dieselmotor aangedreven personenwagens maximaal 168 mg NOx/km uitstoten tijdens reële omstandigheden (of 80 mg in een laboratorium). De Euro 6d-Temp norm zal echter strenger gaan worden: in 2020 komt de limiet bij 120 mg/km te liggen, en daarna volgt snel een aanpassing naar 80 mg/km (uiterlijk in 2023). De ACEA (European Automobile Manufacturers Association) laat weten dat een groot aantal geteste voertuigen (256 van de 270) al in staat zijn om onder de 80 mg NOx/km te blijven. Dat toont volgens de branchevereniging aan dat de auto-industrie in staat is om snel aanpassingen door te voeren en dat de dieselmotor dus nog niet afgeschreven hoeft te worden. +++

+++ FERRARI heeft in het derde kwartaal meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. De Italiaanse sportwagenfabrikant profiteerde daarbij vooral van de gestegen vraag naar zijn nieuwe instapmodel, de Portofino. Ook de 812 Superfast met 12 cilinder motor was een hit. In de 3 maanden (juli tot en met september) verkocht Ferrari in totaal 2.262 bolides. Dat is een stijging van ruim 10 % ten opzichte van een jaar eerder. De omzet bleef met €838 miljoen nagenoeg vlak ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. Ferrari had vooral last van de zwakkere dollar ten opzichte van de euro. Het bedrijfsresultaat steeg daarentegen met 5 % tot €278 miljoen. Ook de winstmarges werden iets opgekrikt. Ferrari schroefde onder meer zijn onderzoeksuitgaven voor zijn Formule 1-team terug. De nettowinst verdubbelde tot €287 miljoen. Die fikse stijging komt voornamelijk door een belastingvoordeel. +++

+++ FORD zal volgend jaar maart op de autosalon van Genève de nieuwe Focus ST presenteren. Die gaat, naast een handbak, ook geleverd worden met een 8-traps automaat. Als motor fungeert de 2,3 liter krachtbron uit de vorige generatie Focus RS en de huidige Mustang. In de nieuwe Focus ST is de 4 cilinder goed voor 280 pk. +++

+++ Op de Nederlandse wegen is nog nooit zoveel gereden als in 2017, zo meldt het CBS. Personenauto’s, bestelauto’s, bussen en zware vrachtvoertuigen legden samen 147,6 miljard kilometer af. De stijging van het aantal KILOMETERS bedraagt 11,7 % ten opzichte van 2002 en is vooral toe te schrijven aan personenauto’s. Die legden ruim 119 miljard kilometer af; een stijging van 14,3 %. De groei hangt samen met de toename van het aantal auto’s. Het aantal kilometers dat gemiddeld wordt gereden, is gedaald tot 13.000 per jaar. Bestelauto’s reden 6,8 % meer kilometers. Nederlanders moeten zich instellen op meer files en langere reistijden als ze de komende jaren de weg op gaan. Tot 2023 kan het reistijdverlies met 35 % toenemen, zo staat in een rapport dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Volgens het rapport groeit de wegcapaciteit lang niet sterk genoeg om de verwachte groei van het verkeer op te vangen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, dat het rapport heeft gemaakt en valt onder het ministerie, verwacht dat er over 5 jaar 10 % meer wordt gereden dan in het afgelopen jaar. De filezwaarte neemt al langer toe. Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat er tot 2030 zeker 1.000 kilometer aan rijstroken bij komt, onder meer op de drukke A2 en A58. Tot 2030 wordt in totaal €19 miljard gestoken in nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. In maart maakte Van Nieuwenhuizen al €100 miljoen vrij om spitsstroken om te bouwen tot gewone rijstroken. Ook moeten van het geld bergers worden betaald, die op drukke punten snel kunnen uitrukken na een ongeval. +++

+++ MILIEUZONES die vervuilende dieselrijders uit binnensteden moeten weren, blijken behoorlijk effectief. Het aantal boetes dat wordt uitgedeeld is namelijk fors gedaald. En dat betekent dat dieselrijders de binnensteden zijn gaan mijden. Dat blijkt uit een rondgang van BNR langs 13 gemeenten. Dit jaar werden aldaar nog maar 16.000 bekeuringen uitgeschreven. Vorig jaar waren het er fors meer, namelijk 50.000. Ook in de jaren ervoor lag het aantal hoger dan dit jaar. Utrecht was in 2015 de eerste grote gemeente met een milieuzone. Inmiddels hebben 13 gemeenten er één. Het overgrote deel weert alleen vervuilende dieselvrachtwagens. Elke gemeente schrijft haar eigen milieuzone beleid, wat verschillen in de regels heeft veroorzaakt. De Bovag pleit voor een einde aan de ‘lappendeken’. +++

+++ De levertijd van de volledig elektrische OPEL Ampera-e loopt terug naar maximaal 6 maanden in plaats van 9 maanden. De reden? Opel stelt extra exemplaren van de Ampera-e beschikbaar voor de Nederlandse markt. In ons land werden in 2018 tot op heden al meer dan 700 exemplaren van de elektrische hoge hatchback op kenteken gezet. Dankzij de extra productallocaties voor Nederland moet dat aantal in 2019 flink toenemen, helemaal omdat de Ampera-e qua prijs (vanaf €46.699) gunstig gepositioneerd, waardoor je de Opel ook in 2019 met 4 % bijtelling zakelijk kunt rijden. Eind 2020 zal Opel in totaal 4 (deels) elektrische modellen in haar gamma hebben, waaronder een volledig emissieloze versie van de volgende generatie Corsa. Ook staat er een Grandland X PHEV op stapel. Voor die SUV openen de orderboeken rond de zomer van 2019. Opel werkt daarnaast aan een PHEV versie van de Combi. Vanaf 2024 zal het Duitse merk van elk model in het portfolio een versie met (deels)elektrische aandrijving aanbieden. +++

+++ Het Duitse autoconcern Daimler zou zich opnieuw kunnen verbinden met TESLA . Dat is kort samengevat wat Dieter Zetsche heeft gezegd tijdens een interview met de Poolse krant Rzeczpospolita. 9 jaar geleden, in mei 2009, verwierf Daimler een belang van 10 % in Tesla. Dankzij die investering kon Mercedes relatief snel een elektrische versie van de B klasse op de markt brengen. 5 jaar later verkocht Daimler zijn aandelen in Tesla, hetgeen een boekwinst van $800 miljoen opleverde. Hoewel er met de kennis van nu meer geld verdiend had kunnen worden bij verkoop op een veel later tijdstip, zegt Zetsche geen moment spijt te hebben gehad van de transactie. Maar goed, het toegeven van inschattingsfouten is een vak apart. Dat Daimler nu opnieuw interesse heeft in Tesla, komt wellicht door de technische armoede van de nieuwe EQ C. Die beschikt slechts over een ‘enkele fase’ oplader, wat de capaciteit tot 7,4 kW beperkt. Critici stellen dat zoiets onbegrijpelijk is voor een elektrische auto die afgerond 80.000 euro gaat kosten. Zetsche kondigde vorige maand aan dat hij vertrekt als voorzitter van Daimler. Zijn opvolger is Olla Källenius. Die krijgt de taak om Daimler in ‘elektrisch’ opzicht weer concurrerend te maken. Bijvoorbeeld door een krachtenbundeling met Tesla. +++

+++ VOLKSWAGEN wil niet alleen in Zwickau elektrische auto’s gaan bouwen, maar ook in Emden en Hannover. In 3 andere faciliteiten (Braunschweig, Kassel en Salzgitter) zal men zich gaan toeleggen op de productie van batterijen en rotoren. Emden is in beeld gekomen als aanvullende locatie voor elektrische auto’s omdat het Volkswagen steeds meer moeite kost om het model dat daar momenteel van de band loopt, de Passat, te slijten. In Hannover, waar bedrijfswagens het levenslicht zien, kampt het concern ook met overcapaciteit. Volkswagen wil ook de productiecapaciteit van haar dochter Skoda uitbreiden. Van dit merk draaien alle fabrieken op volle toeren. Er wordt nagedacht over een nieuwe productiefaciliteit buiten de Tsjechische Republiek. +++

+++ Ford en het Chinese Baidu gaan 2 jaar lang ZELFRIJDENDE auto’s testen in China. Het project start eind dit jaar in Peking, om daarna uitbreiding naar andere steden te ondergaan. Afgelopen zomer kreeg ook Daimler (Mercedes) toestemming om in China zelfrijdende auto’s te testen. Het doel van Ford en Baidu is om na 2 jaar een volledig autonome ‘Level 4′ personenwagen op de markt te kunnen brengen. Dit niveau betekent dat het voertuig volledig autonoom kan rijden, maar niet in lastige omstandigheden (congestie of bij slecht weer bijvoorbeeld). Alle fabrikanten die momenteel techniek voor zelfrijdende auto’s ontwikkelen (en dat zijn er veel) staan voor het dilemma hoe het voertuig moet handelen in noodsituaties. Menselijke autobestuurders maken instinctief keuzes, maar straks maken algoritmes van tevoren afwegingen. En dus zullen autofabrikanten moeten kiezen: is het scheppen van een oudere verkeersdeelnemer erger dan een jongere verkeersdeelnemer? Of een zelfrijdende auto straks echt deze keuzes gaat maken, is nog de vraag. Toch lijkt dat onvermijdelijk indien wij dergelijke voertuigen in het dagelijks verkeer willen toelaten. Duitsland bijt in Europa de spits af: daar zijn ethische dilemma’s al in de wet vastgelegd. +++

Comments are closed.