Nieuwstelex

0

+++ Automobilisten die van Den Haag naar Leiden rijden, kunnen vanaf vrijdag over een vierde rijstrook op de A4 . Het nieuwe stuk asfalt is in de middenberm aangelegd en moet enige verlichting bieden aan de vele automobilisten die dagelijks in de file staan op het drukke traject. De extra strook zou in december klaar zijn, maar het werk ging sneller dan verwacht. Een maand geleden ging op de andere weghelft een vierde rijstrook open en ook die was eerder klaar dan gepland. De nieuwe rijstrook is 5,5 kilometer lang en zorgt samen met de eerder geopende andere rijrichting volgens Rijkswaterstaat voor 33 % meer capaciteit op de dit deel van de A4. Dat is één van de drukste snelwegen in Nederland. Het ministerie van Infrastructuur onderzoekt nog of de A4 vanaf knooppunt Burgerveen in de gemeente Haarlemmermeer kan worden verbreed. Een ander belangrijk thema in de desbetreffende regio is nu de zogeheten Rijnland Route. Dat is een weg die tussen Katwijk en de A4 wordt aangelegd en daarmee ook de A44 met de A4 verbindt. Het Leidse wegennet zou daarmee stevig worden ontlast. De A4 van Den Haag naar Amsterdam stond in 2017 op de tweede plek van de Nederlandse file top10. +++

+++ De Hyundai Kona Electric heeft de grootste ACTIERADIUS . Dat blijkt uit een Britse praktijktest van elektrische auto’s door het tijdschrift ‘What Car?’ Door het magazine werden 13 modellen onder de loep genomen. De test werd uitgevoerd met ingeschakelde verlichting, bij een buitentemperatuur van 10 tot 15 graden, en met de verwarming op 22 graden. Zoals gezegd kwam de Hyundai Kona Electric (de uitvoering met 64 kWh batterijenset) het verst op een volle acculading: 417 km. Daarna volgen de Kia e-Niro (64 kWh, 407 km), de Jaguar I-Pace (90 kWh, 407 km), de Tesla Model S 75D (75 kWh, 328 km), de Hyundai Kona Electric met 39,2 kWh batterijenset (254 km), de Renault Zoé R110 (41 kWh, 235 km), de Nissan Leaf (40 kWh, 206 km), de BMW i3 94 Ah (33 kWh, 195 km), de Volkswagen e-Golf (35,8 kWh, 195 km), de Hyundai Ioniq Electric (28 kWh, 188 km), de Volkswagen e-Up (18,7 kWh, 106 km), de Smart ForTwo EQ Cabrio (17,6 kWh, 95 km) en de Smart ForFour EQ (17,6 kWh, 92 km). De Europese versie van de Tesla Model 3 was nog niet beschikbaar voor de test. +++

+++ BMW heeft de eerste informatie bekendgemaakt over de M8; de sportieve topuitvoering van de 8-serie Coupé. Die krijgt een dubbel geblazen 4,4 liter V8 (waarschijnlijk die uit de M5) met 625 pk. Dit vermogen wordt losgelaten op alle 4 de wielen. Er is ook een rij modus om alle kracht naar de achterste exemplaren te sturen, net zoals bij de M5. De M8 kenmerkt zich verder door een extra stijf onderstel, M ophanging, M compound remmen (carbon / keramische schijven tegen meerprijs) en een “geminimaliseerd gewicht”. Of de M8 ook echt lichter is dan de M850i, wil BMW nog niet verklappen. Wel mogen wij het gemiddelde verbruik volgens WLTP norm alvast weten: 10,7 à 10,8 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 243 à 246 gram/km betekent. De M8 komt in 2019 op de markt. BMW bevestigt dat hij ook leverbaar wordt als Cabrio en als Gran Coupé. +++

+++ De autoverkoop in CHINA is in oktober voor de vierde maand achtereen gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Gemeten over de periode januari t/m oktober ligt de afzet nu voor het eerst onder het niveau van 2017. In oktober werden 2,38 miljoen exemplaren geregistreerd; een daling van 11,7 %. Tot en met oktober staat de teller voor dit jaar op 22,87 miljoen stuks; een krimp van 0,1 %. In de vroege jaren negentig kromp de Chinese automarkt voor het laatst. De verkoop van zogeheten New Energy Vehicles (NEVs), de verzamelnaam van de Chinese autoriteiten voor hybride, stekkerhybride en volledig elektrische auto’s, viel in oktober 51 % hoger uit. Voor de eerste 10 maanden van het jaar staat de teller op 860.000 exemplaren; een plus van 75,6 %. +++

+++ Volkswagen, Daimler en BMW gaan meebetalen aan het terugdringen van de uitstoot door hun DIESEL auto’s. De 3 grote autofabrikanten van Duitsland zijn bereid per voertuig een bedrag tot €3.000 te betalen voor de milieumaatregelen. Volkswagen en Daimler hebben onder meer beloofd te betalen voor aanpassingen aan oudere dieselvoertuigen, die zo minder vervuilend moeten worden. BMW is dat niet van plan, maar wil net als de andere concerns de portemonnee trekken tegen vervuiling. Daarbij wordt gedacht aan een hogere inruilpremie voor oudere diesels. De Duitse regering eist al langer een bijdrage van de autogiganten voor de aanpassing van hun diesels. Die zijn nodig om veel dieselrijders in Duitsland mobiel te houden. Zij kunnen met hun huidige wagens steeds meer steden niet in, omdat die diesels verbieden ten behoeve van de luchtkwaliteit. Een rechter verplicht Keulen en Bonn zo’n verbod in te stellen omdat de steden anders niet aan hun milieunormen voldoen. De maatregel moet in april van kracht zijn. +++

+++ DS heeft bekend gemaakt hoe snel de E-Tense 4×4 stekkerhybride uitvoering van de 7 Crossback naar 100 km/u sprint. De Fransman beschikt over een 200 pk sterke benzine 4 cilinder en 2 elektromotoren, waarvan 1 exemplaar op de achteras. De DS beschikt zodoende over vierwielaandrijving. Het totaalvermogen bedraagt 300 pk en 450 Nm aan koppel. Het accupakket van 13,2 kWh maakt op papier een elektrische actieradius van 50 kilometer mogelijk. De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u. De 7 Crossback E-Tense 4×4 heeft 6,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig. Daarmee is de stekkerhybride uitvoering net zo rap als de Volvo XC40 T5 AWD. Die is 53 pk minder sterk, maar hoeft ook geen zwaar accupakket met zich mee te zeulen. +++

+++ In DUITSLAND stelt de regering reserveert €1 miljard beschikbaar aan een consortium dat batterijen voor elektrische auto’s wil produceren. Met het geld wordt een onderzoeksfaciliteit gefinancierd voor de ontwikkeling van zogeheten solidstate batterijen van de volgende generatie. De maatregel is bedoeld om de afhankelijkheid van Duitse autofabrikanten van Aziatische acculeveranciers te verminderen. Ook is het doel van de regering om Duitse banen te beschermen, die gevaar lopen door de verdringing van traditionele auto’s met verbrandingsmotor. Er zijn meer plannen voor Europese accufabrieken. Zo wil Northvolt in Zweden de grootste lithium/ion batterijfabriek van Europa bouwen. Het bedrijf is al een partnership aangegaan met BMW en Siemens. Tesla denkt aan een batterijenfabriek (gigafactory) in Duitsland of Nederland, terwijl het Zuid Koreaanse LG Chem, dat nu batterijen levert aan Renault. Audi, Porsche en Daimler, een batterijenfabriek bouwt in het Poolse Wroclaw. +++

+++ In het derde kwartaal is de verkoop van (deels) ELEKTRISCHE auto’s in de Europese Unie is met 30 % gestegen. Er werden 18 % minder dieselexemplaren verkocht. Het marktaandeel van (deels)elektrische auto’s bedraagt nu 2,1 % (volledig emissieloze personenwagens 0,8 %). Benzinemodellen zijn goed voor 57,6 % en diesels voor 34,7 %. In totaal zijn in het derde kwartaal bijna 72.000 (deels)elektrische auto’s verkocht in de Europese Uniet, terwijl er in hetzelfde kwartaal vorig jaar ruim 55.000 stuks werden aangeschaft. De afzet van diesels daalde in het derde kwartaal naar 1,2 miljoen exemplaren. De verkoop van benzinemodellen steeg met 15,2 % en kwam uit op ruim 2 miljoen eenheden. In ons land werden 82.000 benzineauto’s verkocht (+15 %) en daalde de verkoop van diesels met 29 % tot 12.600 stuks. Het marktaandeel van elektrische personenwagens ligt in Nederland boven de 4 %. Dit relatief hoge percentage kan mede worden verklaard door de aanpassing van de bijtelling die komend jaar van kracht wordt. Hierdoor worden nu veel exemplaren op kenteken gezet. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) doet er goed aan om zijn naam te wijzigen in Jeep/Ram. Dat is althans de mening van beleggingspecialist Adam Wyden van ADW Capital Management. De naamswijziging is nodig omdat volgens hem de merken Alfa Romeo, Fiat en Maserati beter afstoten kunnen worden. Jeep en Ram zijn de meest winstgevende merken van FCA. Alfa Romeo, Fiat en Maserati zitten qua rendement daarentegen al jaren in de lappenmand. De afgelopen zomer overleden topman Sergio Marchionne erkende in 2015 al dat de winstgevendheid van FCA te wensen overlaat. Hij pleitte toen voor een fusie met Ford of General Motors, maar deze landgenoten bedankten feestelijk voor het voorstel. Als het aan Wyden ligt, worden de merken Chrysler en Dodge gesaneerd. +++

+++ Vervoerders zijn bereid om meer ’s nachts te rijden om de FILES te verkorten. Dat zegt de directeur van brancheorganisatie TLN. Hij roept onder meer de hulp in van de overheid, die onderzoek moet doen naar de financiële haalbaarheid van hun plan. “De overheid moet een maatschappelijke kosten/baten analyse uitvoeren”, zegt Jan Boeve, de algemeen directeur van TLN. Volgens Boeve is ’s nachts rijden niet alleen beter voor het milieu, maar kost het de vervoerders ook minder geld. Boeve denkt dat het haalbare kaart is om 40 % van het vrachtverkeer naar de nacht en de dagranden kan. En als in 2025 alle binnensteden emissievrij moeten zijn, komen er meer hubs voor op/overslag aan de stadsranden wat het eenvoudiger maakt om die ’s nachts te bevoorraden. Er moet wel meer onderzoek komen, niet in de laatste plaats omdat ’s nachts rijden slecht is voor de gezondheid. De VVD staat in elk geval welwillend tegenover het plan. Tweede Kamerlid Remco Dijkstra laat weten positief te zijn: “Wij zien de urgentie ervan. Jaarlijks kost dit €3,7 miljard”. Desgevraagd zegt minister Cora van Nieuwenhuizen eerst met de vervoerssector te willen praten. +++

+++ RENAULT gaat de 1,8 liter TCe 225 benzinemotor met partikelfilter ook leveren in de Talisman. De 4 cilinder turbo, die in Zuid-Korea wordt gebouwd, is standaard gekoppeld aan de EDC automaat met dubbele koppeling. Ook bij de prijs inbegrepen zijn het 4Control systeem voor vierwiel sturing en adaptieve dempers. Tegelijkertijd wordt het gamma van de Koleos uitgebreid met een S-Design uitvoering. Die is herkenbaar aan een specifieke lichtsignatuur en enkele kleine esthetische wijzigingen. Daarnaast krijgt de Koleos de nieuwste versie van de vierwielaandrijving X-Tronic All Mode 4x4i van Nissan. De Renault wordt ook uitgerust met extra rij hulpsystemen. Tenslotte biedt het R-Link 2 multimediasysteem voortaan Waze navigatie. +++

+++ TOYOTA heeft aangekondigd dat zij op de autotentoonstelling van Los Angeles een bijgepunte editie van de Prius zal presenteren. Daar is behoefte aan want het huidige design van de groene liftback valt niet in de smaak, in Noord Amerika noch Europa. Vandaar dat de Prius al na 3 jaar een facelift ondergaat. Hij zal zonder twijfel een meer conventioneel design krijgen. Technisch nieuws is er ook, want de Prius wordt ook leverbaar met vierwielaandrijving. Deze zogeheten e-Four AWD uitvoering heeft een tweede elektromotor die de achterwielen aandrijft. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat op haar specifiek voor elektrische middenklassers ontwikkelde I.D. platform ook een sedan bouwen: de Aero. Die gaat gebouwd worden in de fabriek waar momenteel de Passat van de band loopt, namelijk in Emden. De I.D. Aero wordt een 4-deurs coupé. Andere derivaten op basis van het genoemde platform zijn de Neo, de Vizzion, de Cross en de Buzz. De laatste zal in Hannover van de band gaan lopen. In de fabriek aldaar ziet momenteel de Transporter het levenslicht, maar in het kader van de geplande samenwerking met Ford wordt de productie daarvan naar de fabriek van de Amerikanen in Turkije verplaatst. +++

+++ Volgens toeleverancier Bosch loopt de Nederlander niet warm voor de ZELF RIJDENDE auto. Uit onderzoek van de fabrikant (van onder andere autonome rij hulpsystemen) blijkt dat slechts 29 % van de Nederlanders voor een snelle introductie en wettelijke toelating van volledig zelfrijdende auto’s is. In vergelijking met andere landen is dat een laag percentage. Alleen automobilisten in België zijn nog sceptischer (24 procent). In Turkije (75 procent) en China (74 %) wonen de meeste voorstanders. In Duitsland (33 procent) en de Verenigde Staten (31 %) is er net als bij ons slechts een minderheid voor een snelle introductie van auto’s die zelf het stuur overnemen. De zelfrijdende functies gaan vooral gebruikt worden tijdens langere ritten (59 %), op de snelweg (53 %) of om op vakantie te gaan (44 %), zo verwachten de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek. Tijdens kortere ritten of wanneer er passagiers in de auto zitten, rijden wij liever zelf. Slechts 17 % van de ondervraagden zou zijn kinderen door een zelfrijdende auto en zonder bestuurder naar de sportclub of naar school laten brengen. De terughoudendheid voor het uit handen geven van het stuur, maar vooral de hele auto, blijkt voor de meeste Nederlanders dus echt nog een brug te ver. Uit het onderzoek blijkt verder dat automobilisten vooral de automatische parkeerfuncties van zelfrijdende auto’s waarderen (62 %) en pas op de tweede plaats de functies voor op de snelweg (55 %), zoals adaptieve cruisecontrole voor in de file. +++

+++ Google geeft met enige regelmaat inzicht in wat heet of eerder lauw is in het zoekvakje van de dominante internet ZOEK machine. Maar ditmaal komt het populariteitslijstje van een verzekeringsmaatschappij. Veygo heeft zich over de cijfers gebogen en komt tot de conclusie dat Aziatische autofabrikanten de zoekopdrachten domineren. De meest opgezochte autofabrikant was vorig jaar BMW. Dit jaar staat Toyota bovenaan. In 57 van de 171 landen die door Veygo zijn geanalyseerd was het merk de nummer 1. Elke maand waren er gemiddeld 7,8 miljoen zoekopdrachten voor Toyota. Honda neemt de tweede stek in beslag met een gemiddelde van 7,0 miljoen en Ford strand op de derde stek met 6,4 miljoen zoekopdrachten per maand. Toyota stond bovenaan de lijst in de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Finland en de Filippijnen. BMW was in 25 landen het meest gezochte automerk en Mercedes-Benz was in 23 de nummer 1. Tesla, dat op vlak van verkoop niet eens in de buurt komt van dat van de andere merken die tot nog toe de opsomming uitmaakten, was in 7 landen het meest gezochte merk van allemaal. Daaronder zijn Noorwegen, Nederland, Hong Kong en, cruciaal, China. Lamborghini wordt ook vaak opgezocht. Dat staat in 12 naties op 1, waaronder Venezuela. +++

Comments are closed.