Nieuwstelex

0

+++ Nu AUDI de laatste jaren zowat al haar modellen heeft vernieuwd, is de A3 momenteel de nestor uit het gamma zijn. Maar in 2019 zal de nieuwe editie worden gepresenteerd. Net als voorheen zal de volgende generatie A3 zijn fundamenten delen met de Volkswagen Golf, Skoda Octavia en Seat Leon, waarvoor ook een opvolger klaargestoomd wordt. Visueel verwacht Autointernationaal.nl geen revolutie: reken op een carrosserie die designelementen overneemt van de kleinere A1 en van de Q3. De 5-deurs Sportback versie zal na de generatiewisseling gewoon ‘A3’ gaan heten. Dat kan omdat de 3-deurs verdwijnt wegens een sterk gedaalde vraag. Audi zal de typeaanduiding ‘Sportback’ in de toekomst gaan gebruiken voor een grotere liftback. Die krijgt globaal dezelfde carrosserielengte als de A3 Limousine (de sedan dus), maar 5 deuren à la de A5 Sportback en de A7 Sportback. Audi wil met dit model de Mercedes-Benz CLA en de nog te introduceren BMW 2-serie Gran Coupé (die een dwars geplaatste motor krijgt) gaan beconcurreren. Het lot van de A3 Cabriolet is onzeker. In tegenstelling tot de kleinere A1 zal de nieuwe A3 wel leverbaar worden met een dieselmotor. Het gaat daarbij om het 2,0 liter blok met milde hybride techniek. Er zijn diverse vermogenversies gepland, beginnend bij 136 pk en eindigend bij 204 pk. In een later stadium volgt een stekkerhybride uitvoering. Een volledig elektrische A3 is niet gepland. In plaats hiervan werkt Audi aan een compact emissieloos model op basis van het I.D. platform van moederbedrijf Volkswagen. +++

+++ Steeds meer steden willen hun kern enkel nog toegankelijk maken voor emissieloze modellen auto’s. BMW speelt daar op in door haar stekkerhybride modellen aldaar automatisch over te laten schakelen op de elektrische modus. Met die techniek wil het merk haar klanten vrije toegang garanderen tot (toekomstige) stadszones waar enkel emissieloze modellen mogen rijden. Verschillende Europese steden hebben al aangekondigd dat zij bepaalde straten of zelfs hele wijken uitsluitend toegankelijk willen maken voor elektrische auto’s. Het werkingprincipe van BMW is eenvoudig: het navigatiesysteem weet in welke zones geen voertuigen met een verbrandingsmotor toegelaten zijn en kan de elektrische rij modus dus automatisch activeren. De techniek komt niet beschikbaar voor de Rex uitvoering van de i3 (de versie met actieradiusverhogende benzinemotor aan boord). Reden is dat deze versie volgens BMW door de komst van de vernieuwde modelreeks met groter accupakket overbodig is geworden. Daarom mag de Rex uitvoering met pensioen. BMW verwacht geen noemenswaardig negatief verkoopeffect. “Met het grotere elektrische actieradius in combinatie met de toenemende beschikbaarheid van snelle laadfaciliteiten, denken wij dat de klant steeds vaker voor de volledige elektrische i3 kiest”, aldus een woordvoerder. Die heeft tegenwoordig een 120 Ah accupakket. De actieradius bedraagt 285 à 310 kilometer (270 à 285 kilometer voor de S uitvoering). Dat is volgens BMW meer dan voldoende om afscheid te kunnen nemen van de Rex versie. Die had een 650 cc grote 2 cilinder benzinemotor die tot leven kwam zodra het accupakket leeg dreigde te raken. Zodoende kon er onderweg worden bijgeladen, waardoor de actieradius werd vergroot. +++

+++ Het met hulp van Chinezen uit de as herrezen Duitse automerk BORGWARD heeft een nieuwe topman. Xiuzhan Zhu neemt het stuur over van Philip Koehn. De Chinees woont al 20 jaar in Duitsland. Hij heeft ervaring in de autobranche opgedaan bij onder meer Daimler en verschillende toeleveranciers. Borgward verkoopt momenteel een tweetal SUV modellen: de BX5 en de BX7. Van de laatste komt er in de nabije toekomst een volledig elektrische versie. +++

+++ De Amerikaanse internetdistributeur KAR Auction Services legt €91 miljoen cash op tafel om alle aandelen te verwerven van zijn Belgische concurrent CARS ON THE WEB . Dat Belgische bedrijf werd 14 jaar terug opgericht door Steven Lismont, toen nog een gewone verkoper van tweedehands auto’s. Met CarsOnTheWeb stapte Lismont in de internetverkoop. Dat de hele autosector volop in transitie is, mag duidelijk zijn. Dat geldt ook voor de distributie en verkoop van personenwagens. De onafhankelijke groothandelaar Cars On The Web organiseert professionele veilingen, waarbij vooral wagens van leasingbedrijven die einde contract zijn, maar ook andere voertuigen, van eigenaar veranderen. De verkopers zijn leasingmaatschappijen, autoverhuurders, vlooteigenaars en handelaars. De kopers, vooral uit Oost Europa, zijn professionele dealers. Zij zijn afkomstig uit meer dan 50 landen. In totaal gaat het om ruim 40.000 dealers. Cars On The Web is marktleider in België. Het verhandelde vorig jaar 42.000 personenwagens, goed voor bijna €400 miljoen omzet. Voor dit jaar wordt gemikt op 70.000 exemplaren en een omzet van €565 miljoen. Koper KAR Auction Services staat voor 5,5 miljoen verkochte personenwagens en ruim $40 miljard dollar. Lismont en zijn management blijven aan boord bij Cars On The Web. De entrepreneur is ook nog aandeelhouder van de autohandelaar Carconnex. Die is goed voor een omzet van €227 miljoen. Samen met de ex-wielrenner Tom Boonen en Joeri Vanhumbeeck richtte hij ook IconicCars op, een bedrijf dat exclusieve auto’s verkoopt. +++

+++ Volgens de Amerikaanse president Donald Trump is CHINA akkoord om importtarieven op Amerikaanse auto’s te verlagen of zelfs af te schaffen. Momenteel is de invoerbelasting 40 %. Eerder werd al bekend dat de 2 landen hebben afgesproken om voorlopig geen nieuwe importheffingen in te voeren. Trump wilde met ingang van het nieuwe jaar weer tarieven verhogen, maar ziet daar nu van af. In ruil stemde China volgens het Witte Huis ermee in om een “zeer substantiële” hoeveelheid Amerikaanse producten af te nemen. +++

+++ DAIMLER en de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi gaan hun samenwerking verder uitbreiden. De krachtenbundeling zal zich gaan uitbreiden naar nieuwe mobiliteitsdiensten, autonoom rijdende auto’s en de productie van batterijen voor elektrische voertuigen. Daimler en Renault werken al 8 jaar samen. Een concreet voorbeeld is de Smart Forfour die door Renault als kloon van de Twingo gebouwd wordt. Beide bedrijven hebben een belang van 3,1 % in elkaar. De samenwerking heeft al tot grote synergievoordelen geleid. Daimer en de alliantiepartners willen die nu verder uitbreiden om nog meer kosten te kunnen besparen, zodat er meer geld vrijgemaakt kan worden voor de technologische ontwikkelingen waar de auto-industrie wereldwijd mee geconfronteerd wordt. +++

+++ FIAT was aanvankelijk van plan om in 2021 afscheid te nemen van de dieselmotor. Maar omdat er vanuit de zakelijke markt nog veel vraag is naar oliegestookte modellen, zal de pensionering worden uitgesteld. Fiat geeft nu toe dat een afscheid in 2021 “te optimistisch” was. Toch is uitstel geen afstel. Fiat werkt momenteel hard aan een elektrische versie van de 500. Die gaat in de Mirafiori fabriek in Turijn gebouwd worden. Het betreffende platform zal in de toekomst ook voor andere modellen gebruikt gaan worden. De volgende generatie Fiat Panda wordt leverbaar in hybride uitvoering. +++

+++ FIAT CHRYSLER verdiende in het derde kwartaal slechts 3 % van haar bedrijfswinst in Europa. Om de bijdrage op te voeren, zal er de komende jaren €5 miljard geïnvesteerd gaan worden in de Italiaanse fabrieken en aldaar te bouwen nieuwe modellen. Fiat Chrysler reageert daarmee op het advies dat zij haar naam beter kan veranderen in Jeep Ram, want de Amerikaanse divisie was vorig kwartaal goed voor 97 % van de winst. De genoemde €5 miljard zal overigens vooral in Alfa Romeo en Maserati geïnvesteerd gaan worden. Beide merken krijgen een tweede SUV model. De specialist op dit vlak uit de familie, Jeep, gaat haar Compass in de toekomst ook produceren in de fabriek waar momenteel al de Renegade van de band loopt. In totaal zullen er 13 nieuwe modellen geïntroduceerd gaan worden in de periode tussen 2019 en 2021. De Italiaanse fabrieken van Fiat Chrysler kampen al jaren met overcapaciteit. Sluiting van één of meerdere vestigingen zou echter op grote weerstand stuiten bij de vakbonden en vermoedelijk ook van de huidige regering. +++

+++ FORD zal in januari de vernieuwde Mondeo voorstellen. De middenklasser is inmiddels 7 jaar oud, al is hij pas 5 jaar in Europa te koop. Het van oorsprong Amerikaanse model krijgt een bescheiden opfrisbeurt, maar onderhuids verandert er meer. Zo doet een nieuwe dieselmotor zijn intrede, de 2.0 EcoBlue unit. Die wordt leverbaar met 150 tot 240 pk. Eveneens nieuw is een 8-traps automaat. De Mondeo Hybrid zal ook up-to-date worden gebracht. In het kader van de facelift wordt hij dan ook leverbaar als Wagon. Momenteel is de Mondeo Hybrid alleen als sedan te koop. De vernieuwde editie is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld; voor het Amerikaanse zustermodel (de Fusion) komt de gemoderniseerde aandrijflijn niet beschikbaar. +++

+++ In FRANKRIJK is op secundaire wegen afgelopen zomer de maximumsnelheid verlaagd van 90 naar 80 km/u, maar een gedeputeerde van het Franse departement Oise heeft een voorstel ingediend om op sommige Franse snelwegen de topsnelheid te verhogen van 130 naar 150 km/u. Hij heeft inmiddels de steun van 16 collega’s uit andere departementen. De maximumsnelheid zal alleen verhoogd worden op snelwegen met 3 rij vakken. Hoewel het voorstel weinig kans maakt, verwijst de gedeputeerde naar Oostenrijk, dat sinds 1 augustus met 140 km/u in plaats van 130 km/u experimenteert op de snelweg, en naar Duitsland, waar op heel wat snelwegen geen maximumsnelheid geldt. +++

+++ HONDA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij definitief stopt met de verkoop van dieselmodellen in Europa. Na 2021, als de huidige generatie Civic met pensioen gaat, zal er bij het Japanse merk geen auto meer met een oliegestookte krachtbron verkrijgbaar zijn. Dat is gelet op de marktontwikkelingen begrijpelijk, maar ook jammer, want de onlangs compleet herziene 1.6 i-DTEC motor heeft een bijzonder plezierig karakter. In 2021 wordt de volgende generatie Civic in Europa leverbaar met de hybride aandrijflijn van de CR-V. Voor andere marktregio’s komt er ook een via het stopcontact oplaadbare uitvoering. Of die stekkerhybride versie ook voor Europa beschikbaar komt, hangt volgens Honda van toekomstige regelgeving af. Zo wordt in Nederland het belastingvoordeel op dergelijke voertuigen, namelijk een half tarief voor de motorrijtuigenbelasting, in 2020 afgeschaft. Honda wil in 2025 tweederde van haar Europese verkopen realiseren met (deels)elektrische modellen. Hiertoe zal volgend jaar een emissievrij compacte hatchback worden gepresenteerd, een productievertaling van de charmante Urban EV conceptstudie. De afgelopen maanden hebben Alfa Romeo, Bentley, Fiat, Jeep, Nissan, Porsche, Suzuki, Toyota en Volvo stuk voor stuk al laten weten te zullen stoppen met de verkoop van personenwagens met dieselmotor. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER schrapt nog eens 200 banen in haar fabriek in Solihull. Eerder dit jaar gingen daar al 1.000 banen verloren. Bovendien wordt de productie van motoren in een fabriek in Wolverhampton tijdelijk op een laag pitje gezet, waardoor 500 mensen korter gaan werken. Het nieuwe banenverlies heeft alles te maken met een recent geopende nieuwe fabriek in Slowakije die de productie van de Land Rover Discovery over gaat nemen. Op dezelfde basis gaat het merk de opvolger van de Defender bouwen. Land Rover wordt echter ook hard geraakt door de sterk gedaalde vraag naar dieselmodellen. Daardoor is de Britse dochter van Tata Motors vorig kwartaal in de rode cijfers terecht gekomen. Dit verklaart volgens een woordvoerder waarom er nu harde maatregelen genomen moeten worden. Het is de bedoeling dat de fabriek in Slowakije in 2020 rond de 100.000 auto’s per jaar gaat bouwen. +++

+++ KIA heeft gecorrigeerde WLTP cijfers bekendgemaakt voor de actieradius van de e-Niro. De correcte waarde is 455 kilometer met 64 kWh batterij en 289 kilometer met 39,2 kWh. Alle nieuwe auto’s in de Europese Unie zijn onderworpen aan tests volgens de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), een gestandaardiseerde testprocedure onder officieel toezicht. Voor de nieuwe e-Niro heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. De e-Niro is te lang op de stadscyclus van de WLTP testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model. Het merk gaf tot op heden aan dat de actieradius 485 kilometer bedraagt voor de e-Niro met 64 kWh batterij en 312 kilometer voor de versie met 39,2 kWh. Kia neemt contact op met klanten die een e-Niro hebben besteld om het verschil in rij bereik toe te lichten. +++

+++ LAMBORGHINI zal haar sportwagens voorlopig geen turbomotor à la de Urus geven. Het blijft dus allemaal lekker atmosferisch. Maar om te kunnen voldoen aan toekomstige emissie-eisen, zal er in de toekomst wel hybride techniek toegepast gaan worden. Dit betekent dat de opvolgers van de Huracán en de Aventador een elektrische motor krijgen om de V10 en de V12 te vergezellen. De bijbehorende accu zal oplaadbaar zijn. +++

+++ MAZDA heeft berichtgeving in het artikel ‘Prijs indicatie nieuwe Mazda 3′ bevestigd dat er vooralsnog geen concrete plannen zijn voor een volledig elektrische versie van deze middenklasser. De Japanse fabrikant denkt dat auto’s met een verbrandingsmotor per saldo nog altijd beter zijn qua CO2 uitstoot, dit omdat elektriciteit momenteel lang niet altijd op een milieuvriendelijke manier wordt opgewekt. Mazda blijft zich dan ook richten op het efficiënter en schoner maken van bestaande verbrandingsmotoren. “Diesel blijft daarbij niet achter. Die motor heeft nog altijd een toekomst”, aldus een woordvoerder van Mazda. +++

+++ MERCEDES is een statig automerk, maar dat betekent niet dat zij zich nooit uit de tent laat lokken. Zoals er een discussie is over welke SUV zich de snelste op de Nürburgring mag noemen. Tot voor kort was de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio de rapste, maar die is nu onttroond door de GLC AMG 63 S 4Matic+. Voor een rondje groene hel had die 7:49.369 nodig. Dat is 2,3 tellen sneller dan de Italiaan. De GLC is weliswaar iets minder sterk dan de Stelvio, maar hij heeft een aantal andere troeven, zoals luchtvering met adaptieve dempers, een elektronisch blokkeerbaar differentieel bij de achterwielen, een computergestuurde aandrijflijn die vermogen plus koppel naar de juiste wielen stuurt en composiet remmen. +++

+++ De voormalige bestuursvoorzitter van de autofabrikanten MITSUBISHI en NISSAN , Carlos Ghosn, blijft langer vastzitten in Japan. De topman werd 19 november opgepakt op verdenking van fraude. De Japanse justitie eeft nu tot 10 december de tijd om een aanklacht in te dienen tegen Ghosn. Een andere optie is om hem vrij te laten en direct opnieuw aan te houden op verdenking van een ander strafbaar feit. Ghosn is/was één van de machtigste figuren in de autowereld. De in Brazilië geboren zakenman stond aan het hoofd van Nissan en bekleedde dezelfde functie bij Mitsubishi. Bij beide autobedrijven werd hij ontslagen als bestuursvoorzitter. Daarnaast is hij op papier nog altijd de baas van Renault, hoewel de Franse autofabrikant inmiddels de operationeel directeur Thierry Bolloré tijdelijk tot topman benoemd heeft. Renault heeft een alliantie met Nissan en Mitsubishi. De gearresteerde Ghosn is ook nog topman van deze alliantie. +++

+++ PININFARINA wil niet alleen maar een designhuis zijn, maar zich ook ontwikkelen tot een echte autofabrikant. Het bedrijf wil zich daartoe op de kaart zetten met de PFO, een elektrische supersportwagen die 2.000 pk en 2.300 Nm sterk is. De bolide zal worden gebouwd in een oplage van 150 exemplaren en gooit een batterijpakket van 130 kWh in de strijd, goed voor een actieradius van 500 kilometer. De elektromotoren ontwikkelen een systeemvermogen van 2.000 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 2.300 Nm. Dat moet resulteren in een ‘0 tot 100 km/u sprint’ van minder dan 2 seconden. Om die enorme acceleraties te ervaren, moet je tussen de 2 en de 2,5 miljoen euro overmaken aan de Italiaanse sportwagenbouwer. +++

+++ De Franse bandenfabrikant Michelin zou geïnteresseerd zijn het telematica onderdeel van het Nederlandse navigatiebedrijf TOMTOM . Die divisie staat sinds september in de etalage. Michelin zou in een vergevorderd stadium zijn om dit bedrijfsonderdeel van de Nederlandse navigatiespecialist over te nemen. Maar er zijn ook 3 andere partijen in de race: investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management, de Japanse bandenfabrikant Bridgestone en een niet nader genoemde investeringsmaatschappij. Hoeveel de telematica divisie moet gaan opleveren, is niet bekend. In de wandelgangen wordt gesproken over een bedrag van €1 tot €1,5 miljard. Eerder liet Tomtom al weten zich meer te willen concentreren op het autosegment met de ontwikkeling van kaarten, navigatie software en actuele verkeersinformatie. Het bedrijf kwam onlangs in onrustiger vaarwater toen Renault (samen met Nissan en Mitsubishi) en Volvo lieten weten de voorkeur te geven aan het Android platform van Google. Tomtom verloor hiermee deze grote klanten en had er niet op gerekend dat autofabrikanten in zee zouden gaan met de hightech gigant. Kort hierna maakte het bedrijf bekend de telematica divisie te willen verkopen. Het gaat om het kleinste bedrijfsonderdeel van Tomtom. Vorig jaar was het telematica onderdeel goed voor een omzet van €162 miljoen. De totale omzet van het bedrijf kwam vorig jaar uit op €903 miljoen. +++

+++ Een voorstel van de Europese Commissie om een hele reeks systemen verplicht te maken in nieuwe auto’s is aanvaard door de Raad. Eén daarvan is een alcoholtest bij het starten. Het voorstel moet nog door het Europees Parlement passeren, maar de EU wil tegen 2022 een hele reeks nieuwe VEILIGHEID SYSTEMEN verplichten in nieuwe auto’s. Als in het parlement een meerderheid wordt behaald, dan zullen wij 3 jaar na de stemming in alle nieuwe auto’s een de volgende zaken zien opduiken: een geavanceerde noodremhulp met noodremsignaal, dataregistratie bij ongevallen, verbeterde veiligheidsgordels, een actieve spoorassistent, een voorruit met veiligheidsglas (om zwakke weggebruikers beter te beschermen), een startblokkering met alcoholslot, vermoeidheidsdetectie, een intelligente adaptieve cruisecontrole (die zich aan snelheidsbeperkingen aanpast) en een achteruit rij camera. +++

+++ Meer dan 20 % van de VERKEERSBORDEN in ons land is overbodig. Dat zeggen 3 verkeersorganisaties. En ze kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen. Vaak blijven oude borden staan bij een veranderde verkeerssituatie, vertelt John Boender van het Kenniscentrum Verkeer en Vervoer van de overheid. Daarnaast worden er regelmatig verkeerde borden geplaatst en komen er steeds meer fantasieborden. Rijkswaterstaat heeft intussen toegezegd serieus naar de zaak te gaan kijken. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat in de Verenigde Staten een nieuwe fabriek voor elektrische auto’s bouwen. Momenteel wordt er gezocht naar een geschikte locatie. De aldaar te bouwen elektrische auto krijgt een prijskaartje van tussen de 30.000 en 40.000 dollar. Daarmee wordt het een concurrent van de Tesla Model 3. Volkswagen heeft haast, want die nieuwe auto moet al in 2020 op de markt komen. Mocht de nieuwe fabriek niet op tijd klaar zijn, dan zal hij vanuit het buitenland worden ingevoerd. Niet uitgesloten wordt dat de tweede Amerikaanse productiefaciliteit gevestigd wordt bij de al bestaande vestiging in Chattanooga, Tennessee. Mocht de bouw van de fabriek volgend jaar al starten, dan wordt 2019 voor Volkswagen een erg duur jaar. Dat komt ook door de sjoemeldiesel affaire. In meer dan 50 landen lopen nog altijd rechtszaken. Sinds de ontdekking van het gesjoemel met dieselmotoren in september 2015 is de Duitse autogroep al meer dan €28 miljard euro kwijt aan compensatie voor getroffen eigenaren (met name in de Verenigde Staten), boetes en andere regelingen. Maar in tientallen landen, waaronder Nederland, hebben die eigenaren hun schadeclaims pas net bij de rechter ingediend. Daarnaast lopen ook nog massale claimzaken van aandeelhouders die door de koersval, na het bekend worden van het schandaal, grote verliezen hebben geleden. +++

+++ Air Liquide opent een nieuwe WATERSTOF productiesite in Californië. Die kan 30 ton per dag produceren. Californië vervult al geruime tijd een voortrekkersrol voor de waterstofauto. De Amerikaanse staat heeft een pro-actief beleid op het gebied van energietransitie. Vandaar de gezonde belangstelling voor auto’s met een brandstofcel. Die hebben waterstof nodig, dus vandaar de behoefte aan een lokale productiesite. Het bedrijf Air Liquide heeft besloten om die te gaan bouwen voor $150 miljoen. De fabriek moet in 2020 klaar zijn. De genoemde 30 ton staat gelijk aan 35.000 volgetankte waterstofauto’s per dag. Het Franse bedrijf rekent er op dat in 2022 in het Westen van de Verenigde Staten 40.000 waterstofauto’s deel zullen nemen aan het verkeer. Deze fabriek zal worden beheerd in samenwerking met First Element Fuel, de Amerikaanse specialist op het gebied van waterstof. Dit bedrijf heeft al partnerschappen met Honda en Toyota. Deze 2 autofabrikanten zijn, samen met Hyundai, het verst met de ontwikkeling en verkoop van brandstofcel auto’s. +++

Comments are closed.