Nu al een aanrader: test Toyota Corolla Prototype

0

Waarom de korte test?

In februari 2019 maakt de Corolla een comeback in de Nederlandse Toyota showrooms. Het betreft het model dat afgelopen maart op de autosalon van Genève nog als Auris werd gepresenteerd. Sindsdien is er blijkbaar veel vergaderd in de directieburelen van Toyota en heeft de fabrikant om, voor onze marktregio, terug te keren naar de klassieke namen uit het tijdperk van de Starlet, Carina, Corona en Cressida. Dit betekent dat de compacte middenklasser van het Japanse merk weer gewoon Corolla heet. Auris is een tussenpaus gebleken.

Het voordeel van de beleidswijziging is dat Toyota wereldwijd nu weer dezelfde naam voor haar compacte middenklasser kan voeren. Ook kan het Japanse merk pronken met het feit dat er van de Corolla (het model stamt uit 1966) meer exemplaren zijn verkocht dan van de Focus of Golf. Voor een fabrikant die gelooft in de macht van de grote getallen (Toyota behoort samen met Volkswagen en Renault-Nissan tot de mondiale top3) is dat niet onbelangrijk. De naam ‘Auris’ paste weliswaar mooi bij Yaris en Avensis, maar de laatste is geschiedenis (Toyota gaat het in het D segment nu weer proberen met de Camry) en de eerste is zó populair bij senioren dat die typeaanduiding vroeg of laat ook naar de eeuwige jachtvelden verbannen dient te worden.

De Auris is dus dood. Lang leve de Corolla. Hoewel het model zoals gezegd al afgelopen maart werd onthuld, duurt het tot volgend jaar februari voor hij in de showrooms arriveert. De pers mocht deze maand in de omgeving van Madrid al kennismaken met een met stickers beplakt prototype van de nieuwe Corolla.

Wat voor auto is het?

Testauto was de nieuwe, extra krachtige hybride versie die een 2,0 liter benzinemotor als basisunit heeft en waarvan het gecombineerde vermogen 180 pk bedraagt. Daarmee is de aandrijflijn bijna de helft sterker dan de bestaande 1,8 liter variant (122 pk). Qua topsnelheid is er geen verschil (die heeft Toyota begrensd), maar de sprinttijd naar 100 km/u wordt met liefst 3 seconden verkort: 7,9 tellen in plaats van 10,9. Keerzijde is dat er wat meer benzine wordt verstookt, hetgeen tot uiting komt in een hogere emissiewaarde. Die bedraagt van de hybride aandrijflijn met 2,0 liter motor 86 gram/km. Het ‘1,8 liter alternatief’ houdt de milieuschade beperkt tot 76 gram. Toch is ook de nieuwe, krachtigere aandrijflijn veel groener dan conventionele motortechniek. Zo zit de Honda Civic met 182 pk sterke 1,5 liter motor (0-100 km/u in 8,2 seconden) op een emissiewaarde van 133 gram/km. Toyota gaat de Corolla overigens ook leveren met de bekende 1.2T turbobenzinemotor. Diesels zijn geen optie. Toyota heeft dit motortype compleet uit haar personenwagengamma verbannen.

Naast de extra krachtige hybride aandrijflijn is de overstap naar het zogeheten TNGA platform belangrijk nieuws. Deze bodemplaat kennen wij reeds van de C-HR en de jongste Prius (dochter Lexus gaat hem gebruiken voor haar nieuwe compacte cross-over, de UX). De TNGA architectuur heeft reeds een goede reputatie opgebouwd omdat het garant staat voor een mooie balans tussen comfort en dynamiek. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan het 60 procent stijvere chassis en de achterwielophanging, die volledig onafhankelijk is. Voor Toyota dus geen compromissenvergende torsie as die onder veel andere middenklassers te vinden is. De Corolla gaat ook geleverd worden met adaptieve dempers (en diverse modi, variërend van Eco en Normaal tot 3 gradaties Sportief). De testauto was evenwel voorzien van conventionele exemplaren. En van 18 inch velgen. De Corolla wordt standaard geleverd met 17 inch wielen.

De Corolla (4.370 x 1.790 x 1.435 mm) is 40 mm langer, 30 mm breder en 25 mm lager dan zijn voorganger, de Auris. De wielbasis is met 40 mm gegroeid naar 2.640 mm. De overhang voor/achter is hierdoor relatief kleiner geworden. Dat zorgt in combinatie met de lagere en bredere bouw voor een sportievere uitstraling. Net als de Auris wordt de Corolla ook leverbaar in Touring Sports stationwagon uitvoering. Die heeft een 6 centimeter langere wielbasis én een grotere overhang achter. Derde carrosserievariant is een sedan. Die is globaal even groot als wijlen Avensis.

De 1,2 liter turbobenzine versie van de Corolla wordt standaard geleverd met een handbak, maar bij de hybride uitvoeringen is een CVT verplichte kost. Dit transmissietype heeft in het verleden geen al te beste reputatie opgebouwd omdat bij stevige gaspedaalcommando’s het motorlawaai (exceptioneel veel toeren) niet in verhouding stond tot de geleverde versnelling. Toyota voorziet de 2,0 liter hybride versie van de Corolla van een aangepaste CVT met 6 voorgeprogrammeerde, virtuele versnellingen die handmatig via schakelflippers aan het stuur geselecteerd kunnen worden.

Is het wat?

Zodra je gaat rijden met de Corolla wordt duidelijk dat zijn onderstel veel verfijnder is dan de constructie die onder de Auris te vinden was. De voorzijde van de Toyota volgt stuurcommando’s gretig op en volgt de beoogde lijn nauwkeurig. Echt een wereld van verschil met de Auris. Keerzijde van de medaille is een vering die weliswaar niet echt oncomfortabel is, maar voor het leuke wel te onrustig. Imperfecties in het wegdek worden nogal sterk doorgegeven; ook in het stuurwiel en de pedalen zijn die voelbaar. Dat is jammer, want de Corolla is een heerlijke auto om mee te cruisen. Bij een constant tempo van 100 km/u zal de benzinemotor zich regelmatig uitschakelen en als de krachtbron wel aan het werk is, dan hoor je daar weinig van omdat rolgeluiden en windgeruis meer (maar niet storend) aanwezig zijn. Niet vergeten moet worden dat er een prototype van de Corolla werd getest. Mogelijk veert de definitieve productieversie rustiger. En het kan ook zijn dat inwisseling van de optionele 18 inch wielen voor de standaard 17 inch exemplaren een slok op een borrel scheelt.

De schakelflippers achter het stuur hebben in de praktijk weinig meerwaarde. De Corolla wordt er niet door getransformeerd tot een auto van Formule1 allure. Ook betrekken de schakelflippers je niet wezenlijk meer bij het rijden en voelen ze nogal goedkoop aan. Bediening leidt niet tot een wezenlijk sportiever rijgedrag. Het beste is om de CVT zonder handmatig ingrijpen zijn werk te laten doen. Dan zijn er soms momenten waarop de transmissie als een klassieke automaat aanvoelt. De Corolla is met de 2,0 liter hybride aandrijflijn beslist een vlotte auto, maar het heeft weinig zin hem op zijn staart te trappen. Voor je het weet is de motor dan meer dan 4.000 toeren aan het maken en het geproduceerde geluid is nogal rauw. Echter, op een relaxte manier net wat sneller zijn dan de rest van het verkeer, dan lukt heel goed in de Corolla. Hij biedt veel grip en weet de carrosserie goed onder controle te houden. Dat de besturing veel feedback geeft, is eveneens vertrouwenwekkend. Maar dat maakt hem nog geen ‘warme’ hatchback.

Dat de Touring Sports uitvoering van de Corolla een 6 centimeter langere wielbasis heeft, is vast geen toeval. Bij de hatchback is het qua been/knieruimte achterin namelijk nogal behelpen. Aanvinken van de panoramadak optie betekent bovendien 2,2 centimeter minder hoofdruimte. Bestel je de 2,0 liter hybride variant, dan is de kofferbak slechts 313 liter groot omdat de accu bij deze uitvoering ook achterin zit. Dat is te weinig voor een doorsnee gezin (de 1.2T en de 1.8 Hybrid hebben een bagageruimte van 361 liter). Toyota is zich bewust van dit minpunt en zegt zich met de hatchback primair te richten op 2-persoons huishoudens. Voor gezinnen met kinderen is er de Touring Sports versie.

Voorin zit je evenwel prima in de Corolla en kan je genieten van het uitstekende uitzicht. De motorkap is namelijk erg laag en de buitenspiegels zitten op de deuren in plaats van op de ramen. Zowel het stuur als de stoelen hebben ruime verstelmogelijkheden. Het dashboard is bekleed met fraaie materialen. Ook het bijbehorende stikselwerk maakt een hoogwaardige indruk. In ergonomisch opzicht is de Corolla foutloos, op de locatie van de USB aansluiting (onderzijde van het dashboard) na.

Het infomediasysteem is voorzien van een 8,0 inch groot display. De werkingsnelheid van de installatie is er in vergelijking met andere Toyota modellen duidelijk op vooruit gegaan. Hetzelfde geldt voor de afleesbaarheid. Maar integreren van je telefoon is een drama omdat zowel Android Auto als Apple CarPlay ontbreken. In dit opzicht maakt de Corolla een ouderwetse indruk. Gelukkig kan de telefoon wel draadloos worden opgeladen. Ook kan de Corolla geleverd worden met voorruitprojectie en een 7,0 inch digitaal instrumentarium.

 

80%
80%
Awesome

De modelnaam Corolla roept wellicht vooral nostalgische gevoelens op, maar voor Toyota betekent het een kwantumsprong vooruit. Qua interieurkwaliteit, verfijning, geluidscomfort en rij dynamiek kan de Auris opvolger zich meten met de besten in zijn segment. Voeg daarbij de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Toyota producten en de uitstekende reputatie die het merk op het gebied van service heeft, en je kan gerust spreken van een aanrader. Zelden was een naamwijziging van een modelreeks overtuigender!

De verbeterde hybride aandrijflijn (inclusief CVT) zal meer autoconsumenten kunnen aanspreken. Deels vanwege het plezierigere karakter van de transmissie en deels vanwege het grotere prestatiepotentieel. Toch valt niet uit te sluiten dat de oude vertrouwde 1,8 liter versie de beste keuze is. Die is ook voldoende snel, zuiniger en een echte 'rijders auto' wordt de Corolla toch niet van de sterkere 2,0 liter uitvoering. Veel zal natuurlijk ook afhangen van de meerprijs. Voor beide hybride versies geldt dat Toyota zich met een betreffende techniek positief kan onderscheiden in het zeer competitieve C segment. En voor kleinere huishoudens zal er zelfs sprake kunnen zijn van een exceptioneel goede aanbieding!

  • 8
  • User Ratings (17 Votes)
    7.6

Comments are closed.