Prima allrounder: test Toyota Corolla Touring Sports Prototype

0

Waarom de korte test?

Toyota geeft het zelf toe: haar nieuwe Corolla is niet bepaald de ruimste auto in zijn klasse. Eigenlijk is de hatchback, gezien de beperkte bewegingsvrijheid achterin en de relatief kleine kofferbak, meer geschikt voor 2-persoons huishoudens. Of gezinnen met hooguit 1 kind. Grotere huishoudens hebben meer aan de Touring Sports stationwagon. Die heeft een langere wielbasis én een grotere overhang achter, waardoor het ruimteaanbod veel groter is. Toyota vindt het belangrijk om dit alternatief direct bij de kennismaking van de hatchback aan de pers voor te stellen.

Wat voor auto is het?

De Corolla Touring Sports is gebaseerd op hetzelfde TNGA platform als de hatchback. De bodemarchitectuur is flexibel, waarmee bedoeld wordt dat de wielbasis eenvoudig kan worden verlengd. Bij de Touring Sports is 60 mm aan de as afstand toegevoegd. Die komt ten goede aan de achterpassagiers. In combinatie met de grotere overhang achter is de Touring Sports 283 mm langer dan de hatchback. Hierdoor is er ook aanzienlijk meer bagageruimte beschikbaar. Toyota zit nog middenin het homologatieproces van de Corolla zodat er nog geen literwaarde gegeven kan worden voor de capaciteit met neergeklapte achterbank, maar in 5-zits configuratie gaat het om 598 liter, of 581 liter in het geval van de 2,0 liter hybride versie wiens accu in de kofferbak zit. Dat zijn nette waarden, maar diverse C segment stationwagons zitten (royaal) boven de 600 liter grens.

De Touring Sports carrosserievariant is ontworpen in Europa en specifiek bestemd voor onze marktregio. Dat verklaart waarom dit model wat prettiger op het netvlies ligt dan de hatchback, die een enigszins afgezakte kontpartij heeft. Qua aandrijftechniek zijn er geen verschillen tussen beide carrosserievarianten. Ook de emissiewaarden zijn vrijwel identiek: de Touring Sports stoot 1 gram CO2 meer uit.

Is het wat?

Er kon worden gereden met de 180 pk sterke 2,0 liter hybride versie van de Corolla Touring Sports met sportief ogende 18 inch velgen. Die is prima in staat om een sprintje te trekken wanneer dat nodig is, zelfs met 4 volwassenen en bagage aan boord. Toyota denkt dat deze nieuwe potentere aandrijflijn met name autoconsumenten zal aanspreken die nu nog in een 2,0 liter dieselmodel van de concurrentie rijden. Hoewel dergelijke auto’s meer kunnen / mogen trekken, blijft de Corolla met zijn assisterende elektromotor niet ver achter. Voor de acceleratie naar 100 km/u is 8,1 seconden nodig oftewel 0,2 tel meer dan de hatchback.

Het testexemplaar van de Corolla Touring Sports was voorzien van adaptieve dempers; voor een gezinswagen van Toyota een primeur. Er zijn diverse modi waaruit gekozen kan worden. Volgens Toyota brengen de adaptieve dempers zelfs in de setting ‘Normal’ meer verfijning voor het veercomfort dan reguliere exemplaren. Zelf ben ik daar niet direct van overtuigd; daarvoor zijn de verschillen te subtiel. Er is een langere test van de Corolla nodig om te kunnen bepalen of de adaptieve dempers wel of niet hun meerprijs waard zijn. Feit blijft dat de Touring Sports net als de hatchback nogal onrustig geveerd is en dat imperfecties in het wegdek te duidelijk voelbaar zijn in het interieur. Daarmee is niet gezegd dat rijden in de Corolla in dit opzicht snel vermoeiend begint te worden; zeker niet. Het is meer een ‘puntje’ dat niet op de ‘i’ staat.

Ondanks de langere wielbasis en de grotere overhang achter, is de carrosseriecontrole van de Touring Sports net zo goed als die van de hatchback uitvoering. En ook voor de stationwagon geldt dat de hybride aandrijflijn de bestuurder niet echt bij het rijden betrekt, ondanks de aanwezigheid van schakelflippers om handmatig een keuze te kunnen maken uit de virtuele versnellingen van de CVT. Maar het TNGA onderstel van de Corolla is goed uitontwikkeld; daar is geen twijfel over.

De kofferbak mag dan niet zo groot zijn als die van sommige concurrenten, de Corolla Touring Sports beschikt wel over tal van praktische voorzieningen. Zo kan de wagenbodem op 2 verschillende hoogtes worden geplaatst. Op die manier kan er gekozen worden voor óf maximale laadcapaciteit of een mooie vlakke vloer die naadloos aansluit op de achterbumper. De achterbankleuning kan vanuit de bagageruimte worden neergeklapt middels een druk op de knop. De wagenbodem is aan de ene kant bekleed met tapijt en aan de andere zijde met ruw plastic. Daarvoor kan worden geopteerd als je bijvoorbeeld vieze of natte voorwerpen moet vervoeren.

Het dashboard van de Touring Sports verschilt niet van het exemplaar in de hatchback. Dit betekent dat er sprake is van het beste Toyota ontwerp in een modelgeneratie. De lay-out is op een prettige manier simpel en zowel de materiaalkwaliteit als de afwerking is mooi consistent. In het verleden vond Toyota het geen enkel probleem om verschillen soorten knoppen te monteren en/of diverse lettertypes te gebruiken, maar die wirwar behoort nu gelukkig tot het verleden. De gebruikte materialen voelen zacht aan. Al met al weet de Corolla de bouwkwaliteit van de Opel Astra en Volkswagen Golf dicht te benaderen. De laatste heeft echter een duidelijk beter infomediasysteem. Dat kont niet in de laatste plaats omdat Android Auto en Apple CarPlay ontbreken.

 

90%
90%
Awesome

CONCLUSIE

Hoewel het infomediasysteem te wensen overlaat en handgeschakelde 2,0 liter diesel stationwagons van de concurrentie betere werk/trek paarden zijn, is de Corolla Touring Sports in 2,0 liter hybride uitvoering een heel behoorlijke allrounder. De aandrijftechniek die Toyota toepast zit anders dan oliegestookte motoren niet in het verdachtenbankje en het brandstofverbruik is indrukwekkend laag. Zelfs voor dieselbegrippen. De hybride aandrijflijn van de Corolla is ook verfijnd en goed uitontwikkeld. Daarmee is de Toyota een verleidelijk alternatief voor menig puur benzinemodel, zeker als die een compacte turbomotor onder de kap heeft waarvan de levensduur inferieur is. Maar zeker bij een rationeel product als een ruime en functionele stationwagon is de prijs een belangrijke factor. Het is nog even afwachten hoe laag Toyota de tariefdrempel naar stekkerloos hybride rijden weet te houden.

  • 9
  • User Ratings (21 Votes)
    8

Comments are closed.