Prijs vergelijking Porsche 718 T

0

Porsche heeft haar Europese marktaandeel afgelopen maand zien kelderen van 0,5 procent naar 0,2 procent. Dat was het gevolg van een verkoopdaling van liefst 61,8 procent. Ook in Nederland liep de afzet van Porsche terug. Bij ons wist het merk ruim een kwart minder auto’s op kenteken te zetten.

Oorzaak was het WLTP gedoe, waardoor Porsche tijdelijk alleen auto’s uit voorraad (lees: voor 1 september geproduceerde exemplaren, die niet aan de nieuwe emissierichtlijn hoefden te voldoen) kon verkopen. De certificatieproblemen zijn nu langzaam maar zeker opgelost. Porsche heeft bijna helemaal door de zure appel heen gebeten en nu is het weer tijd voor wat zoets: de 718 T.

Met de komst van de 718 T vertaalt Porsche naar eigen zeggen het puristische design van de 911 T uit 1968 door naar de Boxster en Cayman. Beide modellen zijn voorzien van een 300 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder turboboxermotor die gekoppeld is aan een handbak met 6 versnellingen en verkorte schakelwegen. Andere kenmerken zijn een 20 mm verlaagd PASM sportonderstel, Porsche Torque Vectoring (PTV; inclusief een mechanisch achteras sperdifferentieel) en het Sport Chrono Pakket. Als optie is de PDK automaat met dubbele koppeling beschikbaar. De levering start in eind februari 2019.

De letter ‘T’ staat bij Porsche voor ‘Touring’ en daarmee voor rij plezier in zijn meest pure vorm. De 718 T is volgens de fabrikant dan ook vooral op bochtige wegen in zijn element. De focus op dynamiek komt ook tot uiting in de gewichtsbesparende standaarduitrusting. Zo worden de deuren van binnenuit geopend met zwarte lussen en zijn de middenbanen van de 2-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen bekleed met zwart Sport-Tex. Het ‘718’ logo is in de hoofdsteunen gestikt. In plaats van het Porsche Communication Management (PCM) heeft de 718 T een groot opbergvak. Samen met de andere maatregelen wordt zo het extra gewicht van het standaard benzine partikelfilter gecompenseerd. Overigens is het PCM systeem wel zonder meerprijs beschikbaar.


Het interieur van de 718 T ademt volgens Porsche sportiviteit. Zo is het 360 mm GT sportstuurwiel met leer bekleed en uitgevoerd met de rij modus schakelaar. De ‘Boxster T’ of ‘Cayman T’ vermelding op de wijzerplaten en de instaplijsten verwijzen naar het bijzondere karakter (al zou je de Porsche in kwestie ook gewoon een actiemodel kunnen noemen). De sierlijsten op het dashboard en de middenconsole zijn afgewerkt in hoogglans zwart.

Blikvangers aan de buitenzijde zijn de 20 inch lichtmetalen velgen in hoogglans titaniumgrijs in combinatie met het 20 mm verlaagde PASM sportonderstel. Andere 718 T details zijn de agaatgrijze buitenspiegelkappen, de centraal geplaatst sportuitlaat met dubbele eindpijpen en de ‘718 Boxster T’ of ‘718 Cayman T’ vermelding op de flanken. De 718 T is er in zwart, wit, Indisch rood, race geel, Carrara wit metallic, diepzwart metallic en GT zilver metallic. Miami blauw en lava oranje zijn als speciale kleuren leverbaar.

De rode lijn van de 300 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder turboboxermotor ligt bij 7.500 toeren. Het maximale koppel bedraagt 380 Nm bij 2.150 krukasomwentelingen. Het leeggewicht van de 718 T bedraagt 1.350 kg (met PDK 1.380 kg). Daarmee komt de kg:pk verhouding op 1:4,5 (4,6). Met handbak sprint de 718 T in 5,1 seconden naar 100 km/u. De uitvoering met PDK automaat klaart de klus in 4,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 275 km/u.

De 718 T beschikt standaard over het Sport Chrono Pakket, dat keuze biedt uit de rij modi Normaal, Sport, Sport Plus en Individueel. De gewenste modus is te selecteren via een schakelaar op het stuur. In de Sport en Sport Plus modus worden de karakteristieken van de motor en transmissie sportiever. Als de Porsche is uitgevoerd met de handbak, dan ondersteunt de transmissie de bestuurder bovendien met een ‘tussengas functie’ bij handmatig terugschakelen. Sport Plus zorgt voor nog meer dynamiek met een extra sportieve afstemming van het Porsche Active Stability Management (PASM), de Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) en de optionele PDK. Bij de 718 met PDK automaat zijn de Launch Control functie en de Sport Response knop van de rij modus schakelaar ook beschikbaar.

Een speciaal feature van de 718 T is het PADM systeem oftewel dynamische ophanging van de transmissie. Dit minimaliseert trillingen in de omgeving van de aandrijflijn. Zo voorkomt het systeem dat het gewicht van de motor en de transmissie de rij dynamiek negatief beïnvloedt. PADM combineert de voordelen van een rigide en zachte transmissieophanging: het rijgedrag wordt bij lastwisselingen en in snelle bochten aanzienlijke preciezer en stabieler, terwijl het rij comfort op slechte wegen volgens Porsche onaangetast blijft.

PorscheAudiBMWJaguar
718 CaymanTT Coupé2-serie CoupéF-Type
T PDKRSM Competition2.0 i4 Chequered Flag
92.164 euro95.685 euro99.995 euro97.100 euro
PorscheAudiJaguarMercedes-AMG
718 BoxsterTT RoadsterF-TypeSLC
T PDKRS2.0 i4 R-Dynamic43 Red Art Edition
94.663 euro98.885 euro94.880 euro85.055 euro

De 718 T is per direct te bestellen. De 718 Cayman T is met handbak leverbaar vanaf 91.300 euro en met PDK automaat vanaf 92.164 euro. Voor de 718 Boxster T zijn de tarieven respectievelijk 93.800 euro en 94.663 euro. De levering start zoals gezegd eind februari 2019.

Reageren is niet mogelijk.