Autoverkopen België in 2018: diesel uit de gratie

0

In december werden in België 23.197 nieuwe personenwagens in het verkeer gebracht. Dat cijfer is aanzienlijk (dik 17 procent) lager dan in dezelfde maand van 2017. De Belgische automarkt kwakkelt al sinds september, toen de WLTP meetcyclus werd ingevoerd. Die plaatst de sector voor grote uitdagingen.

Verschillende autofabrikanten zagen zich genoodzaakt enkele modellen tijdelijk dan wel permanent uit het leveringgamma te schrappen. Bovendien houdt de invoering van de nieuwe testcyclus ook in België feitelijk een belastingverhoging in. Daar staat tegenover dat de verkoopcijfers in de maanden net voor de invoering van de WLTP meetcyclus opgehoogd werden omdat heel wat autofabrikanten de voorraad auto’s die na september niet meer verkocht mochten worden, wilden wegwerken.

Uiteindelijk tikte de Belgische automarkt af op 549.632 nieuwe voertuigen. Dat is 0,57 procent meer dan in 2017; ook al een goed jaar. Alleen in 2011 werden meer nieuwe auto’s in het verkeer gebracht, eveneens vanwege uitzonderlijke omstandigheden. Toen werden de afzetcijfers omhoog gestuwd door de vele mensen die nog wilden profiteren van de CO2-premie die toen afliep. Jawel, op de kleine dieseltjes die de Belgische overheid toen nog promootte en inmiddels verkettert.

Diesel en de andere aandrijfvormen

Over diesel gesproken: auto’s die deze brandstof lusten, zagen hun verkoopaandeel drastisch slinken. Eind 2017 koos nog 46,3 procent van de markt voor een dieselmodel. Nu is dat nog slechts 35,5 procent. De grote winnaars bij onze zuiderburen zijn niet de volledig elektrische of stekkerhybride voertuigen, maar benzineauto’s. Eind 2017 was 48 procent van de nieuw ingeschreven personenwagens van dit brandstoftype. Nu is dat 58,6 procent. De hybride modellen slagen er dus blijkbaar niet in om Belgische ex-diesel rijders te verleiden. Deze aandrijfoplossing heeft 4,7 procent van de kopers in 2018 kunnen trekken, tegenover 4,4 procent in 2017. Een verwaarloosbare stijging. CNG gaat van 0,45 procent marktaandeel in 2017 naar 0,73 procent vorig jaar, waarbij het de volledig elektrische modellen inhaalt (0,66 procent vorig jaar tegenover 0,49 procent in 2017). Dit brandstoftype profiteert van een goed ontwikkeld aardgasdistributienetwerk voor voertuigen in Vlaanderen en Wallonië. LPG blijft daarentegen echt in de marge met slechts 0,03 procent van de verkopen. Waterstof komt op de Belgische verkoopradar überhaupt niet voor.

De nieuwe Belgische liefde voor benzinemotoren, en de voor velen bij onze zuiderburen nog weinig aantrekkelijke elektrische alternatieven, vormt een nieuw probleem: dat van de CO2-uitstoot. De vernieuwing van de personenwagenvloot richting benzine zal uiteraard de vervuilende emissie door dieselmotoren verminderen, maar de CO2-uitstoot gaat omhoog. Dat komt omdat benzinemodellen gemiddeld meer brandstof verbranden. Het is niet alleen een tegenvaller voor de autoriteiten die de uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen, NOx willen beperken en de luchtkwaliteit in steden willen verbeteren, maar ook voor de autofabrikanten voor wie het lastiger wordt om de toekomstige uitstootnormen te halen (een gammagemiddelde van 95 gram/km). De politieke doelstellingen liggen in België vast, maar voorlopig lijkt de bevolking aldaar nog niet klaar om afscheid te nemen van de klassieke verbrandingsmotor, ondanks de recente afkeer voor diesel. Er bestaat dus een risico voor nog strengere verkeersbeperkingen na 2025 of zelfs een massale weerstand tegen de beslissingen van de autoriteiten. Die zal onvermijdelijk sterke spanningen creëren in de samenleving, vooral als de voorgestelde alternatieven (nog) niet lijken te voldoen aan de behoeften.

December 2018

Afgelopen maand was het Renault dat het meeste auto’s op kenteken zette in België, namelijk 2.709 stuks. Volkswagen moest genoegen nemen met 1.797 eenheden en Peugeot bezet de derde podiumplaats met 1.782 stuks.

Heel 2018

De top10 voor heel 2018 bestaat achtereenvolgens uit Volkswagen (52.738 registraties), Renault (50.213), Peugeot (42.623), BMW (40.057), Mercedes (35.526), Opel (34.420), Audi (28.710), Ford (23.830), Citroën (23.561) en Hyundai (21.727). Opvallende ontwikkelingen in de verkooplijst zijn de terugval van Audi (-13 procent) en Nissan (plek 15; -10 procent).

De grootste vooruitgang (procentueel gezien, exclusief de marginale merken) werd gerealiseerd door Jeep (89,8 procent hogere verkopen), terwijl de grootste schuiver werd gemaakt door Infiniti (-56,5 procent). Seat kende dan weer een stijging van 27,7 procent tegenover 2017. Andere merken die in België in de lift zaten, waren Jaguar (+22 procent), Mitsubishi (+16 procent), Hyundai (+ 11 procent), Volvo (plek 11; +11,8 procent), Kia (plek 17; +10 procent), Jaguar (plek 24; +22,7 procent) en Mitsubishi (plek 28; +29,5 procent).

Bugatti trok vorig jaar in België, net zoals in 2017, één klant. In het segment van de ultraluxe en supersportwagens konden Aston Martin, Lotus en vooral McLaren lachen, terwijl Rolls-Royce, Ferrari en vooral Maserati het verkoopverdriet van België vertegenwoordigden. Bentley trok daarentegen 63 klanten en Ferrari 95. In zijn eerste comebackjaar heeft Alpine 73 zuiderburen verleid. Tesla wordt in België anders dan bij ons niet fiscaal in de watten gelegd en kwam daardoor met zijn verkopen 23,7 procent lager uit in 2018, met 878 inschrijvingen tegenover 1.151 stuks in 2017. Daarmee deed het automerk van Elon Musk het even beroerd als SsangYong. Onderaan de lijst treffen we 2 bolides van PGO aan, 1 exemplaar van Italdesign en een Bierman. Dat is een omgebouwd voertuig voor gehandicapten. Er rijdt in België ook een JAC rond, een voertuig van Chinese afkomst.

Reageren is niet mogelijk.