Autoverkopen Nederland 2018: het complete verhaal

0

Er zijn in 2018 in Nederland 443.812 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 7,1 procent meer dan in 2017 toen er 414.306 registraties waren en in lijn met de prognose die Autointernationaal.nl al maanden geleden af gaf. De brancheorganisaties Bovag, RAI Vereniging en RDC zaten aanvankelijk op een veel hogere raming, maar hebben die op de valreep in december aangepast richting het door Autointernationaal.nl voorspelde verkoopniveau.

In de afgelopen 4 decennia werden er in slechts 9 jaren minder nieuwe auto’s verkocht. Daarvan liggen er 5 in het afgelopen decennium. Het gemiddeld verkoopaantal in de afgelopen 10 jaar bedraagt ruim 442.000 stuks. In 2018 was er dus sprake van een doorsnee resultaat. Er werd voor de tweede keer op rij een stijging gerealiseerd, na rampjaar 2016 toen de afzetteller bleef steken op 385.259 exemplaren. Het beste verkoopjaar ooit blijft 1999, toen er 611.776 nieuwe personenauto’s aan de man werden gebracht.

Opmerkelijk is de verdere afname van de verkoop van nieuwe dieselauto’s. Het marktaandeel van dit krachtbrontype daalde in ons land in 2018 met bijna 5 procent naar slechts 13 procent. Zal het tij gekeerd kunnen worden? Dat is twijfelachtig, aangezien veel Japanse merken in dit segment zijn afgehaakt. Dit geldt ook voor Porsche. Maar diverse Duitse collega’s zijn nog lang niet klaar met de dieselmotor. Zo heeft Mercedes-Benz onlangs een hybride variant geïntroduceerd. Hoe het ook zij, de één zijn dood is de ander zijn brood. het verkoopaandeel van elektrische auto’s nam vorig jaar aanzienlijk toe: in 2017 bedroeg dat 2,1 procent, maar vorig jaar was dat gestegen naar 5,4 procent. Dit betekent evenwel bijna 95 procent van alle verkopen nog gewoon een auto met verbrandingsmotor betrof.

De reden voor de matige kooplust moet volgens Autointernationaal.nl niet in de laatste plaats gezocht worden in de toenemende belangstelling bij particulieren voor gebruikte auto’s. Er is enerzijds steeds minder noodzaak om een nieuw exemplaar aan te schaffen. Anderzijds voelen huishoudens de druk op hun budget. Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven en veel producten / diensten worden gestaag duurder. Een oplossing kan dat zijn om voor een jong gebruikt exemplaar te gaan. Die zijn niet alleen goedkoper en in de perceptie van de consument is de kwaliteit goed. Dat dit laatste niet altijd klopt, blijkt uit de vele klachten die er zijn over de gebrekkige levensduur van compacte turbomotoren. Hoe dan ook, de afzet van occasions is in 2018 naar een recordhoogte gestegen. Autointernationaal.nl verwacht dat de populariteit van tweedehands auto’s zal aanhouden aangezien de meeste modellen door de nieuwe WLTP meetcyclus duurder zijn geworden.

Elektrische eindsprint

Afgelopen december werden 20.028 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 17.365 exemplaren in dezelfde maand van 2017; een plus van ruim 15 procent. Vooral met elektrische auto’s in het hogere segment (zoals de nieuwe Jaguar I-Pace met 2.621 registraties en 1.558 respectievelijk 682 eenheden voor de Tesla modellen S en X) werd in de laatste maand van het 2018 een eindsprint getrokken, aangezien per 1 januari de regels voor fiscale bijtelling zijn gewijzigd. Het gunstige tarief van 4 procent bijtelling voor onbeperkt privé gebruik door zakelijke rijders geldt nu alleen nog maar over de eerste 50.000 euro van de consumentenadviesprijs. Over de rest wordt 22 procent berekend; het percentage dat ook wordt gehanteerd voor auto’s die niet over een volledige elektrische aandrijving beschikken (waterstofmodellen blijven in aanmerking komen voor 4 procent bijtelling). Het leidde tot toestanden die deden denken aan eind 2013, toen Mitsubishi in december nog 5.000 stuks van de Outlander PHEV (met 0 procent bijtelling) de leasemarkt in duwde (op een totaal van 8.700 exemplaren dat jaar).

Op de valreep (31 december 2018) werden hierdoor nog bijna 1.500 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Op de zaterdag ervoor stond de teller nog op 442.339 exemplaren. De eindspurt die met name de Jaguar I-Pace maakte, betekent dat in feite alles wat in de fabriek in Graz, Oostenrijk van de band rolde, naar Nederland werd doorgesluisd. Nou ja, en naar Noorwegen dan. Daar is de honger naar dure elektrische auto’s ook groot. Dat de zwakke plekken nog niet helemaal niet uit de software van de elektrische Jaguar gestreken zijn, zal de leaserijders die in 2018 nog een exemplaar wisten te bemachtigen weinig deren.

Over het gehele jaar moet de I-Pace genoegen nemen met een tweede plaats in de substatistiek voor elektrische modellen, achter de Model S. Die ging in 2018 liefst 5.633 keer over de toonbank, gevolgd door de Jaguar I-Pace (3.495), de Nissan Leaf (3.369), de Tesla Model X (2.966), de Volkswagen e-Golf (2.243), de BMW i3 (héél merkkarakteristiek 1.602), de Hyundai Ioniq Electric (1.500), de Renault Zoe (1.017) en de Hyundai Kona (551). Autointernationaal.nl hoort Pieter Omtzigt zachtjes wenen.

Jaarresultaten

De populairste merken in 2018 waren achtereenvolgens Volkswagen met 50.190 registraties en 11,3 procent marktaandeel, Renault (38.447 en 8,7 procent), Opel (36.419 en 8,2 procent), Peugeot (31.688 en 7,1 procent), Kia (26.340 en 5,9 procent), Ford (24.780), Toyota (23.449), BMW (20.672), Skoda (18.751) en Volvo (16.268). De grootste groei bij de merken uit de top10 werd gerealiseerd door Kia, dat in 2017 nog op de 7de plek eindigde maar afgelopen jaar zowel Ford als Toyota inhaalde. De goede verkopen van de Niro (hybride, stekkerhybride én volledig elektrisch in combinatie met de gewilde cross-over verpakking) en van de Picanto hebben daaraan bijgedragen.

Volkswagen wist vorig jaar voor de 14de maal op rij de meeste nieuwe auto’s te verkopen. De afstand tot nummer 2, Renault, is vergeleken met 2017 aanzienlijk vergroot. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het populairste automerk van Nederland. Tesla verkocht vorig jaar 8.604 auto’s (een stijging van 161,7 procent) en haalde daarmee volumemerk Fiat in. Jaguar verkocht 4.626 voertuigen, oftewel 234,5 procent meer dan in 2017. Daarvan nam de I-Pace er 3.495 stuks voor zijn rekening. Zonder dit model zou de afzet zijn uitgekomen op 1.131 auto’s oftewel onder het verkoopniveau van 2017, toen er 1.383 registraties waren.

Alle merken samen genereerden in 2018 dus 7,1 procent hogere verkopen. Autofabrikanten die tegen deze trend in minder personenwagens wisten te slijten, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (de Giulia is alweer uit de gratie), Audi (WLTP perikelen en duidelijk minder vraag naar de Q5), Bentley (moederbedrijf Volkswagen begint onderhand haar geduld te verliezen), Citroën (de C3 is over zijn hoogtepunt heen en de facelift van de C4 Cactus is onopgemerkt gebleven), Dacia (alleen de Duster wist aan de WLTP dans te ontspringen), DS (de afzet van de kurk waar dit merk voorheen op dreef, de 3, is gehalveerd), Fiat (de eeuwig jonge 500 vertoonde in 2018 na 11 jaar tóch verkoopvermoeidheid verschijnselen), Honda (ook met facelift lust Nederland de Jazz niet), Infiniti (zie DS en vervang ‘3’ door ‘Q30’), Land Rover (de nieuwe Evoque komt geen moment te vroeg), Maserati (met name de Levante laat het afweten), Mercedes-Benz (scoort over de hele linie net wat minder dan in 2017), Renault (WLTP ellende en een slecht jaar voor de middenklassers Mégane, Kadjar en Talisman), Smart (de Fortwo werd een minder slimme keuze bevonden), Suzuki (net als de Baleno smaken ook de Celerio en Vitara niet meer) en Toyota (de Auris opvolger Corolla wordt door de dealers met open armen ontvangen).

Dat Jaguar en Tesla hun verkopen ruimschoots wisten te verdubbelen in 2018 zal geen verbazing wekken, maar er waren ook andere merken die hun afzet met meer dan 25 procent op wisten te voeren. Zoals Jeep, dat driekwart meer klanten trok voor de Compass. Bij Mitsubishi beleefde de verbeterde Outlander een tweede verkoopjeugd. Dit merk deed ook goede zaken met haar Eclipse Cross. Verder liet de Space Star zich niet klein krijgen in 2018. Bij Nissan stond de afzet van het oude succesnummer Qashqai onder druk, maar dat werd meer dan gecompenseerd door zowel de Micra als de Leaf. Seat heeft met de Arona een enorme hit in handen. Zustermerk Skoda scoorde op soortgelijke wijze met de Karoq. Bij Volkswagen zorgde niet alleen de Polo voor winst, maar ook de T-Roc. Volvo deed prima zaken met de V60 en vooral de nieuwe XC40.

Alpine was in 2018 nieuw in Nederland en verkocht meteen 52 exemplaren van haar A110. Aston Martin bleef met 31 verkochte exemplaren exact gelijk aan een jaar eerder. Ferrari boerde goed en kwam tot 50 verkochte sportwagens (tegen 27 een jaar eerder), terwijl Lamborghini haar verkoopaantallen ruim verdubbelde (van 8 naar 19). Met dank aan de nieuwe Urus (7 keer verkocht). Rolls-Royce bleef gelijk (14; het Cullinan effect zal vermoedelijk pas in 2019 optreden). Porsche liet nogmaals zien dat het in Nederland de kunst verstaat om met dure producten de consument te verleiden. Het is haast een volumemerk, want met 1.488 registraties verkocht het meer dan Alfa Romeo (1.372) en Honda (1.263). Zowel de 911, de Macan, de Cayenne als de Panamera trokken dik 300 kopers; een bewijs van een uitgebalanceerd portfolio. Alleen de Macan leverde marktaandeel in, maar dat kan niet los worden gezien van de facelift. De vernieuwde editie wordt dit jaar volop leverbaar.

De modellen die in 2018 het vaakst op kenteken werden gezet, waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo met 14.585 registraties en 3,3 procent marktaandeel, de Renault Clio (12.001 en 2,7 procent), de Kia Picanto (10.997 en 2,5 procent), de Ford Fiesta (10.850 en 2,4 procent), de Opel Karl (10.170 en 2,3 procent), de Volkswagen Up (10.023), de Volkswagen Golf (9.696, inclusief Sportsman uitvoering 10.169), de Peugeot 108 (8.872), de Renault Captur (7.811) en de Toyota Aygo (7.615). In 2018 was de Renault Clio het bestverkochte model in Nederland en het jaar daarvoor de Volkswagen Golf. Dat de Fransman van de troon is gestoten, komt doordat hij aan het eind van zijn levenscyclus zit: in maart zal de nieuwe editie worden voorgesteld. De Polo was in 2018 daarentegen kraakvers.

Hoewel cross-overs en SUV modellen de wereld lijken over te nemen, zijn het in Nederland dus zeker niet de best verkochte auto’s. Compacte hatchbacks scoorden wederom het best, al komt dat ook omdat wij dol zijn op A segment modellen (Picanto, Karl, Up, 108, Aygo). En afgezien van de Suzuki Ignis zijn er in dit onderste deel van de markt eigenlijk geen cross-overs of SUV modellen te koop. In vergelijking met 2017 zijn er wel een paar dingen veranderd. Zo is de Volkswagen Golf uit de top5 verdwenen. Deze middenklasser stond in 2017 nog op plek 2 met 11.146 verkopen. Ook verdwenen uit de top5 is de Volkswagen Up. Dit karretje bezette in 2017 op de derde plek met 10.851 registraties.

Modellen die in 2018 minimaal 3.600 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (3.822), de Citroën C1 (4.191), de Citroën C3 (4.331), de Fiat 500 (4.663), de Ford Fiesta (10.850), de Ford Focus (6.096), de Hyundai i10 (5.921), de Kia Niro (5.851), de Kia Picanto (10.997), de Mazda CX-5 (4.235), de Mini Hatch (4.210), de Nissan Micra (4.422), de Nissan Qashqai (6.193), de Opel Astra (7.181), de Opel Corsa (5.835), de Opel Crossland X (3.900), de Opel Karl (10.170), de Peugeot 108 (8.872), de Peugeot 208 (6.522), de Peugeot 2008 (4.371), de Peugeot 308 (4.257), de Peugeot 3008 (4.512), de Renault Captur (7.811), de Renault Clio (12.001), de Renault Mégane (6.685), de Renault Twingo (4.599), de Skoda Octavia (6.565), de Tesla Model S (5.633), de Toyota Aygo (7.615), de Toyota C-HR (4.689), de Toyota Yaris (6.930), de Volkswagen Golf (9.696), de Volkswagen Polo (14.585), de Volkswagen T-Roc (4.285), de Volkswagen Tiguan (5.287), de Volkswagen Up (10.023) en de Volvo V40 (4.542).

Modellen waarvan de verkopen in 2018 op 1 hand te tellen waren, waren in alfabetische volgorde de Alfa Romeo 4C, de Aston Martin V12 Vantage, de Aston Martin Vanquish, de Audi R8, de Bentley Flying Spur, de Bentley Mulsanne, de Citroën C5, de Citroën Jumper, de Ferrari F12, de Fiat Doblò, de Ford Transit Courier Tour, de Honda Accord, de Hyundai i40, de Hyundai Santa Fe, de Infiniti Q60, de Jeep Wrangler, de Lamborghini Aventador, de Lotus Elise, de Lotus Exige, de Maserati GranTurismo, de Mercedes-Benz SL, de Morgan Aero8, de Morgan 4/4, de Morgan Plus 4, de Nissan 370Z, de Nissan GT-R, de Nissan NV300, de Nissan NV400, de Opel Combo Tour, de Renault Master, de Rolls-Royce Dawn, de Rolls-Royce Ghost, de Rolls-Royce Wraith, de Seat Tarraco, de SsangYong Tivolo, de SsangYong XLV, de Tesla Model 3, de Toyota GT86 en de Toyota Mirai.

Decemberresultaten

In december 2018 bestond de merken top10 achtereenvolgens uit Jaguar (2.651 registraties), Tesla (2.214), Renault (1.765), Toyota (1.438), Peugeot (1.173), Ford (995), Mercedes-Benz (937), Volkswagen (901), Opel (831) en Nissan (778).

Merken die in december niet wisten te profiteren van de algehele marktgroei van ruim 15 procent en minder auto’s aan de man wisten te brengen, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo, BMW, Citroën, DS, Fiat, Hyundai, Jeep. Lexus, Mazda, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Subaru, Toyota, Volkswagen en Volvo. Alleen Jaguar, Skoda (alle modellen deden het superb) en Tesla wisten hun afzet meer dan te verdubbelen en die trokken dus min of meer samen het maandresultaat in de plus, al wisten ook Audi, Honda, Mercedes-Benz en Smart hun marktaandeel op te voeren.

Bij de modellen bestond de top10 in december 2018 achtereenvolgens uit de Jaguar I-Pace (2.621 registraties), de Tesla Model S (1.558), de Renault Clio (697), de Ford Fiesta (657), de Tesla Model X (652), de Peugeot 108 (612), de Toyota Aygo (513), de Toyota Yaris (456), de Renault Captur (408) en de Kia Picanto (355).

Modellen die in december minimaal 160 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi e-Tron (163), de BMW i3 (272), de Citroën C1 (225), de Fiat 500 (165), de Ford Fiesta (657), de Hyundai i10 (180), de Hyundai Kona (226), de Jaguar I-Pace (2.621), de Kia Picanto (355), de Mazda CX-5 (174), de Mercedes-Benz C klasse (199), de Nissan Leaf (260), de Nissan Qashqai (312), de Opel Astra (166), de Opel Corsa (205), de Opel Karl (169), de Peugeot 108 (612), de Renault Captur (408), de Renault Clio (697), de Renault Mégane (237), de Renault Twingo (232), de Skoda Octavia (187), de Tesla Model S (1.558), de Tesla Model X (652), de Toyota Aygo (513), de Toyota C-HR (242), de Toyota Yaris (456), de Volkswagen Golf (277) en de Volkswagen Polo (274).

Prognose voor 2019

Voor 2019 verwacht Autointernationaal.nl een verkoopniveau iets onder het totaal van 2018. Reden is dat de registratie door zakelijk rijders van een aanzienlijk aantal elektrische auto’s vorig jaar nog versneld plaats vond, om zo zoals gezegd nog volop te kunnen profiteren van een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Die auto’s komen dus niet op conto van 2019. Verder is de economische groei wereldwijd duidelijk aan het afnemen en dat heeft zijn weerslag op het consumentenvertrouwen. Dat het Nederlandse kabinet van affaire naar affaire struikelt, zaken die door televisieprogramma’s als Nieuw Zuur graag breed wordt uitgemeten, doet de autoverkopen ook geen goed, net zo min als de Brexit chaos. Reken dus op hooguit 440.000 exemplaren. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s stijgt naar verwachting naar 7 procent. Dieselmodellen zullen, zo luidt de prognose van Autointernationaal.nl , goed zijn voor slechts 11 procent van de personenwagenverkopen.

Comments are closed.