China vergroot voorsprong met elektrische auto

0

China heeft zich ontwikkeld tot de grote koploper op het gebied van elektrische auto’s. Dat is het beeld dat topmanagers uit de internationale autobranche schetsen in het Automotive Executive Survey onderzoek van consultant & accountant bureau KPMG. Andere landen worden steeds afhankelijker van de Chinese kennis op het gebied van elektrische auto’s.

De branchedeskundigen verwachten dat elektrische auto’s in 2040 nog niet het merendeel van de verkopen aan nieuwe personenwagens zullen uitmaken. Voertuigen zonder verbrandingsmotor, oftewel volledig elektrische modellen, zullen daar zo’n 30 procent van de registraties uitmaken, hybride modellen een kwart. De resterende afzet, 45 procent, wordt evenredig verdeeld over auto’s met een brandstofcel (waterstofmodellen) en personenwagens met een verbrandingsmotor.

Welke brandstof in welk land belangrijk wordt, hangt af van de beschikbare natuurlijke grondstoffen. China is een van de grootste producenten van batterijcomponenten, onder meer omdat het land daar veel grondstoffen voor heeft. Het Aziatische land richt zich mede daarom op elektrische auto’s. Een land met veel olie in de grond, zoals de Verenigde Staten, zal zich waarschijnlijk blijven richten op voertuigen met een verbrandingsmotor. Vanuit deze optiek is het opvallend dat Tesla van Amerikaanse origine is, en dat Cadillac besloten heeft om zich om te vormen tot een specialist op het gebied van elektrische auto’s.

Voor de Europese autosector liggen de grootste kansen op het gebied van “The Internet of Things”. Met deze techniek kunnen auto’s onderling verbonden worden en met zowel verkeerslichten als verkeerssystemen. Dat zal kunnen leiden tot een aanzienlijk grotere verkeersveiligheid. Consumenten in Europa zijn vooralsnog terughoudend met de overstap naar elektrische auto’s, zo stellen de onderzoekers van KPMG. De prijs van dergelijke voertuigen, het opladen en het bereik zijn de belangrijkste barrières.

De onderzoekers van KPMG verwachten dat China zich op korte termijn zal ontwikkelen tot de grootste producent van volledig elektrische auto’s. Dat blijkt uit de Global Automotive Executive Survey 2019 van KPMG onder 1.000 topmanagers uit de autobranche. “China kan als centraal geleide economie (lees: dictatuur) natuurlijk ook razendsnel schakelen”, verklaart Loek Kramer, partner bij KPMG in Nederland. “Als de regering besluit dat iedereen elektrisch moet rijden om de milieuvervuiling te beperken, dan gebeurt dat gewoon”.

Uit de Global Automotive Executive Survey 2019 van KPMG blijkt dat bijna de helft van de topmanagers in de autobranche verwacht dat China de komende tijd zijn voorsprong verder zal vergroten, ook omdat het land één van de drie grootste producenten van batterijcomponenten is. De beschikbaarheid van ruwe grondstoffen is volgens driekwart van de topmanagers én volgens een groot deel van de 2.000 consumenten die ook voor het onderzoek zijn geraadpleegd, mede bepalend voor de het feit dat in China voor de elektrische aandrijflijn technologie is gekozen. De verwachting is dat in 2040 circa 35 procent van de voertuigen in dit Aziatische land volledig elektrisch zal zijn.

Volgens 77 procent van de ondervraagde topmanagers is de politiek bepalend voor de technologische agenda en niet de autofabrikanten. Nederland is daar een goed voorbeeld van: zonder verlaagde bijtelling was Tesla hier nooit zo succesvol geweest. KPMG verdeelt de wereld in 3 kernregio’s die bepalend zijn voor de ontwikkelingen in de autobranche: Azië, Noord-Amerika en Europa. Omdat deze 3 continenten ieder hun eigen focus zullen kiezen, zullen er ook in 2040 nog veel aandrijfsoorten naast elkaar bestaan. Één internationale standaard is zodoende de komende jaren niet aan de orde.

Vorig jaar werd in de 2017 editie van hetzelfde onderzoek nog de verwachting uitgesproken dat de 3 typen aandrijving (elektrisch, waterstof en verbrandingsmotor) ieder een min of meer gelijk marktaandeel zouden halen. En in 2016 werd de benzinemotor en de diesel nog zo goed als afgeschreven, maar die beleven in de visie van de deskundigen een renaissance. Onlangs zei PSA topman Carlos Tavares dat in Europa de dieselhybride de ideale technologie is om de CO2-emissiedoelstellingen te halen.

De helft van de respondenten verwacht dat het aantal dealervestigingen met 30 tot 50 procent zal afnemen. Tweederde van de ondervraagden verwacht dat in 2030 slechts 5 procent van de autoproductie in West Europa plaatsvindt. Op dit moment is dat 15 procent. Maar de export naar bijvoorbeeld China ondervindt steeds meer tegenwind. Daarom moet Jaguar Land Rover fors inkrimpen. Daarnaast zullen veel elektrische modellen (waaronder de Ford Mach E en de Polestar 2) niet in Europa gebouwd gaan worden.

Reageren is niet mogelijk.