In detail: Ford Explorer Live

0

Ford heeft haar Amerikaanse SUV model Explorer compleet vernieuwd. Het publieksdebuut vindt plaats op de North American International Auto Show in Detroit.

De Explorer is voor autoconsumenten in de Verenigde Staten een begrip, maar de laatste modelvernieuwing vond in 2010 plaats. Het is voor autobegrippen dus de hoogste tijd voor een verse editie. Die ruilt voorwielaandrijving in voor achterwielaandrijving. Ook zijn er gemoderniseerde aandrijflijnen, interessante veiligheidsitems en zowel een sportieve versie als een hybride uitvoering. Met achterwielaandrijving kan de Explorer zwaardere aanhangers (tot 2.540 kilo) trekken, zegt Ford. Ook de terreincapaciteiten zijn er door toegenomen.

Vorig jaar ging de Explorer bijna 262.000 keer over de toonbank. Een respectabele score, maar wel 3,5 procent minder vaak dan in 2017. De generatiewisseling komt dus geen moment te vroeg, ook omdat het in Dearborn gevestigde Ford besloten heeft om haar sedans vaarwel te zeggen. Dit betekent dat SUV modellen, pick-ups en de Mustang de verkoopkar moeten gaan trekken. De Explorer doet dat tot nu toe op zich goed, want het model is de best verkochte Ford na de F-series pick-up en de Escape (onze Kuga).

Het klassieke SUV design van de 5,04 meter lange en 2,00 meter brede Explorer is gebleven, maar de dakpartij van de 1,79 meter hoge SUV loopt nu wel meer af. Klanten klaagden over de krappe ruimte op heuphoogte (al kan dat ook aan het formaat van hun achterwerken liggen) en dat het lastig was om de derde rij stoelen te bereiken. Ford zegt beide problemen opgelost te hebben door meer interieurruimte te creëren en door de zetels op de tweede rij te voorzien van een elektrisch klap/schuifmechanisme. De Explorer kan, met alle achterstoelen plat, 2.485 liter aan bagage slikken. Dat is zo’n 175 liter meer dan voorheen.

De rugleuningen van de stoelen op de tweede rij zijn in 40:20:40 verhouding neerklapbaar. De standaarduitrusting van de nieuwe Explorer omvat verder automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, een 4G LTE Wi-Fi hotspot, een 8,0 inch scherm voor het Sync3 infomedia systeem met Apple CarPlay en Android Auto compatibiliteit. Een 12,3 inch digitaal instrumentarium is optioneel leverbaar, evenals een 10,1 inch groot touch screen voor het infomedia systeem dat (en dit is voer voor discussie) verticaal geplaatst is en optisch lijkt te zweven.

De Explorer XLT voegt hier elektrische verstelling voor de voorstoelen (dat kan op 10 manieren bij de bestuurderszetel en op 4 manieren bij het exemplaar van de bijrijder), een met leer bekleed stuurwiel, een 6,5 inch kleurendisplay in het instrumentencluster, USB aansluiting op de tweede rij, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop, Automatic Emergency Braking, dode hoek waarschuwing en een rijstrook assistent aan toe.

Als Limited biedt de Explorer tevens geperforeerde lederen meubilair bekleding, sfeerverlichting, een verwarmbaar stuurwiel, verwarming van de stoelen op de voorste 2 rijen, elektrisch inklapbare zetels op de derde rij en een Bang & Olufsen premium geluidsinstallatie met 14 speakers, een draadloze telefoon oplaadmogelijkheid, een op 10 manieren verstelbare bijrijder stoel en zonneschermen op de tweede rij aan toe.

Topmodel is de Explorer Platinum. Die kenmerkt zich door lederen bekleding van het dashboard, Ash Swirl houtdecoratie, hoogwaardiger leder voor de meubilair bekleding, een uit 2 panelen bestaand panoramadak, voorportierramen die op afstand geopend en gesloten kunnen worden, Ford Co-Pilot360 Assist+ en Active Noise Cancellation.

Ford meldt dat de nieuwe Explorer zuiniger omspringt met benzine omdat hij ruim 50 kilo minder weegt dan zijn voorganger. De gewichtsreductie is bereikt door meer aluminium en hoogwaardig staal toe te passen. De basisuitvoering weegt nu 1.970 kilo. Als vanouds wordt er gebruik gemaakt van een ladder chassis. De wielbasis bedraagt 3,02 meter; de as afstand is 16 centimeter groter dan bij het vorige model. Basismotor is een verbeterde versie van het 2,3 liter 4 cilinder Ecoboost turboblok met 304 pk en 420 Nm. De vorige Explorer schopte het met deze motor tot 280 pk. Er is ook een 370 pk / 515 Nm sterke 3,0 liter dubbel geblazen V6.

Het schakelwerk wordt in alle motorvarianten verzorgd door een 10-traps automaat. Vierwielaandrijving met 7 verschillende terreinmodi is optioneel. De nieuwe Explorer gaat ook geleverd worden in een sportieve ST uitvoering. Die heeft een 405 pk / 542 Nm. Bij de Explorer ST is vierwielaandrijving standaard. De betreffende techniek stuurt het gros van het motorvermogen en koppel naar de achterwielen. Het interieur is opgewaardeerd met sportstoelen, het eerder genoemde digitale instrumentarium en een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel dat verwarmbaar is. Andere kenmerken van de Explorer ST zijn een sportonderstel en krachtigere remmen. Er is ook een Street Pack en Track Pack beschikbaar. Op de optielijst staan tevens 21 inch velgen.

Daarnaast zal de nieuwe Explorer in hybride uitvoering besteld kunnen worden. Die heeft een atmosferische 3,3 liter V6 als basisunit en een systeemvermogen van 318 pk. De achterwiel aangedreven versie heeft een actieradius van 804 km. Het vloeistof gekoelde lithium/ion accupakket bevindt zich onder de stoelen op de tweede rij. De bagageruimte en het trekvermogen is dus even groot als bij de niet-hybride uitvoeringen. De Explorer Hybrid gaat alleen geleverd worden als Limited.

De nieuwe Explorer wordt 400 dollar duurder dan het oude model, die een instaptarief van 32.365 dollar had. Voor Nederland komt dit neer op zo’n 70 mille inclusief belastingen. De prijsverhoging is gelet op het feit dat Ford voor de nieuwe Explorer een compleet nieuw onderstel heeft ontwikkeld redelijk. De vorige editie deed het nog met een bodemplaat die genetisch verwant was aan de eerste generatie Volvo S80. De ST uitvoering gaat omgerekend bijna 130.000 euro kosten. Ford presenteert direct een Interceptor Utility variant van de Explorer. Deze uitvoering zal door politiediensten gebruikt gaan worden.

Ford gaat de Explorer in Chicago bouwen. De verkoop start komende zomer. Hij gaat concurreren met de 7-persoons SUV modellen van General Motors (Buick Enclave, Cadillac XT6, Chevrolet Traverse en GMC Acadia) en met de nog te introduceren, volgende generatie Jeep Grand Cherokee met 3 rijen zetels. Binnen het eigen Ford gamma behoudt de Explorer zijn plaats tussen de ook hier bekende Edge en de naar Europese maatstaven werkelijk gigantische Expedition.

 

Reageren is niet mogelijk.