Nieuwstelex

0

+++ AUDI komt dit jaar met een antwoord op de BMW X4: de Q4 (of Q3 Sportback). Dat wordt kort door de bocht een (gewone) Q3 met een lager dak en een schuinere achterzijde. Aanvankelijk werd gedacht dat de Q4 / Q3 Sportback (over de modelnaam bestaat nog geen zekerheid) een productieversie van de in 2014 getoonde TT Offroad Concept zou worden, maar daarvan is het ‘SUV gehalte’ bij nader inzien te laag. Daarom is er gekozen voor een ander ontwerp. Audi gaat de coupéachtige SUV leveren als 35 TFSI, 40 TFSI, 45 TFSI, 35 TDI en 40 TDI. Op termijn zullen snellere S en RS versies de gelederen komen versterken. De laatste kan rekenen op de 2,5 liter 5 cilinder motor. +++

+++ Vorig jaar gingen bijna een kwart meer auto’s in vlammen op dan in het jaar ervoor. Er werden 5.574 AUTOBRANDEN geregistreerd. In 2017 waren dat er 4.524. Dat blijkt uit cijfers van Alarmeringen.nl. Zuid-Holland is de provincie met de meeste autobranden: 1.025 ten opzichte van 802 in het jaar ervoor. Amsterdam is de gemeente met het hoogste aantal voertuigbranden: 299. De andere podiumplaatsen zijn voor Den Haag en Utrecht. De sterke stijging van het aantal autobranden blijkt ook uit cijfers die het Verbond van Verzekeraars in november bekendmaakte. Over de eerste 9 maanden van 2018 kregen verzekeraars 2.927 meldingen van autobranden binnen, het hoogste aantal in 5 jaar. Alleen mensen met een WA Plus of Allrisk verzekering krijgen de schade van een autobrand vergoed. Dat is ongeveer tweederde van alle autobezitters in Nederland. Verzekeraars maken zich zorgen over het toenemend aantal autobranden. Ze adviseren autobezitters om hun auto altijd op een zo zichtbaar mogelijke plek te parkeren, bijvoorbeeld in de buurt van een lantaarnpaal. Via WhatsApp buurtgroepen kan verdacht gedrag in de wijk worden gesignaleerd. De grootste stijging van het absolute aantal autobranden was in Den Haag. Daar waren er vorig jaar 76 meer dan in 2017. Ook in Haarlem (69) en Helmond (53) vielen auto’s vorig jaar regelmatig ten prooi aan de vlammen. In beide steden verdubbelde het aantal meldingen van autobranden zelfs ten opzichte van vorig jaar. +++

+++ In december werden 3.825 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 3.477 exemplaren in december 2017. Dit betekent een toename van 10,0 %. In het hele jaar 2018 werden 79.171 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 73.471 stuks in 2017; een toename van 7,8 %. Sinds 2008 zijn er niet zoveel exemplaren verkocht. Vanaf maart zat de afzet in de plus. De opgaande economische bedrijvigheid in ons land was daarbij de belangrijkste impuls, maar ook enkele nieuwe merken zorgen voor extra registraties. Marktleider Volkswagen wist in absolute aantallen te groeien, maar verloor wel marktaandeel: in 2017 was dit merk goed voor 21,0 % en vorig jaar voor 20,6 %. Bij de nummer 2 op de markt, Mercedes-Benz, was de verkoopontwikkeling identiek. Deze speler op de bestelwagenmarkt zakte van 15,5 % naar 14,9 %. Ford bezet de derde podiumplaats met een marktaandeel van 13,3 % (2017: 13,0 %). De rest van de top5 wordt gevormd door Renault (12,2 %) en Peugeot (10,2 %). De best verkochte modellen in 2018 waren achtereenvolgens de Volkswagen Transporter (6.535 registraties en 8,3 % marktaandeel), de Volkswagen Caddy (6.520 en 8,3 %), de Mercedes-Benz Sprinter (5.494 en 7,0 %), de Ford Transit Custom (4.693 en 5,9 %) en de Renault Trafic (4.255 en 5,4 %). +++

+++ DACIA heeft in Frankrijk een recordjaar achter de rug. Er werden daar 141.586 voertuigen (personenauto’s en bedrijfswagens) aan de man gebracht; een stijging van 18,6 % in vergelijking met 2017. Het marktaandeel steeg met 0,9 % naar 6,5 %. Dacia behaalde daarmee voor het eerst de 4de plaats. Op de particuliere markt neemt het merk zelfs de 3de plaats in. Dat is te danken aan de Sandero. Geen enkel ander model is populairder bij particulieren klanten in Frankrijk. Worden de registraties van wagenparkbeheerders en andere bedrijven meegerekend, dan klom de Sandero van de 8ste naar de 5de plaats in de top10. De Duster ging 40 % vaker over de toonbank en staat nu op de 9de plek. +++

+++ In DUITSLAND zijn afgelopen jaar 44.601 aanvragen voor een premie op de aanschaf van een (deels)elektrische auto ingediend. In 2017 bedroeg het aantal 37.874 en in 2016, toen de regeling halverwege het jaar werd ingevoerd, om 9.023 aanvragen. Daarmee staat de teller nu op 91.498 stuks. Bij 15.633 aanvragen, oftewel 17 %, gaat het om een BMW. Op de tweede plaats staat Volkswagen met 13.189 aanvragen, gevolgd door Renault dat 11.258 elektrische auto’s met de premie heeft verkocht. Net buiten het podium eindigde Smart met 10.912 aanvragen. De laatste plaats in de top5 is verrassend voor Streetscooter. Van de oorspronkelijk voor de Deutsche Post ontwikkelde elektrische bestelwagen werden in Duitsland bijna 7.000 exemplaren verkocht met de premie. Duitsers hebben het liefst een grijze of zilverkleurige auto. De andere podiumplaatsen zijn voor de tinten zwart en wit. Deze 3 conventionele kleuren zijn samen goed voor meer dan driekwart van alle in Duitsland nieuw gekochte personenwagens. Rood en blauw raken langzaam maar zeker wat meer in trek bij onze oosterburen. +++

+++ Autorijden werd sinds 2009 bijna een kwart DUURDER . In het kader van “alles wordt duurder” kwam het CBS met een opvallende vergelijking tussen de prijzen van autorijden en openbaar vervoer. Uiteraard werd niets goedkoper, maar alle vormen van vervoer werden wel erg veel duurder. Gisteren was het grote nieuws dat Nederland het duurste openbaar vervoer van heel Europa heeft. Gelukkig werd er meteen bij verteld dat het niet zou helpen om het OV goedkoper te maken, want uiteindelijk eindigt iedereen toch wel in de auto: er kan immers bij niemand meer bij in de trein/bus/metro. Naar aanleiding van het nieuws heeft het CBS nog wat verder zitten goochelen met de cijfers, en dat zijn weer wat leuke feitjes uit gekomen. Het blijkt dat de stijging van de autokosten en openbaar vervoer kosten elkaar niet veel ontlopen. In november 2018 was het openbaar vervoer in Nederland 23 % duurder dan in 2009. Voor de autokosten is in dezelfde periode ongeveer dezelfde stijging te zien: 22 %. Opvallend is het feit dat de kosten van vervoer veel harder zijn gestegen dan alle andere kosten. De algemene stijging van de consumentenprijzen was over dezelfde periode volgens het CBS 15 %. Het CBS heeft de kosten voor auto’s ook nog apart uitgesplitst en daar komt een grillig beeld naar voren. Autokosten zijn grotendeels afhankelijk van de brandstofprijs, maar ook verzekeringen, motorrijtuigenbelasting en BPM beïnvloeden het geheel. De grootste stijging in het geheel werd tussen 2009 en 2018 veroorzaakt door de verzekering. Daarvan gingen de kosten met 45 % omhoog. Parkeren is een goede tweede. We zijn in de afgelopen 9 jaar steeds meer geld (27 %) bij gemeentes aan het inleveren om het koekblik te laten staan. +++

+++ Ondanks de torenhoge ambities op het gebied van ELEKTRISCH rijden, loopt de groei van het aantal laadpunten voor dergelijke auto’s in Nederland flink terug. Afgelopen jaar steeg het aantal palen met 9 % en in 2017 nog met 26 %. In totaal zijn er nu ruim 36.000 publieke en semi-publieke oplaadpunten. Het wachten is op de omslag van gesubsidieerde laadpunten naar punten die zichzelf kunnen bedruipen, vermoedt Auke Hoekstra, senior adviseur elektrisch rijden aan de TU Eindhoven. Terwijl het aantal nieuwe laadpalen daalt, neemt het aantal stekkerauto’s nog altijd in hoog tempo toe. Toch is van een tekort aan laadpunten nog geen sprake, zegt Onoph Carron, directeur van E-Laad, het kennis & innovatiecentrum voor elektrisch opladen. “Wij staan voor een flinke uitdaging, maar er gaat in de komende tijd heel veel gebeuren”. Het betreft onder meer laadpalen van bedrijven die ze plaatsen voor hun werknemers of van privé personen die ze beschikbaat stellen voor hun buren. Hoeveel privé laadpalen er afgelopen jaar bij zijn gekomen, is nog niet bekend. Daarvan loopt de groei al sinds 2015 terug. +++

+++ De waarde van de FERRARI LaFerrari Aperta gaat door het dak. Toen de Italiaanse sportwagenspecialist besloot nog één dichte LaFerrari te bouwen om te veilen voor het goede doel, bracht dit exemplaar (nummer 500) $7 miljoen op. Een idioot bedrag, zelfs voor een LaFerrari, maar de opbrengst ging naar het National Italian American Foundation’s Earthquake Relief Fund en was op die manier nog te verklaren. De opbrengst was geen toeval, zo lijkt het nu. Voor hun veiling in Arizona biedt RM Sotheby’s nu een LaFerrari Aperta (met zo’n 2.400 kilometer op de teller) aan die naar schatting tussen de $6,5 en $8,5 miljoen (€5,6 tot €7,4 miljoen) moet opleveren. Ter vergelijking: de waarde van de Porsche 918 Spyder en de McLaren P1 schommelt rond de €2 miljoen. Uiteraard gaat het hier om een schatting van RM Sotheby’s, maar je mag er van uit gaan dat die er het een en ander van af weet. Het is immers hun vak. De 6,2 liter V12 van de LaFerrari en een elektromotor zijn samen goed voor een gecombineerd vermogen van 963 pk. Aan koppel is er 970 Nm beschikbaar. De LaFerrari kan daarmee in 2,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. Ferrari bouwde slechts 210 exemplaren van de LaFerrari Aperta. +++

+++ Carlos GHOSN heeft bij de Japanse rechtbank een publieke zitting aangevraagd waarin het openbaar ministerie de reden voor zijn verlengde aanhouding moet verduidelijken. De advocaten van de voormalige topman van Nissan hebben daarvoor een verzoek ingediend. Ghosn vraagt de toepassing van het grondwetsartikel dat ook bepaalt dat iedereen die aangehouden is, een openbare zitting kan vragen waarbij hij zelf aanwezig is, om de reden van aanhouding te vernemen. Die vraag kan niet geweigerd worden. De zitting is inmiddels vastgelegd op dinsdag 8 januari. De 64-jarige Ghosn werd op 19 november opgepakt en op 10 december aangeklaagd wegens financiële malversaties in Japan. De in Brazilië geboren Frans/Libanese zakenman zou tussen 2011 en 2015 maar de helft van zijn inkomsten hebben aangegeven. Onlangs kwam daar nog een aanklacht bij: schenden van het vertrouwen met verzwarende omstandigheden. De gevallen automagnaat blijkt voor nog eens $48 miljoen, omgerekend zo’n €42 miljoen, aan privé betalingen te hebben gedaan met geld van Nissan. Eerder werd al bekend dat Ghosn een betaling van $14,7 miljoen had gedaan. Ghosn betaalde Nissan dealers in Oman en Libanon respectievelijk $32 miljoen en $16 miljoen. Dat gebeurde via het in Dubai gevestigde Nissan Midden-Oosten. De betalingen vonden ongeveer rond dezelfde tijd plaats als een betaling van $14,7 miljoen aan een onderneming van de zakenman Khaled al-Juffali uit Saoedi-Arabië. Die zou Ghosn hebben geholpen persoonlijke verliezen rond de financiële crisis van 2008 weg te werken. Alledrie de betalingen kwamen uit een speciale reserve die Nissan had aangelegd voor zijn topman. Dat fonds kon Ghosn naar eigen inzicht aanspreken. Japanse openbare aanklagers vermoeden dat de topman dit potje had laten aanleggen om privé zaken te kunnen afhandelen. Hij zou $17,2 miljoen aan privé verliezen hebben geleden, maar die hebben geboekt als onkosten van Nissan. Zijn aanhouding werd op oudejaarsdag nog verlengd tot 11 januari. Ghosn werd na zijn aanhouding opzijgeschoven als bestuursvoorzitter van Nissan en Mitsubishi. Alliantiepartner Renault behoudt vooralsnog wel het vertrouwen in hem. Ghosn, die alle aantijgingen ontkent, blijft van deze autofabrikant formeel topman en bestuursvoorzitter, maar zijn taken worden tijdelijk waargenomen door operationeel directeur Thierry Bolloré. De rechterhand van Ghosn, Greg Kelly, die tegelijkertijd met zijn baas werd gearresteerd, is inmiddels op borgtocht vrij. +++

+++ Volkswagen gaat de nieuwe, begin 2020 te introduceren, GOLF GTI flink meer power geven. Standaard kan er bij editie VIII worden gerekend op 245 pk, het vermogen dat de huidige GTI met Performance Pack óók heeft. De volgende generatie kan ook weer worden besteld met een vermogen upgrade en in die uitvoering is hij dan goed voor 300 pk. Dat is 10 pk meer dan de huidige Golf GTI TCR onder de kap heeft. De nieuwe editie krijgt veel plattere koplampen en een dunnere grille. Het instrumentarium wordt volledig digitaal. Dat geldt ook voor de reguliere versies van de Golf. Voor de nieuwe GTI komen daar 2 specifieke features bij: een laptimer en een G meter. De nieuwe Golf wordt niet duurder dan het huidige model. +++

+++ LAMBORGHINI heeft de bouwkwaliteit van de Urus nog niet op orde. Of die is te ‘Italiaans’; het is maar hoe je het bekijkt. Zo vertoont het infomediasysteem opmerkelijke spellingsfouten. Hoe onbenullig het ook mag klinken, van een auto die €278.844 kost, mag je verwachten dat dit soort dingen in orde zijn. Dat het infomediasysteem kinderziektes vertoont, blijkt ook uit het feit dat Apple CarPlay niet met WiFi overweg kan en dat Bluetooth voor een irritante waarschuwing zorgt. Verder blijkt de afstandbediening voor de achterklep niet te werken en wordt bij activering van de stuurverwarming een koeling icoontje getoond. +++

+++ LAND ROVER zal dit jaar de ingrijpend vernieuwde Discovery Sport presenteren. De grondige facelift komt geen moment te vroeg want tot nu toe voldoet de SUV niet aan de verkoopverwachtingen. En in de vorm van de nieuwe Evoque krijgt hij dit jaar te maken met interne concurrentie. Om van de Discovery Sport een beter verkopend model te maken, krijgt hij de geheel herziene bodemplaat van deze Range Rover. Dit betekent dat hybride techniek (mild en stekker) na de facelift tot de mogelijkheden behoort. Tegelijkertijd wordt de vernieuwde Discovery Sport een stuk lichter. Mogelijk vindt de onthulling al in maart op de autosalon van Genève plaats. De zwaarlijvige Jaguar E-Pace, die in 2017 werd gepresenteerd, komt voorlopig niet in aanmerking voor het nieuwe platform en zal het dus tot nader order zonder hybride techniek moeten doen. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft bij een patentbureau vorig jaar de typeaanduidingen G 73, S 73 en GLS 73 laten registreren. Die zijn bestemd voor AMG uitvoeringen. Mercedes-Benz heeft daarnaast de namen GLS 600, GLS 680 en S 680 laten registreren. De kans is groot dat er een Maybach versie komt van de nieuwe GLS. Met een dergelijke topuitvoering van de S klasse heeft Mercedes-Benz reeds veel verkoopsucces. Reken niet op een 6,8 liter grote V8 of V12, maar op de bekende 4,0 liter voorzien van stekkerhybride techniek. Voor de G 73, S 73 en GLS 73 gaat hetzelfde basisblok gebruikt worden, maar dan met meer vermogen. +++

+++ Een groot autotransportschip dat 3.500 auto’s van NISSAN vervoert, drijft onbemand in de Stille Oceaan nadat er op oudejaarsavond brand uitbrak en de bemanningsleden het schip verlieten. Het is op drift. Het net geen 200 meter lange schip Sincerity Ace werd gebouwd in 2009. Het reist van de Nissan terminals in Yokohama en Kanda in Japan voornamelijk naar Honolulu, Mexico, Puerto Rico, Florida, Virginia en Maryland. Het schip heeft een capaciteit van 5.200 voertuigen. Momenteel zijn er 3.804 auto’s aan boord, waarvan 3.500 exemplaren van het merk Nissan. De origine van de overige 304 voertuigen is onbekend. Nissan laat weten dat de auto’s in kwestie vanzelfsprekend niet snel zullen worden afgeleverd. Wellicht moeten ze als verloren worden beschouwd. Het is onwaarschijnlijk dat er voertuigen aan boord zijn die bestemd waren voor de Europese markt. Nissan betuigt zijn medeleven met de bemanningsleden en de reddingsteams. Van de 21-koppige bemanning zijn er 17 in veiligheid gebracht. De 4 andere personen, die over boord waren gesprongen, zijn naar alle waarschijnlijkheid overleden. Zij worden nog gezocht. Het schip dat eigendom is van Shoei Kisen Kaisha, een Japanse reder, zal gesleept moeten worden. Commerciële sleepboten zijn onderweg naar het schip, dat al geruime tijd brandt en circa 2.500 kilometer van het vasteland verwijderd is. De oorzaak van het onheil is onbekend. Een woordvoerder van Nissan in Japan laat weten nog geen idee te hebben wat de schade aan de auto’s is: “Onze eerste zorg is de veiligheid van de bemanning”. 3 jaar geleden strandde voor de Zuid Engelse kust een ander Japans autoschip, de Hoëgh Osaka, waarbij 1.200 auto’s van Jaguar en Land Rover verloren gingen. +++

+++ Wie zat in 2018 in Nederland op de PREMIUM troon? Dat was wederom BMW met 20.672 registraties. Het verschil met zijn landgenoten Audi (13.914 verkopen) en Mercedes-Benz (15.623) is alleen maar groter geworden, want waar BMW een flinke afzetplus heeft geboekt (9,8 %), verloren Mercedes (-1,3 %) en Audi (-4,7 %) beiden terrein. Terwijl zij vochten op de tweede stek, ging Volvo (16.268 registraties) er mee heen. Zweden bezetten de laatste plek in de top10, en BMW eindigde op de 8ste plaats. Audi en Mercedes tuimelden uit de top10 van best verkochte merken (Mercedes eindigde op de 11de plek, Audi werd 15de). Schrale troost is dat diverse andere spelers het in premiumland ook zwaar hadden. Alfa Romeo, DS, Infiniti, Land Rover, Lexus en Porsche verloren allemaal marktaandeel. Groei was er daarentegen voor Jaguar, Jeep en Tesla. +++

+++ Land Rover werkt aan een SVR versie van de RANGE ROVER Velar. Die zal optisch herkenbaar zijn aan een bodykit. Andere kenmerken zijn een aangepast onderstel, een interieur met sportstoelen en een flink krachtigere motor. Waarschijnlijk gaat het om de 5,0 liter V8 van de Range Rover Sport SVR. Die is 550 pk en 680 Nm sterk. Om zijn grote broer niet voor de voeten te lopen, zal de Velar SVR het moeten doen met circa 500 pk. Daarmee wordt de nieuwe topuitvoering nog altijd flink sterker dan de V6 versies, die maximaal 380 pk en 450 Nm mobiliseren. De Range Rover Velar SVR komt nog dit jaar op de markt. +++

+++ De Franse overheid heeft RENAULT om meer informatie gevraagd over betalingen aan hooggeplaatste bestuurders via een Nederlandse houdstermaatschappij. Dat heeft de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire gezegd. Het gaat om een houdstermaatschappij die gezamenlijk eigendom is van Renault en alliantiepartner Nissan. Eerder trok vakbond CGT al aan de bel over de geldstromen, waarover veel onduidelijk is. Le Maire wil de onderste steen boven. “Ik wil weten aan wie deze betalingen zijn gedaan, of ze zijn gedeclareerd en dus of het bestuur van Renault ervan op de hoogte was”. Het rommelt de afgelopen periode bij Renault. Topman Carlos Ghosn werd half november opgepakt in Japan op verdenking van belastingfraude als baas van Nissan, waar hij eveneens de scepter zwaaide. De arrestatie van de autobaas heeft tot spanningen geleid binnen de alliantie tussen Renault met Nissan en Mitsubishi. De Japanse autofabrikanten ontsloegen Ghosn, terwijl Renault eerst bewijzen wil zien van zijn misdaden. Volgens geruchten wil Nissan de situatie gebruiken om de verhoudingen binnen de alliantie gelijk te trekken. De Japanners vinden dat Renault te veel te zeggen heeft binnen het samenwerkingsverband. +++

+++ TESLA topman Elon Musk heeft de Amerikaanse president, Donald Trump, om een gunst gevraagd. Zijn handelsoorlog met China heeft tot forse importtarieven geleid. Daar heeft ook Tesla last van, want die betrekt voor haar verkoopknaller Model 3 een belangrijk onderdeel uit dit Aziatische land. Dat is nu flink duurder geworden. Musk heeft nu een verzoek ingediend bij Trump om het onderdeel te mogen importeren zonder de heffing van 25 % (het gaat om een computer die Tesla zelf omschrijft als “het brein van de auto”). Volgens Musk is het op korte termijn (dat wil zeggen: binnen 18 maanden) niet mogelijk om het onderdeel te betrekken van een lokale (Amerikaanse) producent. +++

+++ TOMTOM gaat samenwerken met Delphi Technologies en Denso. Doel van de krachtenbundeling is het zuiniger maken van auto’s. Met de kaarten van Tomtom kan Delphi aandrijflijnen voorspellend maken. Kaartgegevens als snelheidslimieten en wegverloop worden gecombineerd om de snelheid van een voertuig te regelen, het energieverbruik te verminderen en de veiligheid te verbeteren. Denso is onder meer leverancier van sensoren aan boord van voertuigen, zoals camera’s en radars. Door de samenwerking met Tomtom moet een softwareplatform ontstaan voor autonoom rijdende voertuigen. Het eerste doel is niveau 2 automatisering voor ritten op snelwegen en grote stedelijke wegen. Het systeem is vergelijkbaar met Autopilot van Tesla. Als onderdeel van deze overeenkomst zal Denso verwerkte sensorgegevens leveren aan Tomtom. Die worden vervolgens gebruikt voor het bijwerken van diens gedetailleerde HD kaarten. Tomtom verloor vorig jaar met Renault / Nissan en Volvo belangrijke klanten. Die autofabrikanten besloten om voortaan met Android van Google te gaan werken. +++

+++ De VERBRANDINGSMOTOR heeft in 2018 duidelijk terrein verloren. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in de wereld zoals bijvoorbeeld in de Scandinavische landen (IJsland, Zweden) en China. Elektrische auto’s zullen gestaag aan populariteit winnen. Dat komt ook door de nieuwe emissienormen van de Europese Unie. De vraagafname naar auto’s met een verbrandingsmotor zal er voor zorgen dat de kaarten op de auto-industrie herschud gaan worden. Met name China kan hierdoor versneld een grote speler worden. De totale mondiale autoverkopen zullen echter niet lijden onder de verschuiving, integendeel zelfs: er wordt voor 2019 een afzetgroei van 1,2 % verwacht. Die toename zal onder andere gegenereerd worden door de verkoop van 1,5 miljoen extra elektrische voertuigen. In 2018 werden er wereldwijd afgerond 85 miljoen auto’s verkocht. +++

+++ In het VERENIGD KONINKRIJK zijn de autoverkopen vorig jaar het sterkst gedaald sinds de financiële crisis van 2008. Volgens autobrancheorganisatie SMMT stelden veel Britse consumenten de aanschaf van een nieuwe auto liever uit in verband met alle onzekerheid rond de Brexit. Ook de dalende vraag naar diesel en striktere milieuregels speelden een rol. Er werden een kleine 2,4 miljoen auto’s op kenteken gezet, hetgeen bijna 7 % minder is dan in 2017. “Het is nog steeds moeilijk om enig positief effect te zien van de Brexit”, aldus branchevoorman Mike Hawes. Hij gaat ervan uit dat de Britse autoverkopen in 2019 verder zullen dalen. In het geval van een ‘no-deal Brexit’ staan er zelfs heel veel banen op het spel. Hawes hoopt dan ook dat het Britse parlement instemt met de deal die de Britse premier Theresa May heeft gesloten met Brussel. Dieselwagens waren bijna 30 % minder in trek. Dat betekent dat nog minder dan een derde van de verkochte voertuigen een oliegestookt exemplaar was. De populariteit van dieselauto’s staat overigens al sinds 2015 onder druk, toen het sjoemelsoftware schandaal bij Volkswagen aan het licht kwam. +++

+++ In de VERENIGDE STATEN heeft General Motors in het vierde kwartaal 2,7 % minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat de consument haar sedans links laat liggen. General Motors denkt dat in 2019 de autoverkopen verder zullen dalen. Tot minder bedrijfswinst hoeft dat niet te leiden, omdat de fabrikant erg positief is over haar margerijke pick-ups. “Wij hebben daar alle vertrouwen in omdat wij dit jaar een reeks nieuwe modellen in dat segment gaan lanceren en de Amerikaanse economie nog altijd sterk is”, aldus verkoopdirecteur Kurt McNeil. General Motors vindt op het gebied echter wel steeds meer concurrentie van Fiat Chrysler Automobiles. Diens merk RAM zit Chevrolet namelijk op de hielen. Ford blijft oppermachtig met haar F-series pick-up modellen. Dat Chevrolet met haar Silverado steeds meer concurrentie ondervindt van RAM (die haar pick-ups als 1500, 2500 en 3500 aanbiedt), komt doordat de dochter van Fiat Chrysler Automobiles net een nieuwe modelgeneratie heeft gelanceerd die zeer goed in de smaak valt bij het Amerikaanse publiek. De nieuwe Silverado waar McNeil het over heeft is al gepresenteerd, maar moet nog bij de Amerikaanse dealers verschijnen. Dat gebeurt deze maand. Het is de vraag of die ook net zo sterk in de smaak zal vallen. General Motors verkoopt overigens ook veel pick-ups onder GMC label. Gecombineerd vormt RAM geen bedreiging: die behaalde in het 4de kwartaal namelijk een marktaandeel van 26 %, terwijl Ford goed was voor 37,1 % en General Motors met beide merken voor 36,8 %. RAM wint echter wel terrein. Een jaar eerder had Ford nog 40 % van de pick-up markt in handen, wist General Motors 38,8 % van de taart te bemachtigen en moest de dochter van Fiat Chrysler Automobiles genoegen nemen met 21,2 %. +++

+++ Bij VOLKSWAGEN hebben 300.000 Duitse bezitters van een auto met een dieselmotor waarmee gesjoemeld is zich aangemeld voor de monsterschadeclaim tegen de autofabrikant. Zij zijn bang voor waardeverlies hun voertuig. De schadeclaim zal worden behandeld door het Bundesverband der Verbraucherzentralen, de Duitse Consumentenbond, met steun van de automobilistenorganisatie ADAC. +++

+++ Wie waren de WINNAARS in 2018 op de Nederlandse automarkt? De verkopen stegen over de hele linie met 7,1 %, maar er waren natuurlijk merken die bovengemiddeld wisten te plussen. Het gaat daarbij, in aflopende volgorde van groei, om Jaguar (4.626 verkopen; +234,5 %), Tesla (8.604; +161,7 %), Jeep (1.151; +49,3 %), Mitsubishi (6.758; +38,6 %), Nissan (15.532; +23,2 %), Volkswagen (50.190; +16,9 %), Volvo (16.268; +14,1 %), Kia (26.340; +13,4 %), Skoda (18.751; +13,0 %) en Seat (9.836; +12,6%). Op modelniveau waren de I-Pace, Compass en Eclipse Cross grote succesnummers. +++

Reageren is niet mogelijk.