Nieuwstelex

0

+++ De stekkerhybride versie van de ALFA ROMEO Giulia krijgt de nieuwe 1,3 liter 4 cilinder Firefly (GSE) motor van 180 pk als basisunit. Hij gaat eind dit jaar in productie. De aluminium krachtbron weegt slechts 110 kg. Daardoor zal de stekkerhybride versie inclusief accupakket niet veel zwaarder worden dan de 2.2 JTD dieseluitvoering. De introductie wordt gecombineerd met een milde facelift voor de Giulia. Zijn debuut wordt voorafgegaan door de milde hybride versie van de Stelvio. Die krijgt een 48 Volt systeem en de bekende 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit. +++

+++ De Duitse premiumfabrikanten als Audi , BMW, Mercedes en Porsche bieden aan hun klanten de mogelijkheid om de nieuwe auto bij de fabriek op te halen. Kopers combineren de sleuteloverhandiging vaak met een weekendje weg, of in het geval van Amerikanen: een Europese roadtrip. Maar AUDI heeft slecht nieuws voor haar klanten in de Verenigde Staten: de zogeheten European Delivery optie is geschrapt. Dit betekent dat het niet langer mogelijk is om middels een geheel verzorgde reis vanuit de Verenigde Staten naar Duitsland (inclusief hotel en een rondleiding in de Neckarsulm of Ingolstadt fabriek) de nieuwe auto op te halen. Voor Europese klanten blijft de ophaaloptie wel bestaan. +++

+++ BENTLEY heeft berichtgeving uit de Tagesschau van Autointernationaal.nl bevestigd dat aan haar door de grote aandeelhouders van het Volskwagen concern een ultimatum is gesteld: uiterlijk 2020 moet de Britse dochter winstgevend zijn. Anders zwaait er wat (lees: wordt de toko verkocht). In de eerste 9 maanden van 2018 (de cijfers van het laatste kwartaal zijn nog niet bekend) leed Bentley een verlies van niet minder dan €137 miljoen. Een jaar eerder wist het merk in dezelfde periode nog een bescheiden winst te boeken. Er zijn diverse oorzaken voor de rode cijfers. Door de waardedaling van het Britse Pond leed Bentley koerswissel verliezen. Daarnaast doet de Brexit onzekerheid de verkoop in eigen land geen goed. Hetzelfde geldt voor de handelsspanningen met China en de VS. Door de afkoelende Chinese economie is de verkoop van luxegoederen in het Aziatische land gedaald en Bentley heeft daar veel last van (net zoals Jaguar Land Rover). In Europa kreeg de afzet een tik doordat de modellen niet op tijd voldeden aan de nieuwe WLTP meetnorm. Verder heeft de productiestart van de nieuwe Continental GT vertraging opgelopen. Daardoor kon Bentley in 2018 niet profiteren van de omzetstijging die een kersvers model normaliter genereert. De 2 gezaghebbende families die bij het Volkswagen concern achter de schermen aan de touwtjes trekken, Piëch en Porsche, hebben CEO Adrian Hallmark te verstaan gegeven dat het tijd wordt dat Bentley weer “een redelijke bijdrage” gaat leveren aan het resultaat van de groep. Het luxemerk krijgt daar nog 1 of 2 jaar de tijd voor. Hallmark ligt niet wakker van het dreigement, want hij gaat er van uit dat 2019 met winst wordt afgesloten. Een aanname die wel eens onderuit gehaald zou kunnen worden als de Brexit niet op een gecoördineerde manier verloopt. Bentley haalt namelijk een aanzienlijk gedeelte van de onderdelen voor zijn auto’s uit Europa. Opvallend is dat de families Piëch en Porsche veel minder geduld met ‘the English Patient’ lijken te hebben dan met dochter, dat jarenlang mocht aanmodderen met rode cijfers. Maar goed: de grootaandeelhouders blaffen nu wel, maar ze bijten nog niet. Dus wie weet krijgt Bentley als het er op aan komt wel veel langer respijt. +++

+++ Het toenemende aantal BEZORGSCOOTERS zorgt voor steeds meer gevaarlijke situaties op de weg. Maaltijdbezorgers op de brommer of scooter maken bijna 6 keer vaker schade dan privé rijders. Dat blijkt uit gegevens van verzekeraar de Vereende. Tot op zekere hoogte is dat logisch: de bezorgscooters rijden doorgaans meer kilometers dan privé scooters. Maar volgens Veilig Verkeer Nederland, dat de cijfers analyseerde, maken ze ook zwaardere brokken. Het gemiddelde schadebedrag ligt bij bezorgers namelijk ook 75 % hoger dan bij privé gebruik van brommers en scooters. “Het geeft ook aan dat er veel onveilige situaties zijn waarbij bezorgbrommers betrokken zijn. Onveilig voor de bezorgkoerier zelf en voor andere weggebruikers”, aldus VVN directeur Alphons Knuppel. Volgens de organisatie zijn afleiding, te hoge snelheid, te weinig oog voor de situatie en het niet verlenen van voorrang belangrijke redenen voor de zorgwekkende cijfers. Om het probleem het hoofd te bieden, zijn verschillende gemeenten en horecabedrijven gestart met het aanbieden van verkeersveiligheid cursussen aan bezorgers. Dat is geen overbodige luxe, want de kans op een dodelijk ongeluk is voor brom/snor fietsers ook veel hoger dan voor andere weggebruikers. Tussen 2010 en 2014 was de kans op een dodelijk ongeluk voor brommer/scooter rijders 30 keer zo groot als voor automobilisten. +++

+++ BMW blijft vasthouden aan haar iDrive knop. Dat komt door de uitstekende bedieningsvriendelijkheid. Daarmee wordt ergernis in de auto voorkomen. BMW is van mening dat bediening snel moet gaan en vanzelfsprekend moet zijn. Met een knop kunnen instellingen veel sneller worden gewijzigd dan wanneer je allerlei menu’s moet induiken. De bestuurder hoeft daardoor zijn ogen niet van de weg te halen. Volgens BMW moet dat bij een touch screen wel en dat komt de veiligheid niet ten goede. De positie van de iDrive knop op de middentunnel zou ook natuurlijk zijn, want daar laat de bestuurder automatisch zijn hand rusten. Toch erkent BMW dat er meer wegen naar Rome leiden en daarom gaat zij als eerste premium autofabrikant ter wereld de intelligente spraakassistent Tmall Genie van Alibaba volledig integreren in een aantal geselecteerde modellen in China. Dat gebeurt eind dit jaar. De spraakbesturing service biedt een breed aanbod aan entertainment en winkelmogelijkheden in de auto voor Chinese BMW bestuurders terwijl zij onderweg zijn. Men kan ook eenvoudig voertuigfuncties bedienen en afspraken oproepen die zijn opgeslagen in de mobiliteitsagenda van de auto. +++

+++ Het is dankzij 10 jaar lang onderzoekswerk van het bedrijf Micro Wave Ignition (MWI) mogelijk geworden om gewone ontsteking BOUGIES te vervangen door microgolf exemplaren. Het voordeel zit hem in het feit dat de ontsteking in de verbrandingskamer zich met microgolf bougies niet meer op één punt bevindt, maar op meerdere plekken dankzij de verspreiding van de golven. Dit betekent dat de verbranding sneller en homogener gebeurt, en ook effectiever is. Het resultaat is een lager verbruik en minder uitstoot. MVI belooft een reductie van 13 à 20 %. Het bedrijf gaat nu op zoek naar partners om haar technologie op grote schaal aan de man (lees: autofabrikanten) te brengen. Indien MWI daarbij succesvol is, dan zou de verbrandingsmotor het langer kunnen uitzingen. +++

+++ Het CHRYSLER BUILDING in New York staat te koop. Het iconische gebouw is al 90 jaar een blikvanger in de skyline van de Amerikaanse stad. Sinds 2008 is het gebouw eigendom van investeringsfonds Mubadala uit Abu Dhabi en het Amerikaanse vastgoedbedrijf Tishman Speyer. Deze partijen hebben nu een makelaar ingeschakeld om het gebouw te verkopen. “Het is duidelijk een iconisch gebouw met een enorme reputatiewaarde”, zegt een woordvoerder van Mubadala. Het investeringsfonds kocht in 2008 voor $800 miljoen 90 % van het gebouw. Het is niet bekend wat nu de vraagprijs is. Het Chrysler Building was bij de afronding van de bouw in 1930 het hoogste gebouw ter wereld, totdat het eveneens New Yorkse Empire State Building ruim een jaar later die titel overnam. Tegenwoordig zijn er in New York 5 gebouwen hoger dan het Chrysler Building. Het gebouw is bekend van de skyline, maar ook van films als Spider Man, Armageddon en Independence Day. Tot 1953 was het gebouw het hoofdkwartier van autofabrikant Chrysler, vernoemd naar eigenaar Walter Chrysler. +++

+++ CITROEN bestaat 100 jaar en dat moet gevierd worden. Maar voordat de zoete taart wordt geserveerd, dient er eerst door de zure appel gebeten te worden: Citroën verwijdert namelijk 2 modellen uit haar gamma: de elektrisch e-Mehari en de sedan C-Elysee. Beide auto’s zijn alleen nog uit voorraad leverbaar. Van de e-Mehari werden in Frankrijk in 2018 slechts 228 exemplaren verkocht, dus het saneren van dit model is geen verrassing. Doel was om jaarlijks 1.000 eenheden van de elektrische strandauto te verkopen, maar dat is nooit gehaald. In de fabriek in Rennes, waar de e-Mehari werd geproduceerd, zal men zich nu volledig kunnen wijden aan een meer succesvolle taak: de fabricage van de nieuwe C5 Aircross. De C-Elysee was het antwoord van Citroën op de Dacia Logan. De compacte sedan had hetzelfde onderstel als de C3 en de Peugeot 208. Buiten West Europa werden er respectabele verkoopcijfers mee gerealiseerd, maar in Frankrijk, waar de autoconsument geboren wordt met een achterklep in zijn maag, flopte de C-Elysee. In 2018 registreerde Citroën slechts 1.692 exemplaren. Dat heeft het merk met het visgraatlogo doen besluiten om te stoppen met haar alternatief voor de Dacia Logan. +++

+++ Volledig ELEKTRISCHE auto’s werden in 2018 vooral gekocht door de leasebranche. Veruit het grootste deel, namelijk 82 %, werd vorig jaar namelijk zakelijk geregistreerd. De particuliere registraties maken slechts 11 % uit van het totaal. Veel leasemaatschappijen zetten in op het uitbreiden van de vloot aan elektrische auto’s. Daarnaast worden er steeds meer concepten uitgerold op basis van een emissieloze deelauto, zoals onlangs nog door Renault met de Zoé. De levertijden van de Hyundai Kona Electric en de Kia Niro-e zijn opgelopen tot 12 maanden. De vraag is namelijk vele malen groter dan het aanbod. Grote wagenparkbeheerders kunnen daar beter op inspelen dan particulieren. Die haken deels af zodra zij met de lange levertijd geconfronteerd worden. Een subsidie van 6.000 euro voor particuliere kopers van een elektrische auto, zoals voorgesteld aan de Klimaattafel, is dus totaal onnodig. Vorig jaar zou deze stimuleringmaatregel de schatkist ruim €15 miljoen euro gekost hebben (op basis van 2.622 particuliere registraties). +++

+++ De FIAT fabriek in het Servische Kragujevac mag binnenkort een extra model gaan produceren. Het betreft een hybride variant van de 500L, die ook in het Balkanland van de band loopt. In de wandelgangen wordt het model 550L genoemd. In een later stadium mag men in Kragujevac ook een nieuwe B segment cross-over gaan bouwen voor het merk uit Turijn. Het betreft de feitelijke opvolger van de Punto. Fiat denkt zich met een hatchback niet meer te kunnen onderscheiden (lees: winst te kunnen maken), maar met een cross-over moet dat wel lukken. Uiteraard zal ook dit nieuwe model als hybride op de markt komen. In eigen land gaat Fiat een elektrische versie van de (volgende generatie) 500 bouwen. Die zal in de Mirafiori fabriek van de band rollen. De introductie wordt eind dit jaar verwacht. +++

+++ FIAT CHRYSLER betaalt meer dan $700 miljoen aan boetes en een schikking vanwege sjoemelsoftware. De Amerikaanse autofabrikant gebruikte de motorsoftware om de uitstoot van zo’n 104.000 diesels lager te doen uitkomen. De types Jeep Grand Cherokee en Dodge Ram Pickup, gemaakt tussen 2014 en 2016, waren zo ontwikkeld dat zij tijdens laboratorium tests minder schadelijke stoffen uitstootten dan op de weg. Fiat Chrysler betaalt nu $311 miljoen aan boetes aan het ministerie van Justitie. Zeker $75 miljoen gaat naar onderzoek over extra uitstoot in verschillende staten en zo’n $280 miljoen wordt uitgegeven om een rechtszaak van autobezitters te schikken. Daarmee bekent het bedrijf overigens geen schuld. Volgens het automerk voldeed de software aan alle wettelijke eisen en was het niet de bedoeling om de wet te overtreden. Concurrent Volkswagen moest in Europa en de VS al miljarden euro’s aan boetes en schikkingen betalen. Het schandaal kwam bij Volkswagen aan het licht, maar later bleek dat veel meer autofabrikanten sjoemelsoftware hadden ingebouwd. +++

+++ FORD gaat het gat tussen de Ecosport en de Kuga (waarvan de volgende generatie 7 zitplaatsen krijgt) dichten met een nieuwe cross-over. Het model zal worden gebaseerd op de Focus maar krijgt een hogere carrosserie. De auto krijgt in de basis voorwielaandrijving, maar vierwielaandrijving is ook beschikbaar. Reken op een debuut in 2020. +++

+++ Oud-topbestuurder Carlos GHOSN van Nissan blijft voorlopig vastzitten. De rechter in Tokio wees een verzoek tot vrijlating van de gevallen automagnaat af. Ghosn wordt verdacht van financieel wangedrag. Zijn advocaten hebben aangekondigd in beroep te gaan. Ghosn werd half november gearresteerd. Hij ontkende alle beschuldigingen, maar Nissan voert de strijd tegen haar voormalige topman juist verder op. Volgens de Japanse autofabrikant heeft een interne enquête substantiële en overtuigende bewijzen opgeleverd van misdragingen die zijn gepleegd door haar voormalige bestuursvoorzitter. Daarbij gaat het om het gebruik van financiële middelen van de onderneming voor persoonlijke doeleinden en om het gedurende een reeks van jaren verdoezelen van een deel van zijn beloning. Nissan heeft de vermeende bewijzen niet openbaar gemaakt en het is ook niet bekend of die aan justitie zijn overhandigd. Ghosn, die nog steeds CEO van Renault is, heeft nog altijd de volledige steun van de Franse regering die grootaandeelhouder van de autofabrikant is. De minister van Arbeid, Muriel Pénicaud, benadrukte in een interview dat iemand onschuldig is zolang zijn schuld niet is bewezen. Hij blijft ook grote waarde hechten aan de juist door Ghosn opgebouwde alliantie van Renault met Nissan: “Het gaat hier om veel arbeidsplaatsen en om een veelheid aan economische en sociale aspecten”. Haar collega van transport Elisabeth Borne begint echter toch wat te twijfelen: “Er is bij Renault een tijdelijke regeling getroffen. Maar het is duidelijk dat we consequenties moeten trekken als zijn gevangenschap langer gaat duren”. +++

+++ HYUNDAI heeft in samenwerking met het Zwitserse hightech bedrijf WayRay een uiterst geavanceerd head-up display ontwikkeld. Dat projecteert navigatieaanwijzingen niet alleen recht voor je neus van de bestuurder, maar ogenschijnlijk ook op de weg. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van Holographic Augmented Reality. Het systeem is nog niet productierijp, maar Hyundai wil vast laten zien welke kant het in de toekomst kan opgaan met voorruitprojectie systemen. De techniek houdt rekening met de kijkhoek van de bestuurder. De aanwijzingen verschijnen dus altijd op de juiste plek in beeld. Ook informatie over rij assistentiesystemen kan worden weergegeven via het virtuele beeld (van 1.310 x 3.152 mm). Mercedes biedt op de Maybach versie van de S klasse overigens een systeem aan waarbij de informatie letterlijk voor de bestuurder op het wegdek wordt geprojecteerd middels een set uiterst complexe digitale lampen. +++

+++ Albert Biermann, het nieuwe hoofd R&D bij KIA , heeft meer geloof in waterstof dan in elektriciteit als aandrijvingvorm voor toekomstige auto’s. De snelle progressie die momenteel geboekt wordt op het gebied van laadsnelheid en accucapaciteit doet daar niks aan af. Voor commercieel vervoer is waterstof volgens Biermann sowieso beter geschikt. Het opladen van een hele vloot auto’s kost namelijk veel te veel ruimte. Eén waterstoftankstation kan de klus veel sneller klaren en is dus veel handiger. Ook voor particulier gebruik ligt op lange termijn waterstof veel meer voor de hand aangezien men niet afhankelijk is van een goed stroomnetwerk. Biermann verwacht dat de doorbraak van de waterstofauto hand in hand zal gaan met een prijsdaling bij dit soort modellen. +++

+++ Een beursgang zit er de komende 2 jaar niet in voor LEASEPLAN . Dat zegt CEO Tex Gunning van het autoleasebedrijf. De voorgenomen IPO in oktober werd op het laatste moment afgeblazen en voorlopig vindt Gunning het sentiment op de beurzen niet echt geschikt voor een nieuwe poging. “‘De aandeelhoudersmarkt is heel rationeel”. Als reden voor het afketsen van de beursgang in oktober gaf het concern destijds de verslechterde marktomstandigheden op. De beurskoersen daalden over een breed front. Die beursontwikkelingen waren voor de aandeelhouders, waaronder Goldman Sachs, private equity partijen, overheden en pensioenfondsen, reden om de hele zaak terug te draaien. “We hebben het aangekondigd in september en 5 dagen later gingen de beurzen allemaal onderuit, dus ik denk dat het vanuit hun perspectief een goede keuze is geweest”.

+++ MAZDA viert dit jaar de dertigste verjaardag van de MX-5 . Dat zal gebeuren in de vorm van een feesteditie. Die debuteert over een maand. De MX-5 verscheen in 1989 op de markt en ontpopte zich in rap tempo tot de populairste roadster aller tijden. De combinatie van betrouwbare techniek, achterwielaandrijving, geweldige rijeigenschappen, een aansprekend uiterlijk én een vriendelijk prijskaartje was precies waar veel autoconsumenten met benzine in hun bloed op zaten te wachten. Het feestmodel zal worden voorgesteld tijdens de Chicago Auto Show. Hij zal worden gebaseerd op de RF (Retractable Fastback) uitvoering, oftewel de versie met ingenieus Targa vouwdak. +++

+++ MERCEDES-AMG komt binnenkort met de GT R Roadster. Daarmee dichten de Duitsers wederom een gaatje in hun gamma. Vorig jaar kwam Mercedes-AMG al met de GT S Roadster. Daarboven zit de ‘C’ en de ‘R’ zal het nieuwe (voorlopige) topmodel worden. Hij krijgt een 585 pk / 700 Nm variant van de alom bekende geblazen 4,0 liter V8. Daarmee moet de Roadster in 3,7 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. De topsnelheid ligt boven de 310 km/u. De GT R Roadster is niet de laatste modelvariant. In 2020 volgt er een Black Series uitvoering met 640 pk. Op SUV gebied zit Mercedes-AMG overigens ook niet stil, want de nieuwe GLE zal leverbaar worden in een ’53’ variant met een vermogen van meer dan 435 pk. Hij komt boven de 450 4Matic-versie, die bewapend is met een 367 pk sterke 6 cilinder benzinemotor in het gamma en krijgt milde hybride techniek op basis van een 48 Volt systeem. De 53 AMG versie krijgt natuurlijk een iets agressievere aankleding dan de standaardmodellen, waaronder massievere bumpers met koellucht openingen, een aangepaste grille en specifieke velgen. Aan de achterzijde zorgen 4 uitlaatpijpen voor onderscheid. Reken op een debuut van de AMG versie van de GLE in het najaar. +++

+++ OPEL heeft een mijlpaal bereikt met de levering van het 1.111.111ste exemplaar van de Insignia. De tweede generatie kwam in de lente van 2017 als Grand Sport en Sport Tourer op de markt en is volgens een woordvoerder van de importeur bijzonder geliefd bij zakelijk rijders. Het aantal wagenparkregistraties nam in Europa in 12 maanden met liefst 90,5 % toe. Het succes van de Insignia wordt in Nederland gevierd door de automatische transmissie zonder meerprijs aan te bieden. +++

+++ SEAT is niet langer het zorgenkindje van de Volkswagen Groep. Na een mislukte positionering als het Spaanse alternatief voor Alfa Romeo heeft het merk nu wel zijn draai gevonden. Dat komt door niet langer al te veel pretenties te hebben maar door voor een aantrekkelijke prijs leuke modellen aan te bieden. Dit heeft er in geresulteerd dat Seat vorig jaar 517.600 auto’s wist te verkopen; een recordaantal voor het Spaanse merk. Het oude recordjaar was 2000, toen werden er 514.800 exemplaren aan de man werden gebracht. Het getal van 517.600 betekent een stijging van 10,5 % ten opzichte van 2017, toen er 468.400 auto’s werden verkocht. Seat weet al 6 jaar op rij een gestage groei te realiseren. Met 158.300 stuks was de Leon in 2018 de populairste model. De Ibiza staat op nummer 2. Daar zijn er vorig jaar 136.100 stuks van verkocht. De Arona bezet de derde podiumplaats met 98.900 exemplaren en de Ateca eindigde op plek 4 met 78.200 stuks. De verkopen met modellen met de Cupra badge (merk en type gecombineerd) waren goed voor een stijging van 40 %. +++

+++ TESLA erkent dat de komst van de zelfrijdende auto nog erg ver weg is. Het bedrijf van Elon Musk biedt sinds 2016 het systeem Autopilot 2.0 aan. Het idee is dat die techniek op termijn een auto helemaal zelfstandig kan laten rijden. Maar dat ‘op termijn’ is een rekkelijk begrip: het ziet er naar uit dat de volledig autonoom rijdende Tesla nog wel even op zich laat wachten. Dat komt niet alleen door technische obstakels, maar ook door juridische problemen (met name in Europa). Inmiddels is de optie “Full Self-Driving package” à €5.000 verdwenen uit de configurator van de autofabrikant. Als zelfs Tesla zegt dat het niet kan, dan kan het écht niet: jouw auto helemaal zelfstandig laten rijden. +++

+++ Bezitters van een TOYOTA of van een model van haar luxedochter Lexus zijn het meest loyaal aan de dealer. Bij Volkswagen gaan de meeste klanten voor de APK keuring vreemd, zo blijkt uit onderzoek. Net als in 2017 vond ruim 74 % van de keuringen plaats bij een universeel autobedrijf. Dealerbedrijven voerden 1,8 miljoen keuringen uit. Volkswagen is dus het volumemerk met het meeste verloop bij de APK. Volvo dealers hebben daarentegen goed grip op het eigen rijdende wagenpark. Fiat dealers slagen er slecht in om berijders vast te houden voor de APK. Van de volumemerken slagen Kia en Toyota er het beste in om auto’s van het eigen merk binnen boord te houden voor de periodieke keuring. +++

+++ De auto VERHUUR branche heeft afgelopen jaar geprofiteerd van de economische groei. Auto’s worden langer en vaker gehuurd. Met name voor bestelwagens trok de markt in 2018 aan. De bezettingsgraad van personenauto’s in de verhuur nam afgelopen jaar toe naar 73,5 %. Dat was in 2017 nog 72,4 %. Bij bestelwagens groeide die bezettingsgraad in een jaar tijd nog veel harder, van 64,9 % naar 70,9 %. De gemiddelde verhuurtermijn steeg van 7 dagen naar 9,3 dagen. De vraag naar bestelwagens wordt onder meer veroorzaakt door de groei van pakketbezorgdiensten. Volgens de Bovag groeide de behoefte aan mobiliteit ook elders in het bedrijfsleven. Autoverhuurders springen daarop in door steeds vaker shortlease aan te bieden. Van alle huurauto’s in Nederland is 71 % in beheer van bij Bovag aangesloten bedrijven. Die bedrijven breidden hun wagenpark afgelopen jaar met een kleine 5 % uit. De toegenomen verhuurtermijn en het grotere aantal Bovag leden dat actief is in shortlease (81 % vorig jaar tegen 77 % in 2017) laten zien dat het bedrijfsleven behoefte heeft aan acute mobiliteitsoplossingen voor zowel het personeel als in de reguliere bedrijfsvoering. Daar waar in 2017 nog 62 % van de klandizie zakelijk was, is dat vorig jaar gegroeid naar 67 %. Voor bestelauto’s speelt mee dat onder andere (pakket)bezorgdiensten groeien als kool en bij de personenauto’s in de verhuur zijn de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van grote invloed. Veel nieuw personeel heeft snel een (lease)auto nodig; pakketbezorgers hebben acuut behoefte aan uitbreiding van hun capaciteit. Bij bijna een derde van de verhuurders (30 %) die bij BOVAG is aangesloten is het mogelijk om auto’s buiten kantooruren op te halen. Van de 86.600 auto’s voor de verhuur was 2 % elektrisch, hetgeen in verhouding ongeveer 5 keer zoveel is als het totale aantal emissieloze exemplaren in Nederland ten opzichte van het complete wagenpark. +++

+++ VOLVO zal in de komende maanden, op sommige modellen en als een optie, een camera lanceren die de bestuurder filmt en bepaalde biometrische parameters bewaakt. Deze camera zou zelfs in staat zijn om het oog te “lezen” om de glucosewaarden te meten en ongelukken te voorkomen, vooral bij diabetici. De toepassingsmogelijkheden van technologie lijken dus oneindig. Volvo heeft zoals bekend veel verbeeldingskracht en zal een camera lanceren die vóór de bestuurder is geplaatst. Het doel? Hem bekijken, constant. Het gaat niet echt om het bespioneren van de bestuurder, maar om het controleren van bepaalde parameters om de veiligheid te verbeteren. Met name diabetes patiënten kunnen op deze manier gewaarschuwd worden voor een laag glucoseniveau dat bewustzijnsverlies en een ongeluk kan veroorzaken. De camera kan ook verbonden worden met een alarmnummer en/of een ziekenhuis. Dat kan gebeld worden als een gezondheidsprobleem bij de bestuurder worden gedetecteerd. De camera vormt volgens Volvo geen beveiligingsprobleem, omdat de gegevens anoniem zijn en niet worden gedeeld. De camera zou ook een speelser nut hebben dankzij gezichtsherkenning: afhankelijk van de persoon achter het stuur zou de auto al zijn favoriete instellingen aannemen (temperatuur, muziek, stoel/stuur). +++

+++ Al meer dan 20 jaar werkt Mercedes aan de brandstofcel. Tot voor kort vielen deze WATERSTOF activiteiten onder de hoede van een bedrijf genaamd NuCellSys GmbH, een volledige dochteronderneming van de Daimler Groep, maar Mercedes heeft er nu voor gekozen om dit te wijzigen en het bedrijf de naam Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH te geven. In de praktijk zal err niets veranderen. Maar als sommigen zich afvroegen of de Duitse fabrikant nog steeds in deze technologie gelooft, dan is dit een duidelijk teken dat zij waterstof niet in de steek laat. Toch verwacht Autointernationaal.nl meer dan dat. Terwijl Hyundai en Toyota waterstofauto’s in veel landen verkopen, is de brandstofcel Mercedes, de GLC Fuel Cell, alleen in Duitsland verkrijgbaar. En bovendien niet te koop, maar alleen via een lange termijn huurformule. Feitelijk betekent dit dat Mercedes de klanten uitkiest, in plaats van andersom. Dat getuigt niet van veel ambitie … +++

Reageren is niet mogelijk.