Nieuwstelex

0

+++ AUDI verwacht dit jaar in Nederland een kleine 2.000 exemplaren van de e-Tron te verkopen, ook al moet over een deel van de aanschafprijs (vanaf 84.100 euro) gewoon 22 % bijtelling betaald worden. Om twijfelaars over de streep te trekken, laat de importeur weten dat kopers 6 jaar lang niet voor het onderhoud hoeven te betalen. Dat is bij de aankoopprijs inbegrepen. Hoe de dealers daarvoor precies gecompenseerd gaan worden, is nog onderwerp van gesprek. +++

+++ Britse autofabrikanten vrezen een catastrofe bij een ‘no-deal’ BREXIT . Volgens Ford en Jaguar Land Rover (JLR) zijn de gevolgen van een exit zonder handelsovereenkomst voor de auto-industrie zeer ernstig. JLR dringt er bij de regering van Theresa May daarom op aan om de ‘no deal’ optie niet te overwegen. Eerder waarschuwden Aston Martin, BMW, Honda en PSA (Vauxhall) al voor ernstige verstoring van hun activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. Bij een ‘no deal’ gaan de wereldhandelsverdragen gelden met de EU landen, terwijl alle huidige processen, zoals de toelevering van onderdelen, zijn ingericht op vrij handelsverkeer zonder belemmeringen. PSA overweegt om de 2 Vauxhall fabrieken in het Verenigd Koninkrijk te sluiten als dit verstoord wordt. Honda verwacht dat grenscontroles de logistieke processen gaan hinderen en importtarieven haar concurrentiekracht gaat aantasten. Deze autofabrikant heeft net als BMW al laten weten dat zij de productie in Groot-Brittannië rond de Brexit datum van 29 maart een tijd stil leggen om potentiële problemen te omzeilen. Honda bouwt in Swindon de Civic en de CR-V. BMW produceert in Oxford de Mini Hatch en de Mini Clubman. Aston Martin topman Andy Palmer laat weten van het ergste uit te gaan: “Ik denk dat wij problemen zullen krijgen met de aanvoer van onderdelen en dat onze concurrentiepositie op het vasteland van Europa ernstig aangetast zal worden”. Aston Martin heeft inmiddels een noodplan in werking gesteld. Onderdelen zullen niet meer via de haven van Dover worden aangevoerd (waar bij een ‘no deal’ Brexit mogelijk chaos gaat ontstaan), maar via andere havens en via luchtvracht. Bentley heeft soortgelijke stappen gezet. Diens moederbedrijf Volkswagen heeft gezegd dat een exit zonder handelsakkoord zal leiden tot minder investeringen en tot een banenverlies in de Britse auto-industrie. +++

+++ PA Consulting verwacht dat 8 van de 13 autofabrikanten de Europese CO2 targets niet gaan halen. Zij riskeren daardoor hoge boetes. Het gaat hierbij om Volkswagen, Ford, Fiat, PSA, BMW, Daimler, Mazda en Hyundai / Kia. Toyota is de enige speler die makkelijk aan de doelstellingen zal kunnen voldoen. PA Consulting baseert haar verwachting op de NEDC testprocedure, omdat deze meetmethode de basis vormt voor de CO2-targets van 2021. Volkswagen staat op basis van de berekening een boete van €1,4 miljard te wachten. Het merk presteert namelijk als één van de slechtste op het gebied van uitstootreductie. In 2017 stootten de auto’s uit Wolfsburg gemiddeld 122 gram CO2 uit per km. In 2021 zal dit 101,5 gram zijn. Een forse reductie, maar niet voldoende om aan de norm van 95 gram CO2 per km te kunnen voldoen. Bij PSA zal een boete het hardst aankomen. Die kan van de Europese Unie namelijk een rekening €600 miljoen verwachten. Dat is 20 % van de winst over 2017. Toyota loopt niet het risico beboet te worden, want die zit volgens de prognose van PA Consulting in 2021 op een gemiddelde CO2 uitstoot van 87,1 gram. Voor Renault / Nissan / Mitsubishi is de voorspelling 92,1 gram, voor Volvo (dat fors inzet op elektrificatie) 93,7 gram, voor Honda 95,5 gram, voor PSA 95,6 gram, voor Hyundai / Kia 96,1 gram, voor Mazda 98,1 gram, voor Fiat Chrysler 98,5 gram, voor Ford 99,8 gram, voor Volkswagen 101,5 gram, voor BMW 104,4 gram, voor Daimler 104,6 gram en voor Jaguar Land Rover 130,1 gram. Voor 2030 zal de uitstootnorm met nog eens 35 % worden aangescherpt. +++

+++ Het is een illusie om te denken dat ELEKTRISCHE auto’s in 2030 modellen met een verbrandingsmotor overbodig kunnen maken. Door gebrek aan grondstoffen voor de productie van accu’s is die aanname (van veel overheden) niet realistisch. Deskundigen verwachten dat het productieaandeel van de elektrische auto tot 2050 beperkt zal blijven tot 20 %. De regering wil dat er vanaf 2030 alleen nog maar emissieloze modellen worden verkocht, maar die doelstelling kan alleen gehaald worden wanneer autofabrikanten en dus consumenten de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen. Er is een namelijk een tekort aan de hiervoor benodigde grondstoffen. Met name de productie van lithium is onvoldoende om het hele wagenpark binnen 2 decennia elektrisch te maken. Er wordt daarom gepleit voor een herwaardering van stekkerhybride modellen. Die kunnen toe met een kleinere batterij. Van de hoeveelheid lithium voor één accuset voor een elektrische auto, kan met 9 exemplaren maken voor een ‘PHEV’. Door de lagere prijs zijn stekkerhybride modellen wel in staat om personenwagens met enkel een verbrandingsmotor overbodig te maken. Bovendien zorgen zij voor een aanzienlijke brandstofbesparing. Voorwaarde is dan wel dat de automobilist gedisciplineerd oplaadt. En die kan daarbij geholpen worden met een ruim aanbod aan laadpalen. Deze constatering roept de vraag op of de auto-industrie momenteel niet te veel geld in de elektrische auto investeert. Voor de komende jaren gaat het om een bedrag van €261 miljard. Volkswagen is koploper met €85 miljard aan investeringen. General Motors speelt daarentegen op veilig en investeert niet meer dan €7 miljard. Die autofabrikant heeft alleen plannen voor elektrificatie van Cadillac. De huis, tuin en keuken merken (Buick, Chevrolet en GMC) blijven conventioneel aangedreven auto’s of hybride modellen bouwen. +++

+++ FASTNED heeft haar omzet in het vierde kwartaal verdrievoudigt. Het laadbedrijf verkocht toen meer stroom dan in heel 2017. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2017 is er sprake van een stijging van 215 %. Fastned groeit dus hard, maar dat moet ook wel om gelijke tred te kunnen maken met de toename van het aantal elektrische auto’s. In 2018 was er sprake van een verdubbeling. Het aantal registraties van nieuwe, volledig elektrische auto’s verdrievoudigde zelfs. In totaal had Fastned eind december 85 stations operationeel in Nederland en Duitsland. +++

+++ De Italiaanse regering heeft een belasting ingevoerd op de krachtigste automodellen op de markt. Dat heeft gevolgen voor de verkopen van Alfa Romeo, Jeep en Maserati, die dit land tot hun thuismarkt kunnen rekenen. Moederbedrijf FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) is daar boos over en heeft te kennen gegeven haar strategische plannen te gaan overwegen. Mogelijk worden de investeringen van FCA in Italië teruggeschroefd. De regering gaat de milieuvriendelijkste modellen op de markt weliswaar tegelijkertijd met een bonus die kan oplopen tot 6.000 euro, maar aangezien FCA geen volledig elektrische auto’s in haar gamma heeft, zijn het vooral anderen die daarvan gaan profiteren. FCA had een investeringsplan van €5 miljard voor Italië. Maar als gevolg van de regeringsbeslissing zou het bedrijf nu kunnen terugkomen van haar voornemen om bijvoorbeeld de Jeep Compass te gaan bouwen in Italië. +++

+++ FORD heeft in 2018 een lagere winst behaald, mede door de zwakkere vraag in China. De aangepaste nettowinst bedroeg bijna $5,2 miljard tegen ruim $7,1 miljard in 2017. Dat blijkt uit voorlopige cijfers. Ford wees verder op de stijgende grondstofkosten, negatieve wisselkoerseffecten en de wereldwijde handelsspanningen als redenen waarom de bedrijfsresultaten onder druk zou komen te staan. Ford geeft aan voor 2019 ruimte te zien voor een verbetering van de winst en omzet. De wereldwijde autoverkopen blijven dit jaar naar verwachting op hetzelfde niveau als afgelopen jaar. +++

+++ De dagen van Carlos GHOSN als topman van Renault lijken geteld. De Franse regering wil namelijk een nieuwe CEO. Ghosn is al ontslagen door Nissan en Mitsubishi. De Raad van Bestuur van Renault komt nog deze maand bijeen om te praten over mogelijke opvolging. De Franse overheid is met 15 % van de aandelen de grootste aandeelhouder van Renault en heeft 2 zetels in de Raad van Bestuur. De regering hield lange tijd Ghosn de hand boven het hoofd, maar de situatie begint nu onhoudbaar te worden. Er is namelijk geen zicht op vervroegde vrijlating van Ghosn. Het proces begint vermoedelijk pas over 6 maanden. Ook worden de bewijzen tegen hem steeds sterker. Renault doet er dus goed aan om op zoek te gaan naar een nieuwe topman. Eén van de kandidaten is interim CEO Thierry Bolloré, die na het uitbreken van het schandaal werd aangesteld. Ook Michelin topman Jean-Dominique Senard is een kandidaat. Die zal binnenkort sowieso zijn functie bij Michelin neerleggen. Twee andere kandidaten die worden genoemd zijn Didier Leroy (de eerste man van Toyota in Europa) en Elior CEO Philippe Guillemot. Bruno Le Maire, de Franse minister van Financiën, heeft ook gezegd dat Ghosn ontslagen moet worden als topman van Renault. “We gaan een nieuwe fase in”, zei hij. “En dit betekent dat wij een nieuw en stabiel topmanagement nodig hebben”. Vertegenwoordigers van de Franse overheid zijn momenteel in Tokio om over de toekomst van de alliantie tussen Renault en Nissan / Mitsubishi te praten. In Japan zijn ze al jaren niet blij met de scheve verhoudingen binnen het samenwerkingsverband. Renault, dat Nissan een kleine 20 jaar geleden van de ondergang redde, heeft een controlerend belang van 43 % en bovendien stemrecht. Andersom heeft Nissan slechts een belang van 15 % in zijn Franse partner en geen stemrecht. +++

+++ HYUNDAI is de grote winnaar bij de Amerikaanse tegenhanger van de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing. Zowel de Kona als de G70 van luxe dochtermerk Genesis werden verkozen tot ‘North American Car of the Year 2019’. De ‘Truck of the Year 2019 Award’ ging naar de RAM 1500. De ‘North American Car of the Year Award’ is de belangrijkste autoprijs die je in de Verenigde Staten kunt winnen. In tegenstelling tot de Europese Auto van het Jaar verkiezing, waarbij één model tot winnaar gekozen wordt, kiezen de Amerikanen 3 winnaars. De Genesis G70 won in de ‘Car’ categorie en de Hyundau Kona bij de SUV modellen. De ‘Truck of the Year’ bokaal ging zoals gezegd naar de RAM 1500. De G70 werd begin 2018 gelanceerd en is een directe concurrent van de BMW 3-serie. De achterwiel aangedreven Genesis is een typische ‘rijders auto’ die veel luxe en comfort combineert met een sportief weggedrag. De G70 werd door de 54-koppige vakjury van de North American Car of the Year-verkiezing, bestaande uit experts uit de Verenigde Staten en Canada, geroemd om zijn uitstekende combinatie van design, technologie, rij dynamiek en prijs/waarde verhouding. Genesis opereert pas sinds 2015 als zelfstandig automerk en is nog niet leverbaar in Europa. De Hyundai Kona werd dus ‘SUV van het Jaar’. De jury omschrijft het model als een “betaalbare, stijlvolle en functionele SUV die perfect is afgestemd op de behoeften van klanten. Ook is de Kona vooruitstrevend op het gebied van design, internetmogelijkheden en veiligheid. Bovendien zet de Electric versie nieuwe maatstaven op het gebied van actieradius en betaalbaarheid”. +++

+++ De Amerikaanse verfspecialist Axalta heeft zijn barometer voor de meest populaire auto KLEUREN van 2018 onthuld. Er zijn geen verrassingen, want de trend blijft dezelfde als in 2017: wit was vorig jaar wederom de favoriete kleur bij kopers van een nieuwe auto. Daarna komen zwart en grijs. Wit werd in 38 % van de gevallen gekozen, waardoor er sprake is van een duidelijk verschil met zwart (18 %) en grijs (12 %). Deze 3 kleuren bezetten de top3 ook al in 2017. Er is wel sprake van een lichte populariteitsgroei voor oranje en brons. Wit wordt vooral gewaardeerd in China (58 %) en in Azië in het algemeen (48 %). In Europa bedraagt het marktaandeel van wit ‘slechts’ 25 % en eindigt daarmee nipt voor grijs met 22 %. Bij wat wij als ‘echte’ kleuren kunnen beschouwen, is het blauw dat de leiding neemt met 7 % marktaandeel wereldwijd. Rood wordt in 5 % van de gevallen gekozen. Wit in populairder in de lagere prijscategorieën, wellicht omdat je daar niks extra voor hoeft te betalen, terwijl de duurdere en meer imposante voertuigen eerder worden besteld in grijs of zwart. +++

+++ De Zhejiang Geely Holding Groep heeft grootse plannen met LOTUS . Dit Chinese concern is sinds 2017 eigendom van de Britse sportautobouwer. De Zhejiang Geely Holding Groep is ook de eigenaar van merken als Volvo, Lynk&Co en Polestar. Lotus moet van haar nieuwe Chinese moeder gaan concurreren met merken als Porsche en Maserati. Zelfs merken als Bentley, Aston Martin, Ferrari en McLaren worden als toekomstige rivalen genoemd. “Onze ambitie met Lotus is enorm”, aldus een woordvoerder van Geely. Het Britse bedrijf werkt achter de schermen aan een elektrische hypersportwagen. Op de tekentafel staan ook een SUV (als tegenhanger van de Porsche Cayenne) en een nieuwe Esprit. Die laatste komt op zijn vroegst in 2020 op de markt. De nieuwe CEO van Lotus, Phil Popham, moet de ambities van Geely gaan uitwerken. Hij heeft ervaring met luxe producten, want voorheen werkte hij bij Jaguar Land Rover. Lotus heeft ook een nieuwe productstrateeg: Uday Senapati. Die stond in het verleden op de loonlijst van Bentley. Daarnaast is Marcus Blake, voormalig marketingdirecteur van Aston Martin, in dienst getreden bij Lotus. Aan ervaring geen gebrek dus. Geely beschikt over een goedgevulde portemonnee om Lotus serieus te laten groeien. De ambitie is een verkoopniveau van 10.000 auto’s per jaar. Dit is een verzesvoudiging van de in 2018 gerealiseerde afzet (1.630 bestellingen). +++

+++ De MERCEDES-BENZ B klasse is niet de beste vriend van de politie. Agenten klagen namelijk over hun nieuwe dienstauto. De Mercedes zou voor lange mensen te krap zijn en loopt bodemschade op als er snel over een drempel wordt gereden. De B klasse is bij de politie de opvolger van de Volkswagen Touran. Die beviel veel beter. Volkswagen is echter uitgesloten van een vervolgorder wegens gesjoemel tijdens de aanbestedingprocedure. De importeur wist vervolging voor omkoping af te kopen. De B klasse is dus een B keus en dan kan je ellende verwachten. Politiebond NBP concludeerde al snel dat de nieuwe politiewagens niet goed bruikbaar zijn voor kleine of juist zeer lange politiemensen. Met name als een agent van 1,95 meter of langer met kogelwerend vest en pistool in de holster achter het stuur plaatsneemt, ontstaan er problemen. Mercedes meldt de klachten serieus te nemen en aanpassingen door te zullen voeren. Overigens is de oude B klasse het lijdend voorwerp. Of de nieuwe generatie beter voldoen, is nog niet bekend. +++

+++ Worden ‘instapmodellen’ ONBETAALBAAR ? Hun dagen lijken geteld te zijn, want door steeds strengere regels van de Europese Unie op zowel veiligheidsvlak als qua emissienormen, staat de budgetwagen op de tocht. Volkswagen meldt dat zogeheten betaalbare modellen de komende jaren de grootste prijsstijging zullen kennen als gevolg van de hersenspinsels van politici in Brussel. De fabrikant noemt een bedrag van 3.000 euro. Toch vormt de nieuwe regelgeving vooral een bedreiging voor Dacia, dat op budgetmodellen haar fundament heeft gebouwd. Er zijn duidelijke signalen dat de dagen van de instapmodellen geteld zijn. Zo zal de Opel Karl worden gesaneerd. En Daimler gaat stoppen met haar stadsautomerk Smart. Verder is het bekend dat Volkswagen ontevreden is over de winstmarge op de Up en de derivaten van Seat (Mii) en Skoda (Citigo). De samenwerking tussen PSA en Toyota krijgt in het A segment geen vervolg. Momenteel zijn A segment modellen behulpzaam om aan de Europese emissienormen te voldoen, maar de noodzaak om dergelijke auto’s in het gamma te hebben verdwijnt bij elektrificatie van het wagenpark. De vraag is of de dames en heren politici hun nieuwe regels wel goed doordacht hebben. Want als de instapmodellen van de markt verdwijnen, dan zullen autoconsumenten die krap bij kas zitten opteren voor een tweedehands exemplaar. Een oudere personenwagen is, die al helemaal niet aan de jongste emissienormen en veiligheidseisen voldoet. +++

+++ PSA heeft afgelopen jaar wereldwijd 3.877.765 auto’s weten te verkopen. Dit betekent een stijging van 6,8 % ten opzichte van het afzetresultaat van 2017. Echter, niet in elke regio was er sprake van een verkoopfeest. In Europa werd er weliswaar met ruim 30 % geplust (en kwam de afzetteller uit op 3.106.160 auto’s), maar dat is vooral te danken aan de overname van Opel / Vauxhall. In China en de rest van Zuid Oost Azië werden ruim 32 % minder auto’s verkocht en bleef de teller steken bij 262.583 stuks. In het Midden-Oosten en Afrika daalde de afzet zelfs met 53 % naar 292.000 exemplaren. PSA moest ook in Zuid-Amerika een veer laten: daar werd het bedrijf geconfronteerd met een verkoopafname van ruim 15 % naar 175.257 auto’s. Wel kon PSA de verkoop van bestelwagens met ruim 18 % opvoeren naar 564.167 stuks. De Franse autofabrikant blijft daarmee marktleider in het betreffende segment in Europa. +++

+++ TOYOTA is, ruim 10 maanden nadat het model werd gepresenteerd (nog onder de naam Auris, op de autosalon van Genève) begonnen met de productie van de nieuwe Corolla in Groot-Brittannië. De compacte middenklasser zal in het Engelse Derbyshire voor de Europese markt gebouwd gaan worden. Om de productie aldaar mogelijk te maken, investeerde Toyota ruim €270 miljoen. Die financiële injectie was noodzakelijk omdat de Corolla gebaseerd is op de nieuwste architectuur van het bedrijf. De voorganger Auris stond op een oudere bodemplaat. De Toyota New Global Architecture (TNGA) wordt ook gebruikt voor onder andere de Prius, de C-HR en de nieuwe Camry (die de Avensis aflost). Dankzij het nieuwe platform is de Corolla lichter en stijver dan zijn voorganger en biedt hij een betere rij dynamiek. Toyota gaat de modelreeks leveren in de carrosserievarianten hatchback, Touring Sports (stationwagon) en sedan. De Nederlandse marktintroductie staat voor eind maart gepland. Het motorenaanbod bestaat uit een 1,2 liter turbobenzine en een tweetal hybride versies (met een atmosferische 1.8 of 2.0 krachtbron). De sedan is er alleen als 1.8 Hybrid. Toyota bouwt al sinds 1992 auto’s in Groot-Brittannië. Het merk produceert vrijwel alle in Europa verkochte modellen regionaal. Toyota heeft ook fabrieken in onder andere Frankrijk, Polen, Tsjechië en Turkije. De Britse faciliteit is de tweede productielocatie in Europa die in staat is om modellen op basis van het TNGA platform te kunnen bouwen. Turkije, waar de C-HR het levenslicht ziet, had de primeur. De Franse fabriek wordt momenteel aangepast. Daar loopt de Yaris van de band, die na de generatiewisseling in 2020 ook het TNGA platform als basis krijgt. +++

+++ Vakbonden CNV en FNV stappen naar het gerechtshof in Den Bosch omdat de rechtbank medewerkers van VDL NEDCAR verbood om te gaan staken. Dit bedrijf produceert auto’s voor de BMW Groep. Volgens de rechter was er een risico dat het Duitse bedrijf niet meer met Nedcar in zee wil gaan als de stakingsreeks bij het bedrijf blijft voortduren. De vakbonden willen zo snel mogelijk duidelijkheid over het stakingsverbod, omdat er nog meer acties zijn gepland. BMW stelde eerder al de omvang van de toekomstige productieorder naar beneden bij, maar dat is blijkbaar tegen dovemansoren gericht bij de vakbonden. +++

+++ VOLKSWAGEN ging afgelopen jaren wederom publiekelijk door het stof. Ook in 2018 was de sjoemeldiesel affaire niet uit de lucht. Het bedrijf kreeg meer boetes opgelegd, moest meer auto’s terugroepen en speelde ook de hoofdrol in een serie nieuwe schandalen. Maar dat lijkt de gigant niet te deren. 2018 gaat immers de boeken in als het beste verkoopjaar ooit. De consument heeft dus een korte termijn geheugen. Honderdduizenden klanten waren gedupeerd door de aanwezigheid van sjoemelsoftware. De onsmakelijke zaak ontstak het lont van het antidiesel sentiment. Maar in 2018 was er in elk geval niets te merken van een negatieve invloed op de prestaties van de Volkswagen Groep. Dat is vooral te danken aan de lancering van een aantal bovengemiddeld goede SUV modellen. Niet alleen door Volkswagen zelf, maar ook door de dochters Seat en Skoda. De verschillende merken van het autoconcern uit Wolfsburg verkochten in 2018 ruim 10,8 miljoen voertuigen. Dat is 1 % meer dan in 2017; ook al een recordjaar. Seat wist 517.600 auto’s te slijten. Dat is ruim 10 % meer dan een jaar eerder. Seat verkocht nog nooit zoveel auto’s. Een soortgelijk verhaal valt in Tsjechië te horen. Skoda verkocht 1,2 miljoen auto’s; een plus van 4,4 % ten aanzien van 2017. Audi verkocht minder auto’s, maar dat kwam vooral door certificatieproblemen bij nieuwe motorvarianten. Toch heeft moeder Volkswagen een ander zorgenkindje: Bentley. De afzet bij deze dochter stagneert al enige tijd en is bovendien in de rode cijfers beland. Volkswagen mag zich waarschijnlijk de grootste autofabrikant ter wereld noemen. De cijfers van Toyota lijken iets lager uit te komen. De alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi meldt hogere verkoopcijfers dan Volkswagen, maar in hun aantal zitten veel bedrijfswagenmodellen. Als die er uit worden gehaald, wint Wolfsburg. +++

Reageren is niet mogelijk.