Nieuwstelex

0

+++ ABARTH bestaat bijna 70 jaar en verkeert sowieso in een feeststemming omdat in 2018 er 36,5 % meer auto’s zijn verkocht, namelijk bijna 23.500 exemplaren. Daarvan hadden er 26.314 stuks de Fiat 500 als basis. Deze Italiaanse stadsauto was ook in 2018 weer behoorlijk populair, en daar profiteerden de 595 en 695 varianten van Abarth van. Het merk met de schorpioen als logo zal dit jaar op de autosalon van Genève haar verjaardag vieren met speciale (uiteraard gelimiteerde) ’70th Anniversary’ edities. Afgezien van een speciaal logo, houdt dit in dat de 595 Turismo en Competizione standaard rijker zullen zijn uitgerust dan de reguliere versies van dit model. Vanaf dit jaar zal Abarth geen roldak versies meer van de 595 en de Pista richting de showrooms sturen en de speciale 695 Rivale verdwijnt ook uit het gamma. +++

+++ AUDI zal in het tweede semester weer een Allroad versie van de A6 Avant introduceren. Het origineel stamt uit 1999 en de opgehoogde stationwagon met vierwielaandrijving en terreinlook voorziet duidelijk in een behoefte. Audi leverde de vorige generatie A6 Allroad alleen met 3,0 liter 6 cilinder motoren, maar de nieuwe editie zal ook in 4-pits configuratie (met milde hybride techniek) besteld kunnen worden. Hij gaat concurreren met de Volvo V90 Cross Country en de Mercedes-Benz E klasse All-Terrain. +++

+++ De BMW Groep heeft in Nederland op alle fronten een recordjaar achter de rug. Het hoofdmerk registreerde liefst 20.672 auto’s, hetgeen bijna 10 % meer was dan in 2017. Er is sprake van een absoluut record voor BMW in Nederland dat hiermee haar koppositie in het premiumsegment behoudt. Dochter Mini behaalde vorig jaar dankzij de grote modellen (de Clubman en de Countryman) net als in 2017 ook een verkooprecord. Het aantal registraties steeg met ruim 10 % naar 6.810 auto’s. De BMW i divisie profiteerde van de toenemende vraag naar elektrische mobiliteit en zag met 1.681 auto’s het aantal registraties bijna verdubbelen ten opzichte van 2017. De importeur zegt goed uitgerust te zijn om de strijd in 2019 aan te gaan. Met de nieuwe 8-serie, X5, X7 en de ingrijpend herziene 7-serie denkt BMW net als afgelopen jaar de concurrentie achter zich te laten. Mini zal in 2019 de volledig elektrische Hatch Cooper S E presenteren. Daarnaast start BMW met de voorverkoop van de iX3; een volledig emissieloze versie van de X3. Een marktdebuut is er ook voor de volgende generatie stekkerhybride modellen met een dubbele elektrische reikwijdte en meer vermogen. De 3-serie was wederom de populairste BMW van Nederland, op de voet gevolgd door de 5-serie. Opvallend is dat de 1-serie, die in 2019 na 8 jaar wordt afgelost door een nieuw model, in zijn laatste levensfase onverminderd gewild blijft en daardoor op plek3 eindigt. De X1, die wordt geproduceerd bij VDL Nedcar in Born, is het populairste X model en staat op plaats4. Dat het segment voor elektrische auto’s in Nederland inmiddels serieuze vormen begint aan te nemen, kan worden afgeleid uit de 5de plek voor de i3. Ook M Performance en BMW M boekten records. Beide groeiden explosief ten opzichte van 2017: er werden in 2018 ruim 2 keer zo veel (107 %) M Performance modellen afgeleverd en 68 % meer M modellen. De X3 / X4 M40i en M4 waren daarbij het meest gewild. De recordverkoop bij Mini zorgde voor een sterkte toename van het segmentaandeel. De Hatch 3-deurs bleef het populairst, maar ten opzichte van het jaar ervoor kozen meer mensen voor de grote modellen Clubman en Countryman. Opvallend was bovendien de opkomst van private lease. Het aantal klanten dat daarvoor koos, groeide met factor 2,5. Bij moedermerk BMW verdubbelde het aantal private lease klanten. Er werden vorig jaar 1.681 BMW i’s geregistreerd (i3: 1.613 en i8: 68); bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017. De orders kwamen voornamelijk uit de zakelijke markt en autodeelprojecten. Sinds eind vorig jaar kan de i3 worden besteld met 120Ah accucapaciteit. Die was volgens de importeur meteen zeer succesvol en zorgde tot 2 keer toe voor nieuwe maandrecords. +++

+++ DS heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat haar gamma op termijn uit 6 modellen zal bestaan. Daarvan zijn er 3 van het SUV type; de rest krijgt een andere carrosserievorm. Inmiddels kennen wij 2 van de 6 modellen: dat zijn de 7 Crossback en de dit jaar bij de dealers arriverende 3 Crossback. In de komende periode komt er ieder jaar een model bij, tot het totaal op 6 staat. Eerder berichtte Autointernationaal.nl ook al dat alle DS modellen een geëlektrificeerde variant krijgen. Bij de 7 Crossback en 3 Crossback zijn die al bekend: de zogeheten E-Tense uitvoeringen. De eerste beschikt over vierwielaandrijving (dankzij een achterin geplaatste, tweede elektromotor) en stekkerhybride techniek. Het systeemvermogen bedraagt 300 pk. De 3 Crossback E-Tense is volledig elektrisch en heeft een actieradius van 300 km. De eerstvolgende nieuwe DS is de 8 Limousine. Die komt op concernniveau (PSA) boven de Peugeot 508 in het gamma en zal ook leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering. De productie vindt plaats in China; de belangrijkste afzetmarkt. +++

+++ Naast worst en bier is DUITSLAND vooral bekend om haar Autobahn. Vooral omdat er op bepaalde stukken geen maximumsnelheid geldt. Maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen: de door het Duitse ministerie van Transport opgerichte commissie “Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität” onderzoekt namelijk de invoering van een algemeen geldende maximumsnelheid van 130 km/u. Dat zou nodig zijn om het klimaat te redden. In Duitsland kent bijna de helft van het huidige snelwegnetwerk geen maximumsnelheid. Maar die trajecten vertegenwoordigen wel tweederde van de ongevallen en driekwart van de slachtoffers. Het gaat de commissie dus niet alleen om de opwarming van de aarde, maar ook om de verkeersveiligheid. De commissie pleit niet alleen voor een algemeen geldende maximumsnelheid van 130 km/u, maar ook voor verhoging van de brandstofprijzen. Daarbij dient vooral diesel zwaarder belast te worden. De opbrengst zou geïnvesteerd moeten worden in een fonds waarmee elektrische voertuigen gepromoot kunnen worden. Het “Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität” heeft het ook over compacte spoorweglijnen die het gemiddelde aantal autokilometers per jaar moeten helpen terugdringen. Overigens: de commissie bestaat niet uit notoire autohaters en wollen sokken dragende natuurliefhebbers. Ook de Duitse auto-industrie is vertegenwoordigd, wat wijst op een groeiend algemeen bewustzijn over de klimaatproblematiek. Het Duitse ministerie van Verkeer benadrukt in een reactie dat het “Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität” niets vooraf met haar heeft overlegd en dat de regering van Angela Merkel nog nergens mee heeft ingestemd. +++

+++ De Vlaamse overheid gaat een zogeheten groepsaankoop organiseren voor ELEKTRISCHE auto’s. Daarmee wil de minister van energie, Lydia Peeters, emissieloze modellen beter betaalbaar maken voor de doorsnee consument. In Vlaanderen hadden elektrische auto’s in december 2018 een marktaandeel van 1,94 %. In dezelfde maand van 2017 was dat weliswaar slechts 0,6 %, maar het is duidelijk dat er nog veel inspanningen geleverd moeten worden om de klimaatdoelstelling van 2020 te halen. Peeters wil nu het marktaandeel proberen op te voeren door de beste aanbiedingen op het gebied van elektrische auto’s in een groepsaankoop te bundelen. Dan kunnen consumenten namelijk rekenen op een scherpe korting. Bij de inkoopactie gaat het om 4 modellen: de Hyundai Kona Electric, de Nissan Leaf, de Peugeot Ion en de Renault Zoé. Volgens berekeningen van Peeters komt de aanschafprijs van bijvoorbeeld de Peugeot na aftrek van de milieupremie en van een groepskorting uit op 16.652 euro. Ter vergelijking: het reguliere tarief is afgerond 22 mille. Bij de andere modellen ligt de groepskorting echter een stuk lager. waardoor de aanschafprijs van de Hyundai en de Nissan ruim boven de 30.000 euro blijft. De groepskorting actie in Vlaanderen duurt voorlopig tot 15 mei. +++

+++ FIAT zal de Panda eind dit jaar een grondige update geven. Het is de eerste keer dat het uit 2012 stammende model een serieuze facelift krijgt. De in Pomiglano d’Arco geproduceerde Panda zal zowel optisch als technisch worden vernieuwd. Hopelijk wordt er ook wat gedaan aan de veiligheid, want het model kreeg bij de laatste test van EuroNCAP geen enkele ster. Onder de kap maakt de 1,0 liter 3 cilinder Firefly motor zijn opwachting. Die zal in atmosferische vorm vermoedelijk goed zijn voor 80 pk. Milde hybride techniek is optioneel. In het interieur maakt het Uconnect scherm zoals wij dat van de grotere Fiat modellen kennen zijn opwachting in een vernieuwd dashboard. Deze maand viert Fiat overigens dat sinds 1980 al 5 miljoen Italianen een Panda hebben gekocht. Via een speciale campagne getiteld ‘Popolo di Panda’ (volk van de Panda of Panda volk) zullen verschillende versies met extra kortingen aan de man gebracht worden. +++

+++ Zijn de dagen van de louter door een dikke verbrandingsmotor aangedreven, enorme Amerikaanse pick-ups geteld? FORD houdt daar rekening mee. Deze lokale marktleider op het gebied van grote pick-ups bevestigt namelijk de komst van een emissieloze F-150. De modelreeks zal sowieso geëlektrificeerd worden, want er is ook een (stekker)hybride uitvoering gepland. Doel is om de best verkopende auto op de Amerikaanse markt “toekomstbestendig” te maken. Ford denkt dat het omarmen van (deels) elektrische techniek voor haar klanten makkelijker zal zijn dan afscheid nemen van de grote pick-up. Alleen bij een economische crisis zijn Amerikanen bereid om hun grote, fossiele brandstofslurpende voertuigen op te geven en over te stappen naar een compacte auto. Maar Ford wil de introductie van haar elektrische F-150 niet van af laten hangen, al is het alleen maar omdat Tesla ook aan een pick-up werkt. Het bedrijf van Elon Musk is overigens niet het enige die een elektrische pick-up in het vat heeft zitten. Zo liet het nieuwe Rivian tijdens de autoshow van Los Angeles de R1T zien en begin dit jaar toonde het eveneens nieuwe Atlis haar XT. Ford meldt ook dat de Transit een elektrische behandeling zal ondergaan. Een PHEV versie bestaat overigens al. +++

+++ HYUNDAI heeft berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de vernieuwde Ioniq Electric een groter accupakket krijgt. Het model zal worden voorzien van een batterijenset met een capaciteit van 38,3 kWh. De huidige Ioniq Electric heeft een accupakket van 28 kWh. De actieradius stijgt daardoor naar 378 kilometer (gemeten volgens de NEDC cyclus; in de praktijk betekent dit een elektrisch bereik van 270 tot 300 kilometer). De huidige Ioniq Electric heeft op papier een actieradius van 280 kilometer. Het accupakket van de vernieuwde Ioniq Electric is iets kleiner dat van de Kona Electric. Die wordt in Nederland geleverd in 64 kWh configuratie, maar kan elders ook met een batterijenset van 39,2 kWh worden besteld. +++

+++ JAGUAR zou op de huidige markttrends kunnen inspelen door haar sedans te vervangen door nog meer cross-overs en SUV modellen. Maar de Engelse autofabrikant kondigt aan dat de XE en XF niet uit de prijslijst geschrapt zullen worden, ondanks dalende verkopen. Ralf Speth, de grote baas van Jaguar Land Rover, zegt over de SUV markt: “op dit moment is de vraag zeer hoog en de groei is nog steeds aanwezig, maar wij zien al een begin van markt verzadiging”. Dit illustreert wat sommige mensen al denken: de SUV bereikt geleidelijk aan zijn maximale verkooppotentieel. Volgens Speth hebben sedans een groot voordeel ten opzichte van SUV modellen als vanaf 2030 de CO2-emissie drastisch verminderd moet zijn: “Er zal tot 40 % reductie van uitstoot moeten worden gerealiseerd. Vanuit strikt fysiek oogpunt is het carrosserieconcept van de sedan veel gunstiger dan dat van de SUV”. Het volgende decennium zou daarom het begin kunnen zijn van het einde van hoge auto’s. +++

+++ MERCEDES-BENZ is van plan een nieuwe fabriek te bouwen in Egypte. Volgens moederconcern Daimler zal de productiefaciliteit met een lokale zakenpartner gebouwd gaan worden en zijn er succesvolle gesprekken geweest met de regering over het voornemen. Daimler ziet Egypte als een aantrekkelijke markt voor haar auto’s en ondersteunende dienstverlening. Ook denkt het bedrijf dat de productievestiging zal helpen om het marktaandeel van Mercedes-Benz te vergroten. Het autoconcern gaat ook advies verlenen aan Egypte over onder meer elektrisch en autonoom rijden om zo het land te helpen bij mobiliteitsvraagstukken en het verbeteren van de infrastructuur. In mei 2015 sloten Daimler en een lokale partner nog een assemblagefabriek in Egypte. De Egyptische president Abdel Fatah al-Sisi laat weten de nieuwe productiefaciliteit te verwelkomen. +++

+++ MITSUBISHI trekt in Nederland de stekker uit de i-MiEV. Opvallend is dat de importeurs van Citroën en Peugeot de vergelijkbare C-Zero en Ion nog wel in het gamma houden. Toen Mitsubishi ruim 8 jaar geleden de i-MIEV introduceerde in Nederland, was zij één van de eerste die het segment voor elektrische auto’s betrad. Citroën en Peugeot, destijds op concernniveau (PSA) een samenwerkingspartner van de Japanners, volgden spoedig met een eigen variant. Maar de Nederlandse autoconsument liet het trio in 2010 links liggen. Destijds ruim 28 mille voor een 3,4 meter lang autootje met een 47 kW elektromotor en een actieradius van nog geen 100 kilometer (WLTP) vond men veel te veel geld. Ook de prijsverlaging naar 22.360 euro (door Citroën en Peugeot) kon het autopubliek niet verleiden. Het afgelopen jaar wist Citroën 29 klanten naar de dealers te trekken voor een C-Zero, Peugeot lukte dat voor de Ion bij 23 autoconsumenten. De Mitsubishi i-MIEV trok geen enkele koper. Ter vergelijking: de Nissan Leaf ging vorig jaar 3.369 keer over de toonbank. Logisch dat het Japanse merk de handdoek in de ring gooit. De vraag is hoe lang de C-Zero en Ion nog leverbaar zullen zijn, want Citroën introduceert volgend jaar een volledig elektrische versie van de nieuwe C4 en Peugeot komt dit jaar al met een soortgelijke uitvoering van de tweede generatie 208. Overigens komt Mitsubishi medio 2020 met een nieuw elektrisch model. Die zal worden afgeleid van de tweede generatie Renault Zoé en in Frankrijk gebouwd gaan worden. +++

+++ NISSAN kondigt een nieuwe dieselconfiguratie van de Qashqai aan. Het betreft een kersverse 150 pk sterke motor, die tegen meerprijs gecombineerd kan worden met een automatische versnellingsbak of vierwielaandrijving. De geheel nieuwe dieselmotor voldoet aan de Euro 6d-Temp norm en is een 1,7 liter 4 cilindermotor van 150 pk en 340 Nm. Hij vervangt de 130 pk sterke 1.6 dCi. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. +++

+++ De Britse sportautobouwer NOBLE heeft iets meer tijd nodig te hebben voor het productierijp maken van de nieuwe M500. In eerste instantie zouden de eerste exemplaren dit jaar aan de klant worden geleverd, maar de marktintroductie van de sportcoupé staat nu voor medio 2020 in de planning. Definitieve specificaties kan Noble daarom nu nog niet communiceren. Vast staat wel dat de M500 een dubbel geblazen V6 motor van de Ford GT krijgt, die gekoppeld wordt aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling van Graziano. De output van de motor komt uit op 500 à 550 pk. Noble poogt om het gewicht beperkt te houden tot 1.250 kilo. De Britten omschrijven de M500 als een “analoge supersportwagen” oftewel een bolide zonder al te veel elektronische hulpmiddelen. Toch wordt de nieuwe Noble minder hardcore en puristisch dan de huidige M600. Die is voor menig sportwagenliefhebber net even te Spartaans, en rijden zonder beschermengelen kan nogal vermoeiend zijn. +++

+++ PSA gaat in het Poolse Tychy haar 3 cilinder motoren produceren. De vraag naar dit type krachtbron is zó groot dat de bestaande productiecapaciteit niet volstaat. PSA heeft in Polen geen fabriek, maar de nieuwe dochter Opel wel. Daar werden dieselmotoren van Fiat origine gebouwd, maar daar is steeds minder vraag naar. De nieuwe PureTech krachtbron kan dit mooi gaan compenseren. Overrompeld door de snelle transitie van diesel naar benzine, heeft PSA in 2017 grote hoeveelheden 3 cilinder motoren uit haar Chinese fabriek naar Europa geïmporteerd. In eigen land (Frankrijk) wordt de PureTech geproduceerd in Douvrin (de turboversie) en in Trémery (de atmosferische uitvoering). De Fransen hebben 250 miljoen euro geïnvesteerd in de Tychy fabriek. Daar zal de ‘Turbo PureTech’ van de band gaan rollen, onder andere in de nieuwe 155 pk configuratie die debuteert in de DS 3 Crossback. De productiecapaciteit van de Poolse fabriek bedraagt 460.000 motoren per jaar. Van de PureTech krachtbron zijn tot nu toe 3,8 miljoen exemplaren gebouwd. In de loop zal hij ook in een andere Opel fabriek (in Hongarije) en in Marokko (de toekomstige PSA productievestiging in Kenitra) het levenslicht gaan zien. In 2020 komt daar Hosur in India bij. +++

+++ RENAULT laat weten geen fusieplannen met Nissan te hebben. Die mededeling, van de Franse minister van financiën Bruno Le Maire, moet Nissan geruststellen. Beide autofabrikanten zullen dus niet worden samengevoegd in 1 holding, hoewel Renault dit vanwege haar controlerende belang in Nissan formeel wel zou kunnen doen. Le Maire laat weten de bestaande alliantie in stand te willen houden. Die krijgt al genoeg voor zijn kiezen door de hechtenis van Carlos Ghosn, de topman van Renault en de alliantie met Nissan en Mitsubishi. De grote baas zit momenteel vast op verdenking van fraude. Ghosn had wel plannen voor een fusie tussen Renault en Nissan. Volgens verschillende bronnen uit de naaste omgeving van de topman zouden de beschuldigingen aan het adres van hem onderdeel uit maken van een complot om de fusie te voorkomen. +++

+++ De achterklep van de TESLA Model 3 is niet regen proof. Door een ontwerpfout kan de bagage daardoor nat worden. In Nederland regent het per jaar gemiddeld 570 uur; dat is 7 % van de tijd. Dat valt reuze mee, maar je zult altijd zien dat net wanneer de hemel huilt, jij iets uit de kofferbak van je Model 3 moet hebben; dat leert immers de wet van Murphy ons. Als de achterklep van de Tesla dicht zit, is er geen probleem. Het euvel toont zijn nare gezicht als je de achterklep opent tijdens of net na een regenbui. Het water stroomt dan vanaf de achterruit direct de bagageruimte in. +++

+++ UBER Nederland maakt het moeilijker om chauffeur te worden. Onder meer de minimumleeftijd gaat omhoog van 18 naar 21. Aanleiding is de recente reeks dodelijke ongelukken in Amsterdam waarbij chauffeurs van het bedrijf betrokken waren. In de afgelopen weken vielen er in Amsterdam 4 doden door ongevallen met Uber chauffeurs. Vorige week raakte bij een incident ook een 6-jarig meisje zwaargewond. Naast de hogere minimumleeftijd wordt voortaan ook een jaar rijervaring geëist voordat chauffeurs de applicatie kunnen gebruiken. Ook gaat Uber werken aan een verkeersveiligheidtraining voor chauffeurs jonger dan 25 jaar. “Als het kalf verdronken dan dempt men de put. Maar het is positief dat ze bewegen”, reageert woordvoerder Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Volgens deze belangenvereniging is 18 tot 21 jaar de meest risicovolle leeftijdscategorie voor gevaarlijk rijgedrag. VVN is wel kritisch op het feit dat de minimumleeftijd alleen gaat gelden bij nieuwe chauffeurs en niet met terugwerkende kracht voor alle mensen die voor Uber rijden. Ook valt er volgens Stomphorst nog veel te halen in de manier waarop werken voor dit bedrijf is georganiseerd: “Die ritten zijn nu zo georganiseerd dat je echt moet jagen op ritjes. Je moet die applicatie steeds goed in de gaten houden”. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) laat in een reactie weten: “Ik wil van de ongevallen weten wat de oorzaak is. Dat is nodig om maatregelen te treffen die ook echt helpen. Ik vind het goed dat Uber alvast stappen zet”. De gemeente Amsterdam is blij met de beslissing van Uber, maar zegt ook dat het een eerste stap is. “We blijven met het bedrijf en de rest van de taxibranche in gesprek om de verkeersveiligheid verder te verbeteren”, aldus verkeerswethouder Sharon Dijksma. Zo wil Amsterdam ook met Uber praten over arbeidsomstandigheden. +++

+++ VOLVO verdubbelt in Gent de productiecapaciteit voor haar succesmodel XC40. Momenteel kan de Belgische fabriek de vraag amper aan. Daarom zal de productiecapaciteit verdubbeld worden. Die is ook nodig om op afzienbare termijn elektrische en hybride versies te kunnen bouwen. Dat betekent dat Volvo zwaar moet investeren in vooral de assemblage van batterijen. De productie van een ouder model, de V40, wordt dit jaar stopgezet. Van de XC40 werden vorig jaar ruim 89.000 exemplaren gebouwd. Daarnaast bouwt Gent sinds september de nieuwe generatie V60. Ook dat productievolume zal door Volvo verhoogd worden. Zweden heeft als doelstelling dat vanaf 2025 de helft van de verkochte personenwagens elektrisch moet zijn. Gent zou ook een nieuw model gaan bouwen voor Lynk & Co, net als Volvo eigendom van het Chinese Geely. Maar die plannen zijn eind vorig jaar uitgesteld. Dat komt doordat Volvo de productiecapaciteit in de Belgische fabriek volledig zelf gebruikt. Pas als de vraag naar de XC40 en V60 afneemt, ontstaat er ruimte voor bijkomende modellen. +++

Reageren is niet mogelijk.