Nieuwstelex

0

+++ De trajectcontrole op de A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude wordt weer aangezet. Dat bevestigt het Openbaar Ministerie na berichtgeving van Omroep West. De controle werd in 2018 uitgezet omdat er een extra rijbaan aan beide kanten op de A4 werd aangelegd. Die werkzaamheden zijn in mei klaar en dan moeten de automobilisten weer extra opletten op hun snelheid. De trajectcontrole is aan beide kanten. Er geldt op dat traject een maximumsnelheid van 100 km/u overdag en na 19.00 uur mag er 130 km/u worden gereden. +++

+++ APPLE heeft deze maand afscheid genomen van 200 ‘Project Titan’ medewerkers. Daarmee lijkt de komst van een ‘Apple car’ steeds kleiner te worden. In 2014 doken er geruchten op dat Apple bezig was met een auto. Deze Apple car, of i-car, zou binnen het geheimzinnige ‘Project Titan’ gestalte moeten krijgen. 2 jaar later viel in de wandelgangen te vernemen dat Apple een bestaande autofabrikant over zou nemen, zodat het bedrijf niet het wiel (helemaal) opnieuw zou hoeven uit te vinden. Eerst heette de prooi Tesla en daarna McLaren. Maar tot een overname kwam het niet. Zelfs een Apple Car op basis van de BMW i3 bleek een brug te ver. Anno 2019 lijkt de komst van een dergelijk voertuig, waarvoor 2023 als lanceringdatum werd genoemd, steeds minder waarschijnlijk. Apple lijkt zich vooral bezig te houden met de software en hardware die nodig is om zelfstandig rijdende auto’s aan te sturen. Met het recente ontslag van 200 ‘Project Titan’ medewerkers, lijkt ook die ambitie teruggeschaald te zijn. Apple zelf zegt echter dat ‘Project Titan’ nog steeds springlevend is, maar wil niet kwijt op welk vlak het bedrijf precies bezig is. Wel laat Apple weten dat het momenteel veel investeert in autonome technologie en ‘machine learning’. De ontslagronde heeft waarschijnlijk te maken met de aanstelling van Doug Field. De oud Tesla ingenieur trad in augustus 2018 aan als projectleider en hij lijkt zijn team te willen hervormen. Hij heeft inmiddels 40 andere technici aangesteld. Die komen vooral bij Tesla vandaan. +++

+++ AUDI gaat de komende 5 jaar €15 miljard bezuinigen. Dat meldt de nieuwe topman Bram Schot. Een concreet plan voor de reorganisatie ligt er nog niet, maar het personeelsbestand zal in de komende jaren met 14.000 man worden ingekrompen. Schot wil dat Audi meer risico gaat nemen en sneller knopen doorhakt. De genoemde €15 miljard aan bezuinigingen is noodzakelijk om veel geld te kunnen investeren in de overgang naar elektrische auto’s. Audi zal vertrekkende of gepensioneerde personeelsleden voorlopig niet vervangen om zo het aantal werknemers terug te dringen, zo laat financieel directeur Alexander Seitz weten. Fabriekspersoneel in Ingolstadt en Neckarsulm heeft tot 2025 een baangarantie. Audi heeft vorig jaar 3,5 % minder auto’s weten te verkopen. In december was de terugval zelfs 14,3 %. Dit betekent dat de tering naar de nering gezet moet worden. +++

+++ In BELGIE heeft de automarkt een uitstekend jaar achter de rug. Met bijna 550.000 ingeschreven nieuwe auto’s kende de sector zijn tweede beste jaar sinds 2011. De meeste fabrikanten verwachten voor 2019 een stabilisatie van de afzet. Alleen d’Ieteren Auto, dat meer dan 20 % van de markt in handen heeft, toont zich opvallend voorzichtig. De Belgische importeur van de merken van de Volkswagen Groep rekent op een jaarverkoop van 520.000 auto’s, wat een daling van 6 % zou betekenen. Volgens Denis Gorteman, de topman van D’Ieteren Auto, zijn vorig jaar augustus veel auto’s op kenteken gezet die niet aan de WLTP norm voldoen. “Dat heeft de cijfers omhooggetrokken”. Pessimistisch vindt Gorteman zijn schatting niet. “520.000 auto’s per jaar is nog altijd bijzonder veel voor een land met 11 miljoen inwoners”, zegt hij. “In veel landen zijn ze jaloers op zo’n aantal”. +++

+++ BENTLEY kondigt voor de aanstaande autosalon van Genève een bijzondere ‘Special Edition’ aan. Het merk viert aldaar zijn 100ste verjaardag. Dat gebeurt met een model die teruggrijpt naar het vroege raceverleden. De zogeheten Centenary Edition zal worden gebaseerd op de Continental GT en zal worden gespoten in de historisch verantwoorde kleur British Racing Green. Hij krijgt een grote witte ‘9’ op de grille. In het logo staat een subtiele verwijzing naar het jubileumjaar, in de vorm van de jaartallen 1919 en 2019. De ‘9’ is een verwijzing naar één van de zogeheten ‘Blower Bentleys’ waarmee de Britten in 1930 deelnamen aan de 24 uur van Le Mans. Ook die auto beschikte over een gigantische ‘9’ op zijn luchtinlaat . Bentley behaalde in dit jaar met de Speed Six zowel de eerste als de tweede plek tijdens de legendarische race. De Blowers vielen uit, maar zijn evengoed rijdende legendes. +++

+++ BUGATTI zal geen SUV op de markt brengen. Wel wordt er gebroed op een tweede model, zo laat merkchef Stephan Winkelmann weten. Die dient een totaal ander karakter te krijgen dan de Chiron zodat er geen onderlinge concurrentie ontstaat. Maar dat tweede, ‘totaal andere’ model wordt dus geen SUV. Winkelmann is van mening dat een dergelijke auto het merk én diens geschiedenis geen eer aan doet. Dit jaar kunnen wij sowieso iets speciaals verwachte. Bugatti gaat zijn 110ste verjaardag namelijk vieren met “enkele verrassingen”. Die moeten uiteraard de Divo overtroeven. Daarnaast zal er een zogeheten Grand Tour georganiseerd worden waarbij plaatsen worden bezocht waar Ettore Bugatti actief was. Bugatti bouwt de Chiron sinds 2016. In 2018 verlieten 76 exemplaren van de 1.500 pk sterke hypersportwagen de fabriekshal in Molsheim. Bugatti produceert in totaal 500 stuks van de Chiron. Alle exemplaren zijn inmiddels vergeven. Bugatti heeft nog tot eind 2021 nodig om alle 500 stuks te bouwen. Dit jaar start Bugatti met de productie van de eerdergenoemde, €5 miljoen kostende Divo. “De eerste exemplaren leveren wij naar verwachting in 2020 uit. De hele oplage van 40 stuks van de Divo was nog voor de officiële presentatie vergeven”. +++

+++ Op zaterdag 16 en zondag 17 maart staat de vierde editie van CAPITAL CARS & CLASSICS op stapel. De entreebewijzen zijn nu al op internet te koop, tegen bovendien aardige kortingen. In de Amsterdamse Kromhouthal komt op 16 en 17 maart weer een uiterst fijne selectie aan bolides (oldtimers, youngtimers en eigentijdse supersportwagens) samen. Op de website waar de entreebewijzen vooraf besteld kunnen worden, kan men zich bovendien inschrijven voor de CC&C Amsterdam Rally. Dat evenement vindt de vrijdag voorafgaand aan het beursweekend plaats. Er wordt gestart in de binnenstad van Amsterdam, waarna via een prachtige route over de Noord-Hollandse binnenwegen ’s middags de Kromhouthal wordt bereikt. Daar staat een preview inclusief borrel op het programma. De prijs per equipe bedraagt 350 euro. +++

+++ FASTNED heeft een overwinning behaald bij de Raad van State over vergunningsaanvragen voor shops bij snellaadstations. Het bedrijf wil bij diverse oplaadpunten langs de snelweg extra voorzieningen plaatsen, bijvoorbeeld toiletten en een ruimte waar koffie en broodjes kunnen worden geserveerd. Maar Rijkswaterstaat verstrekte eerder geen vergunning, onder meer vanwege zorgen over de veiligheid. Fastned liet het er niet bij zitten en stapte naar de Raad van State. De hoogste bestuursrechter oordeelt dat Rijkswaterstaat een afwijzing van zulke voorzieningen die eerder door Fastned waren aangevraagd, niet voldoende heeft onderbouwd. +++

+++ FORD raamt de kosten van een Brexit zonder akkoord op $800 miljoen (€705 miljoen). De impact omvat de verwachte economische vertraging, de daling van het pond en de herinvoering van douanerechten tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa. Volgens Ford zullen die factoren ‘een zware impact’ hebben op de bedrijfsactiviteiten. Europees directeur Steven Armstrong sluit niet uit dat Ford in dat scenario één van haar fabrieken in Groot-Brittannië zal moeten sluiten. De autobouwer gaf in 2017 al te kennen dat een ‘Brexit zonder akkoord’ veel geld zou kunnen kosten. Ford erkent dat de situatie “hoogst onzeker” is, maar benadrukt dat het bedrijf rekent op een gecontroleerde uitstap uit de Europese Unie en op een transitieperiode. Ford heeft in het 4de kwartaal alleen in Noord-Amerika zwarte cijfers geschreven. In alle andere regio’s leed het bedrijf verliezen, waardoor er ook op concernniveau een nettoverlies ontstond ($100 miljoen). In het 4de kwartaal van 2017 boekte Ford nog een nettowinst van $2,5 miljard. Behalve met tegenvallende autoverkopen had Ford te maken met extra pensioenbetalingen ter waarde van $877 miljoen. Zonder die en andere eenmalige kostenposten haalde het bedrijf een winst van $1,2 miljard. De nettowinst over heel 2018 bedroeg $3,7 miljard. Dat was in 2017 nog $7,6 miljard. De omzet kwam dit jaar uit op $160,3 miljard, tegen $156,8 miljard een jaar eerder. De Amerikaanse automaker heeft inmiddels maatregelen aangekondigd. Ford wil het mes zetten in de Europese divisie. Daar gaat het bedrijf minder modellen maken in minder fabrieken. In de Verenigde Staten kondigde Ford al eerder vergelijkbare maatregelen aan. Ook gaat Ford samenwerken met Volkswagen bij de ontwikkeling van bedrijfswagens en middelgrote pick-ups. Op de autoactiviteiten in Europa leed het bedrijf in het 4de kwartaal een verlies van $199 miljoen, wat overigens wel een stuk minder was dan in dezelfde periode van 2017 ($288 miljoen). In China en de rest van Azië dook Ford voor $388 miljoen in het rood. Europa kwam over heel 2018 uit op een jaarverlies van $398 miljoen vergeleken met $795 miljoen in 2017. Ford is desondanks positief gestemd. In Europa werd een verkooprecord geboekt met de SUV modellen, terwijl de Ranger de best verkochte pick-up in onze marktregio was. Ook bleef Ford de nummer 1 in het bestelautosegment. “Hoewel 2018 voor Ford een uitdagend jaar is geweest, hebben wij wel de bouwstenen geplaatst om een meer weerbarstig en concurrerend bedrijfsmodel te bouwen dat goed kan draaien ongeacht de economische omstandigheden” zegt financieel directeur Bob Shanks. Hij wijst er op dat de balans nog altijd sterk blijft, want Ford heeft $23,1 miljard in kas en $34,2 miljard aan liquiditeit. Volgens Shanks moet het bedrijf in staat zijn om in het lopende jaar betere financiële cijfers neer te zetten. +++

+++ Het aantal GESTOLEN personenauto’s is vorig jaar met liefst 12,1 % afgenomen ten opzichte van het aantal dat in 2017 werd ontvreemd. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Vorig jaar werden er 7.261 personenauto’s gestolen. In 2017 waren dat er nog 8.257. “Toenemende internetmogelijkheden en moderne alarmsystemen maken het dieven steeds lastiger om voertuigen te stelen”, zegt Hendrik Steller, manager van het LIV. Wel werden exemplaren van maximaal 1 jaar oud 33 % vaker gestolen. Volgens het LIV heeft dat onder andere te maken met het populairder worden van hybride modellen bij het boevengilde. Daar is in Oost Europa veel vraag naar. In totaal zijn er vorig jaar 360 auto’s met een hybride aandrijflijn gestolen. In 2017 waren dat er nog maar 184. Steller: “Diefstaltoename van hybride voertuigen laat zien dat criminelen zich niet laten tegenhouden als er vraag is naar een bepaald merk of model”. Volgens de cijfers zijn vooral de hybride modellen van Toyota (en dan met name de RAV4 en de kleinere C-HR) in trek. Die laatste heeft volgens het LIV een diefstalrisico van 1 op 97. Vorig jaar werden er 105 stuks ontvreemd. Bij de niet-hybride auto’s is Audi favoriet met een diefstalrisico van 1 op 200. Dat komt met name door de populariteit van de A1. De Volkswagen Golf blijft met 757 exemplaren de meest gestolen personenauto. De Mercedes-Benz modellen Sprinter en Vito zijn de bedrijfswagens die dieven het liefst mee naar huis nemen. Volgens het LIV is de kans op het terugvinden van een gestolen voertuig het grootst in de eerste week na diefstal: 57 %. Na een maand is dit percentage gedaald naar 20. Gelukkig werden er vorig jaar procentueel meer auto’s teruggevonden dan in 2017, al is de stijging minimaal. Waar in 2017 nog 40 % van de gestolen auto’s werd teruggevonden, lag dat percentage in 2018 op 40,9. +++

+++ HYUNDAI stelt vast dat de elektrische auto ook in België wel degelijk in de lift zit. Tijdens het autosalon van Brussel doet vooral de Kona Electric het bijzonder goed met een verkoopstijging van liefst 500 % ten opzichte van de beurseditie in 2018. Van de bestellingen die Hyundai tijdens het autosalon van Brussel voor de Kona noteerde, was 24 % voor de elektrische versie. Dat is ook te danken aan de slimme condities van de Belgische importeur die tijdens de beurs golden: Hyundai geeft aan elke particuliere Kona Electric klant een laadpas voor 20.000 km gratis elektriciteit, inclusief een laadkabel met grotere capaciteit voor sneller laden. Slechts 3 % van de klanten koos voor de instapversie met 39 kWh batterij; de Belgische consument valt dus massaal voor de zogeheten Long Range variant van 64 kWh. Die belooft een WLTP actieradius van 449 kilometer, maar is wel een stuk duurder. Het helpt natuurlijk ook dat de Kona Electric is opgenomen in de geplande groepsaankoop voor elektrische auto’s van de Vlaamse overheid. Het succes van dit model straalt af op de Ioniq Electric. Hyundai verwacht daarvan in januari liefst 250 exemplaren te slijten. De SUV modellen van het merk waren goed voor 48 % van de bestellingen. De meeste klanten kiezen voor een voorwiel aangedreven uitvoering (91%). En voor benzine, dat 70 % van alle bestellingen vertegenwoordigt. +++

+++ KARMA AUTOMOTIVE en Pininfarina hebben elkaar gevonden. De Amerikaanse autobouwer gaat gebruik maken van de knowhow van het Italiaanse designhuis om in korte tijd nieuwe modellen te ontwikkelen. Volgens de 2 partijen moet het eerste resultaat al in het tweede kwartaal van dit jaar zichtbaar zijn.Karma Automotive noemt Pininfarina een “strategische partner”, die “ons kan helpen om de productontwikkeling te versnellen”. De techneuten van Pininfarina zal Karma tevens begeleiden bij de ontwikkeling van de nieuwe modellen die voor wereldwijde verkoop zijn bestemd. Karma leverde zijn auto’s in eerste instantie alleen in de Verenigde Staten, maar de autobouwer wil zijn modellen nu ook gaan exporteren. Daarbij heeft het bedrijf Europa in het vizier. Naar verluidt start bij ons de verkoop in 2020. Karma Automotive voert momenteel testritten uit met de ‘nieuwe’ Revero. Dat is een aangepaste versie van de Fisker Karma. De onderneming kocht enkele jaren geleden de inboedel van Fisker Automotive. Voor de Revero wordt nog steeds gebruik gemaakt van een aandrijflijn à la de Chevrolet Volt en Opel Ampera-e. Dit betekent dat er naast een elektromotor een actieradiusverhogende benzine-unit aan boord is; in dit geval een 260 pk sterke 2,0 liter turbo 4 cilinder. De Revero heeft een elektrische actieradius van 80 km. +++

+++ De Nederlandse auto-importeurs gaven in 2018 bruto voor €331 miljoen uit aan mediareclame, waarvan het meeste aan televisie (62 %). De totale bruto bestedingen (die exclusief internetadvertenties zijn) lagen daarmee 10 % lager dan in 2017. Opvallend is dat elektrische auto’s veel gepromoot werden, evenals private lease. De bestedingen in dagbladen kwamen uit op ruim €9 miljoen; een daling van 31,5 %. De televisiebestedingen (€206 miljoen) vielen 9 % terug. Via internet wordt steeds meer geadverteerd, namelijk €45 miljoen. Renault gaf van alle importeurs het meeste uit, namelijk €38,9 miljoen. Opel volgt op een tweede plek met €25,5 miljoen; op plaats drie staat Ford met €22,8 miljoen. Alle drie deze automerken besteedden minder dan in 2017. De nummer vier op de lijst, Nissan, besteedde juist 10 % meer (€20,9 miljoen). Op modelniveau werd er het meest uitgegeven aan reclame voor de KIA Picanto (€8,8 miljoen), gevolgd door de Dacia Duster (€8,4 miljoen). De rest van de top vijf bestond uit de Nissan Qashqai, de Ford Focus en de Nissan Leaf. +++

+++ MAZDA laat weten dat een 3 cilinder SkyActiv-X benzinemotor technisch mogelijk is. In de nieuwe ‘3’ debuteert een 2,0 liter 4 cilinder versie met naar verwachting 181 pk en 230 Nm. Die zal tot 20 à 30 % minder verbruiken dan de huidige SkyActiv-G benzinemotor. De nieuwe generatie CX-3 en CX-5 worden ook leverbaar als SkyActiv-X. Voor de Mazda ‘2’ wordt een kleinere variant overwogen met 3 cilinders. Het Japanse merk heeft momenteel geen plannen voor een MPS high performance versie van de ‘3’, alhoewel erkend wordt dat de vraag er is en zelfs toeneemt. Mazda heeft namelijk andere ontwikkelingsprioriteiten. Zoals de integratie van de hybride technologie van Toyota in het platform dat voor de kleinere modellen (3 en CX-3) gebruikt wordt. Mazda heeft geen plannen voor een 3 Sport Break. Klanten hebben aangeven dat zij daar helemaal niet op zitten te wachten. +++

+++ RENAULT heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij op de aanstaande autosalon van Genève (maart) de nieuwe Clio aan het publiek zal presenteren. Nog deze maand zal het Franse automerk meer details bekend maken over de 5de generatie. Op die manier raakt het nieuws niet ondergesneeuwd onder de andere modellen die in Genève zullen worden onthuld. +++

+++ De SHUTDOWN van de Amerikaanse regering heeft invloed op de activiteite van Fiat Chrysler, Ford en General Motors. Nieuwe modellen moeten door de Environmental Protection Agency (EPA) worden gecertificeerd, maar daar is de overheidsorganisatie voorlopig mee gestopt. Dit betekent dat de marktintroductie vertraging oploopt. Nieuwe auto’s moeten in de Verenigde Staten voldoen aan emissie-eisen zoals opgesteld in de Clean Air Act. Het is de taak van de EPA om te controleren of die modellen ook daadwerkelijk voldoen aan die normen, maar door de shutdown van de Amerikaanse overheid krijgt de organisatie geen geld meer. Meer dan 800.000 ambtenaren krijgen al ruim 1 maand niet meer betaald. President Donald Trump wil $5,7 miljard dollar voor een grensmuur met Mexico (waarvan hij altijd heeft gezegd dat Mexico ervoor zou betalen), maar de Democratische Partij weigert daarmee in te stemmen. +++

+++ SKODA heeft na lang denkwerk de naam van haar nieuwe compacte SUV vrijgegeven: Kamiq. Die zal aan het publiek worden voorgesteld op de autosalon van Genève, die plaatsvindt van 5 t/m 17 maart. Skoda is vrij laat met haar inzending voor een B segment SUV, maar denkt bij de concurrentie veel klanten weg te kunnen kapen doordat de Kamiq een halve klasse groter wordt. Daarmee worden ook de familiegenoten Seat Arona en Volkswagen T-Cross op achterstand gezet. Helemaal nieuw is de modelnaam niet. Skoda heeft in China al een SUV rondrijden met Kamiq badge. Dat model staat echter op een minder modern platform. De Europese Kamiq is afgeleid van de Vision X conceptstudie die Skoda vorig jaar in Genève toonde. Het woord Kamiq komt uit de taal van het Inuit volk (Eskimo’s) dat in Noord Canada en Groenland leeft. Het wordt gebruikt om iets te omschrijven dat als een tweede huid perfect past in alle omstandigheden. Eerder haalde Skoda ook al de inspiratie voor de Kodiaq en de Karoq uit die contreien. Hun namen hebben dezelfde begin en eind letter. De Kamiq wordt leverbaar met “nieuwe rij hulpsystemen”, zo kondigt Skoda aan. Hij zal worden gebouwd op een verlengde versie van het MQB A0 platform. In het motorengamma speelt de driecilinder 1.0 TSI een hoofdrol. +++

+++ SUBARU onderbreekt haar Japanse productie van de XV, Impreza en Forester. Toeleverancier Hitachi Automotive Systems heeft het automerk al enige tijd van een defect component voor de elektronische stuurbekrachtiging voorzien, en dat dient nu eerst verholpen te worden. Zodra het nieuwe onderdeel in huis is, gaat Subaru weer auto’s maken. De exemplaren die sinds eind december zijn gemaakt, worden aangepast. Subaru overweegt ook een terugroepactie omdat het 10.000 auto’s inmiddels zijn uitgeleverd. Het defecte onderdeel kan er voor zorgen dat op het instrumentarium een lampje gaat knipperen. Bovendien sturen de XV, Impreza en Forester zwaarder dan normaal. Subaru bouwt zijn modellen op 2 locaties in de wereld, namelijk in Japan en in de Verenigde Staten. Op jaarbasis verlaten meer dan 1 miljoen auto’s de 2 fabrieken, waarvan tweederde uit de Japanse productievestiging in Gunna. Dagelijks bouwt Subaru daar ongeveer 2.600 auto’s. De fabrikant heeft op zijn Japanse productielocatie maar één productielijn, die voor alle types (uitgezonderd de BRZ en de Toyota GT86) wordt gebruikt. De productieonderbreking kost het merk zo’n 20.000 auto’s. De bouwstop is vorige week al ingegaan, maar werd nu pas door de Japanse media ontdekt. Analisten berekenen dat de productieonderbreking Subaru zeker $125 miljoen gaat kosten. De Nederlandse klant hoeft zich geen zorgen te maken. Het gaat enkel om auto’s die voor Japan zijn bestemd. +++

+++ Het kabinet wil minder VERKEERSSLACHTOFFERS , minder ernstig gewonden en minder doden. In 2050 zouden er 0 verkeersdoden moeten zijn. Maar met het huidige beleid krijgen we meer gewonden, blijkt uit een prognose van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Volgens directeur Peter van der Knaap stijgt het aantal ernstig gewonden in het verkeer tot boven de 31.000 als er geen nieuwe maatregelen komen. Het aantal doden daalt licht, maar minder dan gehoopt. “Dat komt deels door de groei van de mobiliteit. Een belangrijke factor daarbij is ook de vergrijzing. We zien met name mensen op fietsen, scootmobielen en gemotoriseerde tweewielers als groepen die groeien in het aantal slachtoffers”. Er ligt wel een strategisch plan verkeersveiligheid, zegt Van der Knaap. “Maar op basis van dit plan kunnen we niet doorrekenen wat de effecten zijn, daar ontbreekt het aan concrete maatregelen”. Er is volgens Van der Knaap €15 miljard nodig om het aantal slachtoffers te doen verminderen. “Dat geld moet op de eerste plaats toe naar het veiliger maken van infrastructuur. Innovatie is ook van belang. Er is veel winst te halen als het gaat om voertuigveiligheid. En handhaving is een hele belangrijke investering om te doen om te zorgen dat je uiteindelijk de kosten van verkeersonveiligheid (die bedragen €14 miljard per jaar, red.) naar beneden te krijgen”. VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra is het met Van der Knaap eens dat er maatregelen genomen moeten worden. “Wij moeten inzetten op veiligere infrastructuur. Je ziet dat 82 % van de ongelukken op de gemeentelijke en provinciale wegen zit. Af en toe moet je een boom weghalen als die in een bocht staat, bijvoorbeeld. Maar er is meer. Ook de aanpak, het gedrag van mensen, verkeershufters, rijden onder invloed, afleiding in het verkeer. Verkeersovertreders, mensen die roekeloos rijden, moet je zwaarder kunnen straffen. En er zijn kwetsbare deelnemers aan het verkeer, daar moet je met de inrichting rekening mee houden”. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat 870 miljoen euro investeren om onderdelen van elektrische wagens, waaronder batterijen, vlot te produceren. De investering zal dit jaar en in 2020 plaatsvinden en is hoofdzakelijk voor ‘e-vehicle’ componenten. Een onderdeel daarvan is een eigen batterijafdeling. Die zal zowel focussen op de productie van batterijen als op de recyclage van oude cellen. Volkswagen Group Components, zoals de afdeling heet, wordt een aparte entiteit binnen het autoconcern. De bedoeling is om met de investering de massaproductie van elektrische personenwagens op gang te brengen en te zorgen voor schaalvergroting en efficiëntie. De Volkwagen Groep, waartoe ook Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini behoren, maakte meer dan een jaar geleden al bekend dat het in de periode tot 2020 in totaal €34 miljard wil investeren in elektrische en autonoom rijdende voertuigen. Tegen 2030 moet er van elk model een elektrische variant zijn. +++

+++ VOLVO moet wereldwijd 219.000 auto’s terugroepen naar de dealer. Het gaat om dieselmodellen die in 2015 en 2016 zijn gebouwd. Die hebben een probleem waardoor mogelijk brandstoflekkage kan ontstaan. Het gaat om de dieselvarianten van de Volvo V40, V40 Cross Country, S60, S60 Cross Country, V60, V60 Cross Country, XC60, V70, XC70, S80, XC60 en XC90. Bij deze modellen kunnen barstjes in de brandstofleidingen onder de motorkap ontstaan, waardoor brandstof in het motorcompartiment kan lekken. In Nederland gaat het om 17.000 voertuigen, zo meldt Volvo. De Nederlandse eigenaren worden op zeer korte termijn geïnformeerd. Er zijn tot op heden nog geen incidenten geweest, aldus Volvo. Met de terugroepactie wil de Zweedse fabrikanten eventuele problemen voor zijn. Momenteel is overigens nog niet duidelijk hoeveel auto’s er in Nederland worden teruggeroepen. Eigenaren krijgen uiteraard zo snel mogelijk bericht. De meeste auto’s worden teruggeroepen in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De terugroepactie heeft een relatief grote omvang gezien het feit dat Volvo afgelopen jaar een goede 642.000 auto’s verkocht, maar in 2015 en 2016 een flink stuk minder. In 2017 besloot Volvo dat de dieselmotoren gaandeweg zullen verdwijnen. Er worden geen nieuwe motoren meer ontwikkeld. De nieuwe S60 wordt al niet meer als diesel geleverd. +++

+++ In ZWEDEN mogen vanaf 2030 geen nieuwe personenauto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht. Dat heeft premier Stefan Löfven aangekondigd in de regeringsverklaring van zijn nieuwe kabinet. “De maatregel moet ertoe bijdragen dat Zweden de voor het klimaat gevaarlijke emissies terugdringt en zo kan voldoen aan de doelstellingen van het akkoord van Parijs”. Volgens Löfven moet er dan wel voor gezorgd worden dat er overal in het land laadpunten zijn. Zweden is daarmee het tiende Europese land dat een dergelijk toekomstig verbod op verbrandingsmotoren aankondigt. Noorwegen is een voorloper, want daar gaat het verbod al in 2025 in, oftewel over een kleine 6 jaar. In het klimaatvriendelijke Scandinavische land is nu al ongeveer de helft van alle nieuwe personenauto’s elektrisch, wat mede te danken is aan de goedkope stroom. In ons land en een reeks andere landen als Denemarken moet de maatregel in 2030 ingaan, terwijl het in Frankrijk en Groot-Brittannië voor 2040 op de rol staat. +++

Reageren is niet mogelijk.